Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Har en teori om at de fleste rør blir pusha litt hardt fordi folk normalt ikke har et rituale på 30-45 minutter fra de slår på tube-ampen til man oppnår optimal oppvarming av rørene før det lyttes til forsterkeren.

 

Hvordan pleier du selv å gjøre dette ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forventer ikke at forsterkere (generelt) skal yte maksimalt før det er gått nok tid til at de blir varme. Typisk 15-30m - minst. Bortsett fra det, så gjør jeg ikke noe spesielt.

 

Men jeg sikter mer til hvor hardt rørene blir drevet rent elektrisk. Det har jo ikke mye for seg å presse grensene for hva en rørtype tåler av varme / andre parametre, i en typisk hodetelefonforsterker - holder man seg godt innenfor så varer rørene mye lenger. Dette har man ikke kontroll over selv, men det bør være gjort fornuftige valg her, av de som designet forsterkeren.

 

Av og til så ser man dette tydelig i rør-dataskjemaer. Et eksempel er for en 6C33C. Side 5 har en fin tabell der det fremgår tydelig hvordan elektriske parametre har betydning for livstid: http://www.jogis-roehrenbude.de/Russian/6C33C/6C33C-B-6S33S-VExtendedDatasheetMB.pdf

Lenke til kommentar

Ny stor test av hodetelefoner. Som alltid ta tester med en klype salt, men her er opptil flere gode tips. http://www.lydogbilde.no/test/hodetelefoner/10-magiske-hodetelefoner

Ja, selv om folk har ulike preferanser enn en selv så er i alle fall den relative sammenligningen verdifull.

Det er litt for mange ting som påvirker til at det blir objektivt. Objektivitet er vel helst en mental konstruksjon basert på ubevisst subjektivitet. Merkelig nok er jeg 100% objektiv nå. Jeg får sette det på kvoten for kvantemekanikk :)

Lenke til kommentar

Så man bør ikke la en rørforsterker stå på 24/7?

Blir det "slitt" eller er det mer fare for at noe kan skje siden de blir varme?

Har aldri hatt rør, mens transistorforsterkeren min står på hele tiden (vanlig stereoforsterker). 

 

Er ikke lurt å la en varm rørforsterker stå på 24/7 nei. Men for ofte av/på er heller ikke bra - rørene slites av å bli varme / bli kalde. Signalrør tåler gjerne mer enn effektrør. Å la det stå spenning på alle delene av røret gir også slitasje over tid. (Det fins forsterkere med "standby-funksjon" som kun kjører varmeren og kutter strømmen til resten av rørdelene, for å få til et fint kompromiss.) Det er jo ikke bare røret i seg selv som slites - man har jo flere slitasjedeler. Bla. kondensatorer. Lar man forsterkeren stå på 24/7 så får resten av delene også slitasje på grunn av varmen.

 

Man merker forsåvidt noe av samme effekten på transistorforsterkere. Har man et stort klasse A-beist stående på 24/7 så går det ut over levetiden - og det er jo en liten strømsluk / varmekilde... (Stereoforstekeren min er av den sorten... bruker 200W, og varmer mye på et relativt lite rom - selvfølgelig skrur jeg den av når den ikke er i bruk.) Litt mer gjerrige forsterkertopologier kan gjerne stå på helt uten videre. (Vanlig  klasse AB / klasse D, og så videre.) Men for hodetelefoner, så er det snakk om såpass lite strømbruk / varme at det er uproblematisk å la en transistorforsterker stå på 24/7, selv om den opererer i klasse A. Eksempel: Schiit Mjolnir 2 - bruker 45W.

 

Det er jo fort gjort å skru på - og en typisk varm rørforsteker bruker ikke lang tid på å komme opp i rett temperatur for å gi "godlyd" - så hvorfor ikke skru av/på? I praksis for en god forsterker, så utgjør det ikke all verden om man skrur av/på, eller om man lar den stå på. Rørene bør holde lenger om man skrur av/på. Men det er jo en liten forskjell i om resten av slitedelene yter som de skal i 5-10 år, eller 20+... (For en dårligere/billigere forsterker kan forventet levetid være såpass liten at det har mye mer å si.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elear og Utopia er ganske interressant designet. Det virker jo helt logisk når man tenker over det, men rart ingen har tenkt sånn før.

Det jeg tok opp før ang at det ikke var mulig å få bass ut av en metalldome vises i videoen å være løst med at hele greia flyttes mekanisk i et oppheng. Det er ikke designet som en diskant, men som et basselement.

 

Lenke til kommentar

 

Noen her som har fått testet DT1770?

Har en kamerat som har dem. Jeg sksl prøve dem igjen "snart" men jeg har lånt dem tidligere. De klemte så hardt at jeg fikk hodepine, men jeg får gi dem en sjangse til.

 

Regner med de blir litt mykere med tiden. Du får si ifra hva du synes når du får prøvd dem igjen.

Lukter på oppgradering fra dt770. Både plastbitene som holder klokkene og bøylen sammen samt putene begynner å bli slitt og det koster mere en det smaker å kjøpe reservedeler. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Noen som har erfaringer med HD700? 

Vurderer å kjøpe, men har ikke hørt de før.

Har HD8 DJ nå, gode klokker men begynner å bli litt lei av vekten og den "innestengte" lyden.

 

Hvilke andre kan anbefales i den prisklassen isåfall?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med HD700? 

Vurderer å kjøpe, men har ikke hørt de før.

Har HD8 DJ nå, gode klokker men begynner å bli litt lei av vekten og den "innestengte" lyden.

 

Hvilke andre kan anbefales i den prisklassen isåfall?

Nizzen har HD700 og Audioquest Nighthawk.

Og han sier han foretrekker sistnevnte over HD700.

Så det kan være verdt å teste begge. :)

Nighthawk er fantastiske :D

Fikk testet de på en Audioquest Dragonfly RED.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med HD700? 

Vurderer å kjøpe, men har ikke hørt de før.

Har HD8 DJ nå, gode klokker men begynner å bli litt lei av vekten og den "innestengte" lyden.

 

Hvilke andre kan anbefales i den prisklassen isåfall?

I forhold til det du kaller innestengt lyd blir HD700 godt over på motsatt side. Åpen og detaljert lyd med fokus på detaljer i toppen. Litt for slanke for min smak. 

Merkelig nok faller jeg tilbake til HD650 hver gang jeg er lei av hodetelefoner som er litt for mye i ene eller andre retningen, synes disse er nærmest perfekt balansert. Særlig når de er paret med en god hodetelefonforsterker (Audiolab M-dac for min del).

 

Hadde tatt nevnte 650 eller Shure 1540 foran HD700. Hifiman har også flere glitrende modeller men husker ikke helt hva jeg har hørt der, lenge siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

I forhold til det du kaller innestengt lyd blir HD700 godt over på motsatt side. Åpen og detaljert lyd med fokus på detaljer i toppen. Litt for slanke for min smak. 

 

 

Merkelig nok faller jeg tilbake til HD650 hver gang jeg er lei av hodetelefoner som er litt for mye i ene eller andre retningen, synes disse er nærmest perfekt balansert. Særlig når de er paret med en god hodetelefonforsterker (Audiolab M-dac for min del).

 

Hadde tatt nevnte 650 eller Shure 1540 foran HD700. Hifiman har også flere glitrende modeller men husker ikke helt hva jeg har hørt der, lenge siden.

 

 

Har sett litt på både 600 og 650, ser mange som mener at 600 er bedre enn både 700 og 650.

Har som sagt lyst på noen som er litt lettere og mer åpen, blir fort sliten av å ha på hd8 for lenge.

 

Skulle gjerne prøvd før jeg kjøper men har dessverre ikke muligheter til det her jeg bor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...