Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+oiasdf79
Jo takk! :) Skal vente her og se om de svarer, så får jeg se hva man kommer frem til!

 

Eneste "problemet" jeg egentlig har med slike store klokker, er at de ikke akkurat er anonyme.. aldri vært typen til å gå med slik offentlig, til det har jeg hatt vanlige øreplugger.. men, tenkte det kanskje kunne bli litt anderledes når, når jeg allikevel trengte nye, og jeg skal begynne å studere igjen og ikke vil bli forstyrret.. banen går jo uansett greit.. men, tviler på at jeg kommer til å bevege meg opp og ned Karl Johan med slike.. blir litt for stort.. men, kanskje jeg driter i det etter hvert! :p hehe..

 

En annen sak.. til plass på bærbar og iPod, så har jeg kodet .mp3-ene mine til 192 kbps CBR .. hmm.. synes det har vært en grei fordeling med plass og kvalitet slik det har vært før.. men, er det noe som vil være dumt med "så gode hodetelefoner"?

 

Driver og ripper cd-ene mine til .flac på pc-en hjemme, men det er ikke så mange enda (ikke hatt tid)..

Om det er dumt er det ingen andre enn du som kan bestemme. Du må selv høre og se om du synes forskjellen er verdt det. :)

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo takk! :) Skal vente her og se om de svarer, så får jeg se hva man kommer frem til!

 

Eneste "problemet" jeg egentlig har med slike store klokker, er at de ikke akkurat er anonyme.. aldri vært typen til å gå med slik offentlig, til det har jeg hatt vanlige øreplugger.. men, tenkte det kanskje kunne bli litt anderledes når, når jeg allikevel trengte nye, og jeg skal begynne å studere igjen og ikke vil bli forstyrret.. banen går jo uansett greit.. men, tviler på at jeg kommer til å bevege meg opp og ned Karl Johan med slike.. blir litt for stort.. men, kanskje jeg driter i det etter hvert! :p hehe..

 

En annen sak.. til plass på bærbar og iPod, så har jeg kodet .mp3-ene mine til 192 kbps CBR .. hmm.. synes det har vært en grei fordeling med plass og kvalitet slik det har vært før.. men, er det noe som vil være dumt med "så gode hodetelefoner"?

 

Driver og ripper cd-ene mine til .flac på pc-en hjemme, men det er ikke så mange enda (ikke hatt tid)..

 

Tror ikke du kommer til å høre noe forskjell på iPoden, men jeg pleier å rippe mp3 i 320 kbps, noe som funker veldig greit. Poenget med mp3 og filstørrelse er at den lyden vi mennesker ikke kan høre (under 80 Hz og over 15.000 Hz) er fjernet fra lydsporet. En annen ting er basstromma, når den slår vil den overta hele lydbildet i en sang i brøkdelen av et sekund, og derfor er resten av lydene fra piano, vokalist etc blir fjernet fordi det regnes som unødvandig data.

 

Om du har syntes 192 kbps har funket godt til ditt behov vil jeg annbefale 320 kbps og deretter heller vurdere det selv oppmot flac etc.

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Jeg må rette på deg der. Den mennesklige hørselen ligger mellom 20Hz og 20KHz.. :)

 

Jeg burde nok ha skrevet at vi mennesker begynner å få problemer med å høre lyder under 80 Hz og over 15 KHz :roll:

 

Men du har sikkert rett i at vi kan høre lavere og høyere frekvenser enn det, men det varierer nok fra person til person ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg tror de alle fleste av oss kan høre i allefall 17000Hz og 18000Hz, selv sliter jeg litt med 20KHz, men jeg hører den hvis jeg konsentrer meg. Og under 80Hz kan defintivt de fleste av oss høre. Prøv å høre 70Hz selv så skjønner du hva jeg mener.. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror de alle fleste av oss kan høre i allefall 17000Hz og 18000Hz, selv sliter jeg litt med 20KHz, men jeg hører den hvis jeg konsentrer meg. Og under 80Hz kan defintivt de fleste av oss høre. Prøv å høre 70Hz selv så skjønner du hva jeg mener.. :)

 

Jeg har kun lest det i en artikkel, ikke testet selv. Du har nok rett i det du sier ;)

Lenke til kommentar

Siden du hører mye på rock og metall er Grado et veldig godt alternativ. De har imidlertid en veldig særegen lydsignatur, så du må prøvelytte for å se om de faller i smak. Hvor i landet holder du til? Mener en del av hifi-kjedene her til lands fører Grado. Du bør imidlertid handle selve klokkene fra utlandet, Grado er dessverre heftig overpriset her i Norge. Eventuelt er DT770 er veldig trygt valg med tanke på musikksmaken din. Som nevnt er det lurt å ta seg en liten runde å høre på litt forskjellig, dette med lydkvalitet er en veldig individuell greie.

 

En annen sak.. til plass på bærbar og iPod, så har jeg kodet .mp3-ene mine til 192 kbps CBR .. hmm.. synes det har vært en grei fordeling med plass og kvalitet slik det har vært før.. men, er det noe som vil være dumt med "så gode hodetelefoner"?

 

Driver og ripper cd-ene mine til .flac på pc-en hjemme, men det er ikke så mange enda (ikke hatt tid)..

 

For bærbare enheter er 320 kbps bortkastet plass. Om du skal få mest mulig ut av mp3 til en bærbar enhet så er det V0 som er tingen. Det gir en mer fornuftig filstørrelse og på en iPod Touch er det ikke mulig å skille de fra hverandre. Jeg bruker MediaMonkey til å konvertere FLAC til V0 "on the fly" når jeg overfører musikk til iPhonen min.

Lenke til kommentar
Takker for svar! :)

 

Jeg er jo også en heftig MM bruker.. men, hva er V0? :blush:

 

Godt å høre at DT770 er et godt valg, for det er liksom de som jeg har kikket på i det siste og "vendt meg til å skulle kjøpe", hehe..

 

Du bør absolutt teste en Grado eller to før du bestemmer deg, dersom lydisolasjon ikke er et tema, så synes jeg disse er langt bedre enn Beyerne... men, skal du bruke de utendørs/kollektivt er Grado relativt håpløst.

Lenke til kommentar

Først igjen takk til miCro! :)

 

Og jo, Sinsen, lydisolering er et veldig viktig tema, egentlig.. det er litt greia at jeg kan sitte på banen, etc. og være helt for meg selv! :) Ellers tusen takk for forslaget!

 

Men, sånn til videre informasjon, så har jeg nå bestilt meg de DT770 32 oHm -klokkene fra procom.no, så nå er det vel bare å vente på postmannen.. :) hehe..

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært aktiv de siste dagene, så jeg fikk ikke svart på posten din, beklager!

 

Du har uansett gjort et meget bra kjøp. For folk som kjøper hodetelefoner (i de høyere prisklassene) for første gang, så er det i mine øyne to sett med hodetelefoner som gjelder; Beyer DT770 og Denon AH-D2000.

Lenke til kommentar

Ingen problem, LarsP -forventer ikke at du skal være behjelpelig overalt, hele tiden, heller! :) Men, koselig at du bekrefter at jeg ikke gjør et dårlig kjøp, men heller et godt et!

 

 

Men, her er DT770 fra Procom.no: http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/24434

 

Og er er de fra DigitalImpuls.no: http://digitalimpuls.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=22745

 

De ser litt forskjellig ut.. noen som vet hvorfor? Jeg likte best utseende på de fra DT770 (tror jeg) :) hehe.. men, burde de ikke være like?

 

For, de har disse inne på DigitalImpuls, men de har den ikke inne på Procom der jeg har bestilt (kommer den 13.. så da vurderer jeg heller å kansellere ordren min og kjøpe den via DI , men hvis den er "penere" fra procom, så vil jeg kanskje vente..) hmm..

 

Er noen av dem nyere enn den andre?

 

Takk igjen for svar! :)

Lenke til kommentar
Ingen problem, LarsP -forventer ikke at du skal være behjelpelig overalt, hele tiden, heller! :) Men, koselig at du bekrefter at jeg ikke gjør et dårlig kjøp, men heller et godt et!

 

 

Men, her er DT770 fra Procom.no: http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/24434

 

Og er er de fra DigitalImpuls.no: http://digitalimpuls.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=22745

 

De ser litt forskjellig ut.. noen som vet hvorfor? Jeg likte best utseende på de fra DT770 (tror jeg) :) hehe.. men, burde de ikke være like?

 

For, de har disse inne på DigitalImpuls, men de har den ikke inne på Procom der jeg har bestilt (kommer den 13.. så da vurderer jeg heller å kansellere ordren min og kjøpe den via DI , men hvis den er "penere" fra procom, så vil jeg kanskje vente..) hmm..

 

Er noen av dem nyere enn den andre?

 

Takk igjen for svar! :)

 

Jeg tror DI sine er 2005-modellen, eller så er det feil bilde sånn som her ;)

 

EDIT: De fra DT770? Begynner du å bli trøtt? :tease:

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
som sagt har eg kun testa AKG K701, og AKG K272 HD, og eg har ikkje mulighet å teste noken andre..

AKG K701 likte eg ekstremt godt når det gjaldt komfort.

Et lite innspill her, fra en K701-innehaver, er at joda – komforten er god den, men fordi hodetelefonene er såpass tunge som de er, kjenner man etter hvert lær-«reima» midt oppå hodet, til tross for at denne er ganske bred og burde fordele vekta bedre. De klumpene på undersida ødelegger vektfordelinga litt, og dette kan rett og slett bli ganske slitsomt i lengden.

 

Men for all del, komforten overgår så til de grader AKG K271S (som jeg nå har degradert til jobbhodetelefoner) — det er så god plass at man får plass til hele øret inni klokkene på K701, mens klokkene på K271S ligger utapå og presser. For ikke å nevne at velur er å foretrekke over skinn, så klart...

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ingen problem, LarsP -forventer ikke at du skal være behjelpelig overalt, hele tiden, heller! :) Men, koselig at du bekrefter at jeg ikke gjør et dårlig kjøp, men heller et godt et!

 

 

Men, her er DT770 fra Procom.no: http://www.procom.no/infoShop/isProductDis...p/details/24434

 

Og er er de fra DigitalImpuls.no: http://digitalimpuls.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=22745

 

De ser litt forskjellig ut.. noen som vet hvorfor? Jeg likte best utseende på de fra DT770 (tror jeg) :) hehe.. men, burde de ikke være like?

 

For, de har disse inne på DigitalImpuls, men de har den ikke inne på Procom der jeg har bestilt (kommer den 13.. så da vurderer jeg heller å kansellere ordren min og kjøpe den via DI , men hvis den er "penere" fra procom, så vil jeg kanskje vente..) hmm..

 

Er noen av dem nyere enn den andre?

 

Takk igjen for svar! :)

Jeg tror DI sine er 2005-modellen, eller så er det feil bilde sånn som her ;)

 

EDIT: De fra DT770? Begynner du å bli trøtt? :tease:

hehe.. mye som tyder på det! :hm:

Jeg mente vel at jeg likte de fra procom.no best! Med den derre skriften BeyerDynamic på.. :)

 

Lurer på om det er feil ..får stikke bortom og høre i morgen da, kanskje! Men, noen som vet hvordan den SKAL se ut da? Om den ligner mest på den fra Procom, eller DI? Kanskje det er Procom sin som ikke er helt lik..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...