Gå til innhold

Da var det slutt på HD-DVD


larsg

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis fører ikke dette til monopol, men rimeligere spillere og BD plater på lengre sikt. Spillerne kan bli billigere pga flere vil produsere dem og ikke konsentrere seg om ett format eller kombispillere. Kombispillere er dyrt å produsere og utvikle i forhold til enformatsspillere, så der kan man sikkert hente endel.. Og på platesiden er det vel også rom for større kvanta. Btw; prisforskjellen mellom DVD og BD er ikke så stor, hvertfall ikke på play.com...

 

Det negative her er at det ikke nødvendigvis var det beste formatet som "vant". Jeg er uansett ikke noe filmgeek, så det tar nok enda en stund før jeg kjøper BD spiller eller filmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Btw; prisforskjellen mellom DVD og BD er ikke så stor, hvertfall ikke på play.com...

 

Tja og tja, sjekket de 5 øverste filmene på Bluray-siden til play.com nå, og dvd-pris i forhold, blyray-pris i pund frst, dvd nummer 2.

 

Resident Evil Extinction 18/13

Close Encounters of th 3rd kind (2-disc) 17/6

Almost Famous (collectors ed) 14/6

Cars 18/8

Spiderman 3 18/6

 

Kun en av titlene koster mindre enn dobbelt så mye på blu-ray. Man finner sikkert eksemler på foorskjeller som ikek er så store, men det er hevet over enhver tvil at blu-ray ligger langt over i snittpris. noe mindre enn 50% over i snitt ville ovverraske meg kraftig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Trist at det er slutt på HD DVD, men jeg håper dette får de siste filmselskapene til å få ut fingeren å gi ut filmene sine på Blu-ray. Tenker da på filmer som Indiana Jones, Star Wars, alle Quentin Tarantino og Robert Rodriguez filmene, og mange andre titler vi ikke har hørt et kvekk om enda. Nå som vi har en vinner av formatkrigen er det ingen grunn for selskapene å sitte på gjerdet legger. Nei hopp inn i markedet, tjen penger og gi oss forbrukere de filmene vi vil ha i HD.

 

Selv om jeg personlig heiet på HD DVD så har jeg også Blu-ray spiller i form av PS3, så for meg var det egentlig det samme hva som skjedde.

 

Forhåpentligvis vil vi se priskutt på HD DVD filmer så jeg kan virkelig hamstre billige filmer og nyte de i HD.

Men selv om HD DVD tapte ser jeg ikke på pengene jeg brukte på format som noe tap. Det er hovedsaklig filmer som ikke fantes på Blu-ray når de kom og jeg har hatt og vil fortsette å ha store glede av de. I tillegg blir jo HD DVD litt mer eksklusivt i og med at det nå er et dødt format. Og med tiden kanskje det vil bli verdt svimlende summer for film fantaster. :p

 

Allikevel er det en ting som generelt irriterer meg med HD utgivelsene, enten det er HD DVD eller Blu-ray og det er mangelen på Special Editions, Collector's Editions og ikke minst Unrated utgivelser. Når jeg sitter og nyter en HD utgivelse vil jeg gjerne gjøre det uten å måtte se den unødvendige PG13 versjonen som egentlig kun er for kinoer i USA og sitte å irritere meg over Unrated versjonen som finnes på vanlig DVD.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Btw; prisforskjellen mellom DVD og BD er ikke så stor, hvertfall ikke på play.com...

 

Tja og tja, sjekket de 5 øverste filmene på Blu-ray-siden til play.com nå, og dvd-pris i forhold, blyray-pris i pund frst, dvd nummer 2.

 

Resident Evil Extinction 18/13

Close Encounters of th 3rd kind (2-disc) 17/6

Almost Famous (collectors ed) 14/6

Cars 18/8

Spiderman 3 18/6

 

Kun en av titlene koster mindre enn dobbelt så mye på blu-ray. Man finner sikkert eksemler på foorskjeller som ikek er så store, men det er hevet over enhver tvil at blu-ray ligger langt over i snittpris. noe mindre enn 50% over i snitt ville ovverraske meg kraftig.

 

AtW

Jo nyere film jo mindre prisforskjell. Så de nyeste titlene vil ikke koste så veldig mye mer på Blu-ray enn på vanlig DVD. Men så lenge prisen er på riktig side av 200 kr så overlever jeg. Finner flere Blu-ray Region B filmer som selges for 150-160kr også. En sum de fleste av oss finner akseptabel.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar
Btw; prisforskjellen mellom DVD og BD er ikke så stor, hvertfall ikke på play.com...

 

Tja og tja, sjekket de 5 øverste filmene på Blu-ray-siden til play.com nå, og dvd-pris i forhold, blyray-pris i pund frst, dvd nummer 2.

 

Resident Evil Extinction 18/13

Close Encounters of th 3rd kind (2-disc) 17/6

Almost Famous (collectors ed) 14/6

Cars 18/8

Spiderman 3 18/6

 

Kun en av titlene koster mindre enn dobbelt så mye på blu-ray. Man finner sikkert eksemler på foorskjeller som ikek er så store, men det er hevet over enhver tvil at blu-ray ligger langt over i snittpris. noe mindre enn 50% over i snitt ville ovverraske meg kraftig.

 

AtW

Jo nyere film jo mindre prisforskjell. Så de nyeste titlene vil ikke koste så veldig mye mer på Blu-ray enn på vanlig DVD. Men så lenge prisen er på riktig side av 200 kr så overlever jeg. Finner flere Blu-ray Region B filmer som selges for 150-160kr også. En sum de fleste av oss finner akseptabel.

 

Dette var 5 filmer under "new releases" på blu-ray. Personlig synes jeg ikke det er akseptabelt med priser som i mange tilfellet ligger over det dobbelte av DVD. De aller nyeste filmene som kommer ut ligger gjerne på 18 pund bluray og 12 evt 13 på DVD, mao i er blu-ray "i beste fall" 50% dyrere. Fra 50% dyrere og opp til mange ganger dyrere er for mye.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hardwaren hadde nok aldri ramla så kjapt i pris om det var kun blå tilgjengelig. Og så hadde blå sikkert rota rundt med MPEG2 koding lengre (ennå) om det ikke var press for å få blå til å se like fin ut som röd. Så en liten takk til Röde laget. Så får vi se om Sony håndterer dette bedre enn minidisc. Tviler selv :-)

 

Tor-k-el - Du mener å tro blå disker og hardware blir billigere nå som det har mindre konkuranse? Jadda :-)

Sony har vell solgt BR spillere og PS3 med tap en stund, så ser for meg at de vill stige i pris. Men tar det lang tid før andre enn sony kommer på markedet med spillere egentlig?

Slik som med DVD kom jo få til å begynne med, men plutslig eksploderte det, og vi fikk produsenter fra alle verdens hjørner...

 

1. Tilgjengelighet opp, pris opp? De blir nok på samme nivå, om ikke billigere.

2. Finnes flere leverandører allerede. Har vært det i et par år nå.

Lenke til kommentar
RIP HD-DVD :dontgetit:

 

Kommer aldri til å kjøpe Blu-Ray relaterte artikler, med mindre andre konsoler enn playstation kommer til å bruke det.

Så du vil slutte å kjøpe filmar (når DVD går av moten) fordi...?

 

Er ikke alle som tror at Blu-ray blir ledende på film-markedet...ser for meg at det blir som med Videodisc jeg. Nisjemarked som blir foreldet når noe bedre kommer (= flash eller nedlasting)

Lenke til kommentar
RIP HD-DVD :dontgetit:

 

Kommer aldri til å kjøpe Blu-Ray relaterte artikler, med mindre andre konsoler enn playstation kommer til å bruke det.

Så du vil slutte å kjøpe filmar (når DVD går av moten) fordi...?

 

Jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal klare å leve uten.

Desuten så er det jo alltids muligheter for å ladde ned fra nettet, filmer som kan lastes ned kommer vel i HD de også sån litt etter litt..

Hva om det Blu-Ray faktisk ikke tar noe serlig av i det hele tatt ?

De fleste holder seg til DVD fortsatt noe jeg trur folk vil gjøre i en god del år til så fremt ikke prisene på Blu-ray dropper noe sinnsykt.

Lenke til kommentar
Er ikke alle som tror at Blu-ray blir ledende på film-markedet...ser for meg at det blir som med Videodisc jeg. Nisjemarked som blir foreldet når noe bedre kommer (= flash eller nedlasting)

 

Tar nok like mange år som DVD var på markedet før dette skjer. For det første så er det dyrt med flash, for det andre så er det få personer som har linje som takler streaming av filmer, i alle fall hvis de skal komme i HD der og.

Lenke til kommentar

at dere gidd å bry dere om hd/Blu-ray krigen. Synes nesten det er til å samenligne med 3,5" / 5,5" floppy krig, vilken blir standard? Jeg har ikke lyst på noen av de.

Uansett hvor mye de får lagret så har de fortsatt samme ulemper som dvd og cd.

Bråker, hakker, er store, blir ripete, går ikke an å skrive/radere på osv...

 

Finnes godt med ulemper, gi oss filmene på usb pinner, optiske minneskort eller noe lignende!

Lenke til kommentar
Er ikke alle som tror at Blu-ray blir ledende på film-markedet...ser for meg at det blir som med Videodisc jeg. Nisjemarked som blir foreldet når noe bedre kommer (= flash eller nedlasting)

 

Tar nok like mange år som DVD var på markedet før dette skjer. For det første så er det dyrt med flash, for det andre så er det få personer som har linje som takler streaming av filmer, i alle fall hvis de skal komme i HD der og.

 

Alle har en linje som takler HD. Så lenge du laster ned på forhånd da. Men med en grei linje tar det jo noen timer. ca det samme som å dra seg ned til sentrum for å kjøpe BD.

 

Dyrt med flash nå ja. Billig med flash om ikke lenge. Det er ihvertfall det trenden er. Hva med flashbrikker du laster over filmer på stands i leiesjappen? Da trenger du bare en flashbrikke som du har med deg hver gang du skal leie film. Kjøp vil da kunne være slik at du laster filmen over til avspilleren hjemme permanent.

Lenke til kommentar
Er vel begrenset hvor bra bildekvaliteten kan bli. DVD holder for min del.

 

Men kjekt å kunne lagre mange nedlasta filmer på en 30 GB plate.

 

De er jo begrenset ja, men den berensingene ligger langt over DVD. Og forsåvidt et godt stykke over HD. Personlig tror jeg det tar lang tid før bluray blir billigere enn HD. Jeg har sluttet med optisk lagring for slikt for lenge siden.

 

AtW

Lenke til kommentar
RIP HD-DVD :dontgetit:

 

Kommer aldri til å kjøpe Blu-Ray relaterte artikler, med mindre andre konsoler enn playstation kommer til å bruke det.

Så du vil slutte å kjøpe filmar (når DVD går av moten) fordi...?

 

Jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal klare å leve uten.

Desuten så er det jo alltids muligheter for å ladde ned fra nettet, filmer som kan lastes ned kommer vel i HD de også sån litt etter litt..

Hva om det Blu-Ray faktisk ikke tar noe serlig av i det hele tatt ?

De fleste holder seg til DVD fortsatt noe jeg trur folk vil gjøre i en god del år til så fremt ikke prisene på Blu-ray dropper noe sinnsykt.

 

Nå tar det veldig lang tid å laste ned HD-materiell i full-kvalitet. En film er jo fort 10Gb - 20Gb om du ønsker de i full kvalitet, utgavene som er 700mb - 4Gb er jo i merkbart dårligere kvalitet.

 

For ikke snakke om at det er utrolig få som i det hele tatt innehar en løsning i hjemmet som muliggjør streaming av HD-materiell til TV-en..

 

For de fleste er nok en avspiller og disker en lettere løsning som folk flest har blitt vandt med i årene med DVD.

Lenke til kommentar
RIP HD-DVD :dontgetit:

 

Kommer aldri til å kjøpe Blu-Ray relaterte artikler, med mindre andre konsoler enn playstation kommer til å bruke det.

Så du vil slutte å kjøpe filmar (når DVD går av moten) fordi...?

 

Jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skal klare å leve uten.

Desuten så er det jo alltids muligheter for å ladde ned fra nettet, filmer som kan lastes ned kommer vel i HD de også sån litt etter litt..

Hva om det Blu-Ray faktisk ikke tar noe serlig av i det hele tatt ?

De fleste holder seg til DVD fortsatt noe jeg trur folk vil gjøre i en god del år til så fremt ikke prisene på Blu-ray dropper noe sinnsykt.

 

Nå tar det veldig lang tid å laste ned HD-materiell i full-kvalitet. En film er jo fort 10Gb - 20Gb om du ønsker de i full kvalitet, utgavene som er 700mb - 4Gb er jo i merkbart dårligere kvalitet.

 

For ikke snakke om at det er utrolig få som i det hele tatt innehar en løsning i hjemmet som muliggjør streaming av HD-materiell til TV-en..

 

For de fleste er nok en avspiller og disker en lettere løsning som folk flest har blitt vandt med i årene med DVD.

 

Nå skal det jo sies at det ikke er snakk om streaming her, men nedlasting, for deretter å se. Men 10-20 GB er endel, tar vel ca 2.5 timer på 20 mbit å hente ned 20 Gig skulle en tro

 

AtW

Lenke til kommentar
Økt etterspørsel fører som regel med seg økte priser også.

Nå viser vel all historie at prisene går ned når på slike produkter når etterspørselen øker, kan du gi et relevant eksempel på det motsatte? ……. logikken din passer muligens dersom vi snakker om knapphet på råstoff, arbeidskraft eller lignende.

 

................HD DVD holder seg sikkert de neste par månedene på grunn av hamstring fra eiere av HD DVD-eiere, men salget stuper vel etter det. Blu-ray tipper jeg vil øke sin markedsandel markant de neste månedene og året. Kanskje opp mot 25%. DVD sitter vel fortsatt med rundt 75% av markedet ved utgangen av 2008. En grafisk fremstilling av mine spådommer for markedet av optiske lagringsmedia for filmer:

 

post-3851-1203425055_thumb.png

Morsomt at du gidder å lage en graf basert på personlige spekulasjoner basert på ingenting, underlig. Ser den går til juni 2010 :thumbup:

 

Saken er den at kampen vil fortsette og prisene vil falle.. hvorfor? Fordi konkurransen er tilstede fra DVD og nedlastbare medier.

Hvor mange år levde ikke VHS- kassetten parallelt med DVD ?

VHS var da godt nok og mye billigere enn DVD, dessuten måtte man kjøpe samme filmene på nytt, soneinndelig…. phhøøy, man ikke ta opp på DVD, spillerne var svindyre osvosvosv (hørt dette før?)

 

Verden er full av *piiip* som vil holde liv i DVD i mange år og sørge for å presse prisen på HD formatene, det er jeg helt trygg på.

Så snart resten av Asia starter storproduksjon av plater og spiller, til nå er det stort sett bare japanske og koreanske produsenter på banen, vi dette bidra til ytterligere prisfall. Mulig jeg lager en grafisk fremstilling av dette for å underbygge mine spekulasjoner. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...