Gå til innhold

Da var det slutt på HD-DVD


larsg

Anbefalte innlegg

Prisene kommer til å synke, men ikke på grunn av at konkurransen blir mindre. Prisene kommer til å synke fordi det å selge plater til en pris folk ønsker å betale, lønner seg mer enn å selge dem dyrere enn de fleste vil betale for.

 

Ettersom produksjonskostnadene naturligvis går jevnt og trutt nedover med effektivisering og større kvanta, vil produsentene ønske å bruke dette for å få ned prisene.

 

Det er, og blir i stadig større grad, god butikk å selge billigere plater. 300 kroner for en film er alt for mye til at det lønner seg i lengden, tror jeg.

viss du betaler 300kr for en film er du dårlig til å søke på nette ;)

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

og til 159kr

http://playx.no/index.php?SCREEN=pr&pr...DVD&start=z

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbudet om 5 filmer er opphørt pr. 31/1-08.De som har kjøpt spiller før denne dato har ut Februar på å bestille filmene sine.Dette i følge Toshiba sin side for å bestille filmene.

 

For de som er ute etter frittstående DVD-spillere og samtidig vil ha 5 filmer med på kjøpet så får de nå tak i pakker med meget gode DVD-spillere og 5 filmer inkludert til ganske attraktive priser. Som en ekstra bonus så kommer de 5 medfølgende filmene i HD-kvalitet, men det blir trolig de 5 eneste HD-filmene man noen gang vil ha til den spilleren, så ta det som en bonus og ikke en grunnleggende egenskap.
Lenke til kommentar
Jeg er av den oppfatning at så snart markedet aksepterer Blu-Ray som det gjeldende HD-formatet vil det føre til at prisene går ned. Det begrunnewr jeg ganske enkelt med at produksjonskostnadene vil gå ned og spillerer og plater blir billigere. Dette skjer med alt av forbruker elektronikk, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skal skje med BR.

At prisene er høye idag, skyldes for små mengder i produksjon som igen skyldes en format krig med usikker utfall, intill nå selfølgelig.

 

Men hvorfor vil produksjonskostnadene gå ned? Fordi at volumet går opp antar jeg? Tror du virkelig at så mange satt på gjerdet og ventet på at krigen skulle gå over da? Jeg har ikke sett indikasjoner på det ihvertfall.

 

Vi vil fortsatt se konkurannse, bare innenfor samme formatet. Sony har stort sett vært de eneste som tilbyr BR-spillerer, og Sony har alltid vært dyrere enn de fleste konnkurentene. Det vil nok komme billigere spillere ganske snart skal dere se :thumbup:

 

Konkurranse på spillermarkedet er greit nok. Men på platene har BR gutta nå monopol (det koster royalties å bruke formatet per plate) og kan styre prisene AKKURAT som de vil. Dette er meget synd.

 

Husk at en forbruker bruker nok 10 ganger mer penger på film enn på avspiller. Prisen på selve avspilleren er ikke så viktig egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok Blu-Ray i en ganske lang tid framover (kanskje for alltid) blir et nisjeformat slik som SACD/DVD-Audio.

 

Utvalget av filmer er jo også ekstremt lite nå med kun en type filmer (amerikansk ation/thriller). Skal det brede lag bli interessert må man nok komme med et svært mye større utvalg, bl.a i ikke-amerikansk film, drama osv. Vil det skje så lenge det er så få spillere på markedet og vil folk kjøpe spillere med slikt dårlig filmutvalg ?

 

Jeg kommer ihvertfall til å vente med å kjøpe, sannsynligvis ganske lenge.

Lenke til kommentar

Jeg tror BD vil koeksistere med DVD slik VHS gjorde med DVD i mange år. Etterhvert vil vi se vinkling mer og mer mot BD. Selv i dag får man kjøpt VHS spilllere og det samme vil skje med DVD, at man kan få spilt av de gamle DVD filmene sine på nye BD spiller el.

 

BD vil bli det nye hjemmekino formatet. Det kan ikke sammenlignes markedsmessig med hverken Laserdisc eller DVD-Audio.

Høyoppløslige/HD-Ready LCD TV'er selges i tonnevis og har vært solgt i tonnevis i flere år allerede.

Dette danner grunnlaget for den fremtidige suksessen til BD og vil forårsake at BD tar over for DVD på film.

 

 

 

PS

Føler noe empati med de som fikk HD-DVD spiller med 5 filmer til jul 2007. Dog kan de kjøpe 1 film pr år og ha spilleren i 7 år til siden det totalt finnes 12 filmer pr. i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg tror nok Blu-Ray i en ganske lang tid framover (kanskje for alltid) blir et nisjeformat slik som SACD/DVD-Audio.

 

Utvalget av filmer er jo også ekstremt lite nå med kun en type filmer (amerikansk ation/thriller). Skal det brede lag bli interessert må man nok komme med et svært mye større utvalg, bl.a i ikke-amerikansk film, drama osv. Vil det skje så lenge det er så få spillere på markedet og vil folk kjøpe spillere med slikt dårlig filmutvalg ?

 

Jeg kommer ihvertfall til å vente med å kjøpe, sannsynligvis ganske lenge.

 

Det tviler jeg meget sterkt på. Har du først sett film i Hd-kvalitet så

blir du hekta. Har sett tendensen lenge, med tilnærmet gibortpriser på DVD, at

det er noe nytt på vei inn.

Er forøvrig lykkelig eier av PS3, som ble min ved et impulskjøp 2 dager etter lansering :thumbup:

Lenke til kommentar
Formatkrigen er over.. og vinneren er.... DVD

Du blander kortene. DVD er klart størst, men dette var en "krig" mellom HD-formatene, og her er ikke DVD en gang med på gressmatta. :)

Blandet nok ikke kortene.. faktum er at det selges svæææært få Blu-ray og HD-dvd plater kontra DVD.. og som du sikkert vet så er PAL formaetet 625P mot "HD " som har 720p,1080p eller 1080i forskjellen er altså ikke sååå fantastisk..

 

Og mange mener "hd" krigen er mer et forsøk på å fjerne fokus fra DVD platen en å finne en ny arvtaker til DVD platen som lever i beste velgående og sansynligvsi vi leve enda lengre.. Spør du meg er vel strengt tatt HD krigen veldig opphypet om man ser antallet enheter solgt ( tar da ikke MED PS3) siden folk ikke har noe valg og gjennomsnitss PS3 eieren nok har svært få BR filmer.. ;)

Lenke til kommentar
Blandet nok ikke kortene.. faktum er at det selges svæææært få Blu-ray og HD-dvd plater kontra DVD.. og som du sikkert vet så er PAL formaetet 625P mot "HD " som har 720p,1080p eller 1080i forskjellen er altså ikke sååå fantastisk..

 

OOOhboy...mye feil her.

 

Først og fremst så er 625/50 bare 576 effektive linjer. 50 linjer er blanke. Dessuten er det ikke 625p i det hele tatt. Det er 576i. Interlaced. Noen dvd-spillere DE-interlacer signalet for å få 576p. Det er IKKE det samme som å få innholdet i 576p. Det er en algoritme som limer sammen 2 interlaced-bilder til ett. Kvaliteten er IKKE like bra som hvis bildet hadde vært tatt OPP i progressive mode (576p).

 

Alle HD-formatene er digitale og de blanke feltene som det analoge 576i formatet trengte til synkronisering er borte. Så 720p er faktisk 720 linjer. Progressivt. Man trenger ikke å de-interlace. Bildet er bedre.

 

Så en 1080p film har da ca 4 ganger så mye informasjon per bilde enn 576i. Det er MYE. 720p har ca 2.5 gang mengden som 576i.

 

Jeg synes det er en god forbedring.

 

Det sagt så vil jeg bare si at optiske media er en elendig gammaldags løsning som vil bli nedkjempet av minnekort og nedlasting innen 5-10 år.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Jeg tror BD vil koeksistere med DVD slik VHS gjorde med DVD i mange år. Etterhvert vil vi se vinkling mer og mer mot BD. Selv i dag får man kjøpt VHS spilllere og det samme vil skje med DVD, at man kan få spilt av de gamle DVD filmene sine på nye BD spiller el.

 

BD vil bli det nye hjemmekino formatet. Det kan ikke sammenlignes markedsmessig med hverken Laserdisc eller DVD-Audio.

Høyoppløslige/HD-Ready LCD TV'er selges i tonnevis og har vært solgt i tonnevis i flere år allerede.

Dette danner grunnlaget for den fremtidige suksessen til BD og vil forårsake at BD tar over for DVD på film.

 

 

 

PS

Føler noe empati med de som fikk HD-DVD spiller med 5 filmer til jul 2007. Dog kan de kjøpe 1 film pr år og ha spilleren i 7 år til siden det totalt finnes 12 filmer pr. i dag.

 

Ja, det er et poeng, DVD-Audio gir forbedringer som det er diskutertbart om i det hele tatt er sansbart. HD-formetene gir åpenbare og tydlige forbedringer.

 

Men hvor kommer 12 filmer fra? Det er da vesentlig flere filmer til HD-DVD.

 

AtW

Lenke til kommentar
La oss håper D blir mer poplært hos folk litt hastig, så man slippe så dyre filmer.

Økt etterspørsel fører som regel med seg økte priser også.

 

Personlig gleder jeg meg til å se hvordan markedsandelene til filmer på Bluray, HD-DVD og DVD ser ut i perioden januar 2006 - desember 2008. HD-DVD og Bluray har vel økt sakte fra 0 til noen få prosent nå mens DVD har sunket fra nært 100% til noen prosent lavere. Salget av HD DVD holder seg sikkert de neste par månedene på grunn av hamstring fra eiere av HD DVD-eiere, men salget stuper vel etter det. Bluray tipper jeg vil øke sin markedsandel markant de neste månedene og året. Kanskje opp mot 25%. DVD sitter vel fortsatt med rundt 75% av markedet ved utgangen av 2008. En grafisk fremstilling av mine spådommer for markedet av optiske lagringsmedia for filmer:

 

post-3851-1203425055_thumb.png

Lenke til kommentar

helt siden jeg begynte å se på sesong 4 av Lost i 720p HD så har jeg virkelig forstått hvor mye bedre bildekvalitet det faktisk er ;)

 

De av dere som mener at DVD på noen måte er i nærheten av skikkelig HD, burde skaffe dere en god HD-TV og en god Blu-Ray spiller og se på noen filmer ;)

 

Da er det den nedturen å gå tilbake til DVD, både lyd og bilde på skikkelig HD-materiell er jo på et helt annet nivå!

 

 

PS: Det å laste ned 'ødelagte' HD-filmer fra nettet på 700-2'000mb gir ikke på noen måte samme kvalitet..

Lenke til kommentar
La oss håper D blir mer poplært hos folk litt hastig, så man slippe så dyre filmer.

Økt etterspørsel fører som regel med seg økte priser også.

Forsåvidt, men samtidig fører lavere priser til økt salg (ihvertfall om nok folk har spillere osv), noe som er i særdeleshet viktig på filmer der stordriftsfordelene er enorme, å framstill et nytt eksemplar utover det første er så og si gratis. Det er kanskje riktigere å si man håper på et større potensielt marked av kjøpere.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Føler noe empati med de som fikk HD-DVD spiller med 5 filmer til jul 2007. Dog kan de kjøpe 1 film pr år og ha spilleren i 7 år til siden det totalt finnes 12 filmer pr. i dag.

Er det antallet HD-filmer på den lokale video-butikken din? ;) Jeg har lest at det finnes ca. 1000 titler, uten at jeg skal gå god for tallet. Vesentlig mer enn 12 er det i alle fall. Jeg har over 50 hjemme, og ingen av dem er like.

 

Det er kanskje ikke så mange titler på det norske markedet, men ingen kjøper vel sine HD DVD-er her i landet likevel. Og nå ligger det an til gode tilbud fremover. :) Man må se det positive i situasjonen.

Lenke til kommentar

ATW:

Dette med 12 filmer har jeg selvf. grabbet fra en diskusjon eller artikkel herfra og stemplet i minnebanken. Jeg må nok slutte å ta ting jeg leser her for god fisk.

 

EDIT:

Økt produksjon fører til at markedet flommes og tilgangen blir større enn etterspørselen, dermed synker prisene. Ref. typiske svingninger i RAM markeder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ATW:

Dette med 12 filmer har jeg selvf. grabbet fra en diskusjon eller artikkel herfra og stemplet i minnebanken. Jeg må nok slutte å ta ting jeg leser her for god fisk.

 

EDIT:

Økt produksjon fører til at markedet flommes og tilgangen blir større enn etterspørselen, dermed synker prisene. Ref. typiske svingninger i RAM markeder.

 

At et format forsvinner er ingen grunn til at at produksjon øker.

 

Produksjon øker ved etterspørsel eller en falsk katalysator (som store investeringer og produksjon med tap...for å senke pris og da øke etterspørsel). Faktisk er det større sjanse for at produksjonen holdes lav for å skape et tidlig overskudd så investorene ikke blir dritredd og hopper av. Lav produksjon og høye priser er "safere" i starten nå som etterspørselen er så vanvittig lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...