Gå til innhold

Da var det slutt på HD-DVD


larsg

Anbefalte innlegg

For det første så er det åpenbart et tap i kvalitet at ikke alle framsene vises like lenge, noen frames vises i 3* 1/60 sekund, andre i 2 * 1/60 sekund.

Det er selvsagt ikke noen vits i å deinterlace dersom man ikke skal vise bildet på en skjerm som har en fps som er delelig med 24. Filmer vist med NTSC er kodet med en teknikk som er relativt lett å reversere (3:2 pulldown), og når man gjør det får man den opprinnelige bildestrømmen på 24p.

 

Dette gjelder selvsagt bare materiale som opprinnelig var tatt opp i 24p. Ting som opprinnelig er tatt opp interlacet kan ikke deinterlaces 100%, siden de forskjellige bildene er tatt opp på forskjellig tid, og noen ting i bildet derfor kan ha flyttet seg litt, mens andre ikke har det. Slår man bare sammen to bilder et stillestående kamera har tatt opp, kan man f.eks få en fin reklame i høy oppløsning på tribunen, mens ballen som fyker forbi ser ut som en kam.

 

En grunn til å lagre filmer progressivt på DVDer er at det gjør videostrømmen lettere å komprimere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns det nesten er litt søtt med "boikott" av Sony. Hvorfor?

 

Fordi Sony driver med elektronikk(stort sett alt mellom himmel og jord), filmselskap, litt ymse bank/forsinkring/marketing samt mye musikk.

 

Det å fremstå som en person som boikotter sony helt og holdent vil da si at du ikke har tv, i mange tilfeller telefon eller har sett en jamesbond film eller kjøpt em BMG cd. Og heller ikke ser på tv, for i mange tilfeller brukes sony produkter profft og du er med på å finansiere det som seer, verden er liten.

 

Å laste ned filmer/musikk er bare en patetisk form for "boikott".

 

Vi kan diskutere som mye vi vil fram og tilbake om ting, men at ETT optisk format nå ser ut til å vinne HD kampen er bra. Prisnivået vil nok endre seg en del når flere nå tørr satse, familie vil gjerne ha men nektet å bruke en krone på HD avspiller så lenge det fantes to formater. Nå skal BD spiller og ett par filmer bestilles asap. Jeg vil tro det gjelder en del andre Nordmenn også.

 

Som sagt, så har også "halvboikotter sin effekt", og mener du det ikke finnes TVer eller telefoner uten sony-komponenter?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke TV. Er det noe galt i det annet enn at jeg slipper å få politisk korrekt materiale stappet inn i hjernen min hver bidige dag? Jeg kan kjøpe en TV av beste modell om jeg vil, men jeg har overhodet ikke lyst på noe apperatur som muliggjør mottak av TV-signaler. Dog har jeg utstyr for å vise film, men da har jeg i det minste en viss valgfrihet selv om mesteparten av film har budskapsmateriale som vi sluker rått og som er med på å forme oss som mennesker så finnes det enkelte uavhengige produksjoner. Det er faktisk ganske kostbart å lage film og produksjonskostnadene dekkes ikke ut av tynn luft derfor er det gjerne "vi dekker kostnadene bare du tar med vårt budskap i filmen". Jeg så dessverre en James Bond film i 1986, om det er representativt for de nyere utgavene kan jeg ikke si, men den fristet i alle fall ikke til å se mer.

 

Siden 1995 har jeg hatt lyst på PlayStation, men jeg har aldri anskaffet noen av modellene. Jeg står for de valg jeg gjør.

 

Jeg greide å leve uten mobiltelefon frem til 1999 men ved et svakt øyeblikk gikk jeg til anskaffelse av dette svineriet pga mulighet for komminikasjon med daværende kvinnelige partner uavhengig av befinnelsessted. dessverre ble jeg en storforbruker av dette djevelens apparat og er mest sannsynlig stråleskadet både mellom ørene og i pungen mtp på bruk ved øret og standby i lommen. Rekorden så langt er 5700 kr ringt på en måned med lav minuttakst. Jeg er mest sannsynlig mer stråleskadet enn en laks som har tilholdssted i en radioaktivt forurenset elv.

 

Og hva så om det er noen Sony-komponenter i enkelte ikke-Sony-konsumentprodukter, man skal vel ikke slutte å puste selv om det er skadelige partikler i luften.

 

Jeg har heller ikke noen 100% boikott av Sony, men i 9/10 tilfeller har de ikke den kvaliteten jeg krever så jeg slipper automatisk å kjøpe de fleste av deres produkter. Selv om de har bra teknikk og komponenter betyr det ikke nødvendigvis at det har like gode sluttprodukter. Ser da derfor ikke noe galt i å kjøpe andre fabrikat som bruker komponenter eller teknikk fra Sony om sluttproduktet er bra.

 

Det kommer jo feks Blu-Ray spillere fra Denon til sommeren og det kan jo godt være jeg kjøper en for alt jeg vet.

 

For all del er det mye ubrukelig fra andre varemerker og. Feks håpløs barbermaskin fra Philips til >2000 kr i kostnad. Fant løsning der og jeg, barbermaskin i søppelspann og frem med barberhøvel.

 

Fikk vel som fortjent da jeg var smart nok til å handle på Elkjøp som forresten burde bytte slagord til "Det er dumt å handle på Elkjøp overhodet når du kan finne bedre gjenstander gratis på dyngen." Og hvordan de i detheletatt kan ha lov til å reklamere med lave priser da de omtrent kun fører varemodeller som man ikke finner hos konkurrenter. Lave priser i forhold til hva?

 

PS: Ikke alt overfor er alvorlig ment så "you fail" om du tar det jeg har skrevet 100% på ordet. 99.3% går fint

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Det har kommet mange underlige innlegg her angående min boikott av Sony, noen føler seg merkelig nok kallet til å slenge patetisk dritt, andre mener det ikke er mulig å boikotte en slik gigant siden små og store Sony-komponenter kan inngå overalt. Det siste er fullstendig uvesentlig, mitt mål er oppnådd ved at jeg nå ikke eier et eneste produkt som er merket Sony på utsiden. En Sony-tv er gitt bort, en Sony-mobil er erstattet, et feilkjøp av en Sony mp3-spiller med den mest vanvittige programvaren på denne planeten er solgt på Finn osv.

 

Det kan nok finnes en og annen musikk-cd fra fortiden i kartonger nede i kjellerboden, men all musikk på cd er rippet og lagt på server, ingen CD-er finnes ved musikkanlegget og ute av øye er ute av sinn og helt tilstrekkelig til å gi meg ro i sinnet. Ny PC ble kjøpt fra Komplett som tilbyr konfigurering og ga dermed mulighet for bortvalg av flere Sony-produkter, f.eks. dvd-brenner. At en komponent på hovedkortet er fra Sony er uvesentlig, jeg er da ikke fundamentalist, prøver bare å leve etter min overbevisning etter beste evne og i forhold til det som er mulig å kontrollere.

 

Er dette så en stor og viktig sak for meg? Nei, egentlig ikke, det er bare et enkelt prinsipp jeg har bestemt meg for å følge pga Sonys uetiske og kundefiendtlige oppførsel over lengre tid. En dag fikk jeg bare nok, jeg foretrekker god samvittighet framfor å skamme meg over mine innkjøp.

 

Når det gjelder blu-ray kan bare tiden vise om et nytt format har livets rett eller om dette blir like vellykket som DAB. Annen type distribusjon av HD-media kan meget godt vise seg å vinne på sikt, her vil det være markedet og kundene som rår.

Lenke til kommentar

Jaja.. som en sår så høster mann.. Kommer en drassende med ræl så får'n ræl tilbake.. men noen tåler ikke kritikk så da ruller jeg inn gjeipen.. Beklager å ha vært delaktig i å gjøre dette mer off-topic enn det burde..

 

Men dette er ingen jeg elsker sony eller jeg hater sony tråd..

 

Det finnes alternativer til BR og HDDVD og selvom det nå ser ut til at HDDVD har fått enda en solid spiker i kisten så er det vel såpass mye penger i omløp der at de kommer vel til å kjempe til krampa tar dem.. det det vil si for oss (forhåpentligvis) er at BR nå vil se sitt snitt til å sette inn "dødsstøtet" og presse priser for å minimalisere HDDVD utbredelse og maksimalisere kostnadene dems.. Dette koster selvsagt BR mer, men, dersom det sikrer de markedsdomminans så er det vel verdt det på lang sikt...

 

simen sa noe lurt, at det var i BR's interesse å holde prisene på det nivået de er, når de allikevel har blitt deklarert vinnere av HD kampen så er det ingen vits i å presse priser og pushe spillere.. Sony vil pushe flere PS3'er av andre hensyn enn BR, og det er jo en "bonus" for de at den også har en BR spiller, som folk flest vil bruke til å kjøpe 1-2 br filmer, "Bare for å sjekke kvaliteten..."..

 

Når det gjelder den eldre generasjon, min, og den yngre.. så tipper jeg det blir fler og fler eldre som kjøper hd enn det man tror. Begge mine par med svigerforeldre (skilsmissegenerasjonen ? :D) har HD-TV.. Værst er svigermor, toppmodellen til phillips 37" full hd.. noe glorete greier med ambilight og full pakke.. Ingenting har de bruk for, men fett skal det være.. Til og med fattern har gått til anskaffelse av (dog "kun" hd-ready) plasma.. Og alle 3 parene er sugne på hd.. Greit nok, jeg har vel litt av skylden for hysteriet, men alikevel.. Dette sprer seg.. Foreldre til kompiser kjøper seg fet tv, og om bare de har sett hd (ett fett hva slags format) så er de hekta..

 

Beste salgstrikset er Discovery HD på elkjøp eller Cars på hifi-klubben (osv osv osv).. det er som unger til sukkertøy.. Så å si at den eldre generasjon ikke vil delta er litt vanskelig å si.. Jeg tror treffpunktet er min generasjon, som har vært i jobb i mange år og har både plass og råd til å gå til anskaffelse av utstyret som trengs..

 

Hvordan kan HD produsenter gjøre dette mer folkelig? Spre det, mer kanaler i HD(tv tv tv tv.. er alt folk vil ha, og får de se gaseller sprette i HD er fedre solgt, mødre trenger matprogrammer og oprah i HD og de er med på lasset, eller en såpeopera de er hekta på ..) og billigere spillere og filmer.. Dog, filmer er fremdeles et entusiast produkt.. Til og med DVD filmer er mer eller mindre et entusiast produkt.. Dette da bestefar ikke vil bruke over 100lappen på en plast plate.. Da ser han heller på norge rundt i 1080p.

 

Så, få HD tv på banen, spons de store kanal selskapene slik at hd blir fornuftig priset og et reelt alternativ.. DA, skal du se at BR/HDDVD blir poppis..

Lenke til kommentar

Bestefaren min har også kjøpt toppmodell 37" fra Philips. Det lyser ambilight så man ser det fra gaten :p Egentlig tror jeg ikke han vet hva high definition er engang, men det kommer nok godt med en gang om det blir sendinger i 1080p. Jeg tror ikke man skal undervurdere den eldre generasjon når det gjelder HD. De som er 50-80 år har gjerne mer penger til overs enn de som er 20-40 og er nyetablert osv. Slipper å investere i barnevogn når man er 80 :p

Lenke til kommentar

Gode nyheter at krigen er avgjordt! :new_woot: Nå sitter noen med svarteper, men det er godt at vi fra nå av kun har ett format å tenke på. Har ventet lenge på dette. Har tenkt å kjøpe ps3 og hd-skjerm til hytta, så da får jeg prøve BD der. Hjemme er pcen nok å spille på, så kjøper ikke ps3 her.

 

Håper flere produsenter henger seg på nå, og produserer billig BD- utstyr nå. Trenger ikke være den beste kvaliteten på utstyret i begynnelsen, men billige spillere vil uansett presse prisene til de store produsentene.

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...