Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra selgers standpunkt så syns jeg fremgangsmåten din er noe slibrig. Når jeg får fraser som "Hva er det laveste du er villig til å gå?" eller "Hvor mye tar du hvis jeg henter den om en time?".

Da svarer jeg ofte med "Jeg tar den høyeste prisen, den som står i annonsen". Med andre ord en ganske lik melding du fikk tilbake.

 

Selger har ikke dårlig tid, og er ikke villig til å gå ned i pris. Du bør heller komme med et konkret bud, og ikke "lure" selger til å gi en lav pris, som du deretter kan prute på igjen. Om du føler 20k er en god pris, ja da sender du en melding hvor du byr 20k.

 

Det er så mange frekke folk på Finn samt et lass av dekksparkere. Jeg tror du kommer lenger ved å bare være ærlig og frempå.

 

Tja, det kommer an på annonsen. En annonse med 1 bilde og ingen informasjon overhodet gir jeg ikke så mye tid på å prute på. Da sender jeg bare en slik melding hvor jeg viser interesse i å hente bilen kjapt, mens selger både i annonsen og svaret ikke viser interesse i å ville selge bilen.

 

Skrev det ikke på en frekk måte, så er rart nordmenn oppfatter slikt frekt. Jeg har bare alltid lært at et nei har man, og et ja kan man få. Er lite til ingen forhandling her i Norge, så vidt noen kjøpere tør å prute eller gi bud i frykt for å fremstå som frekke føles det.

 

Noen har dog så drømmeannonser at de ikke akkurat kan håpe på noe annet enn slike skambud eller "frekke" meldinger med "hvor lavt vil du gå". La oss være ærlig - en bulkete 15 år gammel billig budjsett bil til 25k? Da er man langt bort i drømmeland.

Lenke til kommentar

Å forhandle om pris er ryddig men ikke før man vet hva man forhandler om.

Altså bør man se produktet først.

 

Ja, jeg etterspør som regel informasjon, og så gir jeg et lavt bud med forbehold om at bilen tilsvarer beskrivelsen de har gitt. Så jeg ikke har et bindende bud når jeg skal se på bilen om tilstanden viser seg være verre enn beskrevet på telefon feks.

Lenke til kommentar

Så du gir et for lavt bud og i tillegg med forbehold..

Du trenger ikke ringe meg.

 

Nå tror jeg ikke jeg ser på biler i prisklassen du eventuelt selger. Ser på små drittbiler som spesielt studenter nå selger som skal flytte og er desperate etter å få bort. Norske selgere er ikke de klokeste der akkurat. Spurt flere "Haster det å få bort bilen?" hvor svaret er "Er desperat etter å få solgt, ja". Det gir jo så klart mye rom for pruting og skambud det svaret der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ikke begynt å selge noe til russen også da, når du først er i gang med å prøve og sko deg på studenter? :-)

 

Mener du det er en uting å "sko seg på"? Det er jo det hele verden iht kjøp og salg handler om. En kjøper noe billig og selger noe dyrt. Skulle man latt følelser påvirke handel så hadde jo ingen tjent penger hverken i matbutikk eller hva som helst. Da kunne vi jo like gjerne gitt bort og delt ut ting ;)

 

Hva russen har med dette å gjøre skjønner jeg forsåvidt ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt greit å tjene penger, men jeg forstår ikke hvorfor du klager over at folk ikke godtar skambudene dine.

 

Åja, slikt. Nei, var ikke ment som klaging egentlig. Var bare en morsom samtale med atter en gang folk som har ufattlig urealistiske priser på ting og tror de får disse.

 

Idag prøvekjørte jeg en Corolla 1.4 feks. Hel og fin bil, priset som alle andre på Finn. Men denne hadde ikke blitt vasket flere år, små lakkskader her og der, siste service 3 år siden, osvosv. Som jeg også prøvde forklare min mor en gang. Hvis man priser bilen sin lik som de andre, så må det være noe annet som gjør at de skal velge akkurat din bil.

 

Var altså ikke ment som klaging til avvisning av skambud, men av og til er responsene litt artige iht prisen de forlanger.

 

Styre med biler i den prisklassen høres ikke ut som lettjente penger. Høy risiko og mange steg som kan gå galt.

Tja, både og. Har man litt peiling på bil finner man jo fort ut av ting. Det og gode kontrakter er jo grunnleggende. Og kjøpsloven sier jo i samme sleng at ting skal gjenspeile pris og kilometerstand. Selger jeg feks en nesten ny bil med lav kilometer så har folk feks sterk sak mot selger. Selger man en liten drittbil med høy km til like over vrakpant vil jo responsen i en eventuell sak de tar være at "prisen gjenspeiler jo kvalitet" veldig enkelt forklart.

 

Så lenge man ikke åpenlyst lurer folk og presiserer muntlig og skriftlig tilstanden på bilen er det jo ikke så mye hokus pokus. Holder man seg til å selge feks Toyota så er det jo ingenting annet enn bruksdelene som går i stykker heller.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Hva med vanskelige kjøpere som du selger til og kommer tilbake med saker mot deg som de vil du skal fikse, vært borti noe slikt?

2 års reklamasjonrett mellom private vet du.

Nå har jeg ikke starta helt enda, bare prøvd litt i det smått med den Corollaen jeg kjøpte noen måneder feks. Kjøpte for 29, solgte den nå til 35.

 

Opplyste både i kontrakt og muntlig at det er en eldre bil, rustflekker her og der på bilen, kjøper har sett nøye på bilen og er inneforstått med alt dette osvosv.

 

Lovverket er jeg fult klar over. Men i biler i 10+ år gamle og prisklassen under 20 000kr tror jeg man skal ha en ganske så stor mangel før man får til noe egentlig. Da må det nok være type motoren eksploderte i det man skrev under på kontrakt og kjørte hjemover.

Lenke til kommentar

En ting jeg kom til å tenke på, siden bilen åpenbart har blitt levert med ratt på begge sider; vil det ikke bli betydelig billigere å kjøpe RHD og bygge om til LHD?

 

Ville unngått å bygge om, det er ikke bare bare.

Nå vet jeg ikke om det er samme stresset som på Supra, men jeg vet at RHD til LHD på en Skyline R34,

Det krever en viss ekspertise. De må custom lage flere forskjellige deler og er ikke sikkert resultatet blir som forventet.

Vet såklart Supra kommer med utgaver i begge LHD og RHD, men kjedelig om man plutselig møter på noe uventet.

Ville heller bare kjøpt en som allerede har LHD.

 

Etter søking på google: just a few things...

engine harness, pedal box, dash board complete, all heater stuff behind..matrix etc

all the dash panels, center console etc, wipers, wiper cowling, bulkhead, steering rack, steering colomn, dash loom and fuse boxes, loads more...basically a lot of work...if you had a doner vehicle...not too bad...

De aller fleste mener arbeidet er ikke verdt det og at kjøpe LHD er masse kostnader og krefter spart.

 

Interessant lesing om Skyline konvertering, de skal bare ha 25,000 euro for jobben.

https://www.kageki-racing.com/en/services/lhd-conversion-nissan-skyline-r34.html

Lenke til kommentar

Såpass, ja. Da er man jo oppe i kostnaden av en original LHD, og har man to like supra, og den ene er en konvertert RHD vil jeg tro den blir priset lavere enn den som originalt er LHD.

 

Jaja, jeg drømmer om en gammal VW Caddy, og utvalget er like dårlig som supra, men prisene litt bedre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...