Gå til innhold

Varsel om rip-off arbeidsgiver (Adecco & IBM)


Anbefalte innlegg

Høres skremmende ut.

 

Men dersom dere virkelig vil vekk er det ikke bare å gjøre en så dårlig jobb at man får sparken ?

 

Og dersom sjefen kjefter er det vel bare å kjefte igjen, spør om han er sur fordi han ikke fikk seg "noe" av kona i går, den pleier alltid å virke :p

Hvis arbeidsgiver oppfører slik som det beskrives og dere ikke har lyst til å jobbe der lenger ser jeg ingen grunn til å si "jada" og leve med det slik det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og dersom sjefen kjefter er det vel bare å kjefte igjen, spør om han er sur fordi han ikke fikk seg "noe" av kona i går, den pleier alltid å virke :p

Du har vært ute en vinterdag før forstår jeg? :!:

Var en slags klang over det der som sier meg at det er noe du faktisk har gjort og :ph34r:

 

X antall år med sommerjobber som anleggsarbeider, samt et halvt år for et maskinentreprenørfirma mens jeg ventet på å bli innkalt til forsvaret, gjorde at jeg lærte meg en del kjekke svar ja.

Lenke til kommentar

Først og fremst skjønner jeg ikke hvorfor noen takker ja til såpass lav lønn, det er jo latterlig dårlig betalt det du forteller om her, uansett om det er £15K eller £18K.

 

Men jeg må si jeg synes det høres kjipt ut å havne i en slik situasjon, særlig når det er såpass anerkjente og respekterte selskaper, derfor håper jeg det løser seg for dere.

 

Hva med å tipse digi.no eller Dagens Næringsliv om forholdene, gjerne litt mer konkret enn her? Er det noe disse selskapene ikke liker er det antagelig en negativ artikkel der folk faktisk leser :)

Lenke til kommentar

får vell quote Homer Simpson på dette "If you don’t like your job, you don’t strike. You just go in every day and do it really half-assed"

 

men serriøst, dere jobber for en lønn som til og med out-sourca Ingeniører fra India ville takka nei til.

Straffegebyret hørtes rimelig tvilsomt ut, ville sjekka det opp en gang til...vil dere til og med få denne "straffen" om dere blir sparka?

Kan ikke tenke meg at de vil ha dere der om dere gjør en skikkelig drittjobb.

 

Uansett, kom dere vekk. Den lønna dere får der er så dårlig at jeg som andre, ikke kan skjønne at dere dro ned dit til og begynne med.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at det var det å kunne få jobbe for IBM, få litt erfaring fra utlandet og lovnader om interessante arbeidsgaver som gjorde at trådstarter og flere med ham valgte å jobbe der via Adecco.

 

Helt på trynet, dette her med Adecco og deres behandling av folk. Har hørt diverse negative ting om Adecco før, og har ikke så veldig godt inntrykk av dem selv heller. Adecco, sammen med Konstali, er vel blant de mindre ålreite bemanningsbyråene, kan man få inntrykk av. For å si det slik, tror ikke bare at det var på grunn av prisen at Adecco ikke fikk fornyet kontrakten for sikkerhetsbemanningen på OSL Gardermoen for ikke å lenge siden.

 

Jeg vil anbefale trådstarter og finne seg en annen jobb og komme seg ut fra nåværende sted så fort som mulig. Hva referanse og tidligere yrkeserfaring angår, så kan man jo alltids sette en kollega og/eller en sjef som faktisk liker og respekter deg som bekreftelse på at man jobbet på IBM og utførte jobben bra. :)

 

Det har vært en del saker i Aftenposten for litt siden om Konstali Bemanning og byråets evne til å rote til ting. Her er en temmelig fersk sak: http://forbruker.no/jobbogstudier/article2255373.ece

 

Her er flere: http://forbruker.no/jobbogstudier/article2187206.ece og http://forbruker.no/jobbogstudier/article2255380.ece

 

Kanskje det kan være en ide for trådstarter og sende en e-mail til artikkelforfatter/-ne og klart og tydelig forklare hva du og andre med deg har opplevd med Adecco og IBM og på den måten få satt en stopper for at det skjer med andre i fremtiden. Det er bemerkelsesverdig hvor fort firmaer kan snu på flisa når det blir oppmerksomhet i negativ retning i media. ;)

 

Lykke til, håper det blir en løsning på det.

Endret av LioKaiser
Lenke til kommentar
To år krever dem at du skal være her for ikke å betale ett straffegebyr.

Jada, Manpower er også med på dette og de er ett hakk verre enn Adecco.

 

Uansett hva mine planer er (som er en rask exit bort fra IBM og en livslang boikott), har jeg kommet hit for å advare mot denne rip-off arbeidsgiveren. Ikke bli rundlurt av Adecco og IBM som jeg har blitt. Spre min advarsel mot dette lureriet til andre. Jeg vil ikke at andre skal oppleve det jeg har opplevd.

 

Tror du de hadde forfulgt deg til Norge, startet en sak, fått masse negativ PR osv?

 

Selvfølgelig kjedelig å havne i situasjonen, men jeg aner et snever av tafatthet/naivhet/dumhet i forhold til situasjonen. Dette var ikke militæret, de hadde ikke kommet og hentet deg på døra hos mamma om du dro hjem.

 

Jeg mener at det du/burde ha gjort er så opplagt at det er helt utrolig at dere ikke gjorde det?

Lenke til kommentar
To år krever dem at du skal være her for ikke å betale ett straffegebyr.

Jada, Manpower er også med på dette og de er ett hakk verre enn Adecco.

 

Uansett hva mine planer er (som er en rask exit bort fra IBM og en livslang boikott), har jeg kommet hit for å advare mot denne rip-off arbeidsgiveren. Ikke bli rundlurt av Adecco og IBM som jeg har blitt. Spre min advarsel mot dette lureriet til andre. Jeg vil ikke at andre skal oppleve det jeg har opplevd.

 

Tror du de hadde forfulgt deg til Norge, startet en sak, fått masse negativ PR osv?

 

Selvfølgelig kjedelig å havne i situasjonen, men jeg aner et snever av tafatthet/naivhet/dumhet i forhold til situasjonen. Dette var ikke militæret, de hadde ikke kommet og hentet deg på døra hos mamma om du dro hjem.

 

Jeg mener at det du/burde ha gjort er så opplagt at det er helt utrolig at dere ikke gjorde det?

 

Det er ikke forbudt å være ung. Og ikke dum heller for den del................

 

EDIT: Jeg antyder ikke at trådstarter er noen av delene, altså. Bare at mange kan bli forsøkt lurt av slike byråer.

 

Men vikarbyråene kan faktisk være 100% skyldige her.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Jeg ser at det er ubesvarte spørsmål her som jeg skal besvare.

 

Jeg tok denne jobben fordi jeg ikke fikk jobb andre steder og fordi £ 18 000 var OK fordi jeg trodde kostnadene her var så lave som Adecco sa de var. Begge løfter var ren løgn. Lønna var £ 15 000 og kostnadene samme som i Norge. Jeg ble allikevel værende av ren stolthet og fordi jeg ikke ville komme hjem til mor med halen mellom beina og med knust stolthet.

Jeg oppdaget også veldig raskt at taktikken til Adecco og IBM var splitt & hersk. Sjefene hadde sine favoritt og det var han som ikke gjorde noe utover å slikke dem oppetter ryggen. Jeg lærte meg også raskt at han rapporterte alt som ble sagt i teamet og at det medførte grov utskjelling for de som sa noe. Dette selv om han som anga bare gjorde halvparten av den jobben vi andre gjorde. Vi som jobber hardest, får også mest kjeft av sjefene for ikke å jobbe hardt nok. Alt dette gjør meg og andre deprimerte og giddalause. Vi godtar derfor situasjonen. Denne splitt og hersk taktikken gjør det farlig å snakke i teamet om situasjonen. IBM og Adecco får det derfor akkurat som de vil.

 

Jeg kan ikke her si hva jeg har gjort og gjør da jeg vil røpe hvem jeg er. Jeg håper at IBM eller Adecco leser dette og ser at katta nå er ute av sekken. Noe som er deres verste mareritt da deres taktikk er å rundlure godtroende norsk ungdom til å jobbe for dem i Skottland. Og dere vil vel ikke dette ?

 

Jeg trenger litt råd fra dere:

Som skrevet et annet sted i dette forumet. Jeg skal sende ut en e-post til aviser og med min arbeidsgiver som cc eller bcc. Jeg vil ikke at noen skal se min riktige IP adresse. Hva gjør jeg ? Er TOR OK å bruke ? Hide-IP programmet ? Jeg skal bruke en Hotmail adresse og sende den fra min egen datamaskin hjemme.

 

En som var glad

Endret av ensomvarglad
Lenke til kommentar
Jeg trenger litt råd fra dere:

Som skrevet et annet sted i dette forumet. Jeg skal sende ut en e-post til aviser og med min arbeidsgiver som cc eller bcc. Jeg vil ikke at noen skal se min riktige IP adresse. Hva gjør jeg ? Er TOR OK å bruke ? Hide-IP programmet ? Jeg skal bruke en Hotmail adresse og sende den fra min egen datamaskin hjemme.

 

En som var glad

 

Hva med å finne en offentlig pc på et bibilotek, eller en nettcafe?

For din egen del kan det også være en god ide å opprette en egen mailkonto ala hotmail til et slik formål, gjerne i falsk navn. Bare for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Du trenger en proxy server, fås kjøpt billig abonnement til, eller du kan bruke noen "offentlige" (treige) som du finner på nett. Søk på proxy på google. En proxy server er da en maskin du går via, dvs at ikke din ip adress vises i mottaker enden (tviler på ip adresse vises via mail uansett, gjør det?).

 

Men hva er det du er redd for nå? Hva har du å tape? At du får kjeft på den jobben der, det skal du jo bare gi faen i, du skal vekk fra dette lureriet her og har vel ingenting å tape, heller tjene på å lage mest mulig leven? Og hva så om noen rævslikkere angir deg? Konfronter ham foran resten av gruppen, som antageligvis er enig med deg. Jeg mener - er klar over at det er lett for meg å sitte å si dette her - men hva har du egentlig å tape på å ta ting opp på en saklig måte nå, evt før du går videre og lager rabalder?

 

edit: jeg er egentlig med på at det også kan være en greie av deg å ta dette i det stille så lenge du gjør noe med det. men det som forundrer meg litt er hvorfor du er så redd for å bli "tatt" for å gjøre noe 100% rasjonelt og fornuftig - å ta opp disse tingene. Ser du ikke egentlig på denne jobben som noe du er ferdig med, og det som nå gjenstår er å stille folk til ansvar og evt. forfølge saken?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, hadde jeg først og fremst tatt kontakt med Juss-Buss.

 

Juss-Buss er et rettshjelpstiltak som drives av jusstudenter fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo. Juss-Buss gir gratis rettshjelp i enkeltsaker. De gir hjelp i form av muntlig eller skriftlig juridisk veiledning, og i form av partsrepresentasjon. Juss-Buss jobber med de rettsområdene hvor behovet for rettshjelp er størst. Dette er bl.a. utleningsrett, arbeidsrett, familierett og spørsmål om gjeld.

 

I tillegg hadde jeg kontaktet alle redaksjonene i de størtste avisene i Norge. Og til slutt, men ikke minst tatt kontakt med fagforeningen.

 

Slavetiden opphørte for over hundre år siden. Hadde jeg vært en arbeidsgiver, skulle jeg ha kalt deg inn til intervju i morgen.

 

Lykke til - stå på! :)

Lenke til kommentar

Velkommen til bransjen der du blir målt hver eneste sekund, utskjelt av kunder på telefon, og sjefer på jobb. Velkommen til Callcenterhelvete!

 

Jeg har jobbet i en lignende bransje der jeg faktisk hadde det nok så bra sammenlignet med hvordan folkene i Irland / England har det. Men jeg har bekjentskaper som jobber eller har jobbet med dette og det trådskaper skriver kan bekreftes. Det er ikke løgn, det er helt sant at ansatte blir behandlet på den måten, blir behandlet som en pose kjøtt. En pose kjøtt som skal produsere produsere produsere til kjøttet blir råttent og ubrukelig.

 

Ta en titt på denne siden: http://contactcentret.blogspot.com/2006/03...l-er-tjnst.html

 

Den er svensk, men der kan dere lese litt om hvordan det er å jobbe på en plass som dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...