Gå til innhold

K-Soft tapte igjen


Anbefalte innlegg

Du kan sikkert sjekke om avsender-IP er norsk eller ikke. Dersom den er norsk kan du klage k-soft Sverige AB inn for forbrukerombudet for ulovlig reklame (hvis det er din private epost). De må selvsagt følge norsk lov når deres aktiviteter skjer i Norge, selv om selskapet er fra utlandet. Akkurat som svenske ABB må følge norsk lov når de jobber i Norge.

 

Nå kjenner jeg ikke til markedsføringsloven i Sverige men det forundrer meg ikke om de har tilsvarende lover mot spam der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Ser ut til at den er sendt i fra Sverige ved første øyekast:

 

Received: from smtp.telenor.se (angelface.telenor.se [213.150.***.***])

by isp02.ralnett.no (Postfix) with ESMTP id 9FFCC29C856

for <min [email protected]>; Mon, 18 Feb 2008 11:32:33 +0100 (CET)

Received: from k-software.net (unknown [212.105.***.***])

by smtp.telenor.se (Postfix) with ESMTP id 11A9147FA

for <min [email protected]>; Mon, 18 Feb 2008 11:32:33 +0100 (MET)

Message-ID: <[email protected]>

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Det at hans svenske "avdeling" sender all spammen - er det uproblematisk?

 

Dette gjøres jo for at den norske avdelingen skal selge makkverk. Altså blir vel den norske innblandet på sett og vis (for å si det med noe som ligner svensk, man blir litt svensktalende av å lese alt dette :)

 

Altså - er det greit dersom man som norsk firma bestiller spamming fra en utenlandsk server/selskap? Oppdragsgiveren er jo kjent.

 

Noe å tygge på for dere som er involvert.

Lenke til kommentar

Det er på ingen måter uproblematisk å sende spam fra Sverige. Sverige er en del av EU og vi (Norge) en del av EØS, og det betyr blant annet at norsk forbrukerlovgivning vil være gjeldende hvis noen i Sverige markedsfører seg i Norge. Et tydelig eksempel vil være en svensk nettbutikk med mulighet for norsk språk og som også sender pakker til norske adresser. Dette vil helt klart være underlagt norsk forbrukerlovgivning.

 

Problemet her er at K-Soft ikke retter markedsføringen sin mot privatpersoner, og derfor ikke er underlagt de samme type lover. Hvorvidt det samme prinsippet også gjelder for markedsføring mot bedrifter veit jeg ikke, men det hadde vært svært artig å få klarhet i det. Riktignok, hvis man ser på tingene: K-Soft markedsfører seg på norsk, med norsk nettside som inkluderer norsk telefon- og faxnummer og det finnes en norsk utgave av firmaet. Selv om det er sendt fra Sverige burde iallfall prinsipielt norsk lovgivning være gjeldende.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Har ikke fulgt denne saken, men et selskap jeg jobbet for fikk en forespørsel fra en av K-Softs kunder som gikk på integrasjon av programvaren mot nettsider, noe vi betvilte var mulig.

 

For å yte litt kundeservice tok jeg likevel kontakt med K-Soft på en fredags ettermiddag kl. 1530, i håp om å prøve lykken. Der kom jeg til hva jeg antar var innehaver, som egentlig ikke kunne svare på noe av det jeg spurte om, og da jeg spurte om det fantes en utvikler tilgjengelig, fikk jeg til svar - og et temmelig surt et - at det kunne jeg ikke forvente å få når jeg ringte dem på en fredags KVELD (!).

 

Nå er det ikke ille at man ikke treffer utvikler på telefonen en fredags ettermiddag, men denne og øvrige formuleringer i samtalen med dem ga ikke det beste inntrykket av selskapet...

Lenke til kommentar

Nok et eksempel på K-softs kundepolitikk. "Betal fakturaen vi sendte deg, og ikke plag oss med spørsmål vi hverken kan eller vil svare på". Og hvem er han utvikleren?

 

 

Her er et eksempel på hans (REK, Ksoft`s daglige leder) (Edit pga. redigering av mitt opprinnelige innlegg), desperate "innkassovirksomhet":

 

 

 

post-147109-1203639770_thumb.jpg

 

Dette ble mottatt over 4 år etter siste "purring".

 

Bjørn W.

Endret av tenk_selv
Fjernet karakteristikker av enkeltpersoner samt fjernet quote som var unødvendig.
Lenke til kommentar

Dette forumet er et privat eie, og følger således sine egne retningslinjer, ikke kun norsk lov. Vi følger i tillegg Vær Varsom-plakaten ang tråder og poster på dette forum. Påstander som vi bedømmer som over kanten ang enkeltpersoner vil som følge av dette bli fjernet. Ønsker man å dele synspunkter på dette, kan man ta kontakt med ansvarlig redaktør Håvard Røste, eller forumstyret ([email protected])

 

En del av et innlegg er redigert.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenteres i denne tråden, men send meg gjerne en pm)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Du kan sikkert sjekke om avsender-IP er norsk eller ikke. Dersom den er norsk kan du klage k-soft Sverige AB inn for forbrukerombudet for ulovlig reklame (hvis det er din private epost). De må selvsagt følge norsk lov når deres aktiviteter skjer i Norge, selv om selskapet er fra utlandet. Akkurat som svenske ABB må følge norsk lov når de jobber i Norge.

 

Nå kjenner jeg ikke til markedsføringsloven i Sverige men det forundrer meg ikke om de har tilsvarende lover mot spam der også.

 

 

Jeg har ikke prøvd Iconix eMail ID 3.52.3.3 selv men sitat:

Iconix eMail ID is a client application that verifies the sender of an incoming email, and guarantees that the mail is actually coming from the company that it claims.

 

Høres jo bra ut?

Lenke til kommentar
Dette ble mottatt over 4 år etter siste "purring".

Hmm.. vil ikke foreldelsesloven gjelde i så tilfelle?

 

Ser ikke ut som hverken foreldelsesloven eller andre lover gjelder for K-soft.

Så jeg forventer at han (REK) prøver seg igjen.

Spamen kommer stadig vekk, så jeg står nok fortsatt på lista hans.

Selvom jeg har bedt han og K-soft om å reise til veldig varme steder.

 

Bjørn W.

Lenke til kommentar
Med fare for å gå litt off-topic. Hvilke regler gjelder for å kunne bevise at foreldelsesfristen ikke er overskredet?

 

Dvs, hvem har bevisbyrden og hva gjelder som bevis?

 

Ja, dette hører vel til under et annet emne, men siden spørsmålet kommer her, tar jeg sjansen på en antagelse. Det må da være den som mener han har et krav.

Vanlig foreldelsesfrist er et år. Hvis du har sendt purringer, og ikke fått svar eller oppgjør innen et år, så går du til forliksrådet. Da har du et bevis.

Når du, som K-soft, venter i over fire år uten å ta ut forliksklage, også kommer med trusler,

da kaller jeg det forsøk på svindel. (Like straffbart som svindel?)

Kanskje en grunn til at REK stadig taper i retten.

 

Men jeg er ikke jurist. Sikkert noen som kan svare bedre.

 

Bjørn W

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd Iconix eMail ID 3.52.3.3 selv men sitat:

Iconix eMail ID is a client application that verifies the sender of an incoming email, and guarantees that the mail is actually coming from the company that it claims.

 

Høres jo bra ut?

Joda, men det står også:

 

"The service only works with companies that have registered with Iconix, which currently includes more than 300 companies"

 

300 firmaer er jo ikke mange, selv om noen store er blant dem.

Lenke til kommentar
Men dessverre, så har K-Soft bevist at spamming hjelper på bedriften, og at spamming straffes ikke.
Det er jo ikke så rart at han ikke straffes når det er ingen som klager på spammingen, eller saksøker/anmelder han for dette.

I saken som har pågått i retten var det Ksoft som saksøkte navnte personer - ikke disse som saksøkte ksoft.

 

Synes egentlig det er litt idiotisk at absolutt alle skal klage på praksisen til Ksoft, mens ingen faktisk er interessert i å gjøre noe med det. Er det i det hele tatt noen som har klaget til noen instanser?

Lenke til kommentar

Finnes det faksmaskiner hvor man kan sperre for enkelte telefonnumre?

 

Isåfall hadde det vært enkelt å stoppe slike spammere som K-soft. Et alternativ er jo å sette opp en programmerbar telefon-/fakstjener, som f.eks. gratisprogrammet Asterisk, men det er jo en del jobb å sette opp da og er kanskje å skyte spurv med kanoner hvis man bare skal ha en slik sperrefunksjon.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Likevel hadde KSoft over 5 mill i driftsinntekter i 2006.

http://www.proff.no/proff/search/keyFigure...8&freeText=

Nå er det der sannsynligvis oppblåste tall.

Selskapet er forholdsvis nystartet. Det etablerte sin virksomhet 20.05.2005. Selskapet har i 2005 hatt inntekter på kr. 1.219.328,-. Av dette er kr. 989.606,- ikke kommet til inntekt, idet de er oppgitt som kundefordringer og andre fordringer.

 

I realiteten har dette selskapet ingen omsetning av betydning. Tallene i regnskapet er oppblåste og oppkonstruerte og gir ikke uttrykk for selskapets virkelige stilling. Notematerialet er så mangefullt at det ikke gir mulighet for å etterprøve realitetsinnholdet av regnskapet.

 

Dette fremgår også av revisors beretning for driftsåret 2005 hvor det fremgår at:

Vi mener det er usikkerhet knyttet til verdien av kundefordringer i balansen og at disse er vesentlig overvurdert, da det ikke er gjennomført tilstrekkelig tapsavsetninger. Videre er det usikkerhet knyttet til periodiseringen av inntekter og kostnader pr. 31.12.05.

I realiteten har revisor slaktet K-Soft Norge AS regnskapsførsel og gir uttrykk for at de tre vesentlige elementer i regnskapet, nemlig kundefordringer, periodiserte inntekter og periodiserte kostnader ikke er korrekte.

 

På bakgrunn har revisor kommet til

  • «Årsregnskapet, på grunn av de forhold som er angitt ovenfor, ikke er avgitt i samsvar med lov og forskrifter i Norge»
  • «At det er usikkerhet knyttet til opplysningene i årsberetningen om forutsetningen om fortsatt drift er konsistente med årsregnskapet og er i samsvar med lov og forskrifter.»
  • «At opplysninger i årsregnskapet om anvendelse av overskudd ikke er i samsvar med lov og forskrifter»
  • «Vi mener at årsregnskapet, slik det foreligger, ikke bør fastsettes som selskapets årsregnskap for 2005»

I rettsmøte med forliksrådet i Hønefoss den 20.12.2006 hevdet Rune Emanuel Karlsson i fullt alvor ovenfor forliksrådet at grunnen til Revisors negative bemerkning av regnskapet var pga Revisors holdning ovenfor svensker. «Revisoren liker ikke svensker» uttalte han.

Du vet, det hele bunner vel i at han ikke har tilgang på et bra fakturaprogram :p

 

Ellers, folkens.. Det hadde jo gått an å samlet en gjeng her på hw.. noen som kan kode, noen som kan sql, noen som kan regnskap og regnskapslover.

 

Så kunne man laget en opensource applikasjon.

Applikasjonen kunne jo gjerne feks hatt en slags google ads implementasjon, hvor inntekt for visning gikk til en god "cause", feks. barnehjemsbarn elns. i et fattig land.

 

bare en tanke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...