Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Guttegarderobe rundstjålet - Hva nå?


Szmekken

Anbefalte innlegg

Hei. I forrige gymtime ble garderoben vår offer for tyveri. Personene som ikke skal ha vært fra skolen jeg går på tok med seg kredittkort, i-poder og telefoner. Selv ble jeg frastjålet en SE K800i. Forholdet er selvsagt anmeldt av samtlige fornermede. Men hva nå? Er det noen slags forsikring som dekker dette, eller må vi bare innse at vi har tapt og kjøpe nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skolene pleier normalt å ha en ulykkesforsikring på sine elever. De er da forsikret med ansvars- og ulykkesforsikring. Ulykkesforsikringen gjelder på direkte vei hjem- skole/ undervisningssted, aktiviteter på og utenfor skolens område (utflukter, aktivitetsdager, bedriftsbesøk, utplassering i arbeidslivet ol) i ordinær skoletid. Ansvarsforsikringen omfatter elevens ansvar ved bedriftsbesøk ol. Skolens elevforsikring dekker ikke tap eller tyveri av private eiendeler, verken på skolen, ved turer eller ekskursjoner. Dette gjelder også læremidler som oppbevares i bokskap.

 

Skal man få dekket tyveri, så er det da hver enkelts egen forsikring som avgjør. Sjekk innboforsikring og husforsikring.

Lenke til kommentar
Skolene tar skjelden/aldri ansvar for verdier som ligger i garderobene. Ofte pleier lærere å ha en eske, bag etc. hvor elevene kan legge tingene sine under timen.

 

Eventuelt organiser dette i klassen. Vi gjorde dette på ungdomsskolen og vgs etter flere tyveriepisoder. Jeg har alltid gjort det fordi jeg har mye rart med meg på skolen, men de andre tenkte aldri på det. Etter noen episoder så begynte vi å bruke baggen min for guttene i klassen. Etter dette hadde vi aldri noe tyveri av sakene i baggen i hvert fall, for den var med over alt det var mulig.

Lenke til kommentar
Det burde vel være obligatorisk for skoler å ha låsbare skap i garderoben elns som elevene kan låse inn mobiler, og lommebøker og slikt i.

 

Så er det problemer med glesk ungdom som ikke husker nøkkel, eller ikke lås. Eller de som vil ødelegge eller ta med nøkkelen osv osv osv. Det er så mange økonomiske grunner for IKKE å gjøre det ene og alene fordi ungdom til tider er noen sosekopper av dimensjoner.

Lenke til kommentar
Så er det problemer med glesk ungdom som ikke husker nøkkel, eller ikke lås. Eller de som vil ødelegge eller ta med nøkkelen osv osv osv. Det er så mange økonomiske grunner for IKKE å gjøre det ene og alene fordi ungdom til tider er noen sosekopper av dimensjoner.

Vet ikke hvordan det er over alt, men noen skoler har jo allerede skap til eleven som er låsbart.

 

Jeg tenkte på ett låsbart skap, som kun lærere har nøkkel til. Hvis man har et skap per gymsal, vil ikke utgiftene være så store. Man trenger jo heller ingen safe, men et lite skap elns, med en lås.

Lenke til kommentar

Her på skolen tar vi ikke ansvar for ting som blir stjelt i garderober osv. Det er heller ikke noe krav om at vi skal ha løsbare skap i garderobene.

 

Vi tilbyr derimot elevene å få låst inn verdisaker på lærerens garderobe. Det ble gjort både er på VGS. og på ungdomskolen jeg gikk på.

 

Ellers så er jo muligheten for å legge verdisakene i en bagg som legges i gymsalen/svømmehallen. og det er nesten alltid en i klassen som ikke kan ha gym og derfor kan ta vare på verdisaker.

Lenke til kommentar
Vi tilbyr derimot elevene å få låst inn verdisaker på lærerens garderobe. Det ble gjort både er på VGS. og på ungdomskolen jeg gikk på.

 

Ellers så er jo muligheten for å legge verdisakene i en bagg som legges i gymsalen/svømmehallen. og det er nesten alltid en i klassen som ikke kan ha gym og derfor kan ta vare på verdisaker.

Sikkert en grei og praktisk løsning.

Men hva skjer den dagen baggen forsvinner, eller noen påstår (kanskje feilaktig) at ting mangler. Eller at lærergarderoben blir bestjålet, enten at noen bryter den opp eller ved at noen glemmer å låse den, eller skrekk og gru, garderoben er forsvarlig låst, men ting mangler likevel. Hvem har ansvaret da? Er lærergarderoben forsikret, og vil eventuelt elevenes verdisaker bli erstattet siden de jo ikke har noe der å gjøre? Vedkommende som rent fysisk har passet på verdisakene som kanskje forsvinner, blir han personlig erstatningsansvarlig, blir han mistenkt for tyveri?

Mange, mange spørsmål og scenarier.

Personlig hadde jeg aldri påtatt meg å passe på andre folks verdier nettopp fordi det egentlig er et enormt (erstatnings-) ansvar.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Synes at det faktisk er dumt at skolen ikke har noen fom for opbevarings muligheter i dag. Med tanke på at det er mer vanlig blant unge med ting som Ipod og mobiltelefoner så synes jeg at skolen burde følge lit

 

Det er ikke skolen sin skyld at elevene tar med seg sånne ting til skolen, som de faktisk ikke trenger til undervisningen.

Lenke til kommentar
Det er ikke skolen sin skyld at elevene tar med seg sånne ting til skolen, som de faktisk ikke trenger til undervisningen.

Hva med etter undervisningen?

 

Skal alle elevene hjem etter skolen for å hente lommebok, mobil osv? Betaler da skolen for den ekstra skyssen jeg da trenger? Hva med folk som bor et stykke unna skolen?

Lenke til kommentar
Det er ikke skolen sin skyld at elevene tar med seg sånne ting til skolen, som de faktisk ikke trenger til undervisningen.

Hva med etter undervisningen?

 

Skal alle elevene hjem etter skolen for å hente lommebok, mobil osv? Betaler da skolen for den ekstra skyssen jeg da trenger? Hva med folk som bor et stykke unna skolen?

 

For å være helt ærlig, så er ikke elevenes privat/sosial liv vårt problem... Hvis de absolutt må ut med venner rett etter skolen, og ikke har mulighet til å dra hjem for å hente tinga sine, så er det for å være helt ærlig, deres problem...

Lenke til kommentar

Se på det sånn da: Jobben din gidder ikke å gi deg no skap og du blir tvunget til å legge fra deg verdideler som for eksempel penger til å komme til og fra jobben i en hau på golvet uten mulighet for å låse dørene. Kan du fortsatt bare takke deg selv for at du mister sakene dine gjentatte ganger?

Endret av gormers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...