Gå til innhold

Bokmålsfolk argumenterer for dårleg mot nynorsk


Douglas Quaid

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med trådstarter her altså!

 

Det eneste "bokmålsfolk" kommer med er at de aldri får bruk for nynorsk. Hvis vi skal kvitte oss med nynorsk på skolen på grunn av at vi aldri får bruk for det, må vi ikke da kvitte oss med alt annet vi ikke får bruk for? Da hadde skolegangen blitt betydelig(!) mye kortere.

Som om jeg noen gang kommer til å få bruk for pytagoras eller å vite hva alkanenes egenskaper er.

 

Har du i det hele tatt lest mine argumentasjoner i denne tråden ?

 

Eller er ikke jeg "bokmålsfolk", er "bokmålsfolk" bare de som blir slått opp med krigstyper over forsidene på VG og Dagbladet ? Du skal være ganske "dum" for å i det hele tatt la deg avbilde på en slik måte i en tabloidavis under en parole der du selv sier: "Jeg er dum"

 

Jeg vil ha meg frabedt å bli sidestilt med folk som har slike holdninger, selv om jeg er for bokmål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikkje heilt kva eg føler om sidemålsundervisning. Sjølv skriv eg nynorsk, men har ingen problem med å skrive bokmål i ny og ne. Er enig i at norskfaget først og fremst går ut på å pugge namn på norsk forfattarar, spesielt dei med tvilsame politiske holdningar. Det skadar ingen å lære noko, og dei som ikkje kan takle litt meir (unyttig...) lærdom opp i alt anna som vi lære på skulen anten vi vil eller ikkje. Historie er jo i og for seg unyttig, men er lærdom som kan vere grei å ha, slik som Nynorsk :). Det er ei forskjelleg oppfatning om alt.

 

«Folkespråket» har ironisk nok blitt «elitespråket». Mange vel å forlate nynorsken. Folk møter for lite nynorsk i kvardagen.

 

Oppfordring: De som skriv nynorsk, må fortsetta å skrive nynorsk, og vere gode førebilete for heile Nynorsknoreg.

Lenke til kommentar
Har du i det hele tatt lest mine argumentasjoner i denne tråden ?

 

Eller er ikke jeg "bokmålsfolk", er "bokmålsfolk" bare de som blir slått opp med krigstyper over forsidene på VG og Dagbladet ? Du skal være ganske "dum" for å i det hele tatt la deg avbilde på en slik måte i en tabloidavis under en parole der du selv sier: "Jeg er dum"

 

Jeg vil ha meg frabedt å bli sidestilt med folk som har slike holdninger, selv om jeg er for bokmål.

 

Jeg har ikke orket å lest gjennom hele tråden her dessverre. Jeg siktet selvfølgelig til "nynorsk-haterne" og ikke generelt alle "bokmålsfolk" (som jeg selv er) og beklager det. :)

De jeg irriterer meg over er den ignorante parten av denne diskusjonen, for det meste borskjemte oslo fjortiser (no offence, håper jeg ikke generaliserer igjen)

Jeg vet selvfølgelig at det finnes logiske og intellektuelle argumenter fra begge sider i denne saken.

Lenke til kommentar
Har du i det hele tatt lest mine argumentasjoner i denne tråden ?

 

Eller er ikke jeg "bokmålsfolk", er "bokmålsfolk" bare de som blir slått opp med krigstyper over forsidene på VG og Dagbladet ? Du skal være ganske "dum" for å i det hele tatt la deg avbilde på en slik måte i en tabloidavis under en parole der du selv sier: "Jeg er dum"

 

Jeg vil ha meg frabedt å bli sidestilt med folk som har slike holdninger, selv om jeg er for bokmål.

 

Jeg har ikke orket å lest gjennom hele tråden her dessverre. Jeg siktet selvfølgelig til "nynorsk-haterne" og ikke generelt alle "bokmålsfolk" (som jeg selv er) og beklager det. :)

De jeg irriterer meg over er den ignorante parten av denne diskusjonen, for det meste borskjemte oslo fjortiser (no offence, håper jeg ikke generaliserer igjen)

Jeg vet selvfølgelig at det finnes logiske og intellektuelle argumenter fra begge sider i denne saken.

Er grunnet til at eg ikkje forstår noko av dette at eg ikkje tilhøyrer «bokmålsfolket»?

Lenke til kommentar

Hvorfor argumenterer vi for dårlig mot nynorsk?

 

Ser ingen grunn til og lære det da jeg aldri vil få bruk for det!! skjønn det! Hvorfor er det et dårlig argument? Hvilke andre fag på skolen er det som er like unyttig som nynorsk??

Skjønner fint hva nynorsk folk skriver og sier, men det høres helt forferdelig ut. Det er ikke innteresant nesten engang!

 

Skolen jeg gikk på ble fritatt for nynorsk da alle 300 elevene lå ann til strykkarakter etter 6mnd. Nynorsk høres ut som et innavl språk fra indre jotunheimen. Helt idiotisk og tvinge ungdommen til og prate sånn. Tenk og måtte slite senere i livet med en strykkarakter i nynorsk fra skolen...

 

Det er for mye "slæng" på østlandet. Nynorsk vil aldri kunne ta over språket her nede, men kanskje i nord.

Jeg mobber ikke eller ler av folk som prater nynorsk så det er sagt.

Skal du samle norge under et språk vil det være lettere og lære nordlendingene bokmål. Hva er det som ikke er norsk med og snakke bokmål? De fleste snakker vel det?

 

Nå blir vel jeg sett på som en usakelig fjortiss fra oslo?

Lenke til kommentar

Kvifor skal du argumentere mot nynorsk når du ikkje eingong veit kva nynorsk er? Nynorsk er eit skriftspråk basert på dialektane på sørlandet/vestlandet, i tillegg til ein del innspel frå norrøn grammatikk. Ikkje rart at skulen din låg an til stryk om alle var av same oppfatning som deg, nynorsk er ikkje talespråk.

 

Hvorfor argumenterer vi for dårlig mot nynorsk?

Fordi du ikkje veit kva nynorsk er.

 

Ser ingen grunn til og lære det da jeg aldri vil få bruk for det!! skjønn det! Hvorfor er det et dårlig argument? Hvilke andre fag på skolen er det som er like unyttig som nynorsk??

Så lenge vi har 2 skriftspråk i Noreg (som er vedtatt av lova) så vil du få bruk for det. Enough said. Om det var ein minoritet på 2% som skreiv nynorsk, då ville eg ha forstått argumentet ditt, men slik er det altså ikkje.

 

Skjønner fint hva nynorsk folk skriver og sier, men det høres helt forferdelig ut. Det er ikke innteresant nesten engang!

Nynorsk er eit skriftspråk.

 

Skolen jeg gikk på ble fritatt for nynorsk da alle 300 elevene lå ann til strykkarakter etter 6mnd. Nynorsk høres ut som et innavl språk fra indre jotunheimen. Helt idiotisk og tvinge ungdommen til og prate sånn. Tenk og måtte slite senere i livet med en strykkarakter i nynorsk fra skolen...

Igjen, du har misforstått kva i det heile tatt nynorsk er. Ingen tvingar ungdommen til å snakke noko som helst. Dialekter er og blir ein ting og blir geografisk avgrensa av isoglossen. Dialektar er eit talespråk ein arvar av "miljøet sitt". Nynorsk derimot er eit skriftspråk basert på mange forskjellige dialektar.

 

Det er for mye "slæng" på østlandet. Nynorsk vil aldri kunne ta over språket her nede, men kanskje i nord.

Jeg mobber ikke eller ler av folk som prater nynorsk så det er sagt.

Skal du samle norge under et språk vil det være lettere og lære nordlendingene bokmål. Hva er det som ikke er norsk med og snakke bokmål? De fleste snakker vel det?

Nynorsk skal ikkje ta over noko som helst. Eg argumenterar for at nynorsk blir for lite "jamstilt" i forhold til bokmål. Eg ville ha ledd av nokon som snakka nynorsk, for det ville ha vore ekstremt morosamt å høyrt. Ingen snakkar bokmål. Folk skriv bokmål. Folk som skriv bokmål snakkar likevel dialekt, sjølv om det er meir generalisert i diverse områder som f.eks. Oslo/Bergen osv. Eg meiner at eit lite land som Noreg er ekstremt heldig som har eit slikt mangfald av dialekter og i tillegg til dette TO skriftspråk. Dette er faktisk (tru det eller ei) ein enorm kulturell skatt. Målet må ikkje vere å samle Noreg under eit skriftspråk, men heller bevare dei to vi har no på best mogeleg måte, og difor burde jamstillinga skje i større grad.

 

Nå blir vel jeg sett på som en usakelig fjortiss fra oslo?

Nei, men i stor grad ein uviten fjortiss frå Oslo.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Så lenge vi har 2 skriftspråk i Noreg (som er vedtatt av lova) så vil du få bruk for det. Enough said.

 

Nåja det er en sannhet med store modifikasjoner, og det vet du like godt som meg. Det er meg bekjent bare statlige organer som av og til krever bruk av nynorsk. (Og du får fritak om du er fremmedspråklig :p)

 

Bedrifter går mer og mer over til engelsk som foretningsspråk.

 

Og dersom du ikke forstår et nynorsk dokument, fordi du aldri har hatt nynorsk på skolen, har det ingenting med manglende opplæring, men med manglende vilje til å forstå å gjøre.

Nynorsk er så likt bokmål at dersom du har problemer med å forstå nynorsk har du også problemer med å forstå alle nordiske skriftspråk, inkl bokmål. Det er alltid enkeltord man ikke forstår men det er like ofte en treffer på disse i bokmål som i nynorsk.

Lenke til kommentar

Eg meiner at sidan vi har to skriftspråk i Noreg vil vi få bruk for begge to uansett. Sjølvsagt er "få bruk for det" satt litt på spissen. Alle vil likevel dra fordel av å ha litt innsikt inn i begge skriftspråka. Og eg er einig med deg Thorsen. Eg fattar ikkje at folk ser på nynorsk som så ekstremt vanskelig. Store delar er jo tilnærma likt bokmål. Vondt i viljen seier berre eg...

Lenke til kommentar

Nå har vi strengt tatt 3 språk i norge, vært moro om alle som ikke liker nynorsk krevde å lære samisk i stedet, tenker skolene hadde hatt et problem.

 

Uansett, om et språk må holdes kunstig i live, er det kanskje best å bare ta vare på det som det "orginalt" var i stedet for å legge til flere og flere bokmålsord. Du kan nesten skrive bokmål, bare skifte ut jeg med eg, og kalle det nynorsk snart, som for min del blir bare feil. Det at en så liten % av norge bruker nynorsk daglig gjør det også feil å holde det kunstig i live og påtvinge det andre som ikke ønsker å bruke det.

 

Om vi skal ha 3 språk, bør de tas vare på, ikke slås sammen (gjelder da nynorsk og bokmål, da samisk holdes godt vedlike). Jeg er for at sidemål (om det måtte være bokmål, nynorsk eller samisk) hadde blitt valgfritt, noen ville da valgt det, andre ikke (kanskje flertallet?). Det mange ikke er klar over, er at om du jobber i kommunal/statlig stilling, og mottar et brev på nynorsk, skal du svare på nynorsk. F.eks en jobb i ålesund ville blitt stress for en som kun kan bokmål.

 

Jeg snakker både dialekt og "bokmål" ut ifra hva som passer seg (siste pga ingen forsto min dialekt på sørlandet), men foretrekker bokmål til skriftspråk. Men jeg går uansett mer og mer over på engelsk, og skal lære meg blandt annet spansk, så at norsk språkråd "rævkjører" språket vårt har personlig lite å si for min del.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med trådstarter her altså!

 

Det eneste "bokmålsfolk" kommer med er at de aldri får bruk for nynorsk. Hvis vi skal kvitte oss med nynorsk på skolen på grunn av at vi aldri får bruk for det, må vi ikke da kvitte oss med alt annet vi ikke får bruk for? Da hadde skolegangen blitt betydelig(!) mye kortere.

Som om jeg noen gang kommer til å få bruk for pytagoras eller å vite hva alkanenes egenskaper er.

Pytagoras, og matematikk generelt, er med på å utvikle intelligens. Nynorsk er bare overflødig kunnskap.

Lenke til kommentar
I byrjinga skreiv eg mest bokmål på diverse nettfora og i diverse nettspel. Då følte eg nynorsk vart meir diskriminert og eg vart sett på som ein "bondeknoll" om eg brukte det. Dette var dog spel/fora som var tilrettelagt for ungdom i sin "tøffaste" alder, og eg har aldri følt at nynorsk har vore diskriminert på diskusjon.no i same grad. Likevel føler eg at nynorsk er mindreverdig i den store samanhengen, sidan heile Noreg er dominert av bokmål. Kvifor?
Ja, hvorfor? Kanskje er bokmål mer populært enn nynorsk?

 

Så lenge vi har 2 skriftspråk i Noreg (som er vedtatt av lova) så vil du få bruk for det. Enough said. Om det var ein minoritet på 2% som skreiv nynorsk, då ville eg ha forstått argumentet ditt, men slik er det altså ikkje.
Så bare fordi noe er vedtatt av loven så er det rett, end of discussion? Vil gjerne se tallene for hvor mange som skriver nynorsk.

 

Målet må ikkje vere å samle Noreg under eit skriftspråk, men heller bevare dei to vi har no på best mogeleg måte, og difor burde jamstillinga skje i større grad.
Hvordan mener du at denne likestillingen skal fungere i praksis?

 

Eg fattar ikkje at folk ser på nynorsk som så ekstremt vanskelig. Store delar er jo tilnærma likt bokmål. Vondt i viljen seier berre eg...
At nynorsk blir mer og mer likt bokmål gjør det ikke alltid lettere.
Lenke til kommentar

Jeg har hatt nynorsk på skolen før mot min vilje. Jeg veit godt hva nynorsk er og jeg liker det ikke. Har aldri norsk lærern din lest nynorsk for dere i timen? Har du ikke hatt nynorsk lekser før med opplesning foran hele klassen? dere som er representanter burde ha hørt det... Da SNAKKER man nynorsk. Det er ikke bare et skriftspråk. Og jeg snakker foresten bokmål.

 

Man blir (ble?) tvinga til og lære, skrive og snakke nynorsk. Hvertfall før i tiden. Det var et eget fag som alle måtte igjennom. Alle ga fullstendig faen så lenge det varte. T.o.m norsk lærerne syntes dette var unødvendig og sleit med og lese/prate nynorsk.

 

Hva er det som er så kulturell skatt med og ha 2 skriftspråk?? Du kommer lenger ved og kunne engelsk i stedenfor nynorsk. Spør du meg er det ingen gode argumenter for og lære nynorsk. En eller annen fjott som går rundt og samler dialekter og lager et språk ut av det. Hadde man gjort det igjen hadde det vel blitt påvirka av alle invanderne så det hadde blitt et noe helt annet den dag i dag. Nynorsk passer for et urgammalt og isolert norge.

 

Du er DU aspic som er en uviten fjortiss.. Du forklarer hvordan lover og regler er. Det funker ikke sånn i praksis dessverre.

Lenke til kommentar

Jo, ho har lest nynorsk til oss i timen, men ingen snakkar slik. Ein kan snakke generalisert bokmål/nynorsk, men det er likevel ikkje direkte bokmål/nynorsk. Du veit at det er kva som er så spesielt med Noreg? I andre land skriv dei tilnærma likt slik som dei snakkar, slik er det ikkje her. Du snakker ikkje bokmål, du snakker ei generalisert østlandsdialekt. Er det så vanskelig å forstå?

 

Lærarane er her for å motivere oss. Om nokon utdannar seg som norsklærar må personen ha ein viss forkjærlighet for norsk, og i då tilfelle nynorsk også. Det verkar som rein skitpreik når du seier norsklæraren din synes nynorsk var unødvendig. Då har h*n vore ein ekstremt dårleg lærar.

 

Du viser jo tydelig at du har skippa for mange norsktimar. Kan du absolutt ingenting om språkhistoria vår? Ved å ha to skriftspråk vernar vi i mykje større grad om dei gamle dialektane våre. Visst vi berre hadde hatt bokmål, ville nok dialektane slik vi kjenner dei idag ho vore annleis. Vi kan vere glad for at denne såkalla "fjotten" gjorde som han gjorde, ellers ville vi ikkje hatt denne kulturskatten. Engelsk lærer vi jo uansett, så eg forstår ikkje heilt problemet. Okei, om vi hadde kutta ut engelsk til fordel for nynorsk, då kunne du heller reagert, og det ville eg også.

 

Du visste vel at før 2. vkr skreiv fleir folk i Noreg nynorsk enn bokmål? Nei, tenkte meg det.

Lenke til kommentar
I dag bruker anslagsvis 10-12 prosent av alle nordmenn nynorsk som sitt hovedmål. 27 prosent av kommunene, med 12 prosent av befolkningen, har nynorsk som målform. Ifølge Nynorsk faktabok har Norge 600 000 nynorskbrukere.

 

Faktisk mer enn jeg trodde, hadde regnet med rundt 5%, men fortsatt for lite til at det er noe grunnlag til tvang, en annen ting som er verdt å tenke på, er at holdningen mot nynorsk ikke akkurat blir bedre av tvangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...