Gå til innhold

Bokmålsfolk argumenterer for dårleg mot nynorsk


Douglas Quaid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh, rett i offensiv. :wee:

 

Det er for min del helt unaturlig å skrive nynorsk, selv om dialekten min tildels er nærmere nynorsk enn bokmål (a-endinger, han/hun for det ++).

 

Men ser du ikke argumentene til folk som ikke ønsker tvunget sidemål? Det er unødvendig. Folk forstår hverandre, i mitt tilfelle er det unaturlig å skrive slik (bokmål ersikkert slik for deg), fjerner fokus og forvirrer mer enn nødvendig. Gi meg et tilfelle der du har behov for begge.

Lenke til kommentar
Heh, rett i offensiv. :wee:

 

Det er for min del helt unaturlig å skrive nynorsk, selv om dialekten min tildels er nærmere nynorsk enn bokmål (a-endinger, han/hun for det ++).

 

Men ser du ikke argumentene til folk som ikke ønsker tvunget sidemål? Det er unødvendig. Folk forstår hverandre, i mitt tilfelle er det unaturlig å skrive slik (bokmål ersikkert slik for deg), fjerner fokus og forvirrer mer enn nødvendig. Gi meg et tilfelle der du har behov for begge.

 

Eg har ikkje behov i det heile for å lære meg bokmål på skulen, sidan det vert tvinga på meg kvar dag, blant anna i media. Nynorsk er jo ikkje å finne i det riksdekkjande media, forutan NRK då. Men det er jo ikkje mange unge som ser på NRK.

 

Greitt nok at du ikkje har problem med å forstå nynorsk sidan du har ei dialekt som ligg nær nynorsk, men korleis trur du det er med dei som "snakkar" bokmål. Og for ikkje å snakke om innvandrarane då...

Lenke til kommentar

For det første, dialekten min er også nære bokmål, har nevneverdig lite problem med å forstå begge. Det er det å skrive nynorsk som er unaturlig, ikke forstå det.

 

Ok, du blir påtvunget bokmål. Jeg har et godt eksempel:

 

En venn jeg spiller med kommer fra sogn. Han sliter mer med bokmål enn hva jeg gjør med nynorsk. Han blir også påtvunget bokmål i samme skala som du blir. Hvorfor har han det forskjellig fra deg?

 

For meg virker nynorsk veldig vestlandsk, tildels Telemark (er selv fra østlandet). Hva med Oslo-folk? De har, såvidt jeg har forstått, ikke slike problemer med å forstå nynorsk. Jeg tror heller det å skrive det er problemet.

 

Hvorfor ikke bedrive opplæring i sognamål? Jeg sliter i stor grad med å forstå hva han mener når han sier/snakker sognamål, selv med nynorskundervisning.

 

Og hva med innvandrere? Har ikke de problemer nok med å lære seg bokmål?

 

Red.: Beklager generaliseringen, ble veldig mye "vi og dem".

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Eg har ikkje behov i det heile for å lære meg bokmål på skulen, sidan det vert tvinga på meg kvar dag, blant anna i media. Nynorsk er jo ikkje å finne i det riksdekkjande media, forutan NRK då. Men det er jo ikkje mange unge som ser på NRK.

Hvem er det som påtvinger bokmål? Angående riksdekkende media, synes du at nynorsk burde holdes kunstig i livet i media gjennom diverse lover og regler?

Lenke til kommentar
Greitt nok at du ikkje har problem med å forstå nynorsk sidan du har ei dialekt som ligg nær nynorsk, men korleis trur du det er med dei som "snakkar" bokmål. Og for ikkje å snakke om innvandrarane då...

 

Fremmedkulturelle uten norsk som morsmål har allerede fritak for sidemålsundervisnin.

 

Greit nok at man skal kunne forstå hverandre, men for en som snakker "bokmål" (som du påpeker) hvorfor skal det være så mye vanskeligere å forstå en nynorsk dialekt, kontra trøndersk, nordlandsk eller en fra Toten.

 

Nynorsk-lignende dialekt er på ingen måte vanskeligere å forstå enn hvilken som helst annen norsk dialekt. Det som derimot kan være vanskelig med nynorsk er mangelen på klare gramatiske regler. At nynorsk er basert på så mange forskjellige dialekter er nynorskens svakhet språkmessig, det er vanskelig å finne et gjennomgående paradigme i rettskrivingen.

De såkalte "samnorske/klamme" -formene har på ingen måte gjort det enklere, de bidrar bare til å skape enda mer forvirring.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Problemet i dag er at østlendinger skriver dialekt i stedet for bokmål, og ungdommer som snakker en dialekt som ligner mer på nynorsk, skriver dialekt. Hadde vi hatt en god nok språkopplæring hadde to språk vært kjempebra! Dessverre er språkopplæringen svært mangelfull, og norske elever som kan verken og/å-regelen, kommareglene eller vet hvor de skal bruke stor bokstav settes til å pugge navn på gamle forfattere og den slags.

Lenke til kommentar
Problemet i dag er at østlendinger skriver dialekt i stedet for bokmål, og ungdommer som snakker en dialekt som ligner mer på nynorsk, skriver dialekt. Hadde vi hatt en god nok språkopplæring hadde to språk vært kjempebra! Dessverre er språkopplæringen svært mangelfull, og norske elever som kan verken og/å-regelen, kommareglene eller vet hvor de skal bruke stor bokstav settes til å pugge navn på gamle forfattere og den slags.

 

Nja, om elever skriver dårligere betviler jeg, faktum er vel heller at de dårlige elevene skriver mer enn de gjorde før. Spesielt har fremveksten av tekstbaserte meldinger via åpne kanaler ført til at alle kan lese "andres" dårlige skriftspråk.

 

For 20-30 år siden var det som oftest bare lærerne og de dårlige elevene selv som var vitne til de feilene de gjorde. Teoretisk svake elver forsvant raskere fra de teoretiske fagene før enn de gjør i dag, og på de fleste arbeidsplasser der de praktisk sterke senere fikk jobb var det lite bruk av skriftspråk. Det mest utfordrende man ble utsatt for var kanskje å skrive timelister. I dag har dette endret seg og selv de fleste håndtverkere må fylle ut x-antall skjema og skrive en liten avhandling før de starter på jobben.

Lenke til kommentar

At vi har to språk i Norge er hovedproblemet. Selv snakker jeg bokmål og misliker å måtte bruke tid på lære et språk jeg ikke bruker eller kommer til å bruke. Synes det bør gjøres et nasjonalt valg for å avgjøre om vi skal bruke bokmål eller nynorsk i landet. Kunne like gjerne snakka nynorsk og hatt det på skolen, men da skulle jeg sluppet å ha bokmål.

 

Da mener sikkert en del at begge språka er en viktig del av kulturen til Norge. Til dette vrir jeg meg i frustrasjon. Språk er til for å kommunisere ikke til pynt. (Ser frem til at hele verden snakker et språk, men det er en annen sak)

Lenke til kommentar

Sier du det fordi du ikke tror en med bokmål som morsmål har sånne meninger eller fordi jeg bruker en a-ending i ny og ne?

 

A-endingene er ihvertfall bevisst for å gjøre språket mer personlig også når jeg skriver. Jeg snakker kanskje ikke gramatisk nøyaktig bokmål, men bokmål er utgangspunktet jo. Hvis det er fordi du tror meningene ikke kommer fra en bokmålsmann, så antar jeg at du er en av de som ikke har argumenter for det, men hater nynorsk allikevel ;) .

Lenke til kommentar
Da mener sikkert en del at begge språka er en viktig del av kulturen til Norge. Til dette vrir jeg meg i frustrasjon. Språk er til for å kommunisere ikke til pynt. (Ser frem til at hele verden snakker et språk, men det er en annen sak)

Tja.. Eit av hovudgrunnlaga til Wergeland og hans ståpunkt i språkdebatten var jo det å ha eit språk som særmerkja Noreg kulturelt. Eg likar betre nynorsk enn bokmål, av den enkle grunn at eg føler nynorsk er meir "norsk". Jada, eg veit at dette ikkje er bra nok grunnlag for å argumentere for nynorsken, men det er slik eg føler det. Eit språk basert på dialektane på vestlandet/sørlandet med norrøne endingar/innspel appelerar meir til meg enn eit språk utvikla frå "sossespråket" i byane på 1800talet.

Lenke til kommentar
Sier du det fordi du ikke tror en med bokmål som morsmål har sånne meninger eller fordi jeg bruker en a-ending i ny og ne?

 

A-endingene er ihvertfall bevisst for å gjøre språket mer personlig også når jeg skriver. Jeg snakker kanskje ikke gramatisk nøyaktig bokmål, men bokmål er utgangspunktet jo. Hvis det er fordi du tror meningene ikke kommer fra en bokmålsmann, så antar jeg at du er en av de som ikke har argumenter for det, men hater nynorsk allikevel ;) .

Er du teit? Du snakker ikke bokmål fordi bokmål ikke er et muntlig språk. Ingen snakker bokmål. Du snakker en sosio- eller dialekt som har sitt utspring i bokmål, men du snakker ikke bokmål.

Lenke til kommentar
Eit av hovudgrunnlaga til Wergeland og hans ståpunkt i språkdebatten var jo det å ha eit språk som særmerkja Noreg kulturelt.

 

Det skal sies at dette var i tiden kalt nasjonalromatikken. Norge ville gjøre noe for å føle seg selvstandige etter å ha vært under herredømme av Danmark i mange herrens år. At språket skal være kulturelt er mindre viktig i dag. Viktigere at det er funksjonelt. Noe både bokmål og nynorsk i grunn er, så jeg vil ikke sette nynorsk som en sterkere kandidat fordi det er mer norskkulturelt. Mer naturlig å bruke det språket flest nordmenn allerede bruker.

Endret av Jompen
Lenke til kommentar

Ja, eg har ikkje sagt noko anna. Det eg seier er at for meg har det ein kulturell verdi, eg føler at nynorsk ligg meg nærare hjarta enn kva bokmål gjer. Eg anar ikkje kva som har forårsaka denne følelsen, godt mogeleg det berre er fordi eg har vakse opp med nynorsk gjennom heile grunnskulen/ungdomsskulen.

 

I byrjinga skreiv eg mest bokmål på diverse nettfora og i diverse nettspel. Då følte eg nynorsk vart meir diskriminert og eg vart sett på som ein "bondeknoll" om eg brukte det. Dette var dog spel/fora som var tilrettelagt for ungdom i sin "tøffaste" alder, og eg har aldri følt at nynorsk har vore diskriminert på diskusjon.no i same grad. Likevel føler eg at nynorsk er mindreverdig i den store samanhengen, sidan heile Noreg er dominert av bokmål. Kvifor?

Lenke til kommentar

Vil tro det kommer av at nynorsk har røtter i dialektene på bygdene. Folk med brede dialekter blir ofte sett på som "bondeknøler" og det er lett å plassere nynorsksnakkende i samme bås, også fordi det er sjeldenere folk snakker nynorsk i byene enn i bygdene. (At bønder har stempel som dumme er en annen historie). Personlig tenker jeg ikke sånn, prøver bare å komme med en forklaring.

 

Valgte visst å svare til tross for at det kanskje var et retorisk spørsmål og til tross for at diskusjonen begynner å bli off topic.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med trådstarter her altså!

 

Det eneste "bokmålsfolk" kommer med er at de aldri får bruk for nynorsk. Hvis vi skal kvitte oss med nynorsk på skolen på grunn av at vi aldri får bruk for det, må vi ikke da kvitte oss med alt annet vi ikke får bruk for? Da hadde skolegangen blitt betydelig(!) mye kortere.

Som om jeg noen gang kommer til å få bruk for pytagoras eller å vite hva alkanenes egenskaper er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...