Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, jeg kommer i hvertfall på java i morgen, fordi da må jeg stå opp før 7. Nå er det møte med en klient om en halvtime-time, så da er det vel på tide med frokost :p

9417102[/snapback]

Du får glede deg til neste år, har forelesninger på onsdag torsdag fredag (samt veileder i javaen på fredagen). Ellers er det "langhelg" ;)

Lenke til kommentar

Hurra folkens! Jeg fikk nettopp min laptop som jeg brukte 18 000 spenn på, som jeg bestilte sånn i halv-søvne (jeg glemmer av ting, så kommer jeg på de sånn halvveis mens jeg sover), og så finner jeg ut at jeg har bestilt feil laptop...

 

Noen som vet noe om angrerettsloven gjelder selv om man har startet laptopen og godtatt Windows Vista sin lisens?

 

Det eneste som stod i forskrift om angreskjema som jeg fikk med var

Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter bl.a. kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler eller forsinkelser. Dersom du beholder varen, kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare), erstatning eller heve kjøpet (få pengene tilbake). Du må da reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen/mangelen. Har du spørsmål om angrerettloven, kjøpsloven eller andre regler som angår deg som forbruker, kan du kontakte Forbrukerrådet i ditt hjemfylke. Internettadresse: http://www.forbrukerradet.no 

 

En splitter ny laptop med Vista lisensen godtatt må gå under "vestentlig samme stand". Gjør den ikke?

 

 

PS. Jeg vet at jeg er jækla dum av og til, så dere trenger vel ikke å kommentere det så mye... :ermm:

Endret av MC2
Lenke til kommentar
Når ble dette et fagmannsforum da?

Da alle ble ansatt i forskjellige firmaer. ;P

9418459[/snapback]

 

Unntatt meg. :(

 

Fordeler med ferdige moduler:

  •  
  • Man slipper arbeidet selv
     
  • Man har stadig tilgang på oppgradering
     
  • Sikret et proffesjonelt grensesnitt
     

Ulemper:


  •  
  • Alle i hele verden har fritt innsyn i hele systemet ditt via kilden for modulene, og jeg vil påstå at man dermed er mer utsatt for hacking - Å tro at fri kildekode er mer sårbart enn lukket kildekode er en feilaktig antagelse
     
  • Personlige modifikasjoner vanskeliggjør viktige oppdateringer for å stadig måtte sikre seg mot kjente trusler/hull- Så ikke gjør personlige modifikasjoner. Bruker du et eksternt bibliotek, vil alle språk med god OOP-støtte la deg utvide biblioteket uten å modifisere det direkte.
     

Fordeler med å skrive selv:


  •  
  • Full kontroll av alle funksjoner - ...men alle muligheter til å gjøre feil.
     
  • Kan skreddersy, og unngå overflødige koder som ikke er tjent systemet man vil ha - ...om en prioriterer slik at noen kilobyte ekstra kode er uakseptabelt, ja.
     
  • Kan skrive server-script og SQL på norsk, og dermed vanskeliggjøre hacking fra ikke-norsk opphav. - ...men skriver en det selv blir det testet dårligere, og blir langt mer sårbar enn skikkelig testede biblioteker. At det er norsk gjør ikke noenting vanskeligere i det hele tatt. Variabelnavn eksponeres uansett aldri til utsiden.
     
  • +Det er gøy, og det er slik man lærer å programmere...
     

9416043[/snapback]

 

Bottom line: Skriv selv om du har tid og ressurser til det, eller om det finnes meget spesielle krav (til f.eks. ytelse eller konformitet) eller du bare gjør det for morro skyld. Bruk ferdige biblioteker/moduler om du vil ha noe som fungerer godt på relativt kort tid, og slippe å bruke evigheter på å kjøre ulike former for testing. :)

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hurra folkens! Jeg fikk nettopp min laptop som jeg brukte 18 000 spenn på, som jeg bestilte sånn i halv-søvne (jeg glemmer av ting, så kommer jeg på de sånn halvveis mens jeg sover), og så finner jeg ut at jeg har bestilt feil laptop...

 

Noen som vet noe om angrerettsloven gjelder selv om man har startet laptopen og godtatt Windows Vista sin lisens?

 

Det eneste som stod i forskrift om angreskjema som jeg fikk med var

Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter bl.a. kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler eller forsinkelser. Dersom du beholder varen, kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare), erstatning eller heve kjøpet (få pengene tilbake). Du må da reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen/mangelen. Har du spørsmål om angrerettloven, kjøpsloven eller andre regler som angår deg som forbruker, kan du kontakte Forbrukerrådet i ditt hjemfylke. Internettadresse: http://www.forbrukerradet.no 

 

En splitter ny laptop med Vista lisensen godtatt må gå under "vestentlig samme stand". Gjør den ikke?

 

 

PS. Jeg vet at jeg er jækla dum av og til, så dere trenger vel ikke å kommentere det så mye... :ermm:

9419130[/snapback]

rofl

 

Kjøpt over nett ja? Jammen da gjelder samme loven som ved telefonsalg etc.

Den gir deg to uker ubegrunnet angrerett. Om dette gjelder fra bestillingsdato eller fra mottatt dato vet jeg ikke, men for at loven i det hele tatt skal fungere, antar jeg det siste. Mao: Du har rett på å heve kjøpet, og få pengene igjen. Uten at du trenger å forklare de hvorfor. Uten at det trenger å være noe i veien med produktet. Eneste utgiften for deg er vel transport, da selger såvidt jeg vet ikke pålegges å dekke dette?

 

Men mer info om dette finnes på forbrukerportalen eller hva nå den forburker-sia heter. Tipper du klarer å laste ned et fancy-smanchy angrerettsskjema også!

 

Lykkje te. Og hva med å installere alkometer på PC'n?

Lenke til kommentar

Kjøpt over nett ja? Jammen da gjelder samme loven som ved telefonsalg etc.

Den gir deg to uker ubegrunnet angrerett. Om dette gjelder fra bestillingsdato eller fra mottatt dato vet jeg ikke, men for at loven i det hele tatt skal fungere, antar jeg det siste.

9420024[/snapback]

 

Mottatt dato er klart definert i loven, så din antagelse er korrekt.

Lenke til kommentar

Okay, da har jeg sendt inn avbestilling ordre på et batteri som jeg tydeligvis bestilte i samme slengen (som dem heldigvis ikke hadde på lager... ser ikke ut som batteriet passer en gang) og en retursak for laptopen. Håper dette ordner seg... 20 000 kr er ikke lite peng...

 

(Farsken så dum jeg er. Don't do this at home. :))

Lenke til kommentar
Noen som vet noe om angrerettsloven gjelder selv om man har startet laptopen og godtatt Windows Vista sin lisens?

 

9419130[/snapback]

Litt off topic, men shit - it's for a good cause :)

 

OEM-lisensene som bundles med maskiner fra de store leverandørene er MAC-lisener. Det er ikke volumlisenser, en de oppfører seg på samme måte når det gjelder aktivering. Dermed ser jeg ingen grunn til at selger kan argumentere med at du har forringet produktet. Jeg vet ikke hvilken kompetanse selger bestitter, men det er flere tekniske løsninger som gir maskinen blanke ark slik at nestemann som kjøper den får en fersk start.

Lenke til kommentar
Vel, man har helt andre prioriteringer om det ikke er komerst.

9418044[/snapback]

Selvsagt, og min påstand er at om man ikke setter inn faktorer som tid og penger, er en løsning man bygger opp selv fra bunnen av den beste. Og det er ikke akkurat vanskelig å bygge opp ting slik at det både er enkelt å modifisere og bygge på i ettertid. Alt som kreves er strenge regler, semantikk og et klart språk. Noen vil kanskje kalle det å finne opp hjulet på nytt, men jeg er ikke enig. Hvorfor skal ikke BMW bygge egne biler fra bunnen av, i stedet for å plukke fra hverandre en Volvo, en Opel og en Toyota og bygge opp en ny bil av det.

Rammeverk er greit det, men det er mange negative ting med det. Ser det stadig i jobbsammenheng, der en arbeidsplass har gjort gigantavtaler med visse leverandører av systemer, og driver og bygger ut på disse over tid. Resultatet blir et systemmiljø til å spy av. Kan jo nevne Citrix og Concorde. Bedriften hadde fått et mye bedre system om noen bygget det opp fra bunnen av til dem. Et system som ville fungert slik det skal, uten hav av unntak og uforståelige feil...

Lenke til kommentar

Noen som har link(er) til noen virkelig gode avisdesign? Helst i papirformat, men kan også være på web, selv om det ikke er like interessant. Vet dette kanskje blir litt OT, men vet at blant annet Tor har et godt øye for typografi og design av aviser.

 

Eller eventuelt noen gode artikler om typografi/design av aviser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...