Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Bolson: Det kjem jo igjen an på kor dyktig du er og kor god tid du har, som det er poengtert oppi her ein plass. :)

 

Eg trur grunnen til at fleire benyttar seg av ferdigløysingar er eit tidskrav og muligens mangel på kompetanse heller enn sikkerhetsproblem.

9416144[/snapback]

 

Langt fra uenig. Tidskrav, kostnader og at investeringen er sikret i framtida er viktige grunner for bruk av rammeverk/CMF/CMS. Du har ikke råd til å betale for alt for mange timer med koding. For de fleste rammeverk er det enkelt å finne tak i kompetente folk dersom den opprinnelige skulle "bli truffet av en takstein".

 

Ellers er det en realitet at selskaper/aktører med kodere som sannsynligvis ligger betydelig over oss i kompetanse faktisk i stor grad velger å bruke rammeverk. Og at de fleste som har bidratt til rammeverkene også ligger langt over de fleste av oss.

 

Nå har jeg faktisk primært vært på andre sida av bordet, dvs. kundesida (rådgiver). På bakgrunn av erfaringer, og det er mange, ville jeg aldri anbefale en kunde å kjøpe en egenutviklet mindre løsning.

 

Så jeg mener faktisk at man gjør kunden en bjørnetjeneste dersom man lager en "lukket" og egenutviklet løsning. Stor grad av "beste praksis" og gjennomtestede rammeverk gir kunden framtidige valg. Bruk heller tid til å hjelpe til med å forbedre rammeverket.

 

Sitter akkurat å gir råd til en kunde som fikk ny "lukket løsning" for ca 1 år siden. Egenutviklet av et større norsk firma. Firmaet har valgt å legge løsningen på is, og tvinger kunden til å bytte løsning. Hadde de valgt et rammeverk med betydelig utbredelse opprinnelig, så hadde de ikke hatt problemene sine i dag.

 

Nazgul sine betraktninger er helt i tråd med mine.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er helt enig i at ferdigskrevne løsninger er best når man har en deadline å rekke, og gjerne ellers også, men noen ganger er det morsomt å skrive kode selv. Hvis man bruker et rammeverk er man ikke nødvendigvis sikret mot angrep, fordi man har skrevet en del kode selv, som ikke nødvendigvis er helt sikker, men man har koden fra rammeverket bak seg, som bidrar en del til sikkerheten.

 

Vet ikke om noe av det jeg skrev nå ga mening, sto akkurat opp:

 

Gjesper lever opp til navnet sitt iallefall - forsov seg i dag òg. Er vel andre eller tredje gangen i løpet av ei veke og ein dag på NITH (utenom fadderveka seff). :p

9416041[/snapback]

 

Ikke min skyld at senga mi er så ekstremt god mellom 7 og 9 på morgenen :p

Lenke til kommentar
Norge.no sin viktigste oppgave er å være en veiviser for brukere av offentlige tjenester. Norge.no skal gjøre det oversiktlig å finne frem til offentlig informasjon og sikre at du som bruker får en enkel tilgang til å utføre offentlige tjenester. Norge.no er en egen virksomhet underlagt Fornynings- og administrasjonsdepartementet.
Norge.no skal arbeide for å bedre kvaliteten på de offentlige nettstedene, ta initiativ til å øke tilgjengeligheten for personer med nedsatt funksjonsevne og arbeide for god samordning av de offentlige tjenestene på Internett.

Min nye arbeidsgiver fra 1. oktober og området jeg skal arbeide med! :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...