Gå til innhold

Asus P5E/P5E3 info/diskusjon/oc tråden


Core2Dude

Anbefalte innlegg

Hehe, kan se det var en smule "folksomt" der inne ja. Du har P5E nå eller?
Jepp. Jeg leverte inn et Giga hk for å få bedre plass. P5E funker som toget. Noctua-en + P5E gir også plass for høye RAM brikker.

 

Jeg kjører 2x 2GB 1000MHz OCZ ReaperX nå,men på default instillinger. Dette er helt stabilt. Har fått følgende link fra OCZ for å tune minnet, siden ASUS mangler noen innstillinger i BIOS: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=36341

 

Merk også notisen i slutten av posten: "Also with this SPD you may only need 1.8V to get 1000MHZ, don't just set 2.1V as that is what our site or sticker says we quote that for compatibility, please make sure you ONLY set the voltage the memory needs to be stable on your board."

 

(Jeg må få tatt et bilde siden folk spør så fælt om dette hele tiden)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Wow! Har gjort noe litt kult idag og det funket også :)

 

Atm står Pc'en utenfor i nattekulda med ledningene inn til skjerm og tastatur\mus :p Veldig god kjøling må jeg si. Har Q6600 klokket til 3.0GHz til vanlig (bruker Intel stock cooler) men nå klarer jeg fint 3.2GHz :D

 

Det som er enda mer spesielt er at jeg har overklokket cpu til 3.2GHz og ram fra 800MHz til 1066MHz uten noe som helst voltøkninger :fun: Utrolig morro. Fikk testet litt Crysis og fikk 26.5PFS på Very High og 1680x1050 med signatur specs og gpu overklokket fra 750/900 til 850/1250! Utrolig memmory klokk! Alt holder seg kjølig og kjapt :D

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe Asus P5E, men hørte at den kanskje ikke støttet 45nm (skal ha E8500) før biosen var oppdatert, er dette riktig? Da må man jo ha en ny bios klar mens man bygger.

 

Også lurte jeg på om noen hadde testet Scythe Ninja PLUS Rev. B på dette hovedkortet, lurte på om det er plass til den.

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe Asus P5E, men hørte at den kanskje ikke støttet 45nm (skal ha E8500) før biosen var oppdatert, er dette riktig? Da må man jo ha en ny bios klar mens man bygger.

 

Også lurte jeg på om noen hadde testet Scythe Ninja PLUS Rev. B på dette hovedkortet, lurte på om det er plass til den.

Jeg er ikke sikker, men jeg vil anta at den må oppdateres til en av de nyere, ja. Men har du en USB minnepinn så er det veldig enkelt å flashe bisoen! bare se første posten! Har skrevet en punkt for punkt beskrivelse hvordan du oppdaterer bios. Lett som en lek :D

 

Angående viften så har jeg ikke peiling, dessverre.

 

EDIT: Det står klart og tydelig i produktbeskrivelsen at dette hovedkortet skal støtte 45nm så jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en 45nm CPU. Dessuten har Trådstarter i denne tråden en E8400 sammen med P5E og han bruker en gammel 0502 bios versjon, så det skal gå fint :)

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Okei takker for svar! Tar kanskje nyeste bios på minnepenn bare for sikkerhetsskyld. Ser at viften Scythe Ninja PLUS Rev. B er stor hovedsakelig i høyden så tror jeg skal få plass til den, er jo i bredden det var lite plass på P5E.

Den passer antakeligvis ja, men du må gjerne rapportere om den passet eller ikke når du får kjøpt den så kan jeg adde den som "kompitable CPU-vifter" i 1. post :)

Lenke til kommentar
Fikk mitt Asus P5E i dag.

 

Jeg får så veldig lav lyd fra mikrofonen min. Noen forslag?

Hva er alt jeg må stille på for å klokke min Core2Duo E8400?

Du trenger stort sett bare å stille på FSB og Multiplier. F.eks 8x multiplier og 450FPS (8 x 450 = 3600MHz = 3.6GHz) Hvis du ikke klarer å klokke så langt du vil kan det være lurt å sette rammens hastigheter litt lavere + øke volt på CPU (VCORE) og NorthBridge!

Lenke til kommentar

Planen var at jeg skulle klokke til 3.6GHz.

Skal prøve litt senere.

 

En ting til. Pc-en min frøys tidligere. Nå har jeg flasha bios og tatt ut tre av mine fire minnebrikker. Nå er maskinen stabil. Tror dere den er stabil siden jeg oppdaterte bios eller siden jeg tok ut minnebrikkene? Så på hjemmesiden til ASUS at min cpu ikke var støttet før bios verson 0502. Nå har jeg 0702. Vet ikke hva jeg hadde før flashinga. Så igjen. Tror dere problemet forsvant siden jeg tok ut rammen, eller forde jeg fikk et bios som cpu-en passa til?

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Jeg prøvde en Zalman 9500 cpu vifte, og den passa ikke, pga den tingen man trer igjennom vifta for å skru fast kræsjet mot kjøleribbene på hovedkortet, uansett hvilken vei jeg snudde vifta. (Enda 9700 skal passe, utifra oversikten i starten av tråden).

 

edit: Hovedkortet er P5E.

Endret av Gravlaks
Lenke til kommentar
Jeg prøvde en Zalman 9500 cpu vifte, og den passa ikke, pga den tingen man trer igjennom vifta for å skru fast kræsjet mot kjøleribbene på hovedkortet, uansett hvilken vei jeg snudde vifta. (Enda 9700 skal passe, utifra oversikten i starten av tråden).

 

edit: Hovedkortet er P5E.

det var vel ikke LED versjonen? men det var da pussig at den ikke skulle passe da. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg prøvde en Zalman 9500 cpu vifte, og den passa ikke, pga den tingen man trer igjennom vifta for å skru fast kræsjet mot kjøleribbene på hovedkortet, uansett hvilken vei jeg snudde vifta. (Enda 9700 skal passe, utifra oversikten i starten av tråden).

 

edit: Hovedkortet er P5E.

det var vel ikke LED versjonen? men det var da pussig at den ikke skulle passe da. :hmm:

 

Modellen heter CNPS9500ALED, så ja det er vel led. Ja, er enig at det er pussig, og jeg skal ikke garantere at jeg ikke har skjønt hvordan den skal festes, men det virket rimelig opplagt når den metallstangtingen kræsja uansett hvilken vei jeg satt den.

 

Jeg glemte også å nevne at den tingen med 4 bein man setter vifta på, satt omtrent helt inntil en av kjøleribbene, avhengig hvilken vei jeg satt den.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde en Zalman 9500 cpu vifte, og den passa ikke, pga den tingen man trer igjennom vifta for å skru fast kræsjet mot kjøleribbene på hovedkortet, uansett hvilken vei jeg snudde vifta. (Enda 9700 skal passe, utifra oversikten i starten av tråden).

 

edit: Hovedkortet er P5E.

det var vel ikke LED versjonen? men det var da pussig at den ikke skulle passe da. :hmm:

 

Modellen heter CNPS9500ALED, så ja det er vel led. Ja, er enig at det er pussig, og jeg skal ikke garantere at jeg ikke har skjønt hvordan den skal festes, men det virket rimelig opplagt når den metallstangtingen kræsja uansett hvilken vei jeg satt den.

 

Jeg glemte også å nevne at den tingen med 4 bein man setter vifta på, satt omtrent helt inntil en av kjøleribbene, avhengig hvilken vei jeg satt den.

Ok, da skjønner jeg. Den jeg har linket til i 1.post er ikke LED versjonen. :(

Lenke til kommentar

Noen som har forslag til hvilket minne jeg skal kjøpe til P5E???

 

 

_______________________________

 

Noen som har prøvd P5E med Maximus Formula BIOS?

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

 

http://forum.hardware.fr/hfr/Hardware/CPU-...et_812854_1.htm

 

http://translate.google.com/translate?u=ht...sl=fr&tl=no (oversatt verson av den over)

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Akkurat bygget ny maskin:

 

Hovedkort: ASUS P5E, X38, Socket-775

Minne: Mushkin DDR2 4GB (2x2GB) extreme Performance, XP2-8500

CPU: Core 2 Duo E8500 3,16GHz

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4870 512MB

HD: Samsung Spinpoint F1 750GB, S-ATA2

 

Sliter med følgende problem:

 

Har helt clean maskin. Tom HD og ingen endringer i BIOS. Starter installasjon av Vista64 /m SP1. Kommer gjennom første del og den skal restarte for å fortsette installasjonen. Kommer til den loading baren som går en 3-5 ganger før jeg får en blåskjerm etterfulgt av en umiddelbar reboot. Slik går den i en evig reboot syklus til jeg skrur den av.

 

Blåskjermen forsvinner så fort at jeg måtte frem med kamera for å se hva som stod der, men det gir ingen feilkoder eller lignende, bare noe med at det har oppstått en feil og at maskinen må restarte.

 

Har lest mye og prøvd noen ting.

 

* Fjerne den ene RAM brikken da Vista ikke vil installere på maskiner med så mye RAM. Dette var et pre sp1 problem og burde ikke gjelde lengre. Har uansett prøvd fresh install med kun en brikke og det hjalp ikke.

 

* Oppdatere BIOS. I følge BIOS-en så er det seneste versjon som er installert, 0702 (link til asus), så er vel ikke noe poeng å flashe den med den samme.

 

Det jeg mistenker kan være issues er følgende:

 

* Har lest en del om noen problemer med diverse harddisker og at Asus hovedkort ikke er verdens beste venner (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10168810). Noen som har noen erfaringer med dette?

 

* Er det noe poeng å formatere og partisjonere HD-en før installasjon?

 

* Mushkin RAM og instillinger. Har som sagt bare kjørt på default, men trenger denne mer volt eller noe for å være stabil på den hastigheten? Fant en link på Mushkin forumet (http://forums.mushkin.com/phpbb2/viewtopic...amp;sd=a#p42423) hvor en hevder at dette går meget smooth, men det ser ikke ut som default instillinger det han lister opp?

 

* Laste inn nye drivere ved install? Har prøvd dette tidligere på en annen maskin uten hell, men er det noe å hente her?

 

 

Skal prøve med en annen HD og annen RAM senere i dag, ellers ser det ut som at jeg driter i hele Vista64 og kjører XP enn så lenge.... mulig det er bedre med en upgrade install istedenfor clean install for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...