Gå til innhold

Asus P5E/P5E3 info/diskusjon/oc tråden


Core2Dude

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På kjølersiden kan jeg fortelle at Thermaltake Big Typhoon passer fint på dette hovedkortet og kjøleren stikker ikke ut over kanten på hovedkortet. Det kan ha litt å si for de av oss som har kabinett med dårlig plass rundt CPU-sokkelen.

Takk for tipset! Setter pris på kjølere som passer dette hovedkortet da det er mange som spør om dette. :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg ett sånt kort selv. venter på det. Det jeg lurer på er om man får brukt disse minnebrikkene her på kortet? Mushkin DDR2 8GB extreme Performance

XP2-6400 4x2048MB 800MHz. (4.4.4.12) For jeg finner ikke den typen brikke på det som er testet ut på hovedkortet

 

Også lurer jeg på om man får brukt 1giga skjermkort pluss 8giga minne. Vil maskinen krasje da? Ettersom hovedkortet støtter maks 8giga.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt meg ett sånt kort selv. venter på det. Det jeg lurer på er om man får brukt disse minnebrikkene her på kortet? Mushkin DDR2 8GB extreme Performance

XP2-6400 4x2048MB 800MHz. (4.4.4.12) For jeg finner ikke den typen brikke på det som er testet ut på hovedkortet

 

Også lurer jeg på om man får brukt 1giga skjermkort pluss 8giga minne. Vil maskinen krasje da? Ettersom hovedkortet støtter maks 8giga.

De rambrikkene du har kjøpt skal fungere smertefritt ettersom jeg aldri har hørt noen med problemer med 800MHz minne, kun 1000MHz++ minne!

 

8GB på hovedkort og 1GB på skjermkort vil ikke få dataen til å krasje. De er uavhengige hverandre! Men husk at du må bruke 64bit OS ved 4GB ++ :)

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
Er det plass til en Zalman CNPS9700 NT

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=56847

 

Noen som fant ut no mer om dette? Eller er det no annen kjøler som er å anbefale blant de som er lista opp i første posten? Litt overklokking av en E8400 blir det om ingen overbeviser meg om at Quad er veien å gå.

 

OCZ DDR2-1000 ReaperX skal funke greit de?

Endret av XeRam
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det plass til en Zalman CNPS9700 NT

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=56847

 

Noen som fant ut no mer om dette? Eller er det no annen kjøler som er å anbefale blant de som er lista opp i første posten? Litt overklokking av en E8400 blir det om ingen overbeviser meg om at Quad er veien å gå.

 

OCZ DDR2-1000 ReaperX skal funke greit de?

 

CNPS9700 skal passe greit: http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...asus-p5e_8.html

 

Thermalright Ultra120Extreme skal også passe: http://www.thermalright.com/new_a_page/pro...tra-120-mcl.htm

 

Jeg hadde nok valgt både NH-U12P og TRU120E fremfor CNPS9700. Og jeg hadde også valgt E8400 med mindre du bruker mange programmer som drar nytte av Quad.

 

Men har selv et spørsmål: Er det noen som har NH-U12P eller TRU120E på P5E som kan svare på om kjøleren(e) stikker utover kanten på hovedkortet, og i såfall kanskje kunne tatt et bilde eller noe? Jeg kunne nemlig veldig godt tenke meg å bytte ut Big Typhoon'en min, men det er svært dårlig plass rundt CPU-sokkelen fordi det sitter en 120x120x25mm vifte i toppen på kabinettet. Det er så trangt at jeg var nødt til å fjerne grillen som satt på viften fordi den støtte i mot kjøleren på hovedkortet. Satser på å bytte ut den viften med en Yate Loon 120x120x20mm vifte...hvis jeg klarer å finne noen som forhandler det merket da...

Lenke til kommentar
Hei

 

Virkel det er en del som lurer på kjøler på P5E, jeg mener å ha lest en plass at http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343076 skulle passe, men finner ikke tilbake til det forumet, men regner med siden det er en asuskjøler at den passer på et asus HK? noen som har en formening om det? Kanskje noen har testet ut denne kjøleren?

Etter å ha sett på bildet virket det som om den ikke var så gigantisk, så den burde passe fint mellom kjøleribbene til P5E :)

Lenke til kommentar
Men har selv et spørsmål: Er det noen som har NH-U12P eller TRU120E på P5E som kan svare på om kjøleren(e) stikker utover kanten på hovedkortet, og i såfall kanskje kunne tatt et bilde eller noe?

 

På P5E WS Pro (bør være rimelig lik) er det noen mm klaring mot de nærmeste komponentene.

Den stikker ikke utenfor hovedkortet men har du trangt om plass i det hjørnet *kan* det vel bli et problem.

Den er ikke så stor som noen skal ha det til, er du i tvil kan du jo se på Xigmatek HDT-S1283, som er en slags kopi av TRUE. Link

Jeg fikk en slik her om dagen og den ser litt mindre ut men jeg har ikke sjekket om den kan gi andre problemer.

Første inntrykket er vel at den virker "billigere" enn TRUE og det er den jo også.

 

Hvis du søker på P5E og TRUE med google skulle det forbause meg om du ikke finner noe.

 

edit:

Link til test av Xigmatek HDT-S1283

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hei

 

Virkel det er en del som lurer på kjøler på P5E, jeg mener å ha lest en plass at http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343076 skulle passe, men finner ikke tilbake til det forumet, men regner med siden det er en asuskjøler at den passer på et asus HK? noen som har en formening om det? Kanskje noen har testet ut denne kjøleren?

Etter å ha sett på bildet virket det som om den ikke var så gigantisk, så den burde passe fint mellom kjøleribbene til P5E :)

 

 

ah. takk, kjøpte meg den for noen dager siden, forhåpenlighvis funker den ^^

Lenke til kommentar

Har hatt ekstremt mange blåskjermer og problemer med ustabilitet med dette hovedkortet.

Asus P5E

Intel E8400

9800 GTX

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048M x 2

Mist 600W PSU

 

Har fremdeles problemer med stabilitet. Nyeste BIOS (0702) og nye drivere på alt. Var enda mer ustabilt før jeg underklokket rammen til 800mhz og satte opp volten til 2.2v , men jeg leste at hovedkortet ikke gir riktig volt til minne. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal tro.

 

Har testet minne i memtest86 med 9 passes osv men likevel klager Vista på feil i minnet. Vurderer å RMA ramen og bytte ut med 800 Mhz ram istedet. Med mindre det er direkte feil på hovedkortet.

 

:(

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
Men har selv et spørsmål: Er det noen som har NH-U12P eller TRU120E på P5E som kan svare på om kjøleren(e) stikker utover kanten på hovedkortet, og i såfall kanskje kunne tatt et bilde eller noe? Jeg kunne nemlig veldig godt tenke meg å bytte ut Big Typhoon'en min, men det er svært dårlig plass rundt CPU-sokkelen fordi det sitter en 120x120x25mm vifte i toppen på kabinettet. Det er så trangt at jeg var nødt til å fjerne grillen som satt på viften fordi den støtte i mot kjøleren på hovedkortet. Satser på å bytte ut den viften med en Yate Loon 120x120x20mm vifte...hvis jeg klarer å finne noen som forhandler det merket da...

Har NH-U12P selv og byttet ut et Gigabyte-kort for å få plass til kjøleren. Den er en vegg i Lian Li boksen min som gjør at jeg bare har tre-fire millimeters klaring mellom hk og kabinett. Dette gikk helt fint. Har ikke noe bilde, men fant et gammelt bilde for å vise hvor trangt det er i kassa: http://folk.uio.no/mathiasm/Pix/Cooler/DSC00410-s.JPG

 

(Gammel dual Opteron på bildet. Det var trangt det.)

Endret av TiaZzz
Lenke til kommentar
Men har selv et spørsmål: Er det noen som har NH-U12P eller TRU120E på P5E som kan svare på om kjøleren(e) stikker utover kanten på hovedkortet, og i såfall kanskje kunne tatt et bilde eller noe? Jeg kunne nemlig veldig godt tenke meg å bytte ut Big Typhoon'en min, men det er svært dårlig plass rundt CPU-sokkelen fordi det sitter en 120x120x25mm vifte i toppen på kabinettet. Det er så trangt at jeg var nødt til å fjerne grillen som satt på viften fordi den støtte i mot kjøleren på hovedkortet. Satser på å bytte ut den viften med en Yate Loon 120x120x20mm vifte...hvis jeg klarer å finne noen som forhandler det merket da...

Har NH-U12P selv og byttet ut et Gigabyte-kort for å få plass til kjøleren. Den er en vegg i Lian Li boksen min som gjør at jeg bare har tre-fire millimeters klaring mellom hk og kabinett. Dette gikk helt fint. Har ikke noe bilde, men fant et gammelt bilde for å vise hvor trangt det er i kassa: http://folk.uio.no/mathiasm/Pix/Cooler/DSC00410-s.JPG

 

(Gammel dual Opteron på bildet. Det var trangt det.)

 

Hehe, kan se det var en smule "folksomt" der inne ja. Du har P5E nå eller?

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at det er "flere" lydkort på dette hovedkortet.. Den modulen som står opp, har den optisk og coax lydtilkobling?

 

Og er dette er godt og stabilt kort? Ser det er X38 brikkesett, så det er svært aktuelt for meg som skal bytte i disse dager.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Jeg har lagt merke til at det er "flere" lydkort på dette hovedkortet.. Den modulen som står opp, har den optisk og coax lydtilkobling?

 

Og er dette er godt og stabilt kort? Ser det er X38 brikkesett, så det er svært aktuelt for meg som skal bytte i disse dager.

Jeg har aldri hatt et eneste problem med dette kortet, men som du sikkert har lest har noen andre problemer med DDR2 ram over 1000MHz. Dette kortet er veldig aktuelt for de som tenker å kjøre CrossFire da det skalerer fullt på begge slotene (x16 hastighet).

 

EDIT: Forandret navn på tråden fra "Asus P5E brukererfaringer/OC!" til "Asus P5E/P5E3 info/diskusjon/oc tråden"

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
Har hatt ekstremt mange blåskjermer og problemer med ustabilitet med dette hovedkortet.

Asus P5E

Intel E8400

9800 GTX

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048M x 2

Mist 600W PSU

 

Har fremdeles problemer med stabilitet. Nyeste BIOS (0702) og nye drivere på alt. Var enda mer ustabilt før jeg underklokket rammen til 800mhz og satte opp volten til 2.2v , men jeg leste at hovedkortet ikke gir riktig volt til minne. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal tro.

 

Har testet minne i memtest86 med 9 passes osv men likevel klager Vista på feil i minnet. Vurderer å RMA ramen og bytte ut med 800 Mhz ram istedet. Med mindre det er direkte feil på hovedkortet.

 

:(

 

Jeg har faktisk samme hardware som deg bare at jeg har 2048x2 PC6400.

har store problemer men å drivere til hovedkortet og synes ikke pcen går opptimalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...