Gå til innhold

Asus P5E/P5E3 info/diskusjon/oc tråden


Core2Dude

Anbefalte innlegg

Asus P5E/P5E3

 

X38 Chipset

2x PCIExpress2.0 (CrossFire)

P5E DDR2 PC/5300/6400/8500/9600

P5E3 DDR3 MHz/1800*/1600*/1333/1066/800

Intel 45nm støtte (Penryn)

 

Pris

 

Asus P5E --> kr. 739,-

se prisguide for flere (dyrere) priser.

-------------------------------------

Asus P5E3 --> kr. 1244,-

se prisguide for flere (dyrere) priser.

 

 

Produkt- info/hjemmeside

 

 

Tester

 

 

Bilder

 

P5Ei_371601-564x376.jpg

P5E3

i_371600-564x376.jpg

 

 

Oppdater BIOS m/USB Disk

 

ADVARSEL: Først vil jeg bare si at jeg tar ingen ansvar for at noe skulle gå galt. Dette gjøres på eget ansvar!

 

1. Gjør din USB disk bootable ved å bruke denne: USB Boot drive (HPUSBFW)

 

2. Så last ned Boot Filer som du pakker ut i en valgfri mappe.

 

3. Kjør HPUSBFW programmet.

Guide_HPUSBFT.png

Velg den riktige USB disken fra drop-down menyen og velg filsystem til FAT32 og huk av "Create a DOS startup disk."

 

4. Velg så den mappen du la Boot Filer og trykk start for å formatere.

 

5. Så fort den er ferdig, kopier og pakk ut AFUDOS og valgfri Asus P5E bios versjon til USB disken (merk; du vil ikke kunne se boot filene)

 

6. Restart, gå inn i bios og velg default bios instillinger. Restart igjen og sørg for at USB er plugget i. Mens data starter opp, trykk F8 for å komme til boot-menyen. Velg da USB Disken.

 

7. På C:/ skriv afudos /i<navn på bios.rom> /pbnc /n

eks: afudos /i0607.rom /pbnc /n

 

8. Bios begynner å flashe. Vennligst ikke rør noe frem til den er ferdig å flashe og du har fått instruksjoner om å restarte.

 

9. Tilslutt, slå av og CLR CMOS, og start på ny!

 

Du har nå flashet biosen din! :)

 

Flash P5E til Rampage Formula

Følg denne guiden! (omtrent det samme som å flashe vanlig, som skrevet ovenfor!)

 

Har du problemer med flashing eller å forstå flashingen kan du henvende deg i denne tråden!

 

 

Kompitable CPU Vifter

 

Vifter som passer P5E/P5E3, rapportert av forumbrukere:

- Thermaltake Blue Orb II

- Noctua NH-U12P

- Xigmatek HDT-S1283

- Thermaltake Big Typhoon

- Thermalright ULTRA120 Extreme

- Zalman CNPS9700 NT

Dette er bare et fåtall som passer, men er du usikker så kan du ihvertfall være sikker på disse! Men om det passer i kabinettet i høyden må du nesten finne ut selv. Flere forslag til vifter som passer mellom kjøleribbene er VELDIG velkomne i denne tråden!

 

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Core2Duo_Dude: Jeg hadde samme valget og gikk for Gigabyte sitt kort.. grunnen er sikkert dårlig, men valgte det på grunn av flere sata-porter og større plass rundt cpu-socketen for å være sikker på at cpu-kjøleren går på. Dessuten har jeg ikke hørt noe negativt om det.

 

Har ikke prøvd kortet ennå da siden det ligger på posten.

 

Prisene er så like at dette bør ikke være avgjørende for valget. Se heller på spesifikasjonene, og hva som passer deg best. Dessuten er jo brukererfaringer godt å få med seg.

 

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå hatt Asus P5E en stund og må si jeg er bare positivt overrasket. Jeg er ikke noe spesielt god til å analysere hovedkort, men skal gi min mening.

 

Fikk den rimelig kjapt i posten fra amentio.no og installerte det kjapt inn i PC-en. ALT gikk smertefritt og alt kom på plass med en gang! det jeg har stresset med før ved installering av HK er start\restartknapp og lysene i fronten. Dette var veldig lett her da det fulgte med en slaks "samler" der det stod enkelt og greit hvor de forskjellige skulle stå! Alle tilkoplinger på HK var også bra plassert slik at det blei ryddig.

 

Det fulgte også med mye extra "snacks" som lydkort, extra vifte, mye forskjellige kabler (IDE, Diskett, S-ATA osv) og selvfølgelig driver cd. Det eneste jeg har å utsette det på er kanskje den litt smale plassen ved CPU-sokkelen. Dette hadde jeg hørt til før så jeg var forberedt, og det gikk fint med stock E6600 kjøler.

 

Jeg er ikke særlig expert på overklokking men etter å ha sett i bios så er det mange instillinger og passer for både proffe klokkere og amatør-folka. I tillegg er kortet fremtidsrettet og har følgende støtte:

 

- Intels nye 45nm CPU'er

- PSB 1600MHz

- 2x PCIex2.0 (CrossFire support)

 

På lydkortet er det et blått neonlys som lyser opp "SupremeFX2". Lyden\lydprogrammet er jeg også veldig fornøyd med til mitt bruk!

 

Alt i alt gir jeg dette hovedkortet 5.5\6! et bra produkt fra Asus :new_woot:

 

Mer info finner du på Amentio's side

 

Ellers kan dere se noen bilder av kortet!

 

mvh C2D_Dude

btw. katten min var også veldig fornøyd med det! :D

post-127706-1202148249_thumb.jpg

post-127706-1202148367_thumb.jpg

post-127706-1202148437_thumb.jpg

post-127706-1202148774_thumb.jpg

post-127706-1202149015_thumb.jpg

post-127706-1202149300_thumb.jpg

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har hatt P5E en stund nå og kortet er forsåvidt greit. Lett å komme i gang med og bra funksjonalitet. Overklokking av prosessor gikk greit, men når minnet skulle overklokkes startet problemene. Har minne som er sertifisert for 1000MHz, men som standard på P5E kjører på 800MHz. Settes dette i nærheten av 1000MHz får jeg feil som at maskinen ikke vil starte, blåskjerm og det som verre er. Ser på ASUS' eget brukerforum at veldig mange har hatt minneproblemer med P5E og jeg kan nok ikke anbefale det om du har tenkt å kjøre minnet over 800MHz. Selv ender det nok med at jeg prøver å få bytta det inn.

Lenke til kommentar
Har hatt P5E en stund nå og kortet er forsåvidt greit. Lett å komme i gang med og bra funksjonalitet. Overklokking av prosessor gikk greit, men når minnet skulle overklokkes startet problemene. Har minne som er sertifisert for 1000MHz, men som standard på P5E kjører på 800MHz. Settes dette i nærheten av 1000MHz får jeg feil som at maskinen ikke vil starte, blåskjerm og det som verre er. Ser på ASUS' eget brukerforum at veldig mange har hatt minneproblemer med P5E og jeg kan nok ikke anbefale det om du har tenkt å kjøre minnet over 800MHz. Selv ender det nok med at jeg prøver å få bytta det inn.

 

Bra du tok med dette! Selv bruker jeg 4GB DDR2 800MHz og kjører knirkefritt! Synd at det skal være problemer med 1000Mhz og over da :hm:

 

Er det mulig å fikse dette med noen bios update da?

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Er vanlig at mange velger Asus fremfor andre kort "for de har hørt mye bra om det" - det stemmer om P5E, det er et bra kort, men Asus er ikke like suverene som de var.

Hvis hardcore overklokking og tweaking er målet med et X38 kort - så vil jeg rangere både Gigabyte (særlig DQ6) og Abit iX38 som et hakk vassere - dette er også noe de fleste som har vært borti alle kortene erfarer.

Lenke til kommentar

Jeg er godt fornøyd med mitt P5E WS Pro.

Etter mine tester i går med Mushkin PC-8000 minnet er det noen vesenlige ting man må justere for å få det til å virke.

 

1) Bios som gir deg mulighet til å velge tRFC over 42 (0603 for min del) noe som er vesentlig når man bruker PC8000 minne eller høyere.

tRFC skal ha minimum 52 for at disse brikkene fungerer. Min bios hadde fått støtte for 60 så det ble mitt valg.

2) FSB term V må kanskje settes manuelt (min er på ca 1.4 nå)

3) NB V må opp 1.55-1.65 burde holde over dette må man ha kjøling

4) AI Clock Twister, satt min til Moderate.

5) Transaction Booster kan også være nødvendig å endre på. Min virker på 3-4 i alle fall, har ikke testet annet enn disse.

 

Med disse instillingene har jeg ingen problem med å bruke minnet på over 1000MHz.

 

ASUS jobber med å gi utvidet tRFC støtte til sine kort så sjekk siste bios versjon.

 

Før man går i gang med noe som dette må man være rimelig sikker på at maskinen ellers er stabil på ønsket frekvens, jeg bruker OCCT til dette og det holder stort sett med 10-15min testing for å se om den er rimelig stabil.

 

Jeg fikk min Q6600 G0 til å gå på fsb500 noe jeg ikke hadde forventet. Jeg prøvde ikke å gå over dette men det var ingen problemer med 500 så hvem vet.

 

Jeg har brukt bios'en som ble levert på kortet siden jeg kjøpte det og den har fungert meget bra. Alle bioser som har vært utgitt etter denne har bare vært frustrasjon og jeg har måttet gå tilbake til den originale (0404) etter kort tid med bare trøbbel.

 

Jeg har vært igjennom mange Asus kort og bios er det eneste jeg føler litt frustrasjon forbundet med. Nevner P5B, P5W som enda har merkelige bi-effekter flere år etter release ;-)

 

Jeg har ingen problemer ala P5W på mitt P5E kort.

 

edit: overklokking skjer på eget ansvar, bare så det er sagt!

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Valgte et P5E når jeg nå skulle oppgradere min trauste Dell XPS 600. Hadde egentlig tenkt meg et P35 basert kort, men det eneste på lager var uten raid støtte på southbridge - noe jeg selvsagt først oppdaget etter montering.

 

P5E var meget behagelig å sette på plass, likte spesielt godt mellompluggen for kabinettkoblingene (power, reset, lysdioder).

 

Automatisk overklokking med ASUS verkøyet fungerer heller dårlig, men det var vel som forventet. I tillegg lot Windows XP seg ikke installere med F6 metoden fra USB floppy, slik at jeg måtte lage en custom CD hvor jeg bundlet ICH8R driverene. Dette gjelder kun installasjon med AHCI eller Raid.

 

Det integrerte Marvel nettverkskortet er nokså raskt, og gir meg opp til 50% utnyttelse av gigabit.

 

Ellers har jeg hatt et par bluescreen, men har ikke sett noe nærmere på om dette er relatert til hovedkortet eller andre ting. Stort sett en stabil konfigurasjon.

 

Asus P5E

Core 2 Q6600

Gainward GeForce 8800GTS 512

Corsair XMS TwinX PC2-6400

Corsair 600 watt psu

Lenke til kommentar

Lurer på om det er noen andre der ute med Asus P5E og E6600 CPU som meg! Jeg kjører bare med stock kjøler og får CPU'en opp i 3.2GHz (da er den så godt som stabil)

 

Jeg tenkte at det var pga at den ble varm at jeg ikke kunne gå lenger så jeg installerte Asus monitoring program som fulgte med driver-CD-en på HK. Den sa at CPU lå rundt 30 grader da jeg OC'et den til 3.2GHz! Vet ikke helt hva som er mye varmegrader på en CPU, men er 30grader mye?

 

Jeg prøvde også å ta en cpu stability test jeg fant på nettet, men den klarte ikke å passere... Så 3.0GHz er vel det mest sikre OC'en jeg kan bruke.

 

Noen andre som har prøvd OC samme oppsett?

Lenke til kommentar

Den tempen er feil.

Bruk Coretemp til å måle riktig temp, kjør Prime95 v25.6 på small FFT for å teste maks temp.

Og for ordens skyld - det er ikke noe som heter nesten stabil :whistle:

 

Må også legge til at du har en crappy strømforsyning, du bør virkelig tenke på å investere i en bedre.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Den tempen er feil.

Bruk Coretemp til å måle riktig temp, kjør Prime95 v25.6 på small FFT for å teste maks temp.

Og for ordens skyld - det er ikke noe som heter nesten stabil :whistle:

 

Må også legge til at du har en crappy strømforsyning, du bør virkelig tenke på å investere i en bedre.

 

DET HAR DU RETT I! Vurderer sterkt å kjøpe en ny psu, men tror jeg tar det samtidig med en CrossFire oppgradering litt senere...

 

Skal teste de programma og se hva tempen er!

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...