Gå til innhold

MWSF 2008: MacBook Air lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en maskin som en betaler ekstra både for liten størrelse og design. Kom gjerne opp med alternativer som ser bra ut, like liten og lett og som har omtrentlig like bra eller bedre cpu.

 

Blir for dumt å angripe en av dens sterke sider, ved å sammenligne med noe som ikke er i nærheten på de andre.

 

Synes den så utrolig flott ut. Hadde jeg hatt penger, hadde den vært bestillt...

 

(PS: alle nyere Mac'er er helt komaptible med Windows)

Lenke til kommentar

Overgangene til DVI og VGA følger med. Windows kan den kjøre med BootCamp (hva skal du med windows på den anyway utover noen enkle programmer som ikke støtter Mac OS? Den er ikke beregnet for spill.)

 

Toppmodellen koster mye mer på grunn av SSD disken som koster 999$ og i Norge sannsynligvis 6000-7000kr.

 

Dette skal være portabel bærbar og ikke noe desktop-killer.

 

Med så mye trådløs teknologi så trenger man ikke koble til mye av utstyr. At den mangler kabel LAN er litt kjipt, men når jeg tenker meg om så bruker jeg aldri kabel allikevel på min nåværende MacBook. De har tatt vekk ting de fleste bruker svært sjeldent.

 

Minus med maskinen etter min mening er den 4200rpm disken i standard modellen. Det kan være i tregeste laget. CPU-en er også nokså treg. Maskinen yter altså ikke allverden og det kan være vanskelig å venne seg til manglene i begynnelsen. Før eller senere så vil du irritere deg over at du ikke kan putte inn enn CD eller DVD. I tillegg så kommer du ikke på nett med kabel, men det er trådløse nett overalt i dag så det er kanskje ikke så stort.

 

Vil du ha en ultraportabel du skal dra me deg overalt så er dette tingen. Vil du ha en bærbar med full ytelse kjøp MacBook Pro eller PC.

Lenke til kommentar

Den var svinaktig dyr i forhold til spesifikasjonene så man betaler klart ganske mye for designen.

 

Jeg prøvde å sette opp en Dell XPS M1330 med likest mulig spesifikasjoner og da kom prisen på ca 9500 kr inkludert Vista, LED-skjerm, 160 GB harddisk og 2GB ram. Det vil si at man betaler anslagsvis 5000 kr for designen. (grunnmodellen av Air)

 

Ellers så skal jo Mac ha i sin favør det gjennomførte konseptet med å bruke CD-rom på andre maskiner, det trådløse opplegget, tykkelsen og generell stilfullhet. På den andre siden så har Dell XPS M1330 intern CD-rom, større og raskere harddisk, utbyttbart minne, bedre grafikkort, flere og bedre tilkoblinger, pris og bedre OS-støtte i sin favør.

Lenke til kommentar

Pen er den, VELDIG tynn også

 

MEN..

 

Den mangler kritisk funksjonalitet som ingen ethernet.

Også er det bare 1x USB port og mono høyttalere.

Det er ingen firewire, HDMI, optisk enhet, minnekort leser og sånne ting for de som måtte ha interesse av det.

 

Prosessoren er veldig beskjeden, bare 1.6GHz, og det koster jo massive 2'250kroner for å oppgradere 1.8Ghz? :dontgetit:

4200RPM disk, er ikke spesielt raskt, også bare på fattige 80GB.

 

Det er heller ikke mulig å oppgradere RAM, du må ha 2GiB.

 

Og til tross for så mange "mangler", så koster den mer enn for eksempel en MacBook.

Greit at den er tynn, men så mye funksjonalitet og maskinvarekraft borte iforhold til en vanlig MacBook blir den rett og slett for dyr spør du meg.

 

Og vi har jo en Dell XPS M1330, som har mye kraftigere maskinvare, samtidig veier den ca det samme og koster mindre.

Lenke til kommentar

Var jo en del spesielle designdetaljer også.

Man betaler ekstra for 1,8" harddisk (har ikke sett mange andre bærbare med harddisk i det fomatet?) og spesialkrympet prosessor (60% mindre fysisk størrelse enn standard).

Prisen på versjonen med flashdisk var omtrent som forventet, sist jeg sjekket komplett.no så kostet en 2,5" 32 gb harddisk 4495 kroner, og jeg mener jeg har sett 64 gb der tidligere til 9 995.

 

Jeg synes konseptet er interessant. Er ulikt alle de andre bærbare pcene som er på markedet nå. Er spent på om noen av pc-produsentene vil la seg inspirere.

 

Edit: jeg glemte multitouch-touchpaden. Er spent på å se hvordan den fungerer i praksis

Endret av Bergtora
Lenke til kommentar
Vakker er den, men alle manglene, prisen, og at den ikke kjører Windows er mer enn nok til å holde meg langt langt unna.
Boot camp virker da på denne og, eller?

 

Selve maskinen har en del mangler som gjør at jeg ikke ville hatt den, men så er mitt behov i klassen "slepbar", ikke bærbar. Men for de som reiser "hele tiden" i jobbsammenheng må denne maskinen være helt uber...

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Mye negativt her. Konseptet om en ser bort i fra prisen, er jo genialt. Bortsett fra meg selv bruker ingen jeg kjenner, og jeg kjenner mange med laptop, andre tilkoblinger enn skjerm, USB og lydutgang på sine PC-er. Jeg benytter kun ethernet på jobb, siden trådløst er forbudt akkurat på min arbeidsplass (men et usb nettverkskort hadde jo taklet det like greit?).

Og hvor får vi 2,5" ssd billig i norge for tiden ? I flg prisguide koster en god 32GB ssd-disk mer enn hele laptopen jeg sitter på i dag.

Optisk stasjon og raske, varme strømsluk av prosessorer i en ultraportabel er mot sin hensikt.

 

Om det kommer PC i den formfaktoren går min 12,1" Fujitsu på finn.no tvert...

Lenke til kommentar
ser det er mange som sammenligner med xps m1330 her. husk at xps-en veier 2 kg og oppover da. air veier inn på 1,3 kg.

Jeg trodde M1330 skulle veie rundt 1.7kg?

 

Er ikke allverdens praktisk forskjell på 1.36kg og 1.72kg

 

 

M1330 veier 1,8 kg med 4 cells-batteri, og ca 2 kg med 6 cellers.

Da Apple oppgir en batteritid på ca 5 timer vil det være vekten med 6-cellers batteri det vil være mest relevant å sammenligne med. (selv om man sannsynligvis må over på 9-cellers på m1330 for å få tilsvarende batteritid, og med det enda høyere vekt)

Lenke til kommentar

- 1,8" disk, den må jo være treg??

 

- Innebygd batteri, hva skjer når det blir dårlig?

 

Den når nok frem til sitt segment, men for folk flest tror jeg ikke Macbook air er et veldig godt valg! Prisen er altfor stiv også... Nei, skal man ha Mac bør man fortsatt velge Macbook etter min mening.

Lenke til kommentar

Med fare for å bli litt slagordpreget: Dette er jo en grisefin møkkamaskin. Specsene er elendige i forhold til pris, men lekker er den. 1 USB-port er alene nok til å være dealbreaker for meg og sikkert mange andre. Mangel på lan-port er også latterlig. 4200rpm-disk trenger vel nesten ikke kommenteres.

 

Kjøpemuskelen min rykket med en gang jeg så den, men totalt uaktuelt å kjøpe noe slikt med så store mangler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...