Gå til innhold

MWSF 2008: MacBook Air lansert


Anbefalte innlegg

Hadde jeg hatt en Air, ville jeg nok satt meg på kaffebar og irritert meg over at jeg ikke kunne koble til FireWire-lyskortet mitt, filmscanneren min, min HP-printer med parallellport, min ZIP-drive med parallellport, dockingstasjonen til kompaktkameraet til samboeren min, et eksternt tastatur, en ekstern mus, en kortleser, de 2 eksterne USB-harddiskene mine, den eksterne firewire-harddisken og smartkortleseren fra Norsk Tipping.
Nei, for irritere deg hadde du kanskje gjort når du kom hjem og trengte noe av det overnevnte , da om du var/er av de som ikke hadde/har noen annen PC/Mac enn MBA hjemme*. Men igjen, da er man jo tydeligvis ikke i Apple sin målgruppe for MBA.

 

Hva skal man med feks. iLife-pakken på denne, når Garageband bruker 10år** for å importere lydspor og iMovie/iDVD svetter og sliter for å hente inn videosnutter - da hw-spec'en ikke klarer å henge med i svingene.

 

Den er nok flott for de med 15.000NOK å blåse av på en maskin som egner seg til å surfe inett trådløst, skrive brev, se på korte filmer og høre på musikk i mono (eller stereo via 3,5mm).

 

--

* Om man ikke kjøper noe ekstrautstyr som f.eks USB-hub, ekstern Superdrive, USB->Ethernet-adapter, o.l.

** Ja, det var en liten overdrivelse.

Endret av djchange
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde jeg hatt en Air, ville jeg nok satt meg på kaffebar og irritert meg over at jeg ikke kunne koble til FireWire-lyskortet mitt, filmscanneren min, min HP-printer med parallellport, min ZIP-drive med parallellport, dockingstasjonen til kompaktkameraet til samboeren min, et eksternt tastatur, en ekstern mus, en kortleser, de 2 eksterne USB-harddiskene mine, den eksterne firewire-harddisken og smartkortleseren fra Norsk Tipping.
Nei, for irritere deg hadde du kanskje gjort når du kom hjem og trengte noe av det overnevnte , da om du var/er av de som ikke hadde/har noen annen PC/Mac enn MBA hjemme*. Men igjen, da er man jo tydeligvis ikke i Apple sin målgruppe for MBA.

 

Du skjønner jo poenget selv, likevel krangler du...dette er maskinen for de som HAR alt de trenger hjemme! Jeg har 2 PCer og 1 laptop, alt med masse tilkoblinger og datakraft.

Air er maskinen jeg vil ha I TILLEGG til dette...

Lenke til kommentar
Fanboysa hyller denne, siden den er ett nisje-produkt. Målgruppen er tydeligvis folk med 15.000 som brenner i lommeboka og som vil ha en supertynn MacBook med lavere hw-spesifikasjoner, kun en USB, micro-dvi og 3,5mm lydutgang. De vil ikke ha en UMPC eller sub-notebook, de vil bare ha en løvtynn laptop :>

Enda en anti-apple post for å få opp selvtilliten sin ? Hvis Samsung hadde kommet med Air hadde du og andre nok blitt så begeistret og brydd dere lite om prisen slik det er med iphone ripoff'ene.

 

Den er nok flott for de med 15.000NOK å blåse av på en maskin som egner seg til å surfe inett trådløst, skrive brev, se på korte filmer og høre på musikk i mono (eller stereo via 3,5mm).

Skjønner meg ikke på alle postene fra nerder som absolutt må bevise hvor dårlig og udugelig apple produkter er. Hele poenget med Air er at den skal være tynn. Det er det samme som å si at en Ferrari er en drittbil fordi den ikke kan kjøre i terrenget. Hva er problemet med å høre musikk i stereo ? Hvis man vil ha lyd kjøper man seg et lydanlegg (for de som er kresne på det istedenfor å klage på hvor jævlig det integrerte lydkortet er).

Lenke til kommentar

Var veldig tynn ja :) ikke helt for meg, men kan forstå argumenter for den også.

 

Grunnen til at den ikke appellerer så mye til meg er det nevnte kravet noen har til flere utganger/speccs og batteri(!), samt at jeg tror ikke jeg ville likt å ikke ha hatt et dvd-drev.

 

De som er interessert i denne bør etter min mening være de som ikke har behov for alle utgangene/speccsa (her ville jeg tenkt meg om, lett å falle i "design fella") og som reiser/drar den med seg MYE! Som sagt så er prisen rimelig drøy med tanke på batteriene hovedsakelig, men folk kan da få bruke pengene sine på akkuratt det de vil ha! Og har du først behovet og råd til denne, så hadde jeg spyttet inn de ekstra lappene for en SSD, er jo et luksuskjøp uansett.

 

For min del så tenner ikke mac'ene helt designsjelen min. Jeg synes de er veldig pene, men ikke noe must-have. Har bestiil en m1330 selv nå da den bedre fyller mine behov og jeg synes den i tillegg er veldig pen, passer bedre til meg.

 

2 ting hadde gjort Air'en suuper, og det er som sagt batteriet og bedre lyd/videoutganger. Da hadde den vært en killer multimedia maskin til å spille musikk osv på fest :fun:

Lenke til kommentar
Enda en anti-apple post for å få opp selvtilliten sin ? Hvis Samsung hadde kommet med Air hadde du og andre nok blitt så begeistret og brydd dere lite om prisen slik det er med iphone ripoff'ene.
Vel... Nå skrives dette innlegget på en Mac Pro via Safari og OS X, så Samsung hadde fått tilsvarende kommentar om jeg hadde orket å tatt meg tiden til deres produktlanseringer - noe jeg ikke gjør, da jeg liker Apple/Mac/OS X bedre og da følger litt nærmere med på hva som skjer hos dem. Men det betyr da ikke at jeg ikke kan si noe negativt om Apple sine produkter, verden er ikke svart/hvitt hos alle som enten fortrekker det/den ene eller andre operativsystemet eller produsenten. Det er nemlig ikke slik at alle som kjøper en Mac øyeblikkelig løper ned til nærmeste tatoveringsbutikk og smeller på ett stort eple på ryggplata og klistrer bilen full av "PC and Vista sucks"-klistremerker. :>
Skjønner meg ikke på alle postene fra nerder som absolutt må bevise hvor dårlig og udugelig apple produkter er.
Sier ikke at det er ett udugelig produkt fra Apple Inc., men de treffer bare en så utrolig smal målgruppe med den - noe som er synd.
Hele poenget med Air er at den skal være tynn. Det er det samme som å si at en Ferrari er en drittbil fordi den ikke kan kjøre i terrenget.
Nei, det er det samme som å si at Ferrari treffer en utrolig smal målgruppe med en overpriset bil som f.eks. hadde vært 50cm høy fra bakken til toppen av taket, som hadde kun ett sete uten justeringer, ett gir og en 50HK motor - men den var veldig lav hvertfall da. :> Endret av djchange
Lenke til kommentar

Det eneste bra med denne er at den er tynn.

 

Kan ikke skjønne at noen trenger en laptop som er så tynn så mye at de er villige til å ofre på alle andre områder, og i tillegg betale grovt for det.

 

Nei, takke meg til vanlig Macbook. Der får man faktisk litt for pengene. Synd det ikke ble noe LED-baklys på MB. Det hadde vært noe.

Lenke til kommentar

Macbook Air er midt i blinken for dama mi som har lyst på en mac, men som synes Macbook og Pro er for tunge.

 

Tror at mange missforstår litt poenget med en slik maskin. Man kjøper ikke ei slik maskin hvis man skal blodredigere film eller skal spille Crysis. Maskina er perfekt for den som er på farten og hater å drasse med seg en klump av en laptop. I tillegg er den kraftig nok til å kjøre de fleste programmer i Leopard, da inklusiv Aperture og CS3, hvertfall for den vanlige mannen i gata. Jeg må likevel være enig i at den er kanskje litt stivt priset, men men. Tiden vil vise seg om folk er villige til å betale såpass mye. Jeg tror Macbook Air vil bli en stor suksess og andre pc-fabrikanter blir å følge etter.

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
Hvordan er en MB en klump?

 

Som noen andre på Macrumors så fint sa det: Absolutt ingen har klaget over størrelsen til MB (rent bortsett fra dama di ;)).

 

Jeg personlig synes Macbook er en ypperlig maskin, men hun syntes den ble litt for tung og begynte en stund å se på Sony Vaio og lignende, men ble skuffet da jeg fortalte henne at det ble vanskelig å installere Osx på den. Det der med størrelsesfaktor osv er en smakssak, sånn er det bare :)

Lenke til kommentar

PCen er helt klart pen og ja den er tynn - men jeg er likevel ikke imponert.

Designerne hos Apple satte seg nok et mål om å få den tynn, svært tynn. Urealistisk tynn.

Og resultatet ser man her: Maskinen mangler jo rett og slett funksjonalitet etter å ha mistet nesten alt av tilkoblingsmuligheter. At den ikke er verdens raskeste, eller at den er stivt priset gjør meg egentlig ikke så veldig. Er funksjonaliteten som gjør Air totalt uaktuell for min del, hadde de klart genistreken med å kutte på størrelsen uten at det gikk merkverdig utover funksjonaliteten så hadde saken helt klart vært en annen.

Leser at noen ovenfor argumenterer med at den nok må være tilsiktet forretningsmenn - men de trenger jo det meste av det denne maskinen mangler kontra andre ultraportable som veldig ofte vil være raskere, ha bedre løsninger og i tillegg være billigere - selv om de kan komme til å være 0,1 cm tjukkere.Når det er sagt så finner man nok fortsatt folk som er villig til å bla opp store summer for denne PCen da Apple utvilsomt har skapt et mote-produkt men jeg er iallefall ikke en av dem. For meg blir den for dyr, for upraktisk og vil kunne tilby for lav ytelse.

 

Dette innlegget ble forøvrig skrevet på en PC som er 2 CM på sitt tykkeste og... eh... vel er en sånn kant som er 0,5 cm. Så la oss si 0,5 - 2 cm. Altså én fet mm tykkere enn Air. Og her får man rent funksjonelt 2 flere USB porter, nettverk, analogt nettverk, mikrofoninngang, PC-kort, minnekortleser, mulighet for å skifte batteri i farten for ikke å nevne en bedre pris, ytelse, sikkerhet (backupmuligheter, sikkerhetsløsninger etc) og batteritid. Air er ingen revolusjon, men den setter klart fokus på tynnhet og trenden for det neste året-halvannet er nok uten tvil satt - slik det ble i mobilmarkedet etter Motorolas tynnhetsfokus.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Macbook Air er midt i blinken for dama mi som har lyst på en mac, men som synes Macbook og Pro er for tunge.
MB: (H x W x D) 2.75 x 32.5 x 22.7 cm - 2.27 kg

MBA: (H x W x D) 0.4->1.94 x 32.5 x 22.7 cm - 1.36 kg

 

MBA er kun tynnere og litt lettere enn MB, flaten er like stor. Hun klarer nok fint de 910 grammene MB har ifht. MBA + at hun sparer en del penger og får en totalt bedre hw-spec på maskinen. Eller kanskje ikke... har damer bestemt seg så er det vanskelig å få de til å ombestemme seg når det gjelder slik. Blir ofte utseende før mål og spec der. :>

Endret av djchange
Lenke til kommentar

Pent ytre, that would be all. Hadde eg vore en merke fanboy eller design bevist? Så hadde eg sikkert vurdert den, men siden eg er et menneske så kjøper best ytelse vs pris så blir apple laptop aldri aktuelt. Men fin var den :) Lurer på når de skal teste hva den tåler av slag og fall, ibm <3

Lenke til kommentar
4200rpm er gjerne det raskeste du får, uten å gå til en stor og klumpete 2,5". Alle argumentene her går på at Apple tilbyr et annet alternativ enn Dell har gjort de siste 9 årene. Det er ikke gyldige argumenter (da kan man jo heller kjøpe Dell)

 

Ramme rundt skjerm og stygg design er godkjente argumenter for å trekke fra på terningen.

 

 

Vel, Dell har ihvertfall ultraportabel, som om ikke annet veier mindre. Uten optisk drev, flere batterivalg, med ssd osv.

Skjønner dessuten ikke hvorfor de ikke bruker en ULV-cpu på denne, når den uansett ikke kan konkurrere på cpu-siden.

Lenke til kommentar
Med så mye trådløs teknologi så trenger man ikke koble til mye av utstyr. At den mangler kabel LAN er litt kjipt, men når jeg tenker meg om så bruker jeg aldri kabel allikevel på min nåværende MacBook. De har tatt vekk ting de fleste bruker svært sjeldent.

 

Personlig vil jeg ikke si LAN er noe de fleste bruker "svært sjelden". Selv ikke i det ultraportable segmentet. Mangel på LAN en usb-port for lite, ikke utskiftbart batteri, og for stort areal er det som gjør denne et dårligere val enn mange andre ultraportable i mine øyne. Orker ikke å slepe rundt på en så diger sak sak om man skal ha ultraportabel. (er jo sågar en feit ramme rundt dens tore skjermen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Mulig man bruker LAN-port lite, men det er veldig kjipt å mangle når man for en gangs skyld trenger det.

 

Forståelig at de kutter ut fordyrende og forstørrende ting som DVD-drev, men en LAN-port og kanskje et par ekstra USB-porter koster slikk og ingenting og vil heller ikke øke størrelsen på maskinen.

Lenke til kommentar
Mulig man bruker LAN-port lite, men det er veldig kjipt å mangle når man for en gangs skyld trenger det.

 

Forståelig at de kutter ut fordyrende og forstørrende ting som DVD-drev, men en LAN-port og kanskje et par ekstra USB-porter koster slikk og ingenting og vil heller ikke øke størrelsen på maskinen.

 

Jeg vet, trådløsnett er fett nok når man sitter hjemme, men når man bruker det en ultraportabel er til, nemlig å være på farten, så er det mange steder som kun har trådet nett tilgjengelig der du er, enkelte utdanningsinstutsjoner, arbeidsplasser, hjemme hos mor og far, på besøk hos en kamerat, osv.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...