Gå til innhold

MWSF 2008: MacBook Air lansert


Anbefalte innlegg

En USB-port er alt for lite. Mange vil kanskje si at man slipper å bruke så mange USB-porter siden man har blåtann, men USB-enheter er fremdeles langt mer utbredt.

Egentlig er det synd at Apple ikke legger til flere USB-porter. Hadde det gjort det, ville PCen vært nesten perfekt.

USB-hub blir litt tungvindt synes jeg. Hva er vitsen med en liten og lett PC, hvis man må ta med seg masse andre ting bare for å få den til å virke optimalt?

 

Forhåpentligvis er dette noe Apple kommer til å rette på i neste revisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Verken 4200RPM eller SSD disker er spesielt uvanlig i ultraportable. For å bruke Dell som eksempel selger de det samme i sine 12"-maskiner. Dell sine maskiner er ikke like tynne som Air, man har til gjengjeld mindre skjerm og et batteri du kan bytte selv (de veier dog et par hundre gram mer og har gjerne litt slappere CPU om jeg ikke husker feil - tilgjengjeld har du langt bedre tilkoblingsmuligheter). Med hyppig bruk av maskinen er det slett ikke umulig å redusere batterikapasiteten til en maskin temmelig mye i løpet av bare ett år. At du da ikke kan bytte det selv (ei heller ha med deg ekstra batteri på lange turer) synes jeg er temmelig kjipt...og absolutt en gyldig argument for å trekke fra på terningen :)

Selvsagt hadde det vært en fordel å kunne bytte batteri, særlig da ultraportable maskiner ikke bare skal kunne vare en oppladning før den må tilsluttes strøm fra nettet. At maskinen har mindre skjerm ser jeg ikke på som et pluss, selv om maskinen da blir "mindre" blir brukeropplevelsen dårligere. Forøvrig er allikevel oppløsning viktigere enn størrelse etter min mening.

 

Hver sin smak sa vintapper'n og drakk mens de andre sloss :)

 

Edit: Når det gjelder skjerm har 12.1" til Dell samme oppløsning som Air (på13.3"), så da blir kanskje ikke brukeropplevelsen så mye dårligere likevel? ;)

Nå kan jeg ikke si at jeg noen gang har sett en 12,1" skjerm med 1280x800 så jeg vet ikke hvorvidt dette blir veldig lite, som i vanskelig å lese. Fordelen med 13,3" skjerm fremfor 12,1" kommer jo best frem når man ser på film, men da bør man uansett ha en større skjerm å se på synes nå jeg.

Lenke til kommentar

5 timer er da ikke så mye å klage over, min laptop greier 1.5..

 

Intel C2D 1.8GHz er ikke så gale, jeg har jo det på min laptop, og den kjører alt av programvare helt greit. Spiller CoD4 på high uten stress (såklart med et ok skjermkort da, men likevel).

 

Man får LAN-adapter for USB, men det hadde blitt litt tricky med bare én usb port.

 

Jeg ville brukt min Logitech VX Revolution til denne, der går én USB port.

Så ville jeg gjerne ha koblet MP3-spilleren min til for å synkronisere musikken, there goes another.

Så ville jeg ha koblet til min 2.5 WD Passport disk.

Hvis jeg da i tillegg ville hatt nett hos damen, som kun har tråd, da måtte jeg hatt enda en port.

Så, min. 4 porter for å effektivt kunne bruke denne sånn som jeg vil, on the go.

 

Men designet var veldig bra, den ser veldig deilig ut å bruke, med magnetisk lokk, de alltid like bra strømkablene til Apple, og den funky slide-down saken som skjuler utgangene.

Hvorfor mini DVI? Hvorfor ikke bare HDMI? (går det med HDMI => DVI adapter for PC-skjerm, vet det går andre veien til TV)

Lenke til kommentar
Mulig man bruker LAN-port lite, men det er veldig kjipt å mangle når man for en gangs skyld trenger det.

 

Forståelig at de kutter ut fordyrende og forstørrende ting som DVD-drev, men en LAN-port og kanskje et par ekstra USB-porter koster slikk og ingenting og vil heller ikke øke størrelsen på maskinen.

 

Jeg vet, trådløsnett er fett nok når man sitter hjemme, men når man bruker det en ultraportabel er til, nemlig å være på farten, så er det mange steder som kun har trådet nett tilgjengelig der du er, enkelte utdanningsinstutsjoner, arbeidsplasser, hjemme hos mor og far, på besøk hos en kamerat, osv.

 

AtW

 

Den har 1 USB2.0 port og du kan kjøpe med et eksternt trådkort til den. Bruk det. koster 219 kroner.

Den har i tillegg Bluetooth 2.1 så trådløs mus bruker du mot det.

 

Det er er en super skolemaskin - surfemaskin. Folk som har behov for kraftigere saker vet dette og de er ikke i målgruppen for denne så det å disse den for at den mangler det ene og det andre man kan ha behov for er jo bare tullprat.

 

Btw. Jeg kan ikke huske å ha brukt tråd på min laptop iløpet av de siste 2 årene bortsett fra store kopieringsesjoner med kompiser og oppgradering av trådløsrouter. Og det er snakk om 5 ganger kanskje.

Lenke til kommentar
Nå kan jeg ikke si at jeg noen gang har sett en 12,1" skjerm med 1280x800 så jeg vet ikke hvorvidt dette blir veldig lite, som i vanskelig å lese. Fordelen med 13,3" skjerm fremfor 12,1" kommer jo best frem når man ser på film, men da bør man uansett ha en større skjerm å se på synes nå jeg.

 

12.1" med 1280x800 er ganske passe. Det blir ikke veldig lite. Film fungerer glimrende å se på, på en 12.1", har sett gankske mange filmer på min nå. Selv vurderer jeg å bytte, fordi 1.2kg og 12" skjerm faktisk er ganske så stort etterhvert.

 

Men, til noe annet. Denne MacBook Air er et godt eksempel hvor design går foran funksjonalitet. Man kan godt prøve å forsvare det med at det er en ultraportabel, men det er i bunn og grunn pga utseende denne er designet som den er. Funksjonalitet og design burde møtt hverandre. Dette blir en slags maskin mellom ultraportable (pga for stort areal og stor skjerm) og vanlig bærbar, uten at den har spesifikasjonene og prisen til denne.

Lenke til kommentar
Den har 1 USB2.0 port og du kan kjøpe med et eksternt trådkort til den. Bruk det. koster 219 kroner.

Den har i tillegg Bluetooth 2.1 så trådløs mus bruker du mot det.

 

Det er er en super skolemaskin - surfemaskin. Folk som har behov for kraftigere saker vet dette og de er ikke i målgruppen for denne så det å disse den for at den mangler det ene og det andre man kan ha behov for er jo bare tullprat.

 

Btw. Jeg kan ikke huske å ha brukt tråd på min laptop iløpet av de siste 2 årene bortsett fra store kopieringsesjoner med kompiser og oppgradering av trådløsrouter. Og det er snakk om 5 ganger kanskje.

 

Vel, om man skal kjøpe ekstern kort til den, så faller liksom grunnen med ultraportabel bort.

 

En grei skolemaskin - men du får både lettere, mindre, flere porter osv på andre ultraportable - til en bedre pris.

 

En student er neppe den som svir av såpass mye penger på en laptop heller, derimot bedriftsmarkedet. Og i mange bedrifter er det ikke lov å bruke trådløst...

Lenke til kommentar
Mulig man bruker LAN-port lite, men det er veldig kjipt å mangle når man for en gangs skyld trenger det.

 

Forståelig at de kutter ut fordyrende og forstørrende ting som DVD-drev, men en LAN-port og kanskje et par ekstra USB-porter koster slikk og ingenting og vil heller ikke øke størrelsen på maskinen.

 

Jeg vet, trådløsnett er fett nok når man sitter hjemme, men når man bruker det en ultraportabel er til, nemlig å være på farten, så er det mange steder som kun har trådet nett tilgjengelig der du er, enkelte utdanningsinstutsjoner, arbeidsplasser, hjemme hos mor og far, på besøk hos en kamerat, osv.

 

AtW

 

Den har 1 USB2.0 port og du kan kjøpe med et eksternt trådkort til den. Bruk det. koster 219 kroner.

Den har i tillegg Bluetooth 2.1 så trådløs mus bruker du mot det.

 

Det er er en super skolemaskin - surfemaskin. Folk som har behov for kraftigere saker vet dette og de er ikke i målgruppen for denne så det å disse den for at den mangler det ene og det andre man kan ha behov for er jo bare tullprat.

 

Btw. Jeg kan ikke huske å ha brukt tråd på min laptop iløpet av de siste 2 årene bortsett fra store kopieringsesjoner med kompiser og oppgradering av trådløsrouter. Og det er snakk om 5 ganger kanskje.

 

Hipp hurra, en ultraportabel, bare at du har en fin svulst på siden av den, som du må ta med deg overalt? Jeg, og såvidt jeg kan se, ikke noen andre heller, har ikke klagd over at maskinen ikke er kraftig nok. Problemet er at den er alt for lite fleksibel, den har jo nesten ingen utganger. Målgruppen er formodentlig folk som vil ha en ultraportabel, og til det finnes det alternativer som er 1. vesentlig mindre. 2. har vesentlig bedre sett med utganger 3. Faktisk har mulighet til å bytte batteri.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mulig man bruker LAN-port lite, men det er veldig kjipt å mangle når man for en gangs skyld trenger det.

 

Forståelig at de kutter ut fordyrende og forstørrende ting som DVD-drev, men en LAN-port og kanskje et par ekstra USB-porter koster slikk og ingenting og vil heller ikke øke størrelsen på maskinen.

 

Jeg vet, trådløsnett er fett nok når man sitter hjemme, men når man bruker det en ultraportabel er til, nemlig å være på farten, så er det mange steder som kun har trådet nett tilgjengelig der du er, enkelte utdanningsinstutsjoner, arbeidsplasser, hjemme hos mor og far, på besøk hos en kamerat, osv.

 

AtW

 

Den har 1 USB2.0 port og du kan kjøpe med et eksternt trådkort til den. Bruk det. koster 219 kroner.

Den har i tillegg Bluetooth 2.1 så trådløs mus bruker du mot det.

 

Det er er en super skolemaskin - surfemaskin. Folk som har behov for kraftigere saker vet dette og de er ikke i målgruppen for denne så det å disse den for at den mangler det ene og det andre man kan ha behov for er jo bare tullprat.

 

Btw. Jeg kan ikke huske å ha brukt tråd på min laptop iløpet av de siste 2 årene bortsett fra store kopieringsesjoner med kompiser og oppgradering av trådløsrouter. Og det er snakk om 5 ganger kanskje.

 

Hipp hurra, en ultraportabel, bare at du har en fin svulst på siden av den, som du må ta med deg overalt? Jeg, og såvidt jeg kan se, ikke noen andre heller, har ikke klagd over at maskinen ikke er kraftig nok. Problemet er at den er alt for lite fleksibel, den har jo nesten ingen utganger. Målgruppen er formodentlig folk som vil ha en ultraportabel, og til det finnes det alternativer som er 1. vesentlig mindre. 2. har vesentlig bedre sett med utganger 3. Faktisk har mulighet til å bytte batteri.

 

AtW

4. Ikke har like fin finish

5. Ikke like tynn

6. Ikke like lett i vekt

7. Ikke like fint utformet (denne er selvfølgelig subjektiv)

 

Klart at Mac ofte har produkter som ikke er myntet på alle. Før var omtrent alle Mac sine produkter slik, og denne diskusjonen blusset opp ved hver nylansering. At det er blitt mye færre av disse diskusjonene ved lansering, tyder vel på at Apple faktisk greier å levere produkter for flere segmenter enn før. Synes likevel det er kult at de kommer med noen produkter som gjerne har målgruppe litt på siden av det de har hatt i de siste (les: ikke mainstream).

 

Kommentar til verdens tynneste: Kommer vel ann på hvordan man regner tynn. Gjennomsnittlig tykkelse, eller maks tykkelse. Gjennomsnittlig tykkelse er i alle fall bedre enn minimum tykkelse...

Endret av hardkjerne
Lenke til kommentar
4. Ikke har like fin finish

5. Ikke like tynn

6. Ikke like lett i vekt

7. Ikke like fint utformet (denne er selvfølgelig subjektiv)

 

Like fin finish kan jeg til dels være enig i.

Like tynn, spørs hvordan man regner.

Like lett i vekt? 1.3 kg, er det ikke det denne Macbook air veier? Det er faktisk den tyngste PC-en jeg har sett som er i klassen (eller ønsker å være) ultraportabel.

Like fin utformet, er veldig subjektivt ja. Personlig synes jeg Air'en får for stor overflate.

Lenke til kommentar
Har Air vifte?

Nope, jeg ser ikke noe som tyder på at luftmaskina har luftflytter. Det virker også ulogisk at den skal ha det siden det hverken er noen lufteåpninger eller særlig med plass til et luftsystem. Det vil være mye mer logisk med heatpipe-basert varmefordeling og passiv kjøling via chassiet som jeg regner med er laget i aluminium og ikke bare har aluminiumutseende.

 

Ellers så observerer jeg bare at det er mange sterke personlige meninger om hva som "teller" i konkurransen mellom Macbook air og andre bærbare i samme sjanger. Jeg synes det blir komisk når dere legger så sterke meninger i om f.eks det er gjennomsnittlig tykkelse eller minimumstykkelse eller maksimumstykkelse som "teller" for dere. Kan vi ikke heller bare konkludere med at det er en del konkurrenter i samme sjanger og at det får være opp til hver enkelt hvorvidt de mener de er verd prisen eller ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...