Gå til innhold

MWSF 2008: MacBook Air lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo enda eit må ha produkt frå Apple, ytelsen på PCer idag er meir enn nok til absolutt alt. Eg ser for meg at dette blir ein PC eg kan enkelt alltid dra med meg. Kva er prisen i dollar? Eg reiser til USA om ca hallaen månad og då er det mogleg eg shopper meg iPhone og Macbook Air :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at alle syntes den er stillig? :nei:

 

Jeg skal innrømme at MacBook Pro og MacBook er nydlige begge to, men denne var jo rett og slett stygg der en til enhver tid selv ser, rundt skjermen. De fleste pcer ser jo ok ut når de er lukket, men det er jo når en åpner dem en ser forskjell på stillige og stygge pcer, og der havner den nye macen i klassen stygg.

Lenke til kommentar
Det er helt tydelig at nesten samtlige her ikke forstår seg på begrepet "ultraportabel laptop", og dersom dere synes MacBook Air er så inmari ugunstig så kan dere vel holde dere til Dellen og la folk som har behov for en ultraportabel maskin kjøpe den. Makan.

Den er vel i grenseland stor (skjermen) til at maskinen skal kunne kalles ultraportabel (imho). At man i tillegg ikke kan bytte ut batteri gjør den endra mindre egnet i klassen ultraportabel spør du meg, men folk har selvfølgelig forskjellige behov :)

Lenke til kommentar

Relativt antiklimaks den Stevenote´n.

 

Siterer meg selv fra MR:

Underpowered and overpriced.

Don't care how thin it is, 13.3" is to big to fit the sub-notebook segment imo. Fits in an envelope...ha ha...that depends on the size of the envelope. Even a 17" MBP can fit in an envelope, it's just a bigger envelope. How often do you need the envelope feat.

Standard HDD is 4200rpm, that is so slow I can't belive Apple would even say it out loud. Yes we can switch it with the 64GB SSD, but it's price is to high atm.

 

Fanboysa hyller denne, siden den er ett nisje-produkt. Målgruppen er tydeligvis folk med 15.000 som brenner i lommeboka og som vil ha en supertynn MacBook med lavere hw-spesifikasjoner, kun en USB, micro-dvi og 3,5mm lydutgang. De vil ikke ha en UMPC eller sub-notebook, de vil bare ha en løvtynn laptop :>

Endret av djchange
Lenke til kommentar

Ser ut som folk også ignorerer at det fortsatt er både MacBook og MacBook Pro på markedet, for de som trenger mer enn Air kan tilby.

 

Vil du ha portabilitet så ofrer du ytelse, sånt har det vært i både PC og Mac verden. Vil du ha flere tilkoblinger, DVD-ROM, raskere HDD og blabla... kjøp en MacBook som inneholder alt det.

Vil du ha topp ytelse og bedre skjermkort, hopp over å kjøp MacBook Pro.

 

De som ikke setter pris på design, kvalitetsfølelse og brukervennlighet, men vil heller ha mest mulig ytelse for pengene, kjøp dere en PC.

 

Selv har jeg en selvbygd stasjonær PC for spill og alt av tunge applikasjoner. På universitetet har jeg lyst på en maskin som er lett nok til å ta me seg hver dag, har god batteri og kan brukes til programmering og presentasjoner.

Betaler ekstra for vekt, god batteri, skjerm, design og kvalitetsfølelse (aluminium). Samtidig så har den stor og belyst tastatur.

 

Har bare lyst å se hvordan den 4200rpm disken oppleves først. Trodde de var historie.

Endret av ~~Undertaker~~
Lenke til kommentar

4200rpm er gjerne det raskeste du får, uten å gå til en stor og klumpete 2,5". Alle argumentene her går på at Apple tilbyr et annet alternativ enn Dell har gjort de siste 9 årene. Det er ikke gyldige argumenter (da kan man jo heller kjøpe Dell)

 

Ramme rundt skjerm og stygg design er godkjente argumenter for å trekke fra på terningen.

Lenke til kommentar
Ser ut som folk også ignorerer at det fortsatt er både MacBook og MacBook Pro på markedet, for de som trenger mer enn Air kan tilby.

For meg har Macbook riktig størrelse mtp. 13" skjerm og kabinettets mål, mens Macbook Pro har resten av de riktige spesifikasjonene - da både mtp hw specs og hva kabinettet er bygget av (ikke plastikk mao).

 

Macbook Air har klart en ting riktig for min del, 13" LED-skjerm, resten passer meg dessverre ikke. Tydeligvis er målgruppen til Apple ganske smal, eller godt skjult der ute ett sted.

Endret av djchange
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om PC-bransjen følgjer etter.

 

Det er ikkje nødvendig å putte inn «steinalder»-teknologi som Modem og IRda. Og CD-rom(dvd, brenner osb)? Absolutt ikkje nødvendig i ein berbar pc.

 

Det er fint mogleg å redusere størrelsen på berbare med å fjerne slike unødvendigheiter.

 

SSD er veien å gå. Fint at Apple initiativet, sjølv om det er alt for dyrt.

 

Nå vil eg seie at Apple har dratt det litt for langt med tanke på pris, tilkoplingsmoglegheiter og yting.

Ellers så skal jo Mac ha i sin favør det gjennomførte konseptet med å bruke CD-rom på andre maskiner, det trådløse opplegget, tykkelsen og generell stilfullhet. På den andre siden så har Dell XPS M1330 intern CD-rom, større og raskere harddisk, utbyttbart minne, bedre grafikkort, flere og bedre tilkoblinger, pris og bedre OS-støtte i sin favør.

1. Intern CD-rom er for meg unødvendig.

2. Ytelse vil eg gjerne ha, men over 60GB harddisk er unødvendig på ein berbar.

3. Grafikkort: Integrerte Intel-grafikkort dreg Compiz greit, treng ikkje meir enn det...

4. Tilkoplingar kan vere greit å ha, da gjerne direkte uten bruk av adaptere.

5. Betre OS-støtte... Don't get it. MacOSX er ett bra OS, og ingen hindrer deg å kjøre Linux, Windows etc på Macen?

 

Dette er mine behov for ein berbar, og PCar (nå er vel Mac PC, men Apple seier jo sjølv «Hello I'm a Mac» - «And I'm a PC») vil i forhold til mine ønske gjerne vere (for å bruke norske utrykk): overkill, overweight and supersized.

Lenke til kommentar

Hewlett Packard har ihvertfall intil nylig hatt maskiner med 4200RPM disker i. Det er klart dette var 2,5" disker, og hadde naturlig nok lavere ytelse enn 5400RPM og 7200RPM disker. Det Apple har gjort her er å gå for en 1,8" disk, og å forvente at den skal spinne fortere enn 4200RPM er å drømme. Dette er en ultraportabel maskin som ikke gjør de samme kompromissene som andre ultraportable maskiner, og i så måte er det eneste andre alternativet til en 1,8" disk med 4200RPM er SSD, men da snakker vi om "bleeding edge" teknologi som fremdeles er svært dyr (og da spesielt i 1,8" formatet). Noen føler kanskje Apple har gjort et kompromiss ovenfor å gå for en 1,8" disk (ved 4200RPM) enn en 2,5" ved 5400RPM (eller 7200RPM), men dersom de hadde gjort det hadde hverken maskinen vært like lett, like tynn eller og derfor ikke like portabel. Ja, MacBook Air er et nisje produkt, og det er en nisje jeg velger å tro ikke er for de sippete HW kidsa som skal redigere video, koble til fem eksterne firewire disker samtidig som de skal ha USB porter ledig til kortlesere (ja for huff Macintosh maskiner har jo ikke kortleser en gang!), ekstern mus, tastatur og gud vet hva. Forøvrig kan jeg nevne at jeg heller ikke faller innenfor den nisjegruppen (da jeg er avhengig av portable opptaksløsninger med FireWire til lydkort, USB harddisker osv.) , men jeg ser at det er noen som gjør det. Eksempelvis enkelte studenter/foretningsfolk som er mye på farten og brukere som vil ha en bærbar de kan ha med seg i farten mens de har "powerhouset" stående hjemme som fremdeles vil ha en skikkelig skjerm og fullstørrelsestastatur når de er utenfor hjemmets dører.

Lenke til kommentar

Verken 4200RPM eller SSD disker er spesielt uvanlig i ultraportable. For å bruke Dell som eksempel selger de det samme i sine 12"-maskiner. Dell sine maskiner er ikke like tynne som Air, man har til gjengjeld mindre skjerm og et batteri du kan bytte selv (de veier dog et par hundre gram mer og har gjerne litt slappere CPU om jeg ikke husker feil - tilgjengjeld har du langt bedre tilkoblingsmuligheter). Med hyppig bruk av maskinen er det slett ikke umulig å redusere batterikapasiteten til en maskin temmelig mye i løpet av bare ett år. At du da ikke kan bytte det selv (ei heller ha med deg ekstra batteri på lange turer) synes jeg er temmelig kjipt...og absolutt en gyldig argument for å trekke fra på terningen :)

Lenke til kommentar

Flere trådløse tilkoblinger (Intel har brikken, Apple gidder ikke å implementere den), flere tilkoblinger (bør gå an altså, det er god plass på sidene) og mer lagringsplass (får vente på billigere SSD-brikker, men 1,8" 160GB finnes jo).

 

Jeg lar meg selv vente litt og se. Maskinen er unektelig pen, selv på innsiden.

Lenke til kommentar

Da var stipendet på konto.... :D

Blir nok en macbook Air innen 2 uker :)

 

Jeg er den som er veldig opptatt av disign, så denne passer fint for meg, selv om jeg synes at harddisken, prosessor'n og tilkoblingene var litt shnaue....

 

 

Uansett, OSX er helt topp, så jeg tror nok jeg for bra nok ytelse uansett :thumbup:

Endret av basushjerne
Lenke til kommentar
Verken 4200RPM eller SSD disker er spesielt uvanlig i ultraportable. For å bruke Dell som eksempel selger de det samme i sine 12"-maskiner. Dell sine maskiner er ikke like tynne som Air, man har til gjengjeld mindre skjerm og et batteri du kan bytte selv (de veier dog et par hundre gram mer og har gjerne litt slappere CPU om jeg ikke husker feil - tilgjengjeld har du langt bedre tilkoblingsmuligheter). Med hyppig bruk av maskinen er det slett ikke umulig å redusere batterikapasiteten til en maskin temmelig mye i løpet av bare ett år. At du da ikke kan bytte det selv (ei heller ha med deg ekstra batteri på lange turer) synes jeg er temmelig kjipt...og absolutt en gyldig argument for å trekke fra på terningen :)

Selvsagt hadde det vært en fordel å kunne bytte batteri, særlig da ultraportable maskiner ikke bare skal kunne vare en oppladning før den må tilsluttes strøm fra nettet. At maskinen har mindre skjerm ser jeg ikke på som et pluss, selv om maskinen da blir "mindre" blir brukeropplevelsen dårligere. Forøvrig er allikevel oppløsning viktigere enn størrelse etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg ser kun en eneste skikkelig mangel ved MacBook Air, og det er at batteriet ikke kan byttes ut. På min bærbare har jeg haugevis av porter, modem, ethernet, USB, Firewire, DVD-rom og så videre.

 

Hvilke bruker jeg? Jo, av og til høretelefoner og av og til en ekstern mus!

 

Hadde jeg hatt en Air, ville jeg nok satt meg på kaffebar og irritert meg over at jeg ikke kunne koble til FireWire-lyskortet mitt, filmscanneren min, min HP-printer med parallellport, min ZIP-drive med parallellport, dockingstasjonen til kompaktkameraet til samboeren min, et eksternt tastatur, en ekstern mus, en kortleser, de 2 eksterne USB-harddiskene mine, den eksterne firewire-harddisken og smartkortleseren fra Norsk Tipping.

Lenke til kommentar
Verken 4200RPM eller SSD disker er spesielt uvanlig i ultraportable. For å bruke Dell som eksempel selger de det samme i sine 12"-maskiner. Dell sine maskiner er ikke like tynne som Air, man har til gjengjeld mindre skjerm og et batteri du kan bytte selv (de veier dog et par hundre gram mer og har gjerne litt slappere CPU om jeg ikke husker feil - tilgjengjeld har du langt bedre tilkoblingsmuligheter). Med hyppig bruk av maskinen er det slett ikke umulig å redusere batterikapasiteten til en maskin temmelig mye i løpet av bare ett år. At du da ikke kan bytte det selv (ei heller ha med deg ekstra batteri på lange turer) synes jeg er temmelig kjipt...og absolutt en gyldig argument for å trekke fra på terningen :)

Selvsagt hadde det vært en fordel å kunne bytte batteri, særlig da ultraportable maskiner ikke bare skal kunne vare en oppladning før den må tilsluttes strøm fra nettet. At maskinen har mindre skjerm ser jeg ikke på som et pluss, selv om maskinen da blir "mindre" blir brukeropplevelsen dårligere. Forøvrig er allikevel oppløsning viktigere enn størrelse etter min mening.

 

Hver sin smak sa vintapper'n og drakk mens de andre sloss :)

 

Edit: Når det gjelder skjerm har 12.1" til Dell samme oppløsning som Air (på13.3"), så da blir kanskje ikke brukeropplevelsen så mye dårligere likevel? ;)

Endret av Sparboresh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...