Gå til innhold

MWSF 2008: MacBook Air lansert


Anbefalte innlegg

regner dog med at INGEN av dem vil prøve seg på paralellimport da jeg regner med Apple ganske kjapt hadde nektet dem å være mac-forhandlere lengre.

 

Samtidig er det vel ikke så mye "bisniss" i dette når en norsk forhandler har lagt på moms og sin avanse, når de selges med US keyb. layout. Jeg ville i alle fall da betalt noe mere for norsk tastatur og lettere reklamasjonsvei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
regner dog med at INGEN av dem vil prøve seg på paralellimport da jeg regner med Apple ganske kjapt hadde nektet dem å være mac-forhandlere lengre.

Hvorfor det? Vi lever i en verden med fri global handel og må da få lov til å handle på kryss av grenser så mye vi vil så lenge vi følger import-lover osv.

 

Samtidig er det vel ikke så mye "bisniss" i dette når en norsk forhandler har lagt på moms og sin avanse, når de selges med US keyb. layout. Jeg ville i alle fall da betalt noe mere for norsk tastatur og lettere reklamasjonsvei.

Nå regner jeg ikke med at norske forhandlere sender ut en medarbeider for å handle inn X tusen Macbook Air over disk der borte uten å diskutere prisen på prislappen en gang. Ta heller utgangspunkt i at norske forhandlere kjøper de til innkjøpspriser i USA og legger på tilsvarende avanse som de amerikanske butikkene. Legg så på 25% moms. (forutsatt at de kjøper i en stat med 0% moms)

Lenke til kommentar
regner dog med at INGEN av dem vil prøve seg på paralellimport da jeg regner med Apple ganske kjapt hadde nektet dem å være mac-forhandlere lengre.

Hvorfor det? Vi lever i en verden med fri global handel og må da få lov til å handle på kryss av grenser så mye vi vil så lenge vi følger import-lover osv.

 

Samtidig er det vel ikke så mye "bisniss" i dette når en norsk forhandler har lagt på moms og sin avanse, når de selges med US keyb. layout. Jeg ville i alle fall da betalt noe mere for norsk tastatur og lettere reklamasjonsvei.

Nå regner jeg ikke med at norske forhandlere sender ut en medarbeider for å handle inn X tusen Macbook Air over disk der borte uten å diskutere prisen på prislappen en gang. Ta heller utgangspunkt i at norske forhandlere kjøper de til innkjøpspriser i USA og legger på tilsvarende avanse som de amerikanske butikkene. Legg så på 25% moms. (forutsatt at de kjøper i en stat med 0% moms)

 

Klart vi lever i en verden med fri global handel, men apple norge står også fritt tilå nekte å forhandlere med butikker i norge som også paralellimporterer. Tror ingen av de nevnte større kjedene faktisk ville risikere å ikke kunne handle hos apple norge.

 

Den prisen i USD som har blitt nevnt er allerede uten amerikansk mva, så her kan en ikke kutte noe. Dessuten må vel en norsk forhandler forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov, og dermed legge til et ekstra prispåslag for å dekke inn evt. reklamasjoner etter 1. året, da de kan se langt etter å få sendt disse videre til apple og reparert gratis (dette forutsetter seff at de ikke satser på å slå seg konk innen 1 år). Om en da også legger til ekstra frakt til Norge, og det faktum at norsk gjennomsnittslønn er en god del høyere enn amerikansk, så vil det nok ikke bli mange kronene i forskjell.

 

Og da ender en opp med en maskin som ikke har norsk tastatur, som en må kjøpe ny stikk-kontakt-plugg til og som en omtrent kan glemme å reklamere på etter 1 år. Tror jeg vet hva jeg hadde valgt da...

Jeg reagerer altså ikke på tanken å importere denne maskinen selv, det kan det faktisk være jeg kommer til å gjøre selv ved et USA-besøk, men at forhandlere skal gjøre stor butikk på dette er kanskje ikke realistisk.

Lenke til kommentar
ny stikk-kontakt-plugg til

 

Jeg trodde vi brukte den samme som USA jeg :hmm:

Men det gjør vi altså ikke :)

 

Hva er forskjellen?

Hvor får mann eventuelt kjøpt en god adapter?

 

Har nemlig tenkt å bestille en D-Link DGL-4500 router fra USA :p

Her er en amerikansk plugg. Regner med at du vet hvordan en norsk ser ut.

Hvis du skal kjøpe en ting derfra, må du passe på at strømforsyningen går fra 110-220 volt ettersom de bruker 110 volt der, mens vi bruker 220+.

istockphoto_1821368_american_power_cable.jpg

Lenke til kommentar
ny stikk-kontakt-plugg til

 

Jeg trodde vi brukte den samme som USA jeg :hmm:

Men det gjør vi altså ikke :)

 

Hva er forskjellen?

Hvor får mann eventuelt kjøpt en god adapter?

 

Har nemlig tenkt å bestille en D-Link DGL-4500 router fra USA :p

Her er en amerikansk plugg. Regner med at du vet hvordan en norsk ser ut.

Hvis du skal kjøpe en ting derfra, må du passe på at strømforsyningen går fra 110-220 volt ettersom de bruker 110 volt der, mens vi bruker 220+.

 

 

Hvordan i allverden kan jeg finne ut om strømforsyningen til den amerikanske utgaven av D-Link sin DGL4500 router går fra 110 - 220 volt? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hvordan i allverden kan jeg finne ut om strømforsyningen til den amerikanske utgaven av D-Link sin DGL4500 router går fra 110 - 220 volt? :dontgetit:

Det er vel stor sannynlighet for at det er 100-volts strømforsyning i og med at pluggen og ledningen sitter sammen. Det du kan gjøre er å kjøpe en strømforsyning til den i Norge, men det kan fort bli dyrt.

Lenke til kommentar
Hvordan i allverden kan jeg finne ut om strømforsyningen til den amerikanske utgaven av D-Link sin DGL4500 router går fra 110 - 220 volt? :dontgetit:

 

Denne saken drar sikkert ikke så mye strøm. Sist jeg var i USA kjøpte jeg en 110v-220v omformer (max 200w) for 150,- NOK eller noe slikt...(om du absolutt må ha den amerikanske ruteren :))

Lenke til kommentar
Hvordan i allverden kan jeg finne ut om strømforsyningen til den amerikanske utgaven av D-Link sin DGL4500 router går fra 110 - 220 volt? :dontgetit:

 

Denne saken drar sikkert ikke så mye strøm. Sist jeg var i USA kjøpte jeg en 110v-220v omformer (max 200w) for 150,- NOK eller noe slikt...(om du absolutt må ha den amerikanske ruteren :) )

 

Saken er at den ikke selges i Norge enda, og ser ikke ut til å gjøre det i den nærmeste framtid heller.

Hvor kan jeg få tak i en slik omformer og / eller adapter eller hva jeg nå trenger :p

Lenke til kommentar
Saken er at den ikke selges i Norge enda, og ser ikke ut til å gjøre det i den nærmeste framtid heller.

Hvor kan jeg få tak i en slik omformer og / eller adapter eller hva jeg nå trenger :p

 

Ikke noe problem egentlig. Du trenger kun en AC-adapter, 5V 3A, burde ikke være noe problem å finne noe slikt i Norge. Om ikke annet så finnes det 'universal'-adaptere, som garantert funker. Finnes blant annet på Clas Ohlson.

Lenke til kommentar
Saken er at den ikke selges i Norge enda, og ser ikke ut til å gjøre det i den nærmeste framtid heller.

Hvor kan jeg få tak i en slik omformer og / eller adapter eller hva jeg nå trenger :p

 

Ikke noe problem egentlig. Du trenger kun en AC-adapter, 5V 3A, burde ikke være noe problem å finne noe slikt i Norge. Om ikke annet så finnes det 'universal'-adaptere, som garantert funker. Finnes blant annet på Clas Ohlson.

 

Da burde vell denne gjøre susen?

DGL-4500 står ikke listet opp under "støttede modeller", men verken DGL-4300, DIR-655 eller DGL-4500 sto under "støttede modeller" på noen av de 3-4 PSU adapterene til D-Link.

Lenke til kommentar
Da burde vell denne gjøre susen?

DGL-4500 står ikke listet opp under "støttede modeller", men verken DGL-4300, DIR-655 eller DGL-4500 sto under "støttede modeller" på noen av de 3-4 PSU adapterene til D-Link.

 

Jepp, ser ut som om det er den.

 

Clas O har universal adaptere som kommer med et utall plugger. Brukte en paa Linksys rutern min som jeg hadde med hjem fra USA. Men dette er vel litt off topic og kunne faatt en egen traad? :-)

 

Ang. handel fra unaiten, så får du jo ikke norsk tastatur. For noen er det krise, for andre er det helt greit. Jeg ser ikke på tastene likevel og har brukt norske og amerikanske taster om hverandre de siste 6 årene. Tastaturet ser såpass spesielt ut at jeg tviler på at man kan få handla et norskt et hos Apple og bytta det ut selv slikt man kan fra Dell og andre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...