Gå til innhold

Ubegrensede åpningstider - løsningen på så mangt?


Anbefalte innlegg

Med jevne mellomrom går debatten om hvor lenge utesteder skal få lov til å holde åpent, og mange vil ha det til at det bør bli strengere enn i dag. Målet er å få bukt med voldsproblemer (gjerne også opphopning av nattmatrester), og det ser ut til at mange mener at en effektiv medisin er å sette en absolutt grense for åpningstider, f.eks. at alle utestedene i Bergen må stenge 2:00. De samme som foreslår dette anerkjenner samtidig at de verste episodene oppstår fordi folk hoper seg opp i taxi-, pølse- og kebabkøer.

 

Jeg tenker, i likhet med forhåpentligvis mange andre, at dette er en litt snodig logikk. Det er på det rene at hovedproblemet er at folk propper seg sammen, og er det ikke da litt rart å tro at det å kaste hele byen ut på gata samtidig skulle hjelpe mot dette? Uteliv er en populær fritidssyssel her i landet, og når tusenvis av mennesker med midlertidig mer eller mindre nedsatt dømmekraft skal konkurrere om det samme begrensede tilbudet av drosjer, toaletter og søppelmat, sier det seg selv at det går galt.

 

Min hypotese er at en god løsning må være ubegrensede åpningstider. Utestedene kan holde åpent så lenge de orker. Slik det er i dag, tror jeg nemlig at man gjerne er ute til halv fire på ren trass, selv om man egentlig forlengst er sur, sliten og klar for loppekassa. Hadde det eksistert muligheter til å holde det gående døgnet rundt, tror jeg folk i større grad ville gått hjem etter hvert som de ble trøtte, siden langt ifra alle har ambisjoner om å rocke til hanegal. Hvor mange klubber som har anledning til å drive slik, vil regulere seg selv. Samtidig ville mye av stresset med å gå ut forsvunnet, og på sikt kunne det nok ført til at nordmenn generelt fikk et mer avslappet og sivilisert forhold til rangling, selv om nyhetens interesse kanskje ville brakt med seg litt texas til å begynne med.

 

Jeg er klar over at noe slikt ville krevd en god del mer ressurser særlig fra politiet, men det skal etter min mening ikke store nedgangen i voldsbruk til for å rettferdiggjøre noe slikt. Hva synes folk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har FRP foreslått i mange år, men det virker som om andre partier ikke bit på forslaget. Spesielt har KRF, og dette kommer ikke som en bombe fra klar himmel, vært kritisk til et slikt forslag. De er ikke interessert i logikk, det eneste de er interessert er å begrense mengden av alkohol i samfunnet uansett konsekvenser.

 

Personlig syns jeg at forlenget åpningstid for utestedene hadde hatt en positiv effekt, slik som trådstarter antyder. Har stusset på dette i langt tid og funnet ut, av logiske årsaker, at en slik ordning kunne resultere i mindre vold og bråk på gatene enn hvis vi skulle forkorte åpningstiden. Nå er nå ikke jeg så særlig glad i verken utelivet eller alkohol (begynner å bekker 33 år :( ) men syns likevel at en slik ordning hadde hatt preventivt påvirkning på problemene knyttet til utelivet. Hvor realistisk blir dette å gjennomføre, er jeg mer i tvil. Det er alt for mange konservative partier her i landet som ikke kommer til å støtte et slikt forslag.

 

Jeg kunne tenkt meg en prøveordning på ett år basert på forslaget og oppsummert etter det igjen. Hvis resultatene peker i positiv retning så er ordningen legitimt, hvis ikke så kunne vi bare vende til gamle ordningen. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

Hadde det vært opp til meg, så hadde byn stengt kl 01.00. Hvorfor?

 

Vel, for det første, så er det muligheter å begynne å drikke på byn i 7-8-9-tiden. Personlig syntes jeg det er mye koseligere å sitte på byn å drikke, enn på voerspiel, eller hvor enn det skulle være.

For det andre, stenger byn i 1-tiden, blir det garantert masse fester/nachspiel rundt om kring. Mye lettere å bli kjent med folk, evt snakke med de man er kjent med på en god fest, fremfor et utested der man ikke hører annet en kjedelig VG-topp-ti-singel-hits-et-eller-annet.

For det tredje, stenger byn i 1-tiden kan man få en fullverdig bykveld ute, for så å kunne gå på jobb om morgenen igjen.

For det fjerde, kl 0100 er folk (sannsynlig vis) ikke så dritings at de går amok i taxikøene - Men alt kan jo skje.

Lenke til kommentar
Hadde det vært opp til meg, så hadde byn stengt kl 01.00. Hvorfor?

 

Vel, for det første, så er det muligheter å begynne å drikke på byn i 7-8-9-tiden. Personlig syntes jeg det er mye koseligere å sitte på byn å drikke, enn på voerspiel, eller hvor enn det skulle være.

For det andre, stenger byn i 1-tiden, blir det garantert masse fester/nachspiel rundt om kring. Mye lettere å bli kjent med folk, evt snakke med de man er kjent med på en god fest, fremfor et utested der man ikke hører annet en kjedelig VG-topp-ti-singel-hits-et-eller-annet.

For det tredje, stenger byn i 1-tiden kan man få en fullverdig bykveld ute, for så å kunne gå på jobb om morgenen igjen.

For det fjerde, kl 0100 er folk (sannsynlig vis) ikke så dritings at de går amok i taxikøene - Men alt kan jo skje.

Det dummeste.

Du kan starte å drikke tidligere også. Men hvor arti er det ikke å være på en fest. Akkurat samme begrunnelsen du bruker for nash.

 

Og nash er det uansett hvis du bare prater med folk på byen, først fest, byen, og etter byen er det nash.

 

Man går da ikke på jobb morgenen etter en real fyllekule. Greier du ikke å kontrollere alkoholinntaket ditt før du skal på jobb, har du et problem..

 

Hvis folk blir kastet ut av utestedet klokken ett, da vil nok også folk begynne å drikke tidligere, for å få med seg morroa på et utested i ruset tilstand.

Lenke til kommentar
Jeg tenker, i likhet med forhåpentligvis mange andre, at dette er en litt snodig logikk. Det er på det rene at hovedproblemet er at folk propper seg sammen, og er det ikke da litt rart å tro at det å kaste hele byen ut på gata samtidig skulle hjelpe mot dette?

Disse folkenes behov for å detaljstyre folks liv og virke er tydeligvis sterkere enn ønsket om mindre vold.

Lenke til kommentar
Det dummeste.

Du kan starte å drikke tidligere også. Men hvor arti er det ikke å være på en fest. Akkurat samme begrunnelsen du bruker for nash.

 

Og nash er det uansett hvis du bare prater med folk på byen, først fest, byen, og etter byen er det nash.

 

Man går da ikke på jobb morgenen etter en real fyllekule. Greier du ikke å kontrollere alkoholinntaket ditt før du skal på jobb, har du et problem..

 

Hvis folk blir kastet ut av utestedet klokken ett, da vil nok også folk begynne å drikke tidligere, for å få med seg morroa på et utested i ruset tilstand.

1) hæ

2) hva har det med saken å gjøre

3) Irrelevant

4) Ja, poenget ditt?

Lenke til kommentar
Det dummeste.

Du kan starte å drikke tidligere også. Men hvor arti er det ikke å være på en fest. Akkurat samme begrunnelsen du bruker for nash.

 

Og nash er det uansett hvis du bare prater med folk på byen, først fest, byen, og etter byen er det nash.

 

Man går da ikke på jobb morgenen etter en real fyllekule. Greier du ikke å kontrollere alkoholinntaket ditt før du skal på jobb, har du et problem..

 

Hvis folk blir kastet ut av utestedet klokken ett, da vil nok også folk begynne å drikke tidligere, for å få med seg morroa på et utested i ruset tilstand.

1) hæ

2) hva har det med saken å gjøre

3) Irrelevant

4) Ja, poenget ditt?

Les itt forrig inlegg litt nøyere, så kanskje du skjønnr noe. jeg svarte på ditt forrige innlegg.

 

Det du bruker som argumenter er at du syntes slik og sånn er kjedelig. Det er ikke alle som har samme meninger som deg.

 

Og kom helle med litt mere enn bare å si "hva har det med saken å gjøre" og "Irrelevant" hvorfor?

Lenke til kommentar

Ja, du har rett i det, den tar jeg.

 

Poenget mitt er at byn ettefulgt av fest er for meg veldig moro. Det er forskjel på et tidlig nachspiel (mens folk fortsatt er litt oppegående) og en nachspiel kl 0500 om morgenen.

Dette gjelder forsåvidt for ditt andre argument også.

 

Dersom man avslutter kvelden tidlig, så kommer man seg opp om morgenen med mindre man er helt sveiseblind. Man går glipp av den potensielle festen etterpå, men det er forsatt muligheter for å ta seg noen øl i en ukedag, uten at man må gå hjem når det gøye begynner.

 

Vil folk begynne å drikke tidlgere? Det er vanskelig å si, de fleste begynner på en lørdag etter lørdagsmiddagen. Om det kommer til å endre seg er vanskelig å si.

 

Men jeg er ikke for at alle steder skal stenges kl 01.00. Mitt innlegg var egentlig ment som de positive sidene ved at utestedene stenger tidlig. Med dagens ordning bør stedene få ha åpent så lenge det er folk nok til at det skal være lønnsomt.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Et annet poeng er at arbeidsløsheten hadde godt ned sannsynligvis da det ville krevd flere ansatte

 

Vel, i et allerede stramt arbeidsmarked ... :hmm: så betyr vel det at kostnadene ville gå relativt kraftig opp?!

Lurer hvem som skal betale den regningen ... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...