Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Litt mer fargerikt, men ser jo at bildet av et kamera hvor hele underplaten og litt av objektivet inkl frontelementet under vann har lite å stille opp mot noen dråper...

 

Problemet for Olympus- og Pentax-eiere er at man alltid må ha med seg kamera nummer 2 for å dokumentere hvor skittent, vått og generelt sett dårlig behandla kamera nummer 1 er. Synes neste kamera burde ha en selfiefunksjon for akkurat det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet for Olympus- og Pentax-eiere er at man alltid må ha med seg kamera nummer 2 for å dokumentere hvor skittent, vått og generelt sett dårlig behandla kamera nummer 1 er. Synes neste kamera burde ha en selfiefunksjon for akkurat det.

Hvorfor er det et problem for deg? Du som må vaske de eller?

Lenke til kommentar

Sort farge er jo fattigmannsfargen også, bare spør Henry Ford.

Hvit er derimot en mer ekslusiv og kostbar farge. Bare spør feks huseiere på sørlandet i gamledager. Da var ofte husveggene ut mot vannet hvitt, mens de andre mindre synlige veggene feks var røde eller okergule. Kun de med mye penger hadde alle veggene hvite :p

Lenke til kommentar

Sort farge er jo fattigmannsfargen også, bare spør Henry Ford.

 

Hvit er derimot en mer ekslusiv og kostbar farge. Bare spør feks huseiere på sørlandet i gamledager. Da var ofte husveggene ut mot vannet hvitt, mens de andre mindre synlige veggene feks var røde eller okergule. Kun de med mye penger hadde alle veggene hvite :p

Åkai

 

https://i.pinimg.com/originals/12/67/01/126701ba221a7a8aba0c3d6c56b8abe0.jpg

Lenke til kommentar

Et lite spm om fargerom (som jeg ikke har noe særlig kunnskap om...)

 

Jeg tar bildene mine i sRBG, men når jeg åpner de i camera RAW kommer de opp som Adobe rbg (1998) 8-biter...

 

Har de noe å si? Hvordan kan jeg evt forandre på dette?

 

En annen ting jeg la merke til nå er at hvis jeg f.eks ser på bildene for første gang i adobe bridge så forandrer fargene seg på bildet når forhåndsvisningen er ferdig lastet. Så det spesielt tydelig på et bilde av en strand og himmel hvor bildet med engang viste lysegrå sand og blå himmel, men som plutselig ble mer gulaktig, Noen som har noen forklaring på dette?

Lenke til kommentar

............

 

 Noen som har noen forklaring på dette?

 

Hvis du tar bilder i RAW-format spiller det ingen rolle hvolket fargerom som er valgt på kameraet. RAW er fortsatt RAW og inneholder de dataene som sensoren registrerer.

 

Når du åpner en fil i RAW-fomat i Adobe Camera RAW (eller en annen RAW-converter) så får bildet et fargerom og bitdybde som du velger I konverteringen. I ACR er det en "link" nederst i dialogboksen hvor det står hva som er valgt og klikker du på den kan du endre innstillinger til det du ønsker.

 

Bridge vil vise en embedded (i RAW-filen) JPG umiddelbart, men etter hvert som det lages previews vises de i stedet. Så det første du ser er hvordan en JPG rett fra kameraet ville sett ut, så vises Adobes default tolkning av RAW-filen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...