Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ikke deksel overhodet. Har aldri fått riper som følge av mangel på det heller. Tar bare hensyn til det når jeg pakker fotosekken. Er kun under bruk at mitt 14-24mm har fått hard medfart et par ganger med påfølgende service.

 

Nikon har forøvrig bestemt seg for å gi meg et demobrukt D800 i erstatning, da menu-knappen sluttet å fungere på mitt etter at de byttet front unit (lukker+blendermekanisme) til 9000kr. Det tester bra hos dem, men begge gangene jeg har fått det tilbake, så har menu-knappen vært død.

 

De skal også forsøke å kalibrere mitt 70-200 2.8 VRII for tredje gang. Det har +16 AF fine tune på 200mm, og -6 på 70mm, og har tidligere sjekket det ut som "innenfor standard". De sier at 20 poeng er akkurat innenfor toleransen, men jeg sier meg sterkt uenig i at det er greit... Selv etter gruppesamtale med teknikerene i Sverige på telefon, forstår jeg ikke at objektivet kan se bra ut i deres testrigg, og være så ekstremt på bærtur i faktisk bruk! Mitt utlånsobjektiv, 70-200 2.8E FL har til sammenligning +2 og -2 på 200mm og 70mm. Tommel opp for at de ikke gir seg iallefall. :)

Lenke til kommentar

 

Her er en kikstarter som har en ide angående "objektivdeksel" som takler fall.

 

e1bacc65c3e1f3eb0887d4c6825ba829_origina

Sjokket moser vel innmaten mest sannsynlig, så er det ikke bedre å ikke slippe objektiver i bakken egentlig ?

 

Har ikke klart det en gang på 32,5 år, så noe må jeg gjøre feil.

 

 

Det er sikkert bedre, men det skjer vel, jeg har ihvertfall klart å gjøre det en gang. Utsiden tok skade, men innsiden ser ut til å ha tålt det helt fint.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dropper du optikk i bakken bør den inn for sjekk uansett om den ser fint ut - ting kommer ut av posisjon (og det kan være store skader på innmaten etter et slikt fall).

 

Muligens, men om ting ser skarpt ut, det er ingen detekterbare forskjeller i skarphet på forskjellige sider av bildet, og det ikke er ujevnheter på runde objekt når man er ute av fokus. Hvor sannsynlig er det med en skade? Og hva er isåfall konsekvensen av skaden?

 

AtW

Lenke til kommentar

Alle kan være enige i at alle former for hjelpemidler/beskyttelser kan være til hjelp i enkelte situasjoner. om man skal stole på hjelpemidler/beskyttelser hele tiden er en annen sak.

 

Jeg personlig ødela filter-gjengene på en 70-200 når jeg fikk slått objektiv-fronten mot en jernkant, linsene tok ingen skade. Men ville jeg reddet gjengene ved og bruke et beskyttelsefilter? og/eller ville et knust filter skrape opp linsene ?

Man vet aldri før man er oppe i situasjonen.

 

Ville tro at et gummiert beskyttelse vil dempe fallet betraktelig siden kompresjonen av gummien vil gi mindre G når objektivet treffer bakken, hvor mye beskyttelse er avhengig av vekten på objektivet.

 

En løsning med tykke gummi-ringer strategisk plassert på objektivet ville gjort samme jobb og man behøvde ikke å montere/fjerne ved bytte av objektiv.

 

KUVRD beskyttelsen er ikke noe jeg anser som nyttig tilleggsutstyr siden jeg ikke flyr rundt med løse objektiver, men har de pakket i en veske og man må eksponere objektivene til miljøet man er i ved bytte uansett om det er gummi eller en veske man bruker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

northlight har testet Irix 15mm f/2.4

 

 

Optical performance is crisp and with good detail once you stop down a bit. My rough and ready testing suggests that on my 5Ds, f/6.3 or 7.1 give the best overall performance. That said if it’s a central subject the f/2.4 setting restricts DOF enough to soften the background for closer subjects. The amount of coma at the widest aperture may be an annoyance for astro photography, but it’s on a par with many other wide lenses I’ve looked at.

 

irix_15mm_24-1024x943.jpg

 

hyperfocal-1024x681.jpg

 

focus-calibration-1024x646.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bestille eller ikke bestille.....

 

  • 10-kjerners 3,0 GHz Intel Xeon W-prosessor, Turbo Boost opptil 4,5 GHz
  • 128 GB 2666 MHz DDR4 ECC-minne
  • 4 TB SSD
  • Radeon Pro Vega 64 med 16 GB HBM2-minne
  • Magic Mouse 2 og Magic Trackpad 2 – stellargrå
  • Magic Keyboard med talltastatur – norsk – stellargrå
Lenke til kommentar

For lite for pengene, anbefaler ikke bestille.

 

AtW

Hva snakker du om? prøver jeg å spesifisere en dårligere uten skjerm fra dell så havner jeg på over det dobbelte. 

 

Edit:

HP sin 10 core (med mye lavere klokkefrekvens); 32GB RAM og kun 512GB SSD, samt dårligere GPU ligger på 126.125 inkl MVA. Det er faktisk tilsvarende pris som for fullspekket 10 core utgaven av iMac Pro (med 4TB PCIe SSD, 128GB RAM og Radeon Pro Vega 64 m/16GB HBM2 minne). Samt HP sin er også uten skjerm.

 

Prisen er faktisk helt fornuftig fra Apple denne gang. Det vanskelige valget er om man skal gå for 14/18 core utgaven, men disse er mye lavere klokket. Så heller veldig mot 10 core utgaven.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Bestille eller ikke bestille.....

 

  • 10-kjerners 3,0 GHz Intel Xeon W-prosessor, Turbo Boost opptil 4,5 GHz
  • 128 GB 2666 MHz DDR4 ECC-minne
  • 4 TB SSD
  • Radeon Pro Vega 64 med 16 GB HBM2-minne
  • Magic Mouse 2 og Magic Trackpad 2 – stellargrå
  • Magic Keyboard med talltastatur – norsk – stellargrå

 

 

Trenger du Xeon, ECC eller proffkortet fra AMD? Hvis ikke, så er det å kaste penger ut av vinduet, etter min mening. Selvfølgelig, trenger du proffegenskapene så...

Lenke til kommentar

 

For lite for pengene, anbefaler ikke bestille.

 

AtW

Hva snakker du om? prøver jeg å spesifisere en dårligere uten skjerm fra dell så havner jeg på over det dobbelte. 

 

Edit:

HP sin 10 core (med mye lavere klokkefrekvens); 32GB RAM og kun 512GB SSD, samt dårligere GPU ligger på 126.125 inkl MVA. Det er faktisk tilsvarende pris som for fullspekket 10 core utgaven av iMac Pro (med 4TB PCIe SSD, 128GB RAM og Radeon Pro Vega 64 m/16GB HBM2 minne). Samt HP sin er også uten skjerm.

 

Prisen er faktisk helt fornuftig fra Apple denne gang. Det vanskelige valget er om man skal gå for 14/18 core utgaven, men disse er mye lavere klokket. Så heller veldig mot 10 core utgaven.

 

 

Da bør du kikke andre steder, det bør være ganske greit å skaffe det til samme pris eller lavere inkl skjerm. Og å ha skjermen innebygd er en ulempe.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har da ingen planer om å skru sammen delene selv. Dette brukes for å tjene penger - forøvrig er løse deler med tilsvarende spesifikasjoner veldig nær i pris. Så her har for engang skyld ikke Apple tatt helt av prismessig. Jeg skal ha en maskin som fungerer smertefritt med 4K videoredigering (og innen maskinen går ut av produksjon, sannsynligvis 8K). Den skal kjøre flere VMware maskiner samtidig. Og jeg skal kunne redigere video i adobe premiere samtidig som jeg jobber i photoshop/lightroom. 

 

Det er nøytaktig denne typen spesifikasjoner jeg har vært på utkikk etter; samt jeg har absolutt verken tid eller energi til å fikle rundt med Windows. macOS bare fungerer.

 

Kan sikkert klare meg fint med 2TB SSD, men må tenke litt langsiktig. 64GB RAM hadde sikkert også fungert fint (jeg har maxer 32GB på nåværende maskin veldig fort med 4K videoredigering - 1080p fungerer vanligvis greit på den jeg har nå - selv om det tar evigheter å encode video (og da er ikke akkurat maskinen veldig responsiv på andre oppgaver som krever litt).

 

Mitt perspektiv på maskin er 5 år.

 

Ikke minst; Apple maskiner holder seg vanvittig mye bedre i pris vs alternativer. 

Lenke til kommentar

 

Bestille eller ikke bestille.....

 

  • 10-kjerners 3,0 GHz Intel Xeon W-prosessor, Turbo Boost opptil 4,5 GHz
  • 128 GB 2666 MHz DDR4 ECC-minne
  • 4 TB SSD
  • Radeon Pro Vega 64 med 16 GB HBM2-minne
  • Magic Mouse 2 og Magic Trackpad 2 – stellargrå
  • Magic Keyboard med talltastatur – norsk – stellargrå

 

 

Tror det er veldig få som kan gi deg et fornuftig svar på det spørsmålet. 

Lenke til kommentar

 

Bestille eller ikke bestille.....

 

  • 10-kjerners 3,0 GHz Intel Xeon W-prosessor, Turbo Boost opptil 4,5 GHz
  • 128 GB 2666 MHz DDR4 ECC-minne
  • 4 TB SSD
  • Radeon Pro Vega 64 med 16 GB HBM2-minne
  • Magic Mouse 2 og Magic Trackpad 2 – stellargrå
  • Magic Keyboard med talltastatur – norsk – stellargrå

 

Det er vel nå du burde foreta en kostnadsanalyse :)

 

Tjent tid i forholdt til utgifter over 5 år, medberegnet en maskin som er mye rimeligere men kanskje 5 til 10% slappere.

 

Edit: sparer du 1 time pr. økt over 5 år så kan det bli endel kronasjer og spare.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å gå for alternativer med Windows er ikke et alternativ for meg; kjører faktisk Windows 10 Pro i VMware - ting som ikke fungerer skikkelig; kludre med registry og uendelige runder feilsøking - men macOS har vært helt problemfritt (joda; det hender man lurer litt på macOS også; f.eks når man sletter filer og filene ikke frigjør plass på disk før man virkelig trenger plassen/eller det er tatt backup).

 

Har ikke lagt inn en eneste driver på macOS så langt. 

 

Jeg har faktisk en ren windows maskin stående også (med xeon-prosessor). Fungerer fint i starten; men windows grunnet at de skal støtte hele verden av utstyrskombinasjoner (og det flyter over av rot i registry osv); så blir disse maskinene treigere og treigere. Windows 10 er et steg i riktig retning; ingen tvil - men det er helt klart at verden er enklere for apple med at de har full styring på hardware mot OS.

Lenke til kommentar

Jeg har da ingen planer om å skru sammen delene selv. Dette brukes for å tjene penger - forøvrig er løse deler med tilsvarende spesifikasjoner veldig nær i pris. Så her har for engang skyld ikke Apple tatt helt av prismessig. Jeg skal ha en maskin som fungerer smertefritt med 4K videoredigering (og innen maskinen går ut av produksjon, sannsynligvis 8K). Den skal kjøre flere VMware maskiner samtidig. Og jeg skal kunne redigere video i adobe premiere samtidig som jeg jobber i photoshop/lightroom. 

 

Det er nøytaktig denne typen spesifikasjoner jeg har vært på utkikk etter; samt jeg har absolutt verken tid eller energi til å fikle rundt med Windows. macOS bare fungerer.

 

Kan sikkert klare meg fint med 2TB SSD, men må tenke litt langsiktig. 64GB RAM hadde sikkert også fungert fint (jeg har maxer 32GB på nåværende maskin veldig fort med 4K videoredigering - 1080p fungerer vanligvis greit på den jeg har nå - selv om det tar evigheter å encode video (og da er ikke akkurat maskinen veldig responsiv på andre oppgaver som krever litt).

 

Mitt perspektiv på maskin er 5 år.

 

Ikke minst; Apple maskiner holder seg vanvittig mye bedre i pris vs alternativer. 

 

MacOSX bare fungerer, sånn bortsett fra når det ikke gjør det da, feks med lightroom :) Men liker du OSC er det ikke så mange valg. Synes ikke denne skiller seg ut som sådan, mac er sjelden veldig dyrt for det du får når det er nytt, det er bare det at du risikerer å betale for ting du ikke egentlig trenger, noe det virker som er tilfellet her, men er det bedre å vente til mac pro kommer? Jeg hadde vurdert det, men det blir litt etter hvor mye ting haster for deg, og skal du tenke langsiktig hadde jeg vurdert mac pro pga oppgraderingsmuligheter, som i det minste kanskje er litt bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Bestille eller ikke bestille.....

 

  • 10-kjerners 3,0 GHz Intel Xeon W-prosessor, Turbo Boost opptil 4,5 GHz
  • 128 GB 2666 MHz DDR4 ECC-minne
  • 4 TB SSD
  • Radeon Pro Vega 64 med 16 GB HBM2-minne
  • Magic Mouse 2 og Magic Trackpad 2 – stellargrå
  • Magic Keyboard med talltastatur – norsk – stellargrå

 

Det er vel nå du burde foreta en kostnadsanalyse :)

 

Tjent tid i forholdt til utgifter over 5 år, medberegnet en maskin som er mye rimeligere men kanskje 5 til 10% slappere.

 

Edit: sparer du 1 time pr. økt over 5 år så kan det bli endel kronasjer og spare.

 

Kostanalysen med nedskrivning over 5 år; og verdi på den når den er avskrevet er at den blir tilnærmet gratis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...