Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er maskinen min eller lightroom; men nå begynner det virkelig å bli ille (spesielt med store sett på et par 1000 bilder). Bla i development modulen går fint i 8-10 bilder; så plutselig henger den i 1-2 min før den går videre. Det er skikkelig stas når man har noen 1000 bilder å gå gjennom (tar evigheter).

 

Samme resultat med D5 RAW-filer som D850 RAW-filer; så ser ikke ut som størrelsen på bildene har noe betydning. Smertegrensen er ca 500 bilder, og alle bilder er på SSD disk. Lightroom bruker ikke noe spesielt med CPU eller RAM heller, så dette er litt merkelig - virker som det er en kjempefeil i implementasjonen av Lightroom.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er maskinen min eller lightroom; ....

 

Godt mulig LR er problemet, men siste versjon får bedre kritikk for hastighet.

 

- Har du god plass på alle disker, inklusiv systemdisk?

- Er det kun LR som gir problemer, ingen treghet i andre program samtidig?

- Mac eller Win?

Lenke til kommentar

 

Vet ikke om det er maskinen min eller lightroom; ....

 

Godt mulig LR er problemet, men siste versjon får bedre kritikk for hastighet.

 

- Har du god plass på alle disker, inklusiv systemdisk?

- Er det kun LR som gir problemer, ingen treghet i andre program samtidig?

- Mac eller Win?

 

Det er bare Lightroom som gir problem (det er Mac). Responsen på lightroom når man redigerer et bilde er helt fint; problemet blir når man blar mellom bilder i development modulen). 

 

Edit:

Selvsagt kan jeg bla gjennom library modul og finne alle bildene jeg skal gjøre noe med (markere dem); så filtrere på dem og gjøre arbeid i developmen modulen. Problemet er at dette er helt motsatt av hva jeg alltid har gjort.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Det er bare Lightroom som gir problem (det er Mac). Responsen på lightroom når man redigerer et bilde er helt fint; problemet blir når man blar mellom bilder i development modulen). 

....

 

Har ikke Mac selv så lite jeg kan teste hvis det er Mac-relatert. Det høres jo litt ut som noe går fullt, men selv da burde det ikke bli minutters ventetid. Har du sjekket for eks. max cache size for Camera Raw?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er maskinen min eller lightroom; men nå begynner det virkelig å bli ille (spesielt med store sett på et par 1000 bilder). Bla i development modulen går fint i 8-10 bilder; så plutselig henger den i 1-2 min før den går videre. Det er skikkelig stas når man har noen 1000 bilder å gå gjennom (tar evigheter).

Har egentlig ikke peil men det som falt meg inn først er om det kan være noe backup/synkronisering mot skyen ?

Lenke til kommentar

Mitt Nikkor 70-200 2.8 VR II ble til slutt sendt til Sverige, hvor de justerer linsenes innbyrdes avstand og linearitet, så da regner jeg med at det blir knall. I så fall blir det D850. :) Noen som har erfaring med en 2x telekonverter på nyere 70-200 objektiv? Mitt inntrykk er at det overhodet ikke er noe å hente når husene har så høy oppløsning, og at det er bedre å bare croppe.

 

Angående arbeidsflyt, så pleier jeg alltid å gå gjennom bildene to ganger i library-modulen før jeg redigerer dem. Først sortering av alle de gode bildene (2 stjerner), slik at de blir lette å sammenligne mot hverandre. Deretter finsortering av disse igjen, hvor jeg bare plukker vekk de jeg ikke skal ha (1 stjerne). Ellers ender jeg opp med å redigere de første fine bildene jeg finner, for så å bare finne bedre varianter senere. Går ganske fort, og gir kunden samtidig mulighet til å få en mappe med "alternative bilder" om det er noe de savner. Slipper også å flytte hendene rundt på tastaturet, slik man fort må med vanlig flagging.

Lenke til kommentar

På lørdag er det P3 Gull (NRK); har vært inne i en dårlig trend - knust minst 1 kamerahus hvert år de forrige 4 årene (litt variabelt om det har vært min skyld, uhell og andre som har vært årsaken). Klarer jeg bryte tradisjonen dette året?

 

Edit:

"Favoritten" min var for 3 år siden; da sekken revnet og alt knaste i asfalten på H3 arena fornebu bare meter fra bilen.... Pris 22.000!

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Edit:

"Favoritten" min var for 3 år siden; da sekken revnet og alt knaste i asfalten på H3 arena fornebu bare meter fra bilen.... Pris 22.000!

Selv om det er kjedelig å ødelegge så må man ha godt utstyr for og få jobben gjort effektivt, selv så sagde jeg aluminium og brukte en sag som ikke var av bra kvalitet, den løsnet i strammingen av sage-dybden og jeg sagde igjennom 4 plater aluminium, dvs 3 plater x 11.000.- var omgjort til søppel. Helt ubrukelig var ikke platene siden jeg kunne bruke de til mindre deler men måtte bestille 3 stk. nye for å få gjort jobben og ingen forsikring dekker dette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...