Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det er vel den evindelige onde sirkelen dette, først blir nøkkelpersoner byttet ut med inkompetanse som igjen medfører at kundegruppen avtar som igjen medfører innskrenkninger grunnet liten kundegruppe som igjen gjør at flere kunder forsvinner som igjen at inntjeningen er for dårlig og flere sparetiltak må gjenomføres, osv. osv.

 

Er det noen som har sett tester av Canon EF-S 24mm f2.8 STM, lurer litt om dette er like bra som Canon EF 24mm f/2.8 IS USM i skarphet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøgne Øs GPA har bortimot 2 år på bena. En fantastisk og abisisøs pale ale. Canons modernisering derimot...

 

Vel. De prøvde godt med EOS M. Det manglet bare et godt system rundt. Et par ekstra objerktiver, samt et litt freskere kamerahus.

 

Nå er 7D mkII og 100-400mm mkII her, så naturfotografen er godt dekket.

 

Med 100D og nylig lanserte 24mm f/2.8 STM pancake, så kompenserer de til dels for sin trauste speilløse satsing. Det er nok en særdeles frisk kombo.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

. Canons modernisering derimot...

 

Jeg vet ikke om det er veien og gå, tviler på at speilløst er fremtiden på linje med alle type kameraer. Mobilen har tatt over mer og mer av markedsandeler og vil ta over enda mer, så det må nok en ganske stor omstrukturering til i kamerabransjen for og overleve og jeg tror at Canon ser an situasjonen litt før de bestemmer seg om hvilken vei de vil gå. Litt nytenking har vi vel sett ved at de prioriterer video mer og mer.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er veien og gå, tviler på at speilløst er fremtiden på linje med alle type kameraer. Mobilen har tatt over mer og mer av markedsandeler og vil ta over enda mer, så det må nok en ganske stor omstrukturering til i kamerabransjen for og overleve og jeg tror at Canon ser an situasjonen litt før de bestemmer seg om hvilken vei de vil gå. Litt nytenking har vi vel sett ved at de prioriterer video mer og mer.

 

 

 

Speilløst er ikke løsningen på alt, og det er det vel ingen som mener. Like lite som at mobilkameraene eller speilreflekser er best til alt. Men at speilløst vil overta (i første omgang) low end delen av systemkameramarkedet er det liten tvil om. Den største hindringen så langt er ikke teknologien, men at en stor andel av kjøperne vil at det skal stå Canon eller Nikon på kameraet.

 

Forøvrig enig med Tomsi42 at lavere kostnader og færre ting som kan ryke er en konsekvens av overgang fra mekanikk til elektronikk og det vil på sikt tvinge også Canon og Nikon over. Antar de jobber med å få frem modeller som kan utnytte eksisterende linser best mulig og når det er klart vil low end speilrefleks forsvinen ganske fort. Om/når det samme vil skje med high end er ikke så godt å si, men det virker sannsynlig på sikt. Det betyr ikke nødvendigvis at absolutt alle modeller vil forsvinen, Leica lager tross alt digitale rangefindere i dag selv om speildrefleks konkurrerte ut rangefinder som massemarkedmodeller på 60-tallet (eller når det nå var).

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enige med dere, men jeg tenker lengre frem i tid om hvordan markedet vil blir, Alle inkludert meg hadde ingen ide at mobilen ville slå så hardt ned på kameramarkedet og om det bare er en trend eller ikke vil bare tiden vise.

Jeg ser mobilen som en erstatter for de populære billig kameraene som var på 70/80 tallet og Polaroid-kameraene, bare i en nyere versjon/teknologi og folk var fornøyde med de små filmkameraene som gikk i lomma/veska og det samme egenskapene tror jeg mobilen innehar.

 

Når det gjelder systemkameraer uten speil så lurer jeg på hvor mange som blir solgt til menigmannen og hvor mange som blir solgt som en erstatter for dslr til en hobbyfotograf, uten og ha noen tall foran meg kan jeg tenke at over 50% her på forumet har byttet til systemkamera uten speil og det kan sikkert være en indikasjon på resten av verden, noe som igjen gjenspeiler salgstallene.

 

Hobbyfotografer er en bitteliten kundegruppe som kjøper andel av solgte kameraer totalt, men det begynner å snu og vil er blitt hovedinntektkilden til kameraprodusenter, ikke pga. at vi handler mer men at det blir kjøpt enormt mye mindre andel kameraer totalt.

 

Fremtiden vil nok bli at det forsvinner eller sammenslåing av noen kameramerker og det vil bli mer samarbeid på flere områder, kanskje vi vil se mer klistrelapper på spesifikke kameraer med forskjellige produsentnavn på og jeg tror vi vil se mer spesialiserte kameraer så hobbyfotografer må kjøpe flere og ikke kameraer som innehar alt av teknologi.

 

For og ikke nevne prisene da, de vil nok doble seg eller mer på sikt siden kvalitet istedenfor kvantitet blir viktigst.

Lenke til kommentar

Har du planer om å bruke det kun i dagslys, eller vil du prøve å fange nordlys etc.? Hvis sistnevnte tror jeg kanskje den er litt i tregeste laget, og jeg ville heller ha sett på feks. en Samyang 12mm f/2 (som forøvrig er uten autofokus - som ikke er så veeeeldig farlig på et så vidt objektiv).

Blir dag og natt, mest tripod på kveld/natt og timelapse.

Hva er nikon varianten av samyang 12mm f/2?

 

Tokina 11-16 f/2.8 eller Sigma 18-35 f/1.8, sistnevnte er ikke fullt så vid så kanskje ikke optimalt for vide naturbilder.

Tokina'en virket grei, men da må jeg kjøpe det på bruktmarkedet

Lenke til kommentar

 

Har du planer om å bruke det kun i dagslys, eller vil du prøve å fange nordlys etc.? Hvis sistnevnte tror jeg kanskje den er litt i tregeste laget, og jeg ville heller ha sett på feks. en Samyang 12mm f/2 (som forøvrig er uten autofokus - som ikke er så veeeeldig farlig på et så vidt objektiv).

Blir dag og natt, mest tripod på kveld/natt og timelapse.

Hva er nikon varianten av samyang 12mm f/2?

 

Tokina 11-16 f/2.8 eller Sigma 18-35 f/1.8, sistnevnte er ikke fullt så vid så kanskje ikke optimalt for vide naturbilder.

Tokina'en virket grei, men da må jeg kjøpe det på bruktmarkedet

 

 

Tokina har en annen som du også får på bruktmarkedet, 12-24/4, som yter greit fra full åpning.

Det med lysstyrken er ikke så stort problem. Du kan godt doble ISO på ditt D5100 i forhold til et Canon 700D, for eksempel.

Lenke til kommentar

 

Bruktmarkedet funker fint det....for de fleste...eller er du skeptisk?

 

Jeg er litt skeptisk, men er risikoen verdt det så er det en mulighet.

 

 

 

Tokina har en annen som du også får på bruktmarkedet, 12-24/4, som yter greit fra full åpning.

Det med lysstyrken er ikke så stort problem. Du kan godt doble ISO på ditt D5100 i forhold til et Canon 700D, for eksempel.

 

Ser ikke så dårlig ut det heller

Lenke til kommentar

 

 

Bruktmarkedet funker fint det....for de fleste...eller er du skeptisk?

 

Jeg er litt skeptisk, men er risikoen verdt det så er det en mulighet.

 

 

Jeg er i utgangspunktet også en av skeptikerne når det gjelder bruktmarked, men slik jeg ser det så spørs det hvilket bruktmarked det gjelder.

 

Finn.no er jeg fremdeles noe skeptisk til siden jeg fremdeles ser litt for mange "suspekte" annonser der (tenker da generelt og ikke da kun på fotoutstyr). Det er litt for lett å være "anonym" der og jeg får inntrykk av at det (sannsynligvis i liten skala) fremdeles forekommer useriøse aktører. Det har nok kommet seg med betalingsgarantier og andre sikkerhetsforanstaltninger, men her er jeg forsiktig.

 

Foto.no har jeg brukt noen ganger, med hell. Her er det vanskeligere å være anonym, selgers tidligere salg er opplistet og du finner ofte tilbakemeldinger som gir deg en viss pekepinn på om det er verdt sjansen å handle der. Jeg handler gjerne mer gjennom foto.no sitt bruktmarked, men styrer unna de som tror de skal få nesten "full" nypris for brukt utstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...