Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal kjøre fra Stavanger til Lillehammer i morgen. Kjører over hardangervidda.

Er det noen som her kjennskap til steder som kan være verdt å forevige på en Nikon sensor, på nevnte rute?

 

Ridderspranget er jo en klassiker. Da må du kjøre Fagernes-Beitostølen. Det er behørig merket en stund etter du er ferdig med fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har en anbefaling av gråfilter i ca samme styrke som Hoya 400X? Trenger det til ø82. "Rimlig" pris er jo ikke å forakte, selv om filtre generelt er dyre saker.

 

Hvis ikke det finnes noen ok alternativer, så blir det nok enda et Hoya 400X, er jo fornøyd med 77mm'ern.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Fikk denne linken av ei venninne i stad, litt artig om man ser i speilbildene på disse brille-bildene med zoom-funksjonen :p

 

http://nelly.com/no/...ator-140216-76/

 

Tror kanskje man skulle vurdert å rydde studioet litt, samt rulle inn bakgrunnen litt mer så den ikke er synlig i bunnen av brilleglassene...

 

Speilblanke pilotbriller er (sensurert på tre kontinent) og jeg har fått tak i 2 par som er forholdsvis matte. Blir ekstra redigering av sånt og jeg klarer meg fint uten å vise meg fram i refleksene !

Lenke til kommentar

Med tanke på Nokias siste skrik, Lumia 1020 med 1,12 mikron piksler, begrensninger i optikk (diffraksjon etc) og drømmen og høytytende Foveon-sensorer (alle farger i hver piksel) hadde det ikke vært en idé å bare 4-doble antall piksler i systemkameraer og så sample ned til 1/4 antall piksler etterpå? Da får man jo full farge i hver piksel.

 

Hadde en fullformatsensor fått 1,12 mikron piksler ville den fått vanvittige 32 143 * 21 429 piksler = 689 Megapiksler. Det skulle altså la seg gjøre med antall piksler å øke til f.eks 100 Megapiksler (2,94 mikron) og nedsample til 25 med RGB i hver piksel. Hvis nedsamplingen gjøres på brikken og produsenten satser på 16 bit/kanal råfiler og 10 bps så blir båndbreddebehovet 1500 MB/s, noe som er godt overkommelig for skriving til ram. Råfilene blir i så fall 150 MB. SD og CF måtte nok blitt skiftet ut med en god SSD for å henge med på seriebilde-orgier.

 

En annen ting: Hvorfor har bayermønstret 2 indentisk grønne piksler per "gruppe". Hadde det ikke vært mer logisk med 2 litt ulike grønnfarger per gruppe for å øke fargenøyaktigheten?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg sitter med mange av de samme tankene selv, Simen1.

 

Kombinerer vi tanken om 4 piksler som pixel-binnes og Canon's nye sensor-design, så burde vi få en interessant sak.Da bør det være mulig å få til både vertikale og horisontale PDAF sensorer.

 

Grunnen til at det er to grønne piksler er visstnok fordi synes vårt er mer følsomt for grønt lys en rødt og blått. Er usikker på om det er noen gevinst i å bruke to grønntoner. Ville tro det hadde vært bedre med en fullspekter piksel i stedet.

Lenke til kommentar
Kombinerer vi tanken om 4 piksler som pixel-binnes og Canon's nye sensor-design, så burde vi få en interessant sak.Da bør det være mulig å få til både vertikale og horisontale PDAF sensorer.

Det høres veldig interessant ut. 2*2 piksler burde være mulig å plassere med veldig lite usensitive vegger under hver enkelt mikrolinse i 2*2-gruppa. De mer plasskrevende usensitive sakene (kondensator, transistorer og ledningsnett) kan fortsatt ligge i et rutenett i skyggeområdet mellom mikrolinsene.

 

Grunnen til at det er to grønne piksler er visstnok fordi synes vårt er mer følsomt for grønt lys en rødt og blått. Er usikker på om det er noen gevinst i å bruke to grønntoner. Ville tro det hadde vært bedre med en fullspekter piksel i stedet.

Jeg tenker på ulike nyanser av grønn (f.eks mintgrønn og olivengrønn) og ikke ulike intensiteter av grønn. Jeg tror to nyanser kunne bydd på økt fargenøyaktighet i det grønne området fordi man klarer å definere fargen mer nøyaktig. Det har også litt å gjøre med at andelen lekkasje fra røde og blå fargetoner gjennom det grønne filteret kan være ulik når det brukes to ulike grønnfilter og dermed bidra til å definere ekte grønn bedre. Det kan også være nyttig med tanke på Purkinjes fenomen*.

 

* Purkinjes fenomen er når øyets oppfattelse av farger endrer seg med intensiteten. Som kjent ser vi bare grånyanser i natteemørket (såkalt skotopisk syn), men "fult" fargespekter i dagslys (fotopisk syn). Når det skumrer mister man ikke alle farger synkront. Først forsvinner sensitiviteten for blå, deretter grønn og til slutt rød. I overganssonen kalles det mesopisk syn. To grønn-nyanser tror jeg kan bidra til mer realistisk hvitbalanse i overgangssonen.

 

En fullspekter piksel (RGBW) kan også være en god idé. Det vil i så fall forbedre luminansstøyen på høye ISOer, men relativt lite. Ca 10-20% per gruppe a 4 piksler avhengig av fargefiltrenes totale transparens. Det vil gå på bekostning av chrominans-støyen (10-20%) og redusere detaljgraden ørlite i overgangen til utbrente høylys.

 

Med det samme vi er inne på ulike konfigurasjoner av pixelarray så kan det kanskje også være en idé å gå motsatt vei. Ofre litt lyssensitivitet og fargesensitivitet for å forbedre detaljeringen i høylysene. Altså ved å bytte ut fullspekter-pikselen med en ND-piksel. For eksempel tilsvarende 5 trinn og la denne ND-pikselen ha ulik plassering i hver 4er-gruppe. F.eks: RGGB-RGGB-RGGB-RGGB. I høylys vil de uten ND klippe, men pikselbinner man 2*2 så får man likevel bevart detaljer i høylysene grunnet ND-pikslene. Å ofre lyssensitivitet høres sikkert helt kontraintuitivt ut, men nå har også dagens digitale sensorer ørten ganger bedre sensitivitet enn film noen gang har hatt. Samtidig er en av de tingene som kritiseres mest med digitale sensorer (kontra film) er at høylysene klipper så brutalt. Kanskje sensitiviteten har kommet så langt nå at vi har råd til å ofre litt av den til fordel for høylysdetaljer?

 

En tanke til om det siste tankespinnet her er at man trenger ikke å bruke et lysabsorberende ND-filter som dermed reduserer sensorens lysopptak, men kan justere arealet av det fotosensitive arealet slik at de vanlige RGB får mer lys, mens høylyspikselen får mindre. For eksempel at hver 4er-gruppe (under en felles mikrolinse) er fordelt slik: 32%R, 32%G, 32%G, 4%B, osv alternerende for hver 4-ergruppe. Høylyspikselen må selvsagt ha samme kondensatorstørrelse som de andre. På denne måten kan vi få god høylysytelse uten å ha en unødvendig passiv lysabsorbator. Alternativt 24%R, 48%G, 4%G, 24%B for å få tilsvarende grønn-prioritet som dagens RGGB-array.

Lenke til kommentar

Pocket Wizard ! Flash !

 

Siden de fleste kjente og ukjente kameraprodusenter er godt representert her - fungerer Pocket Wizard (ikke TTL modellene) på det meste som kan krype og gå som Nikon, Canon og Olympus (både FT og mFT) ? Vi er flere fotografer som har begynt å ta bilder sammen og tanken er å kunne låne/dele/supplere blitser og annet stash.

 

Kan forøvrige melde at PW og Nikon SB-900 tåler litt da vi hadde ett arbeidsuhell med ett stativ med 3xSB-900+3xPW som tok seg en dukkert i enn elv da fokus på fotografering og modell ikke oppdaget at ene stativbenet sank ned i den våte sanden og hele riggen veltet.

Lenke til kommentar

...ikke oppdaget at ene stativbenet sank ned i den våte sanden og hele riggen veltet.

 

Gjør som MC-gutta når de må parkere på grus, plen o.lign med mykt underlag så støtta ikke skal sige og sykkelen velte: Legg under en liten plate. Hva den er laget av er det bare fantasien som setter en stopper for. Og så kan man jo bare feste den med en bit gaffatape eller no, om man ikke lager noe form for feste.

Kan være kjekt å ha når man plutslig trenger det, så man slipper slike uhell :)

Lenke til kommentar

Gjør som MC-gutta når de må parkere på grus, plen o.lign med mykt underlag så støtta ikke skal sige og sykkelen velte: Legg under en liten plate. Hva den er laget av er det bare fantasien som setter en stopper for. Og så kan man jo bare feste den med en bit gaffatape eller no, om man ikke lager noe form for feste.

Kan være kjekt å ha når man plutslig trenger det, så man slipper slike uhell :)

 

Jepp man lærer så lenge man lever er det vel en luring som sa en gang. Heldigvis ble det ikke så dyr lærepenge som først fryktet da var kun en paraply som tok nådestøtet.

Lenke til kommentar

Har sagt ja til å være med på et lite test-prosjekt i morgen. 3 fotografer og 15 jenter som skal være modeller.

Hver fotograf skal ha en "stasjon" på et sted her på sørlandet som vi har funnet egnet og jentene skal da fotograferes en og en hos hver fotograf, dvs liten tid pr. modell.

 

Dette er så langt utenfor min komfortsone man kan overhode komme, og her hopper man rett i værste setting. Er mer komfortabel med biler, motorsykler, fugler osv.. mennesker prøver jeg å holde meg unna :p

 

Håper jeg har husket å pakke det meste også... Om det er noe annet som er kjekt å ha med, taes slike tips gjerne i mot! :)

post-277888-0-04518700-1373753615_thumb.png

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Har sagt ja til å være med på et lite test-prosjekt i morgen. 3 fotografer og 15 jenter som skal være modeller.

Hver fotograf skal ha en "stasjon" på et sted her på sørlandet som vi har funnet egnet og jentene skal da fotograferes en og en hos hver fotograf, dvs liten tid pr. modell.

 

Dette er så langt utenfor min komfortsone man kan overhode komme, og her hopper man rett i værste setting. Er mer komfortabel med biler, motorsykler, fugler osv.. mennesker prøver jeg å holde meg unna :p

 

Håper jeg har husket å pakke det meste også... Om det er noe annet som er kjekt å ha med, taes slike tips gjerne i mot! :)

post-277888-0-04518700-1373753615_thumb.png

 

Blåsebelg - hvordan trigger du blitsen ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...