Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Det ser hvertfall ut som det er forskjellig avsluttning mot bakre hjulbue på de to forskjellige bildene. Den blå stripen øverst treffer anerledes.. så man skal ikke se bort i fra at det er andre ting som ikke er helt 100%

 

Jeg tviler hvertfall på at det er optikken til kameraet som gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ta og teste mot murvegg eller tilsvarende med linjer og se hva som skjer. Jeg har også prøvd å bruke horisontalt og vertikalt "meteret" på OM-D n får å unngå for skjeve bilder så får se hva litt mer testing medfører. Det at det er noen bilder i visse avstander og vinkler som dette skjer med så virker det som det er feil høyde/avstand som lager dette. Mulig 90mm er litt for kraftig tele for bil også, ser jo mange foretrekker vidvinkel ut fra div tips og videoer som jeg sjekket ut tidligere idag.

Lenke til kommentar

Selv foretrekker jeg mer tele enn vidvinkel ved bil/MC-foto... 100-200mm gjerne..

Vidvinkel ville jeg kun brukt om jeg skal ha med mye av settingen rundt bilen i tillegg.

 

edit: Har lenge hatt litt lyst på 85mm f1.8, noe av tanken er at den passer fint for bilfoto for min del.

Jeg brukte 50mm f1.4 noen ganger før, men da på 1,6 crophus.

 

Litt av grunnen til at jeg bruker tele er at vinkelen på motivet blir ofte bedre (slik jeg liker det hvertfall). Man kommer litt lavere enn slik vanlig stå-rett-opp-og ned foran bilen og knipse et bilde. Samt at jeg vil ha bakgrunnen delvis uskarp for å fremheve motivet, spesielt om man må ta bilder på biltreff der det ofte er rotete bakgrunner.

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Er vel objektiver til sitt bruk, så en 15 min video med en versting fotograf og en SLS AMG og han brukte alt fra macro på detaljer, vidvinkel til tele og de gir jo alle sammen ulike og interessante bilder såfremt man vet hva man driver med selvsagt. Bilde som ligger i Bildekritikken av 911 Turbo'n er tatt med 12mm f.2.0 (24mm FF).

Lenke til kommentar

Men 600D får man fortsatt lett tak i, og til fine priser.

 

Nå har jeg ikke gjort noe inngående heftig bakgrunnsjekk, men har hjulpet ei venninne med å handle nytt speilreflekskamera og gjorde dermed litt undersøkelser. Og det ser ut som de fleste nettbutikker har og fortsatt selger 600D, men 650D er ikke så mye lagervare lenger. Mange pakketilbud på 600D også om dagen. Prøver de å selge ut 600D før de evt begynner å kjøre på med rester av 650D på lager? Regner med noen her inne er litt mer inne i slikt..

Lenke til kommentar

Men 600D får man fortsatt lett tak i, og til fine priser.

 

Prøver de å selge ut 600D før de evt begynner å kjøre på med rester av 650D på lager? Regner med noen her inne er litt mer inne i slikt..

 

Så jeg har forstått det blir 600D og selges en stund til samtidig med 700D, 650D skal bort fort.

Lenke til kommentar

Noe jeg bør tenke på når jeg skal ta med speilreflekskameraet i miljø som er på over 40 grader, opp mot 50?

 

Ha kameraet rundt halsen og gå rundt, vil det skade med tanke på varmeeksponering? Eller tåler det det?

Det er ofte 40 grader som er spesifisert fra produsenten, sjekk bruksanvisningen. Det betyr at ved 40 grader så skal det ikke være funksjonsfeil (hvis ikke annet er nevnt i bruksanvisningen). Det vil si at det vil fungere greit ved 50 grader men kan bli overopphetet ved tung bruk, mange lange serier eller filming der kameraet ikke får tid til å bli kvitt varmen.

 

Husk på at i 40 grader lufttemperatur så kan kameraet bli mye varmere i solsteiken, noe som kan bli et problem. Så hold det i skyggen når det er mulig hvis det er ekstremt varmt.

Lenke til kommentar

Det er vel verst for deg å ha et tungt kamera rundt halsen i slik varme, jeg tror kameraet tåler det, så sant du ikke beveger deg mellom steder med air condition og steder med sterk hete uten å beskytte kamera. Det verste for kameraet er å legge det igjen ubeskyttet i bilen i solsteiken, der kan det bli stekende hett.

Lenke til kommentar

jaja, ser ikke helt 100% dystert ut alikavel, har fått ordna meg en 5d mk1 igjen og kan beholde 135mm 2.0L'n min, får bare kjøpe meg alt på ny litt og litt :)

Som Tomsi sier - får du senere supplert med en billig 40/2.8, så klarer du deg lenge.

 

Pleier selv dra ut med 125/2.5 + 40/2.8 i sidelomma når jeg drar på tur - en glimrende kombo. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...