Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart, det er ren tilbud og etterspørsel; naturligvis tar produsenter høyere pris på nye modeller som folk er villig til å betale mer for. Samme skjer innen alle bransjer og industrier. Ser du ny modell av en bil til samme pris som den gamle f.eks?

 

Det forundrer meg mer at noen synes dette er merkelig. Selvsagt vil man tjene mest mulig. Vanligvis er også ny modell av objektiv bedre optisk (ikke alltid), samt utvikling er heller ikke gratis. Så kost er høyere; betalingsvilje er høyere; naturligvis blir da også prisen høyere ;)

 

Akkurat i Norge kan det som eneste land i verden skje at en ny modell med samme ytelser/utstyr som utgående koster mindre pga ett avgiftssystem som er sinnsykt opphengt i størrelse på motor og forurensning. De aller fleste nyere modeller får bare lavere og lavere og utslipp og ergo faller avgiftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er dpp. Jeg ender vel da opp med enten å prøve trikset som flere linket til eller å kjøpe en ekstern CDROM på Elkjøp for så å levere den tilbake.

Kan du ikke bare kopiere CDen over på en minnepinne eller harddisken? Lenge siden jeg har sett noe program som må installeres fra CDen.

Lenke til kommentar

Dagens problem: hvordan får jeg installert dpp (til Canon) på min nye Mac. Jeg lastet det ned men får beskjed om å putte inn cd, noe som er vanskelig siden jeg ikke har CDROM. What to do?

 

Jeg innstallerte DPP på min bærbare som ikke har DVD, ved å kopiere plata fra DVD- brenneren på den stasjonære, via hjemmenettverket.

Da burde det vel gå å kopiere plata over på USB, som nevnt her.

Lenke til kommentar

Steve Huff har en ny crazy comparison ute - denne gang har han tatt bilder med Leica M (helt nye modellen M 240), Sony RX-1 og Fuji 100s. Leica og Sony'n leverer rå resultater men vil påstå at Fuji n leverer imponerende bilder med tanke på at det koster en del mindre enn de to første.

 

NB ! Spoiler alert ! Inneholder kun bilder, ikke målekurver eller tekniske hengekøyer gjort av eldre menn i hvite frakker.

 

http://www.stevehuffphoto.com/2013/03/21/crazy-comparison-leica-m-sony-rx1-and-fuji-x100s/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens problem: hvordan får jeg installert dpp (til Canon) på min nye Mac. Jeg lastet det ned men får beskjed om å putte inn cd, noe som er vanskelig siden jeg ikke har CDROM. What to do?

Lag ISO av original CDROM, og kjør emulering av CDROM fra ISO. Finnes flere alternative verktøy for å få til dette.

Lenke til kommentar

Akkurat i Norge kan det som eneste land i verden skje at en ny modell med samme ytelser/utstyr som utgående koster mindre pga ett avgiftssystem som er sinnsykt opphengt i størrelse på motor og forurensning. De aller fleste nyere modeller får bare lavere og lavere og utslipp og ergo faller avgiftene.

 

Jeg hadde en 1996 modell Mercedes E320. Den kostet ny ca 900 000,- pluss utstyr (kjøpte den ikke ny). Har nå en 2006 E320 4-Matic. Den kostet ny ca 900 000,- pluss utstyr (kjøpte ikke den heller ny). Siste modelloppgradering byr på E350 BlueTec 4Matic stasjonsvogn med automat for 870 000,- pluss utstyr. Det er nesten så det går an å kjøpe nytt. De tre bilene viser at prisene reelt sett har gått temmelig mye ned i løpet av 16-17 år.

Lenke til kommentar

Hva er poenget da? Man kan jo ikke bedømme bildekvalitet ut fra bilder?

 

Hehe :)

Om bildene viser noe er det vel at det er kvaliteten på objektivet som bestemmer kvaliteten på bildet, det er nok mer eller mindre slutt på at bildebrikken spiller så stor rolle, på top-of-the-line kamera av nyere årgang.

Lenke til kommentar

Nå føler jeg meg litt dum, Det eneste jeg forsto i det innlegget var "via USB". :confused:

En DAC (Digital/Analog Converter) er en enhet som konverter digital lyd til analog lyd. Det står en slik i hver CD spiller, DVD spiller osv.

 

En Squeezebox er en liten enhet som henter ned musikk fra serveren min, og lar meg spille den på stereoanlegget. Den har en DAC innebygget; men den er ikke så god; så nå sender jeg de digitale signalene over til A-DAC II og konverterer de til analogt der istedet. Resultat: Litt bedre lyd.

 

Signalet fra Squeezebox-en går via en co-ax kabel til A-DAC-en. A-DAC-en har også USB inngang, så den kan kobles til en datamaskin og brukes som lydkort. RasBerry Pi er en knøttliten datamaskin (som kjører linux).

 

Ble ting noe klarere nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...