Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men, som hjemmebrygger, så må jo du drikke opp tabbene selv? De tør du vel ikke servere noen andre?

 

Apropos hjemmebrygg. Hvor avansert er du? Regner med at du er forbi brygging basert på ekstrakt. Men knuser malten selv og lager resepter selv?

 

For å si det sånn: Hjemmebrygging ble min hovedhobbby etter jeg begynte å ta bilder for penger. :p

 

Men nei: Tabbene får man uvitende venner til å drikke opp. Slik jeg har blitt kvitt dem i alle fall.

 

De ti bryggene jeg siktet til er basert på maltbrygging, men jeg knuser ikke malten selv. Det gjør butikken. Det artigste etter min mening er å lage oppskrifter selv, så jeg prøver meg fram 90% av tiden. Men det er jo selvsagt greit å basere seg på oppskrifter som finnes fra før av.

 

Før jeg begynte med maltbrygging, brygget jeg et par brygg på ekstrakt. Siden den gang har jeg brygget to-tre brygg på ekstrakt også, og for å være ærlig er ektraktbryggene minst like gode. Men det er en del billigere å brygge fra ren malt, og man har en del flere muligheter på hvordan brygget skal bli.

 

Om du vurderer å begynne å brygge, er nok http://nordbrygg,no en fin plass å starte. Mange veeeeldig kunnskapsrike mennesker der.

Lenke til kommentar

Blir ikke så galt når jeg får tilbake moms for de siste tre års data- og fotoinnkjøp, og ikke betaler moms eller skatt på dette heller. :fun:

 

Så, D300, D700, D800, 14-24, 35 1.4, 50 1.8, 85 1.8, 70-200 2.8, SB-600 (og snart 900), og kvitte meg med DX-optikken. Det blir fint! Har tenkt til å drive med design og fotografering på fulltid fremover, har noen planer, og har allerede endel oppdrag. Hadde aldri trodd det for et par år siden!

 

EDIT: Hvem var det som hadde en slik flott og billig forsikring som dekket "mobilt utstyr", eller noe i den duren, var det TGB? Tenker å ringe noen selskaper i morgen og høre litt rundt...

Endret av -Teddy-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EDIT: Hvem var det som hadde en slik flott og billig forsikring som dekket "mobilt utstyr", eller noe i den duren, var det TGB? Tenker å ringe noen selskaper i morgen og høre litt rundt...

Gjensidige har veldig bra forsikring for mobilt utstyr (typisk ting man tar med seg utenfor kontoret), gyldig over hele verden og dekker også egen dumhet/tyveri. Forsikringen er ikke gratis, men veldig fordelaktig til mer utstyr man har. De har også en veldig grei forsikring på utstyr som er på firmaadressen på opp til 2.500.000; den siste koster veldig lite. Forsikring på mobilt utstyr krever at man registrerer utstyr med serienummer og pris, men velger selv hvilken pris man ønsker å forsikre for. Fordelen er at det koster flat sum i egenandel uavhengig av hvor mye som mistes/stjeles/ødelegges ved uhell.

 

Edit:

Jeg gidder ikke ha mobil utstyrsforsikring på ting som koster lite; typisk SB-900, AF-S 50mm f/1.4 er så billige at det gir ingen mening å legge dem inn på mobil utstyrsforsikring. Les: all f/1.8 optikken din går like greit på vanlig reiseforsikring; samme med blitsene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Olegunnaro: Blir vennene dine kvitt drikken, eller blir du kvitt vennene med drikken :)

Mine brygg har sjeldent smakt verre enn Rignes/Dahls/Hansa, så det er nok brygget som har forsvunnet. :p Brygging er ingen heksekunst, så lenge man husker på å være passelig renslig. Renslighet er det aller viktigste når man brygger, så lenge man bruker OK ingredienser.

Lenke til kommentar

Renslighet er det aller viktigste når man brygger, så lenge man bruker OK ingredienser.

Jeg har vært med en kompis og brygget øl i februar. Og renslighet er også hans mantra. Da byrgget vi en IPA (Absolutt OK ingredienser), som troligens blir utmerket når den er drikkeklar i midten av april.

Lenke til kommentar

 

Riktig dosert, så blir du kvitt de vennene som egentlig ikke er det, og drikken som ikke er drikkbar ;)

 

Haha,var sånn jeg tenkte ja :)

Gi det dårlige til de dårlige.

 

Forresten.. trenger et kjapt tips om hvor lenge jeg bør kjøre en eksponering for å få et greit stjernesporbilde.

 

Blender og iso?

 

Har alt utstyret i profilen tilgjengelig.

Endret av Rowdy Yates
Lenke til kommentar

...og takk Rowdy!

Jeg har forsøkt meg på litt stjernefoto før, og har en litt sær teknikk for å prøve å hente ut selv de svakeste stjernene, på bekostning av dynamikken til de som er lett synlige. Skyter RAW, og eksponerer slik at bildet nesten er totalt hvitt, men at den store pukkelen på histogrammet allikevel ligger bititelitt ifra høyre kant.Som regel så er det overeksponert omtrent fem trinn. Etterpå trekker jeg det ned igjen i Lightroom, og justerer sortnivået. Da kan du hente ut selv ganske svake stjerner, og samtidig skyte på ganske høy ISO.

 

Gjensidige har veldig bra forsikring for mobilt utstyr (...)

 

Tusen takk, da skal jeg snakke med dem i morgen! Har allerede noen forsikringer der. Nei, gidder ikke å forsikre de billigere enhetene, men når jeg gjerne har med meg et par hus og et par dyre objektiv, så er det kjedelig å tryne i asfalten. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

Jeg har vært med en kompis og brygget øl i februar. Og renslighet er også hans mantra. Da byrgget vi en IPA (Absolutt OK ingredienser), som troligens blir utmerket når den er drikkeklar i midten av april.

 

To måneder høres litt lenge ut når det gjelder IPA? Den stilen er stort sett best ganske raskt etter den er ferdig å gjære, samt karbonere (dersom det er snakk om flasker). Humlesmaken forsvinner nemlig ganske raskt fra ølet. That said, så tror jeg ikke to måneder kommer til å ha så veeeldig mye å si for den endelige smaken.

Lenke til kommentar

To måneder høres litt lenge ut når det gjelder IPA? Den stilen er stort sett best ganske raskt etter den er ferdig å gjære, samt karbonere (dersom det er snakk om flasker). Humlesmaken forsvinner nemlig ganske raskt fra ølet. That said, så tror jeg ikke to måneder kommer til å ha så veeeldig mye å si for den endelige smaken.

Det er vel mer snakk om fem (maks seks) uker med karbonering (jeg liker å overdrive ;) ).

 

Han fant en artig svensk oppskrift som jeg ikke husker navnet på; som han modifiserte litt, og har nå fått navnet "On the Dark Side IPA" - han kaller seg Pico Brauer som brygger.

Lenke til kommentar

Takk, ser det nå. Da er det ikke noe å lure på, det blir "skikkelig" forsikring.

 

Blir fort et drøss forsikringer og ordninger når jeg skal jobbe med design og fotografering på fulltid om noen måneder, lurer på å samle alt i ett selskap, men jeg har ikke noe bedre/verre inntrykk av de forskjellige selskapene. Noen som har en generell oppfatning av Storebrand/Gjensidige/If/noen andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...