Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Gjensidige skulle ha 1300kr i året for å forsikre utstyret som kostet 46 000 kr. Japan Photos "Supersikring" er jo faktisk billigere, med tilsvarende 1000 kr i året for samme utstyret.

 

Har dog ikke finlest vilkårene enda.

Det var ikke så ille pris; forsikring på utstyr koster meg nesten 15.000 i året og da har jeg fått heftige rabatter i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fytti helvete ! Det der kvalifiserer glætt til plass i galleriet til youre not a...

 

Ser jo hva ideen er her, men vanskelig å si hva som er mest ille her, sort-hvit delen eller definisjonen av hva gult er...

Alt var kort og greit forferdelig, Grei måte å gjøre et middelmådig bilde til et forferdelig bilde i det minste.

Lenke til kommentar

Noen som har en generell oppfatning av Storebrand/Gjensidige/If/noen andre?

 

Hadde tidligere alle forsikringer samlet i Terra. Terra (nå skiftet navn til Eika) er uslåelig på pris så lenge du ikke har rabatter - jeg hadde en ringerunde for å sjekke om noen andre kunne gi meg en bedre pris, men de ville ikke engang gi meg ett tilbud da de hørte at jeg hadde Terra fra før. Har også god erfaring med dem fra skadesak, ett objektiv (som var spesielt forsikret) måtte repareres for 16000, ble meldt inn til selskapet, behandlet og to uker senere sto pengene (minus egenandel) på konto.

 

Nå har jeg alt samlet hos If. If ville heller ikke gi meg en bedre pris da jeg sjekket med dem i første omgang da jeg sjekket, men ringte meg opp igjen ett år senere og ga meg en bedre pakke for samme totalpris som jeg hadde hos Terra. Har ikke hatt skadesak hos dem, så vet ikke noe om hvordan de er på den biten.

 

Gjensidige er uaktuell for meg fordi de har for dårlig dekning av sykler i standard innboforsikring, og jeg har ett par sykler det er verdt å ha god dekning på. Har du ikke sykkel/sykler det er verdt å ha forsikret kan det hende de er helt greie.

 

Er du fagorganisert i ett LO-forbund har du en meget god forsikring inkludert i medlemskapet (LO Favør). Det er Sparebank1 som håndterer LO Favør-forsikringen. Jeg vet ikke hvordan Sparebank1s forsikringer ligger prismessig om man ikke er LO-medlem.

Lenke til kommentar

UV-Filter? Gjør andre fotografer en tjeneste og kast det! :)

 

EDIT: Ikke bare som følge av at de gjerne ødelegger frontelementet ved sammenstøt, men testet et Sigma 77mm DG filter en gang (før jeg kastet alle sammen), og bildene var faktisk betydelig mindre skarpe med det filteret. Ikke at det nødvendigvis gjelder alle. Men for all del, det er jo alltid noen som vil ha slike, meg selv inkludert for noen år siden...

Endret av -Teddy-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

UV-Filter? Gjør andre fotografer en tjeneste og kast det! :)

 

EDIT: Ikke bare som følge av at de gjerne ødelegger frontelementet ved sammenstøt, men testet et Sigma 77mm DG filter en gang (før jeg kastet alle sammen), og bildene var faktisk betydelig mindre skarpe med det filteret. Ikke at det nødvendigvis gjelder alle. Men for all del, det er jo alltid noen som vil ha slike, meg selv inkludert for noen år siden...

Når det gjelder UV/Beskyttelsesfilter, så har man i teorien tre valg, men i praksis bare to.

 

1. Kjøp et billig filter (de gode merkene sine rimeligste valg, og spesielt ukjente merker, bør unngås)

2. Kjøp et dyrt filter (Hoya/Kenko Pro1, B+W med Nano crystal coating).

3. Ikke kjøp filter overhodet.

 

Valg nr. 1: Glem det. Du ødelegger bildekvaliteten, og reduserer i praksis verdien på objektivet ditt ganske mye. Kan også føre til større skader ved harde sammenstøt der filterglasset knuses og riper opp frontelementet, samt at metallet i ringen er mykt slik at en bulk på siden vil føre til at både filteret og filterfatningen bøyer seg, og da sitter filteret bom fast. Kan fjernes med en knipetang, men da skal du være forsiktig.

 

Valg nr. 2: Reduserer ikke bildekvaliteten, og beskytter frontelementet mot støv, fingermerker (fettet i fingrene våre etser seg inn i glasset om det ikke fjernes), skrammer og bulker fra små sammenstøt osv... Når du pusser vekk støv og smuss, er det også filteret som tar slitasjen som kan forekomme pga. små sandkorn eller andre ulumskheter. Kan fortsatt føre til større skader ved harde sammenstøt, men glasset er mer solid og knuser ikke så lett, samt at metallringen er hardere og ikke bøyer seg så lett.

 

Valg nr. 3: Reduserer naturlig nok ikke bildekvaliteten. Du er mer utstatt for støv, fingermerker og små skrammer direkte på frontelementet. De to førstnevnte kan imidlertid pusses lett vekk (husk å fjerne fingermerker raskt), men blås nøye vekk alt av tørt smuss først så det ikke riper opp ved pussing. Har du på solblender, vil denne beskytte bedre enn et filter i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

jeg var uvfilter-fanatiker før pga tenkte beskyttelse mot slag, støv og fingermerker, har aldri hatt no problemer med noe av det med eller uten filter, så gidder ikke ha dette, så blir vel å legge ut til salg for 300, å heller investere i pol. filter

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar
UV-Filter? Gjør andre fotografer en tjeneste og kast det! :)

Det er bedre at folk kaster bort halve prisen enn hele prisen. Også skal det jo nevnes at de som fotograferer gjørmebryting, gjørmecrosskjøring, sandstrormer og nærbilder av små barn med grisete fingre faktisk har god nytte av UV-filteret. Det er jo også en dårlig idé å kaste halve prisen i søpla.

Lenke til kommentar

UV-filter reduserer den optiske kvaliteten uansett prisklasse. Spørsmålet er bare i hvilken stor grad. Man hekter uansett hvordan man snur og vender på det et ekstra glass-element som ikke er del av den optiske formelen til objektivet. Motlysmessig blir dette aldri en positiv ting uansett prisklasse.

Lenke til kommentar

Samme dagen som jeg hadde kjøpt sprett ny 17-40 f4L skulle jeg ta bilder på en Wig Wam-konsert i Arendal på kvelden. Sto på bak på scenen der de gikk av etter konserten, og skulle ta bilde av Åge Sten Nilsen. Han kommer da styrtende mot kameraet og stapper nesa og resten av ansiktet inn i frontelementet med følgene at hele fronten av objektivet var full av sminke og svette... Akkurat da savnet jeg et UV-filter og ble mindre fornøyd. Men de stilte nå villig opp for kameraet etterpå, så en liten trøst ble det jo, etter å ha pusset av objektivet i 5-10 minutter..

 

Mannen bruker jo ikke lite sminke heller.....

post-277888-0-41720900-1364485517_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Samme dagen som jeg hadde kjøpt sprett ny 17-40 f4L skulle jeg ta bilder på en Wig Wam-konsert i Arendal på kvelden. Sto på bak på scenen der de gikk av etter konserten, og skulle ta bilde av Åge Sten Nilsen. Han kommer da styrtende mot kameraet og stapper nesa og resten av ansiktet inn i frontelementet med følgene at hele fronten av objektivet var full av sminke og svette... Akkurat da savnet jeg et UV-filter og ble mindre fornøyd. Men de stilte nå villig opp for kameraet etterpå, så en liten trøst ble det jo, etter å ha pusset av objektivet i 5-10 minutter..

 

Mannen bruker jo ikke lite sminke heller.....

post-277888-0-41720900-1364485517_thumb.jpg

Svaret er solblender, om man klarer stappe ansiktet inn på glasset med solblender påmontert vil jeg bli ekstremt imponert ;) Jeg bruker alltid solblender på objektivene både utendørs og innendørs.

Lenke til kommentar

Svaret er solblender, om man klarer stappe ansiktet inn på glasset med solblender påmontert vil jeg bli ekstremt imponert ;) Jeg bruker alltid solblender på objektivene både utendørs og innendørs.

 

Jepp, og smører du litt sort skokrem også på enden av solblender så er alt topp siden jeg ikke liker den skrikhalsen som har ødelagt uttrykket "rock and roll" :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(... forsikringer ...)

 

Takk! :) Setter pris på litt hjelp med dette. Har begynt å hente inn litt pristilbud på ulike forsikringer, men tror jeg begynner å helle mot Gjensidige. Har ingen sykler av stor verdi ;)

 

...og i det jeg skulle importere mine første bilder fra D800-en, innså jeg at jeg må ha meg en USB 3.0 hub i stedet. Datamaskinen står på naborommet, og har ti meter USB-kabel inn hit, som ender i en 7-porters USB hub. Finner dog overhodet ingen 7+ porters USB-hubber med USB 3.0. Trenger bare 3.0 på noen få porter, men verken prisguide eller prisjakt gir meg noen. Noen som vet om noen i Norge, før jeg hiver meg ut på eBay / Amazon?

 

Her er en fin video for de som også skal importere bilder fra flere kameraer til Lightroom (sjekk fra 2:00 og utover).

http://www.diyphotography.net/quick-tip-importing-multiple-memory-cards-with-lightroom

Lenke til kommentar

Takk! :) Setter pris på litt hjelp med dette. Har begynt å hente inn litt pristilbud på ulike forsikringer, men tror jeg begynner å helle mot Gjensidige.

 

innså jeg at jeg må ha meg en USB 3.0 hub i stedet. Datamaskinen står på naborommet, og har ti meter USB-kabel inn hit

 

 

Har bare positive erfaringer med Gjensidige her i østfold, har flere ganger hatt med de og gjøre i jobbsammenheng og de er bestandig imøtekommen.

 

Data er noe jeg egentelig ikke har greie på, men har bestandig hørt at man ikke skal bruke en hub til overføring fra minnekort siden man kan få korrupte filer, sågar advarer min Garmin gps om dette ved overføring av data. hva med og bruke en router istedenfor ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...