Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hva er bokeh pr.definisjon?

 

Det jeg mener er at bokeh er hvordan et objektiv tegner i forhold til blender-lamellene i objektivet og man ser helst bokeh i lyse detaljer i bildet.

 

Grunnen for at jeg spør er at jeg har sett flere som kalle bildene med tynn dof for bokeh, det kan være at man ser et par tre "ringer" men de er ikke fremtredende.

Wikipedia har en grei forklaring på opprinnelsen og betydningen på japansk: http://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh#Origin

 

De karakteristiske ringene er altså ikke noen lingvistisk nødvendighet for å skulle kvalifisere, selv om det ofte er der en skiller mellom god og dårlig bokeh i tester (og bilder?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er bokeh pr.definisjon?

 

Det jeg mener er at bokeh er hvordan et objektiv tegner i forhold til blender-lamellene i objektivet og man ser helst bokeh i lyse detaljer i bildet.

 

Grunnen for at jeg spør er at jeg har sett flere som kalle bildene med tynn dof for bokeh, det kan være at man ser et par tre "ringer" men de er ikke fremtredende.

Bokeh er utseendet og den kvalitative beskrivelsen av hvordan objektivet tegner ting som er ute av fokus. Det gjelder alt som er ute av fokus - både sirkler fra lyse punkter, hvordan generelle ting i bakgrunnen og forgrunnen tegnes og den vanskelige overgangssonen.

 

Bokeh er ikke det som er ute av fokus - bokeh er hvordan det som er ute av fokus _ser ut_ kontra hvordan det ville sett ut med andre objektiver.

 

..Har vært diskutert her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1446927

 

Bokeh kommer slett ikke bare av formen på blenderlamellene - det er bare hvor runde sirklene blir - det er mye viktigere om sirklene for eksempel har løkringer eller harde kanter, og dette kommer av glasset - ikke lamellene.

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det skal gå bra, men pass på kondens når du går inn igjen. Putt gjerne kameraet i en plastpose før du går inn og la det temperere seg før du åpner posen.

 

Ha helst fullt eller nesten fullt batteri siden batterikapasiteten minker i kulda. Batterieffekten minker også så det kan lønne seg å ikke bruke den interne blitsen. Da går det fort tomt.

 

Plast blir sprøere i kulda så pass også på å ikke dulte borti noe eller miste det i bakken. Da kan det sprekke mye lettere enn normalt.

 

Ellers så kommer jeg ikke på flere kuldetips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være lurt å ta med en plastpose som du legger kameraet i før du går inn igjen. Trykk ut all luft og lukk posen før du går inn. Da vil kondensen legge seg på posen og ikke kameraet når du kommer inn i varmen igjen.

 

Det går fint å ta bilder i 15-20 bå, men batteritiden vil gå ned en del. Men tror ikke du vil merke noe på en såpass kort tur som 5-10 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjedde ei ulykke rett utenfor meg i dag, før jeg fikk tatt frem kameraet kom toget og dro med seg bilen.

 

Jeg kontaktet politiet samt hjalp personen/bikkja ut av bilen før jeg tenkte at jeg burde ta frem kameraet for det skal komme et tog snart, men fikk omtrent bare tenk tanken før toget kom, tok rundt 1minutt fra bilen havnet på skinnene. Godt jeg ikke har dette av yrke for da hadde jeg vel tatt frem kameraet først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mandag får jeg 5D mk2! 'Liten' julegave til meg selv. :D

Den har også fått modifisert modus-velger-hjul. Vet ikke hva den heter, men der du stiller inn M, AV, TV, AUTO, etc. Slik at nå må man visst trykke inn en knapp for å kunne snurre på den, slik at det ikke skjer med uhell. Virker smart, og gleder meg til å teste! Flere som har vært borti dette før?

 

Ellers, får jeg vel snart legge ut 1D mk3'en til salgs. Om noen er interessert bare å sende melding. Veldig god stand, og under 4000 eksponeringer med det. Skal legge den ut på foto.no og finn.no i løpet av neste uke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...