Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En som ikke er fornøyd med Apple om dagen.

Skrotnisser med tøvete meninger finnes det mange av. Mange gode grunner til å mislike Apple (og det sier jeg fordi jeg mener det, ikke for å være høflig), men dette var tanketomt oppgulp fra første til siste punkt.

 

1: Aksjemarkedet har aldri vært rasjonelt eller forutsigbart, Apple har ikke gjort noe som påvirker aksjekursen i det siste (uten at markedet er behørig informert), dette er kun frykt. Tim Cook har ikke noen informasjonsplikt (eller -behov) når kursen stiger 25%, ei heller når den synker.

2: Fint å være moralistisk, men de fleste betaler den skatten de skal og helst ikke så mye mer. Det ville vært uansvarlig av Tim Cook å gi bort milliarder av aksjonærenes penger, uansett om man måtte mene at de har nok fra før av. For å si det direkte: styret burde sparke ham om pengene flyttes inn i amerikansk skattejurisdiksjon. Om styret ikke sparker ham bør aksjonærene gjøre opprør.

3: Scott Forstall kunne ikke være i samme møterom som mange andre toppsjefer, hans rolle gjorde at blant andre Bob Mansfield ville komme seg ut. Forstall levde lenge på at han var støttet av Jobs, men når han til slutt trodde han var Steve Jobs kunne det ikke ende vakkert.

4: Hvorfor Apple skal selge TVer i et marked med lavmarginprodukter? Fordi det finnes kunder som er villige til å betale for høymarginprodukter. Åpenbart. Men detaljene gjenstår; jeg ser ikke på TV, så er neppe hovedkunden.

5: Apple kommer til å selge telefoner til kinesere når de blir rike nok til å kjøpe dem, ikke før. Man kan helt fint kjøpe usubsidierte telefoner fra Apple, om man bare er villig til å betale. Ikke villig? Vel, iPhone er antageligvis verdens mest profitable produkt som ikke er en råvare for tiden, slikt gir man ikke bort.

6: Teknologien går sjelden fortere enn at årlig oppdatering er tilstrekkelig, det gir også organisasjonen tid til å legge mange nok timer i produktene.

7: Første iPad kom våren 2010. iPhone kom i 2007, iPod 2001. Den som mener å huske at Apple revolusjonerte verden annenhver uke trenger sjekk av hukommelsen.

8: Jeg er på min tredje iPad, har planer om å kjøpe to til i nær fremtid. Jeg er ikke alene. Markedet vokser i enormt tempo; hver nye generasjon iPhone har solgt mer enn alle de tidligere til sammen. Veksten varer ikke evig i dette tempoet, men det er det ingen som forventer.

9: Ingen bryr seg om at iMac er tynn? Om man ikke bryr seg om å ha en tynn og pen maskin ville man ikke kjøpt iMac i utgangspunktet.

10: Det er ingen ny Jony Ive klar, akkurat som Tim Cook aldri vil bli Steve Jobs. Men Apple har også uten Ive et design- og produktutviklingsteam alle andre bedrifter (uansett bransje) har gode grunner til å misunne.

 

... men nå kjenner jeg at jeg har falt i en felle:

duty_calls.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har solgt et kamera jeg vant privat, og kjøper ønsker kvittering "hvis det skulle skje noe i fremtiden". Om jeg skriver en enkel kvittering så kan ikke han klage til meg om kameraet feiler om et halvt år? Bør man skrive "selges som den er" slik som i bruktbilkontrakter? Ble plutselig usikker på hva det innebærer for meg i ettertid.

Lenke til kommentar

Som privatselger har du ansvar, skriver du "selges i den stand som forevist kjøper" er du ikke safe, er det feil som du burde ha vist om blir det trøbbel.

 

En enkel kvittering holder.

Begynn med:

 

kjøpekontrakt

Dato

Jeg selger herved 1stk *vare spesifikasjoner* for kr *beløp*, *varen* selges i den stand som forevist kjøper uten noen form for garantier.

Jeg kan bekrefte at varen er i god stand og det er ikke noen feil eller mangler "er det feil/mangler skrives det her"

 

Varen er selgers eiendom helt til varen er betalt til fulle.

 

Selger: ----- Kjøper:

Navn ----- Navn

Adr ----- Adr

TLF ----- TLF

 

beløpet pålydende Kr *sum* er betalt i sin helhet den sted____________dato_______

 

 

Selgers signatur

 

______________________
Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Fikk m42 til ef adapteren min igår og testa den kjapt nå, har 2 spm, på objektivet kan jeg vri fra A til M (automatisk og manuell?), har vel ikke noe å si hva den står på?

 

Samt, er det vanskelig å installere mattskive? merker jeg trenger det for manuell fokus ja (objektivet er en Pentax Super-Takumar 85/1.9)

Lenke til kommentar

Jeg innstallerte mattskive fra KatzEye på D700'n min, det var i utgangspunktet enkelt, men det var litt knot.

 

Fokus ble veldig feil, så jeg tok den inn og ut tre ganger uten bedring. Det viste seg at den bakfokuserte litt, men da jeg testet med den orginale mattskiven så bakfokuserte den også, jeg hade bare aldri sett det før. Det er visst ganske vanlig at manuellfokus ikke er skikkelig kalibrert. Å legge inn shims er da én løsning, hvis du får tak i shims, men jeg gikk for den andre metoden, som var å justere vinkelen på speilet en smule. Dette var greit siden det ikke var så mye den skulle justere, ellers kunne autofokus også blitt galt, og det hadde blitt forskjell på å fokusere på toppen og bunn av utsnittet.

 

Nå er alt bare fryd og gammen, sett bort fra en del støvkorn som jeg ikke tok meg bryet med å fjerne. Fikk også et par riper på mattskiven enda hvor utrolig forsiktig jeg var. Pinsetten gled såvidt nedover mattskiven da jeg glapp den under installasjonen. I ettertid ser jeg at jeg burde brukt en plastpinsett eller tapet inn tuppen av pinsetten med myk plasttape litt tidligere... Veldig vanskelig å få grep om mattskiven med pinsetten uten noe gummilignende på tuppen.

 

@Nautica og Fytterakkern: Takk! Kameraet er nytt og ubrukt, og var også presentert som "nytt" i annonsen. Kjøperen har kun sett annonsen på nett. Er det greiere med "selges som den er", enn "i den stand som forevist kjøper" når annonsen min tilsier at kameraet er nytt og dette er alt kjøper baserer seg på? Dette blir flisespikking egentlig. Bruker din jeg.

Lenke til kommentar

I'm a Canon shooter, are you?

 

Pentax, Olympus, Sony, Samsung, Sigma, Panasonic, Nikon, Casio og Canon. Har hatt det meste bortsett fra Fuji (da teller jeg ikke med Fuji MF kameraet jeg hadde og Fuji Instax'n som jeg har). Må vell se om jeg finner en svært billig X100 så jeg kan skrive Fuji på lista mi :p

Endret av kelux
Lenke til kommentar

I'm a Canon shooter, are you?

 

Pentax, Olympus, Sony, Samsung, Sigma, Panasonic, Nikon, Casio og Canon. Har hatt det meste bortsett fra Fuji (da teller jeg ikke med Fuji MF kameraet jeg hadde og Fuji Instax'n som jeg har). Må vell se om jeg finner en svært billig X100 så jeg kan skrive Fuji på lista mi :p

Yes! (and even more so, since I still have them all)! :tease:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Hva er bokeh pr.definisjon?

 

Det jeg mener er at bokeh er hvordan et objektiv tegner i forhold til blender-lamellene i objektivet og man ser helst bokeh i lyse detaljer i bildet.

 

Grunnen for at jeg spør er at jeg har sett flere som kalle bildene med tynn dof for bokeh, det kan være at man ser et par tre "ringer" men de er ikke fremtredende.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...