Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Fikk en forespørsel om å lage en kvittering/faktura for et salg av et objektiv. Er det noen som har erfaring med dette?

Jeg antar at dette skal bli brukt for å registreres i et eller annet foretak som vil trekke fra mva på skatten, men jeg lurer på om dette kan ha noen konsekvenser for meg?

Jeg har også blitt bedt om det. Skrev med sprittusj på et A4 ark...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som privatperson skal du ikke fakturere mva., det enkleste er om firmaet sette inn pengene på din konto og du gir de en kvittering på kjøpet som inneholder varespesifikasjoner, kjøpsavtale, eventuelle garantier, dine personalia, datoer og beløp. Husk at et firma kan ikke betale mer 10K i kontanter for kjøp av en vare, er beløpet høyere skal det overføres á,konto.

 

Hvis du vil kan jeg sende deg et utkast på PM.

 

Salget for objektivet ble gjennomført for flere uker siden, men fikk nå først i dag henvendelse om å lage en kvittering/faktura.

Takk for hjelpen og jeg tar gjerne i mot et utkast hvis du har anledning :)

Lenke til kommentar

Etter noen timer med 5DII: brillefint kamera, men jeg skulle hatt tak i den børsten de drakk da de designet meny- og knappeoppsettet. Selvsagt trykker man ISO-knappen for å justere eksponering. Åpenbart. Og timer ligger naturlig nok under AF Drive. At det var?

 

Slikt er småtteri jeg blir vant med etter noen dager, men underlig at de ikke har klart å koke opp et mer logisk oppsett.

Lenke til kommentar

Husk at knappene på toppen har to funksjoner, en for bakre hjul og en for fremre hjul. Knappe teksten beskriver gjerne kun en av hjulfunksjonene ...

Var nettopp denne skjulte dualiteten jeg reagerte på. Tar sikkert ikke mer enn en uke før jeg har dette sveiset fast i fingrene uten å ofre det en tanke, så det er knapt noe stort problem (og definitivt ikke nok til at jeg ønsker å remappe knappene, der skaper jeg sikkert bare en masse nye problemer), så det er ikke allverden å reagere på.

 

Litt underlig er det likevel at jeg som relativt oppegående bruker av tekniske dingser har måttet lære meg det på nytt hver gang jeg har brukt Canon-hus (en gang eller to i året). Hadde designet vært mer logisk ville fremgangsmåten blitt hamret er solid inn i pannebrasken. Tror jeg. Men dette går seg til.

Lenke til kommentar

Canon med patenter for ny optikk - for et kompaktkamera med 1,33" sensor. Helt tilfeldig micro four thirds-størrelse, altså? ;)

http://photorumors.c...nd-panasonic-3/

Sikkert en plan B.

 

Var nettopp denne skjulte dualiteten jeg reagerte på. Tar sikkert ikke mer enn en uke før jeg har dette sveiset fast i fingrene uten å ofre det en tanke, så det er knapt noe stort problem (og definitivt ikke nok til at jeg ønsker å remappe knappene, der skaper jeg sikkert bare en masse nye problemer), så det er ikke allverden å reagere på.

 

Litt underlig er det likevel at jeg som relativt oppegående bruker av tekniske dingser har måttet lære meg det på nytt hver gang jeg har brukt Canon-hus (en gang eller to i året). Hadde designet vært mer logisk ville fremgangsmåten blitt hamret er solid inn i pannebrasken. Tror jeg. Men dette går seg til.

Jeg har brukt Canon så mye, at jeg synes det er de andre merkene som ikke utnytter potensialet her. Dvs. Olympus gjør det på E-30; men ikke konsekvent, og mye av det må konfigureres før det virker.

Lenke til kommentar

5 knuste kameraer(5 Broken Cameras)

 

http://tv.nrk.no/program/koid21007312/5-knuste-kameraer

 

Sterk hverdags dokumentar av den palestinske journalisten Emad Burnat .

Den viser Israels undertrykkelse og bosettingspolitikk og fordrivelse av palestinerne. En journalist syn på det hele, igjennom 5 forskjellige kameraer. Hvorav fler av de blir skutt og ødelagt.

 

Anbefales sterkt å se!

 

Obs: Advarer også om meget sterke scener i filmen, hvorav fler scener hvor barn og voksne blir skutt og drept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tom: Ja, i min syting her har jeg jo glatt oversett de åpenbare fordelene ved å ha tilgang på dobbelt så mange funksjoner uten å ty til menyer. Det kan jo godt argumenteres for at det er viktigere med sik funksjonalitet enn logisk og lettfattelig grensesnitt, etter neste ukes Midtøstentur kan jeg godt ha blitt konvertitt.

 

Noe av det interessante med systemskifter av alle mulige slag er å sette seg inn i tankegangen og designfilosofien; noe er like genialt eller kaotisk som førsteinntrykket tilsa, andre ting vokser med tiden.

 

k-h-s: Må'kke legge ut sånt rett før suppegjøker som meg flyr mot de kanter, kan jo bli nervøs av mindre. Kanskje Pentaxen burde få bli med likevel? Har alltid ment den er bygd som en tanks, her kunne man fått sjekket om virkeligheten holder stikk.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

@Euklid: Da jeg brukte kun Canon, så fikk jeg noia av Nikon. Men etter å ha brukt Canon, Nikon, Olympus, Nikon, Panasonic og Pentax i variende grad, så ser jeg at de alle har gode og dårlige løsninger.

 

Panasonic har f.eks. løst det å ha et hjul på en elegant måte: I A modus så trykker jeg på hjulet for å bytte mellom +/- EV og blender.

Lenke til kommentar

Apropos kameragrensesnitt -- noe som irriterer meg skikkelig er når alt er nesten helt perfekt; da blir de små feilene mye mer irriterende. På D7000 burde knappene for ASA og bracketing byttet plass. Det er også det eneste som er galt, så da henger jeg meg fullstendig opp i det.

 

EDIT: hvis det hadde blitt fiksa hadde jeg heller hengt meg opp i det at man ikke kan skjule markeringen for valgt AF-punkt når man bruker manuell fokus. Ved nærmere ettertanke er nok Olympus OM-1 det eneste kameraet med helt perfekt grensesnitt.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Apropos kameragrensesnitt -- noe som irriterer meg skikkelig er når alt er nesten helt perfekt; da blir de små feilene mye mer irriterende. På D7000 burde knappene for ASA og bracketing byttet plass. Det er også det eneste som er galt, så da henger jeg meg fullstendig opp i det.

Jeg er enig i at ISO kanppen er plassert på en snål plass på D7000 (og mange andre Nikoner).

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at ISO kanppen er plassert på en snål plass på D7000 (og mange andre Nikoner).

D4 har ISO knapp ned mot det innebygde vertikalgrapet (på venstre side); ikke akurat den perfekte plasseringen når man håndholder tung tele (f.o.m. 300mm f/2.8); ellers fungerer det greit. Justerer faktisk ISO en hel del; så fant det fornuftig å knytte den til den ekstra funksjonsknappen (video) som ligger rett ved utløserknappen (også på det innbegygde verktikalgrepet er det lagt til en ekstra funksjonsknapp).... lurte en stund hva jeg skulle med disse knappene; men har nå funnet løsningen :) Men et ekstra sett med programmerbare funksjonsknapper kommer alltid til nytte.

 

D4_6.jpg

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Noen som vett om hvilke idretter, der jeg kan ta bilder uten å måtte ha akkreditering?

 

Stort sett de aller fleste idretter så lenge du ikke er veldig opptatt av at det er konkurranser på internasjonalt nivå du vil fotografere.

 

Har du ambisjoner om å bli sportsfotograf er det uansett en god ide og begynne å øve med lokalidrett. Du har mye større frihet og kan være mer kreativ på små arenaer med lite publikum, få restriksjoner og ikke minst ingen TV-dekning. Bildene dine blir ikke dårligere selv om utøverne ikke er verdensmestre (enda) ;)

 

ND3_9731-500x500.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...