Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Lader opp til håndballkamp etterpå, Risør - Lillesand.

post-277888-0-12833400-1353004566_thumb.png

 

Veldige dumme farger i hallen de skal spille i, grønt gulv og samme grønnfarge på vegger...

 

Håper de er supergira i dag, damer i 5. div tar ikke like mye i som det man ser i eliteserier, VM og OL for å si det slik.. Så sjansen for å få noen knallgode actionbilder uteblir ofte. Men man får gjøre det beste ut av det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen er fremdeles under garanti men fikk sterke hentydninger fra support om at slike skader på maskinen alltid regnes som "vanlig slitasje" og dermed ikke dekkes av garantien. Maskina har stort sett fungert som stasjonær maskin og jeg kan ikke etter beste evne huske å ha utsatt ladeinngangen for uforsvarlig stress, men dette blir ord mot ord og ikke noe jeg kan regne med å vinne fram med.

 

Dette er tull og tøys fra forhandler. Det å ta ladekontakten inn og ut må kunne regnes som normal bruk, og dersom maskinen går i stykker under normal bruk, har maskinen en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven §15b og §16a. Dersom du er innenfor reklamasjonstiden, som etter rettspraksis er 5 år for forbrukerelektronikk, så har du krav på å få dette rettet kostnadsfritt (Forbrukerkjøpsloven kapittel 6), og dersom du må levere fra deg maskinen i over en uke har du krav på å få låne tilsvarende erstatningsprodukt mens du venter på at den repareres (Forbrukerkjøpsloven §30, 3. avsnitt). Stå på krava og ikke gi deg, og søk hjelp hos offentlige instanser som forbrukerombudet og forbrukertvistutvalget hvis forhandler fortsatt er vrang og mener seg hevet over norsk lov.

 

Det skulle vel ikke tilfeldigvis være Mamoz data du har kjøpt maskinen av? De er notoriske på å avvise alle reklamasjonssaker, er frekke og nedsettende mot kunder som kommer for å reklamere, jeg har til og med opplevd at snørrvalpen bak kassa sto og lo av meg for at jeg trodde at jeg kom til å komme noen vei med det som var en helt soleklar reklamasjonssak. Jeg har stått i køen på verkstedet deres og hørt kundebehandleren forklare nøyaktig det samme til kunder som ikke er godt nok oppdatert på sine rettigheter, nemlig at ladekontakt som går i stykker under normal bruk er kundens problem.

 

Hvis det er noen tvil så har jeg selvfølgelig boikottet Mamoz i 5 år, og frarådet alle jeg kjenner og alle som spør fra å handle der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fikk et lite sjokk her i stad, har bestilt noen varer fra England og de ble levert med DHL, fikk regningen fra DHL i dag og de forlanger 550.- i ekspedisjonsgebyr samt at mva-summen er omtrent 20% dyrere en det jeg kom frem til, har sjekket endel på nettet og er dessverre ikke alene og få sånne ågerregninger fra dem.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nautica, var det DHL som hadde regnet ut og sendt deg et ekaspedisjonsgebyr, eller kom det fra en annen speditør?

 

Jeg fikk varer sendt med UPS, men fikk et spedisjonsgebyr fra et annet spedisjonsfirma på 295,- + mva på en fillesum fra noen varer fra England. Oppe på dette kom selvfølgelig mva på varen.

 

Ekspedisjonsgebyret og mva på varen var nesten identisk.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Merkelig dette med forsendelser, litt på lykke og fromme hva slags gebyr en må betale.

 

På de siste 2 leveringer som har blitt sendt med DHL fra Tyskland, og levert på døra mi med posten Norge, så har jeg kun betalt MVA på en bankterminal som de har med seg. Ikke noe utleggsggebyr av noe slag. Slik kan det fortsette.

 

Sikkert pga. av at du betalte direkte, er de som får tilsendt faktura som får disse prisene.

Ser ut som de ikke har en standard måte og behandle dette på, gebyrene har forskjellige navn og beløpsgrense.

Lenke til kommentar

...til sammenligning fikk jeg pakke fra USA her tidligere der UPS sendte meg giro her om dagen.

 

sitert fra giro:

"Pakkens verdi $258,38

Utlegg MVA: 368,-

Utleggsprovisjon: 155,-"

 

Summen på det man har kjøpt har selvsagt noe å si her da det er der mva'en regnes ut ifra.

Men om det har også noe å si på "utleggsprovisjonen" vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Dette er tull og tøys fra forhandler. Det å ta ladekontakten inn og ut må kunne regnes som normal bruk, og dersom maskinen går i stykker under normal bruk, har maskinen en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven §15b og §16a. Dersom du er innenfor reklamasjonstiden, som etter rettspraksis er 5 år for forbrukerelektronikk, så har du krav på å få dette rettet kostnadsfritt (Forbrukerkjøpsloven kapittel 6), og dersom du må levere fra deg maskinen i over en uke har du krav på å få låne tilsvarende erstatningsprodukt mens du venter på at den repareres (Forbrukerkjøpsloven §30, 3. avsnitt). Stå på krava og ikke gi deg, og søk hjelp hos offentlige instanser som forbrukerombudet og forbrukertvistutvalget hvis forhandler fortsatt er vrang og mener seg hevet over norsk lov.

 

Det skulle vel ikke tilfeldigvis være Mamoz data du har kjøpt maskinen av? De er notoriske på å avvise alle reklamasjonssaker, er frekke og nedsettende mot kunder som kommer for å reklamere, jeg har til og med opplevd at snørrvalpen bak kassa sto og lo av meg for at jeg trodde at jeg kom til å komme noen vei med det som var en helt soleklar reklamasjonssak. Jeg har stått i køen på verkstedet deres og hørt kundebehandleren forklare nøyaktig det samme til kunder som ikke er godt nok oppdatert på sine rettigheter, nemlig at ladekontakt som går i stykker under normal bruk er kundens problem.

 

Hvis det er noen tvil så har jeg selvfølgelig boikottet Mamoz i 5 år, og frarådet alle jeg kjenner og alle som spør fra å handle der.

 

Takker for svar.

Maskinen er kjøpt hos komplett, men det er vel Asus og deres service-partner her i Norge jeg må forholde meg til i denne saken når det gjelder garanti. Får høre hva komplett kan bidra med hvis garanti-saken ikke går i orden.

 

Når man ser hvordan ladepluggen på N53 er utformet er jeg forsåvidt ikke det minste overrasket over at ladeinngangen kan være utsatt for overbelastning. Har googlet litt nå og finner maaaange eksempler på folk som har samme issue med denne maskinen.

Lenke til kommentar

.....

Summen på det man har kjøpt har selvsagt noe å si her da det er der mva'en regnes ut ifra.

Men om det har også noe å si på "utleggsprovisjonen" vet jeg ikke.

Grunnlaget for beregning av merverdiavgift er hele prisen som er betalt for varen.

 

Merverdiavgiften blir regnet ut fra den totale summen når du legger sammen:

varens pris +

eventuell toll og andre avgifter +

frakt +

eventuell forsikring +

eventuelle gebyrer, provisjoner eller liknende.

Lenke til kommentar

Har googlet litt nå og finner maaaange eksempler på folk som har samme issue med denne maskinen.

 

Da er det en svakhet i pluggen, de kan ikke påstå at det er bruks-feil fra kundens side, men Komplett har begynt å bli litt vanskelige og ha med å gjøre.

 

Det samme skjedde med en Nokia-tlf. jeg hadde, tappen i midten ble bøyd, litt stort hull så det er lett og få satt ladepluggen inn skjeivt, var ingen problemer og få det som en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Maskinen er kjøpt hos komplett, men det er vel Asus og deres service-partner her i Norge jeg må forholde meg til i denne saken når det gjelder garanti. Får høre hva komplett kan bidra med hvis garanti-saken ikke går i orden.

 

Når man ser hvordan ladepluggen på N53 er utformet er jeg forsåvidt ikke det minste overrasket over at ladeinngangen kan være utsatt for overbelastning. Har googlet litt nå og finner maaaange eksempler på folk som har samme issue med denne maskinen.

Personlig har jeg ikke hatt problemer med service hos Komplett, heller ikke den gangen det var en Asus PC. Jeg tror det vil gå bra, så lenge du skriver en skikkelig feilbeskrivelse, ta gjerne bilder og henvis til hovrofr designet er så klønete at det fakisk er meget lett at den går i stykker.

 

edit: og, som Nautica sier, hvis det er mye om dette på nettet; så er det sannsynligvis en designfeil. Legg gjerne ved en google utlisting med feilrapporten :)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke hatt problemer med service hos Komplett, heller ikke den gangen det var en Asus PC. Jeg tror det vil gå bra, så lenge du skriver en skikkelig feilbeskrivelse, ta gjerne bilder og henvis til hovrofr designet er så klønete at det fakisk er meget lett at den går i stykker.

 

edit: og, som Nautica sier, hvis det er mye om dette på nettet; så er det sannsynligvis en designfeil. Legg gjerne ved en google utlisting med feilrapporten :)

 

Det er nesten for galt å gi seg uten sverdslag men det koster en del bare å få skade- og garantispørsmålet vurdert.

Er inne på tanken om å kjøpe meg et nytt strømkort og sette det inn selv. Kunne vel også bare kjøpt en ny strøm-jack men er ingen mester med loddebolten så dette er mindre aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...