Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Skal man ha salongrifle eller noe annen form for lovlig skytevåpen så må man ha kjøpetillatelse. Hjelp til utfylling av søknad om tillatelse til å kjøpe våpen/våpendeler.

På siden jeg linket kan man også finne en del å bruke penger på. Når det gjelder salong navnet så stammer nok dette fra den tiden man drev skyting i salongen. I dag brukes vel bare navnet som en betegnelse for finkalibrete rifler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener jeg var borti en plattform for å bygge fotoportoføljer på en enkel og elegant måte i denne tråden her.. noen som kan tenke seg hva det var?

 

Hvit bakgrunn og veldig stilrent oppsett på det eksempelet jeg så hvertfall.

 

Det var ikke SmugMug btw..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har en nettside med Wordpress oppsett på. Jeg bruker versjon 2.9.2, og nå har jeg fått beskjed om å oppgradere til versjon 2.9.2.. Noen som vet hva som skjer? :p

Lenke til kommentar

Du trykker på "Update automatically" eller lignende, så skjer alt automagisk. Har opplevd feil én gang, da var det oppdatering til en betaversjon - en plugin fucka opp, men var relativt let tå fikse. :)

 

Edit: Ohh, så ikke at det var samm versjonnavn - vetdafaen hva som skjer da. :p

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

HAr kjøpt meg boka Michael Freeman's 101 beste fototips. På OBS til 149kr. Og i tips nr 40; Virkelig skarpt fokus, står det; En gammel tommefingerregel sier at man får best oppløsning omtrent to blendertrinn under maksimum, og det stemmer for det meste.

 

Denne setningen handler om hvor skarpt objektivet er. Men hva betyr denne setningen? Den er noget merkelig formulert føler jeg.. :p Hva er maksimum i denne sammenhengen? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Største blender. Altså - blend ned to blendertrinn fra største blender.

 

Gjelder ikke alltid kameraer med mindre sensor - 43-objektiver yter ofte best på full åpning, eller bare blendet ned et enkelt trinn..

 

Så mitt Nikkor 50mm f1,8 er da skarpest på f2,2 iflg denne regelen da mao? :)

Lenke til kommentar

Så mitt Nikkor 50mm f1,8 er da skarpest på f2,2 iflg denne regelen da mao? :)

Nei, for det er kun 2/3 blender - et knepp er 1/3 blender.

 

Med det objektivet vil jeg tro at f/4 til f/5.6 er smørøyet når det gjelder akarphet. Ihvertfall hvis tommelfingerregelen gjelder.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Aner ikke ?

 

Det er ikke vanlig at foto porteføljer er så store, det blir VELDIG stort når du skal legge det ut på ett bord å vise fram liksom.

 

Men du kan bare søk på "portfolio" på interfoto.no så finner du masse rart

ja, det blir noe stort. hadde egetnlig tenkt å bruke det til opppbevaring og frakt. Kunen ikke finne noe større enne A3, Foruten en som var 80x100 men den kostet 3k..

Lenke til kommentar

Nå må du snakke slik at folk skjønner deg her.. :p HUSK: jeg er en amatør!! :D

Tsk. Tsk. Hva gjør du i denne tråden da ;)

 

Fra spøk til revolver. Vi teller blendersteg i steg av roten av 2 (dvs ca 1,41). For å gjøre det enkel, så la oss velge blender 2 (som er nesten 1,8). Et blendersteg er da 2 * 1,4 = 2,8. To blendersteg er 2 * (1,4 * 1,4) = 2 * 2 = 4. Hvorfor i all verden en slik skala? Jo fordi når jeg blender ned et helt steg (fra 2 til 2,8) så må jeg halvere lukkertiden (fra f.eks. 1/250s til 1/125s). Da blir det relativt lett å regne opp og ned.

 

Men ettersom det blir litt for store hopp med hele blender-steg., så kan vi justere verdiene med 1/3 trinn av gangen . 1,8; 2; 2.2; 2.5; 2.8; 3.2 osv (hvis jeg husker rett).

 

Ble du noe mer forvirra nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Noen som har et forslag til nytt objektiv til meg? Tenker da først & fremst på fastoptikk. Noe som har bedre kvalitet enn min 50mm f1,8. Pris sånn ca opptil 6000kr nytt/brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...