Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Hva synes dere om CS4 kontra CS3? Har ikke fått oppgradert enda, men lurer på om jeg går glipp av noe stort. CS og CS3 var jo som natt og dag :wee:

 

Forøvrig. Noen som har noen fiffige ideer om hvordan jeg kan få et stativ til å stå helt i ro i baksetet til en bil? En løsning er at jeg holder det selv, men hvordan vil mine hender med selektiv parkinson fungere til dette bruke? At bilen rister blir neppe noe problem, så lenge stativet er stødigt. Nesten slik at jeg vurderer en av de gorillapodene, bare wrappe den rundt seteryggen, eller i et av festeholderene, men greit å kunne spare de pengene.

Tror du vil merke at bilen vibrerer en del, og at dette kommer til å forplante seg til/via stativet. Tror du vil få høy uttelling for å velge objektiv/hus med bil(de)stabilistering.. ;)

Gjetter på at proffene bruker noe gyrostabilisert noe, a la steadycam..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for link, Torbjørn!

 

Trond: Vibrering vil jo selvsagt være et irritasjonsmoment, men hva om man kjører i en ganske så lav hastighet? Trenger ikke store farten. Bilen kan egentlig dyttes, for den saks skyld. Har desverre ingen objektiver med stabiliseringsting. Har tillgang til ett, men brennvidden er ikke liten nok.

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg rett, så tviler jeg på at det er mulig å få kamera til å stå stødig nok i et bilsete til å unngå kamerarystelser. Grunnen er at massen som kamera representerer er blir for høy. Det vil derfor gå i selvsving, når bilen beveger seg, tror jeg.

 

Tviler og på at billedstabilisering vil kunne kompensere effektivt for slike rystelser. Billedstabilisering er optimalisert for å kompensere bevegelser introdusert av mennesker, ikke fra en bil. Vibrasjonene fra en bil vil ha helt andre frekvenser. Men igjen er dette hva jeg tror.

 

Den mest effektive måten å redusere rystelser på blir nok å mekanisk koble kamerahuset direkte til chassiet i bilen. Da vil kamera riste i takt med bilen sine vibrasjoner. Men dette er neppe praktisk gjenomførbart.

 

Så jeg konkluderer med at du nok bør tilstrebe tilstrekkelig høy lukkertid til at du fryser bevegelsene.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Bleh. Det er nå jeg skulle ha vært et mattegeni, slik at jeg kunne ha regnet ut en formel for å få kameraet til å svinge helt nøyaktig slik som vibrasjonene i bilen vil indikere at det vil svinge. Avansert panorering eller noe.

 

100% skarphet er ikke så viktig, så lenge jeg unngår at alt lysete fra dashbordet ender opp som en haug med striper. Tenkte på et rånerbilde in action. Råner. Berte. Teknomusikk. Terninger. Sogndal i vinduet. Halvmørkt ute. Kinda thing :p

Lenke til kommentar
Hva synes dere om CS4 kontra CS3? Har ikke fått oppgradert enda, men lurer på om jeg går glipp av noe stort. CS og CS3 var jo som natt og dag :wee:

Det viktigste i CS4 for meg er GPU-akselerasjon, viser like godt bilde på alle % nivåer, rotasjonsverktøyet og Auto Tone fungerer forferdelig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...