Gå til innhold

Warner velger Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Endelig har vi nok hvert fall fått oss en vinner :)

Uansett om du liker det ene eller det andre formatet, så er det til alle forbrukeresfordel at et av formatene nå vi sakte men sikkert fases ut.

 

Selv trodde jeg Blu-Ray ville vinne fra starten, da jeg ser på det som et teknisk bedre format.

Tenker da på lagringskapasitetsmulighetene, der er Blu-Ray et stykke foran HD-DVD.

 

Sony var smarte å integrerte Blu-Ray inn i PlayStation 3, noe som gav dem et stort overtak i markedet sammenlignet med HD-DVD. Toshiba har som kjent dessverre ingen slike muligheter, og fikk ikke Microsoft til å integrere HD-DVD inn i Xbox360.

 

Sony har rett og slett satset mer enn Toshiba, de har sikret flere kontrakter med forskjellige filmselskaper, og det har jo nesten fra dag en vært flere produsenter som har stått bak Blu-Ray enn som har stått bak HD-DVD, og dette måtte jo gi utslag.

 

Alt dette med soneinndeling, kopibeskyttelse osv tror jeg ikke er noe issue, da dette vil forsvinne like fort som det gjorde med / på DVD :)

 

Så all ære til Sony og Blu-Ray, som endelig ser ut til å ha lykkes.

Jeg håper bare ikke Microsoft å andre prøver å holde liv i HD-DVD så lenge som mulig, og innser at det er et dødt format fortest mulig, da det er til stor fordel for oss forbrukere.

Microsoft er jo eksperter på å gjøre livet surt for oss.

Lenke til kommentar

Eg synest ikkje det er det store problemet å ha fleire formater. I dag er kanskje prisen på ein BD-spelar (kvifor BD forresten?) litt høg, men eit HD-DVD-drev får du under 1000,-

 

Etterkvart vil prisen på avspelarar gå ned og det er ikkje noko problem å ha ein av kvar. Noko eg definitivt skal ha. Har ikkje tenkt å legge meg i ein leir og sjå langt etter filmar som kjem på HD-DVD. Nei då spanderer eg heller på meg dei kronene det kostar å kjøpe utstyr som kan spele av begge formatene så kan folk og produsentar krangle så mykje dei vil om Blu-Ray og HD-DVD.

 

Personleg skulle eg likt å sett at HD-DVD hadde det største markedet, men det ser vel litt mørkt ut akkurat no. Ulempene med sonedritten til Sony er absolutt til å irritere seg over, men det går seg vel til. Ellers betyr ikkje kopisperre eller den slags stort for min del.

Lenke til kommentar
Man kan diskutere hvilket format som er best, men bedre med ett format enn videre formatkrig uansett.

Jeg er uenig. Fortsatt formatkrig vil føre til flere spillere med støtte for begge formatene.

 

Og ikke minst dumping av pris på maskinvare og filmer. Bare se på hvordan ting er nå, om man kjøper en HDDVD spiller nå så får man 5 "gratis" HDDVD filmer (Helt gratis er de nå ikke: se mer her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=885596&hl=).

Lenke til kommentar
Ser det har blitt skrevet om BD+ som ikke skal ha blitt cracket enda, hva slags filmer er gitt ut som ikke kan kopieres? Jeg laster ned alt av HD filmer frem til denne formatkrigen er over, men har ikke kommet over en Blu-ray film til nå som jeg ikke får sett.

 

Jeg husker ikke alle, men ihvertfall die-hard-serien og simpsons vet jeg har BD+

 

AtW

 

 

Både Die-Hard og Simpsons er rippet og kan spilles av fra PC. Disse filmene ligger ute på diverse "piratfora"

 

Slysoft har "knekt" BD+ i den forstand at man kan rippe BD+ titler på linje med HD-DVD og BD titler som bare har AASC

Endret av soul
Lenke til kommentar

Spør du meg vil nedlasting av HD filmer bli polpulært i årene fremmover, lovlig eller ulovlig, utrolig hvilken kvalitet man kan få på 720p filmer som benytter den beste komprimeringsmetoden. Man kan få tilnærmet 720p HD kvalitet inn på en 4,7GB DVD, ikke dårlig, med litt høy båndbredde kan en slik film lastes ned på 1 time eller 2.

 

Kjipt det med Blu-ray, er ikke noe happy for soneinndelingen. :/

Lenke til kommentar
Man kan diskutere hvilket format som er best, men bedre med ett format enn videre formatkrig uansett.

Jeg er uenig. Fortsatt formatkrig vil føre til flere spillere med støtte for begge formatene.

Hvorfor er det fordelaktig? Det fører jo bare til høgere priser på spillerene og mer kompliserte spillere med økt risiko for feil.

Lenke til kommentar
Man kan diskutere hvilket format som er best, men bedre med ett format enn videre formatkrig uansett.

Jeg er uenig. Fortsatt formatkrig vil føre til flere spillere med støtte for begge formatene.

Hvorfor er det fordelaktig? Det fører jo bare til høgere priser på spillerene og mer kompliserte spillere med økt risiko for feil.

 

Jeg ser heller ikke den store fordelen, er det ikke bedre med bare et format, så det ikke er behov for kombispillere i det hele store?

 

Når det gjelder alt snakket om soneinndeling, så tror jeg det vil forsvinne ganske fort, se bare på DVD, det hadde jo også soneinndeling, er det noen som har opplevd problemer med det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Og ikke minst dumping av pris på maskinvare og filmer. Bare se på hvordan ting er nå, om man kjøper en HDDVD spiller nå så får man 5 "gratis" HDDVD filmer (Helt gratis er de nå ikke: se mer her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=885596&hl=).

Det hadde vi hatt uansett, må huske på at den virkelig store konkurenten her er DVD. Bare se hvordan det gikk mellom VHS og DVD.

Lenke til kommentar

Det er en tynn linje mellom forbrukerrettighet og brudd på opphavsretten. Dessverre er det nok slik at de som skriker høyest om "forbrukerrettigheter" helst er interessert i å piratkopiere. Argumenter som at "det er for dyrt, sett ned prisen" er latterlig, betal og se eller gjør noe annet.

 

Hadde jeg levd av åndsverk, så hadde jeg vært livredd for "forbrukervennlige" formater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...