Gå til innhold

Warner velger Blu-ray


Anbefalte innlegg

Ser det har blitt skrevet om BD+ som ikke skal ha blitt cracket enda, hva slags filmer er gitt ut som ikke kan kopieres? Jeg laster ned alt av HD filmer frem til denne formatkrigen er over, men har ikke kommet over en Blu-ray film til nå som jeg ikke får sett.

 

Jeg husker ikke alle, men ihvertfall die-hard-serien og simpsons vet jeg har BD+

 

AtW

 

 

Både Die-Hard og Simpsons er rippet og kan spilles av fra PC. Disse filmene ligger ute på diverse "piratfora"

 

Slysoft har "knekt" BD+ i den forstand at man kan rippe BD+ titler på linje med HD-DVD og BD titler som bare har AASC

 

Men ikke som reencodes som ikke er tatt fra en annen kilde en selve plata. Man kan ikke lage reencodes på samme måte som på andre plater, det er bare å søke litt rundt, det har vært mye diskusjon om dette i det siste, og det er ikke uten grunn. En ren rip, med alle beskyttelser inntakt (som det her er snakk om) kan man feks ikke spille av på annet enn de få avspillerene som tar orginal blu-ray.

 

AtW

 

Det ATW sier her stemmer, så BD+ har faktisk noe for seg. Det man gjør ved pirat kopiering er jo bare å ødlegge for fremtidige filmer, DVD salget stuper pga. folk som slutter å kjøpe film, og heller laster ned. Inntektene raser, dette fører til færre filmer på sikt. For å sette det på spissen, om ingen kjøper filmer, så vil det føre til at ingen gidder å lage filmer. Da har vi virkelig gjort oss selv en bjørnetjeneste......

 

Downloading is stealing......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man kan diskutere hvilket format som er best, men bedre med ett format enn videre formatkrig uansett.

Jeg er uenig. Fortsatt formatkrig vil føre til flere spillere med støtte for begge formatene.

 

hvor er de hen ? har ikke sett noen i butikken

 

Om du ikke finner de i butikken, så finner du den her.(Ja, det er dessverre bare en modell, altså monopol :( )

 

Link...

Lenke til kommentar

Spent på hva HD DVD-leireren gjør nå.

 

Enten kjører de hardt mot hardt og setter ned prisen på spillere/filmer kraftig og samtidig prøve å overtale Universal og andre om å fortsatt satse på eksklusive storfilmer til formatet.

 

Eller så tar de tapet med en gang og går over til blu-ray-siden.

 

Tipper det vil skje noe under CES-messa på mandag.

Lenke til kommentar
Hva er vitsen med soner egentlig? Hvorfor er ikke alt sonefritt?

Det er bare nok en teknikk for å tyne mest mulig penger ut av markedet. Det fungerer fordi folk finner seg i det. Lønnsnivået i de ulike verdensdelene er ulikt og dermed passer ikke en pris alle land. For å kunne selge til ulike priser i ulike land må de hindre at billige plater fraktes fra fattige land til rike land. Det gjør de med soner. I tillegg ønsker de å selge de samme filmene flere ganger til hver enkelt. Hvis jeg flytter fra f.eks USA til Norge så kan jeg ikke uten videre ta med alle filmene mine og forvente å få de spilt av i en spiller kjøpt i Norge. Filmindustrien ønsker at de som flytter mellom soner skal tvinges til å kjøpe favorittfilmene sine på nytt. Det tjener de selvsagt på.

 

Ikke noe galt i å tjene penger på generell basis, men når det går over til utpressing, hindring av fri konkurranse og andre ufine/urettferdige taktikker så reagerer jeg. Folk finner seg i alt for mye rart.

Lenke til kommentar
Det ATW sier her stemmer, så BD+ har faktisk noe for seg. Det man gjør ved pirat kopiering er jo bare å ødlegge for fremtidige filmer, DVD salget stuper pga. folk som slutter å kjøpe film, og heller laster ned. Inntektene raser, dette fører til færre filmer på sikt. For å sette det på spissen, om ingen kjøper filmer, så vil det føre til at ingen gidder å lage filmer. Da har vi virkelig gjort oss selv en bjørnetjeneste......

 

Downloading is stealing......

 

DVD har vært mulig å kopere leeenge, allikevel har salget bare gått oppover, fram til det kom nye formater. Så hvor får du det fra at "DVD-salget stuper"? Det har steget jevnt siden formatet kom, med et unntak nå i det aller siste. Det er vel det filmindustrien tjener mest på. Så at salget stuper, folk slutter å kjøpe film, og at inntektene raser er bare tull. Piratene kan dessuten hendte ut selve bildesignalet, det er for den gjengse bruker BD+ er et plagsomt hinder.

 

AtW

Lenke til kommentar
DVD har vært mulig å kopere leeenge, allikevel har salget bare gått oppover, fram til det kom nye formater. Så hvor får du det fra at "DVD-salget stuper"? Det har steget jevnt siden formatet kom, med et unntak nå i det aller siste.

Jeg tror det var i 2006 filmindustrien klagde fælt over nedgang i salget (2-3% nedgang) og skylte på piratene. Påstandene ble gått litt nærmere i sømmene og det ble blant annet funnet ut at kinobesøkene også hadde gått ned. Videre telte man antall utgivelser og det viste seg at 2006 var et år med ~10-20% færre utgivelser enn normalt. At det bare ble 2-3% nedgang i salget når filmindustrien selv produserte 10-20% mindre kan de jo prise seg lykkelig for. Det var helt unødvendig og feilaktig å skylde på piratene.

 

Slike grunnløse beskyldninger er mer regelen enn unntaket i filmindustrien. De prøver bare å "male sin egen kake". Ikke noe galt i å tjene penger, bare det gjøres på en rettferdig måte. Dessverre vinkler media det som regel fra filmindustrien sin side siden det er enklest å få tak i en pressetalsmann med sterke meninger der enn å få tak i noen fra den andre siden i saken. Folk som ikke kjenner saken tror på det de hører mest i media i stedet for å gjøre seg opp en mening selv. Dermed vinner filmindustrien gjennom med sine meninger både i media og hos hvermansen i sofakroken.

Lenke til kommentar

Jeg valgte Blu-ray for et lite år siden pga det er det formatet med mest potensiale, hva angår kvaliteten på lyd/bilde, som er det eneste som teller... størst lagring størst datastrøm...

 

La det beste alternativet vinne denne gangen...

Selv om jeg faktisk er overasket over at det tippet denne veien, trodde det ikke i høst...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
La det beste alternativet vinne denne gangen...

Helt enig, men vi legger nok forskjellige ting i hva som er best. For meg spiller hverken ubrukt båndbredde eller ubrukt lagringskapasitet noen rolle. Det som spiller noen rolle for meg er brukervennlighet. Det har BD klart minst av.

Lenke til kommentar

DVD var også "bedre en vi trenger" når det kom, mot slutten av dens levetid nå så er det ikke bra nok selv med fancy ting som oppskallering...

Ubrukt Båndbredde kan man jo begynne å snakke om når man får BD spillere på pcn...? Eller nei, da kommer det enda bedre til sin rett...

Lenke til kommentar

Kva format dei største selskapene vel er nok uansett det som vil ha mest innverknad på kva format som vil ta toppen av kransekaka, men at ein av dei forsvinn har eg ikkje tru på.

I dag er BD i ledelse, men HD-DVD har massevis av filmar, og kjem til å gje ut massevis av filmar i årene framover. Derfor blir det til at folk har ein kombispelar eller ein som kan spele kvart format.

Lenke til kommentar
Hadde jeg levd av åndsverk, så hadde jeg vært livredd for "forbrukervennlige" formater.

Hadde jeg vært vanekriminell hadde jeg vært livredd det "forbrukervennlige" politiet og rettsvesnet. Poenget mitt er at om noe er til ulempe for noen så er det ikke nødvendigvis til ulempe for samfunnet som helhet. Kopirettigheter som varer i 75 år er etter min mening alt for lenge. Det burde vært 5-10 år, samt at backup til eget bruk burde vært lovfestet eiervennlig. Det samme med overføring til nye lagringsmedia når de kommer (LP->MD->CD osv).

 

Hysterisk morsomt at du sammenligner beskyttelse av åndsverk med en vanekriminell. Eieren av opphavsretten har rett til å beskytte sitt åndsverk, mens en vanekriminell ikke har noen rett til å ta det han/hun vil ha. Jeg klarer heller ikke å se hvordan 'samfunnet' tjener på at du skal få gjøre hva du vil med et åndsverk (f.eks. dele det med naboen eller lignende).

 

Når det gjelder sonesperre så er det naturlig i visse tilfeller da rettighetene til åndsverket varierer fra område til område. At det er ulik pris i ulike regioner er heller ikke noe nytt, her er det flere faktorer som spiller inn, blant annet stordrifsfordeler, lavere mva, lavere lønnskostnader og sterkere konkurranse er faktorer som gjør at det ofte blir dyrere i Norge i forhold til andre land.

 

Det som spiller noen rolle for meg er brukervennlighet. Det har BD klart minst av.

 

Hvis du mener det å sette inn en plate i en avspiller og trykke 'play' er brukeruvennlig, så får det være deg om det.

Lenke til kommentar
Er nok bare et spørsmål om tid før vi får sonefrie spillere/utgivelser. Alle kopibeskyttelser kan knekkes, det er bare et spørsmål om tid (den er kanskje allerede knekket siden det finnes rips ute på nettet?)

 

Uansett tror jeg det er bedre med et format enn mange.

 

Nei, alle kopibeskyttelser kan ikke knekkes, det er ihvertfall ikke noe man automatisk kan regne med. Det finnes krypteringer som ikke kan knekkes (One time pads), og det finnes krypteringer som i praksis ikke kan knekkes, og som har eksistert lenge. Personlig tror jeg BD+ kommer til å knekkes, men det er ikke garantert. Slysoft har vel ymtet frampå at de skal lansere noe, og man kan vel i dag komme rundt ved å hente den digitale strømmen fra HDMI-delen, men per i dag er det ikke knekt.

 

AtW

 

Jo, OTP kan knekkes, du gjør bare et brute force og skjekker om meldingen gir noen sammenheng hver gang. Ville jo tatt VELDIG lang tid men det går ann. Om du krypterer meldingen med noe annet før du bruker OTP så vil den jo aldri gi menig (med mindre de vet at det har forekomme da)

Lenke til kommentar
Hysterisk morsomt at du sammenligner beskyttelse av åndsverk med en vanekriminell.

Det er merkelig hvor mye det går an å misforstå når neste setning begynner med "Poenget mitt er.." og det forklarer noe helt annet enn det du har oppfattet.

 

Din tolkning av hva jeg legger i ordet brukervennlighet er også helt ute på viddene. I stedet for å gå inn for å misforstå mest mulig vil jeg utfordre deg til å prøve å forstå mest mulig.

Lenke til kommentar
Er nok bare et spørsmål om tid før vi får sonefrie spillere/utgivelser. Alle kopibeskyttelser kan knekkes, det er bare et spørsmål om tid (den er kanskje allerede knekket siden det finnes rips ute på nettet?)

 

Uansett tror jeg det er bedre med et format enn mange.

 

Nei, alle kopibeskyttelser kan ikke knekkes, det er ihvertfall ikke noe man automatisk kan regne med. Det finnes krypteringer som ikke kan knekkes (One time pads), og det finnes krypteringer som i praksis ikke kan knekkes, og som har eksistert lenge. Personlig tror jeg BD+ kommer til å knekkes, men det er ikke garantert. Slysoft har vel ymtet frampå at de skal lansere noe, og man kan vel i dag komme rundt ved å hente den digitale strømmen fra HDMI-delen, men per i dag er det ikke knekt.

 

AtW

 

Jo, OTP kan knekkes, du gjør bare et brute force og skjekker om meldingen gir noen sammenheng hver gang. Ville jo tatt VELDIG lang tid men det går ann. Om du krypterer meldingen med noe annet før du bruker OTP så vil den jo aldri gi menig (med mindre de vet at det har forekomme da)

 

Feil, uansett hvor mye du brute-forcer, så kan du få frem hvilken som helst melding ut av det som er sendt, du vil få millioner av meldinger som gir mening språklig og innholdsmessig, men du vil aldri vite hvilken av de som er riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...