Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Vil Ledsager/livvaktkurs telle positivt ved opptak til PHS?

Eg har ellers 3års vekter erfaring, objektleder, områdeleder og drift erfaring.

Har som inntrykk av at erfaring fra bransjen betyr lite.

 

Livvakt som vekter? hehehehehehehe

 

Les engang til =)

 

Eg spurte om ledsager/livvakt kurs teller positivt ved opptak til PHS

 

Eg har ellers 3års vekter erfaring, objektleder, områdeleder og drift erfaring.

 

Og til info, så har bla Securitas ledsager avdeling, og har hatt sikkerheten til Al Gore for eksempel =)

 

Når Securitas og andre vekterselskaper likestiller det de kaller ledsagertjeneste med livvakttjeneste fremstår de som en eneste stor vits - de har ikke lov til å bære/bruke våpen, de har ikke noe etteretningsapparat å støtte seg på, de har ikke utrykningskjøretøy, de har en helt banal treningsstandard sammenlignet med livvakter...the list goes on. Det finnes to (tre) avdelinger i Norge som er i stand til å drive livvakttjeneste. Disse er først og fremst Politiets sikkerhetstjeneste og militærpolitiet (v/Militær livvaktavdeling). FSK/HJK har også mulighet til å stille denne kapasiteten, men det er ikke akkurat deres primæroppdrag.

 

EDIT: Beklager at dette ble OT, men jeg klarte ikke å la være å kommentere en påstand om at Securitas driver noe som ligner på livvakttjeneste...

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når Securitas og andre vekterselskaper likestiller det de kaller ledsagertjeneste med livvakttjeneste fremstår de som en eneste stor vits - de har ikke lov til å bære/bruke våpen, de har ikke noe etteretningsapparat å støtte seg på, de har ikke utrykningskjøretøy, de har en helt banal treningsstandard sammenlignet med livvakter...the list goes on. Det finnes to (tre) avdelinger i Norge som er i stand til å drive livvakttjeneste. Disse er først og fremst Politiets sikkerhetstjeneste og militærpolitiet (v/Militær livvaktavdeling). FSK/HJK har også mulighet til å stille denne kapasiteten, men det er ikke akkurat deres primæroppdrag.

 

EDIT: Beklager at dette ble OT, men jeg klarte ikke å la være å kommentere en påstand om at Securitas driver noe som ligner på livvakttjeneste...

 

 

Med mindre du har inngående kjennskap og erfaring fra spesialtjenesten til Securitas, så blir dine ord ikke annet enn spekulering og synsing. Å bære våpen (i ditt tilfelle er det vel skytevåpen du tenker på) er ingen forutsetning eller krav for å være en god ledsager, etterretning kommer fra samarbeidende organ, utrykningskjøretøy har ingen praktisk betydning, treningsstandarden vet du sannsynligvis fint lite om.

 

Spesialtjenesten holder faktisk en høyere standard enn du tror. Det var faktisk ganske mange av de på jobb under en veldokumentert sermoni i Oslo i desember.

Lenke til kommentar
Og det Jurist hevdet var at det er en viss forskjell på ledsager og livvakt.

 

Livvakter har i Norge lov til å bruke dødelig makt og har selvfølgelig politimyndighet. Bortsett fra det går jobben ut på nøyaktig det samme, å beskytte en klient. I Norge er det bestemt at kun politi og spesialutdannet militært personnel kan bruke ordet "livvakt", private aktører må bruke ordet "ledsager". Men jobben er som sagt den samme.

Lenke til kommentar
Og det Jurist hevdet var at det er en viss forskjell på ledsager og livvakt.

 

Livvakter har i Norge lov til å bruke dødelig makt

 

Nei.

 

og har selvfølgelig politimyndighet.

 

Nei.

 

Bortsett fra det går jobben ut på nøyaktig det samme, å beskytte en klient. I Norge er det bestemt at kun politi og spesialutdannet militært personnel kan bruke ordet "livvakt", private aktører må bruke ordet "ledsager". Men jobben er som sagt den samme.

... På samme måte som at både en advokat og en torpedo har som jobb å beskytte klientens interesser, kanskje...

Lenke til kommentar
Og det Jurist hevdet var at det er en viss forskjell på ledsager og livvakt.

 

Livvakter har i Norge lov til å bruke dødelig makt og har selvfølgelig politimyndighet. Bortsett fra det går jobben ut på nøyaktig det samme, å beskytte en klient. I Norge er det bestemt at kun politi og spesialutdannet militært personnel kan bruke ordet "livvakt", private aktører må bruke ordet "ledsager". Men jobben er som sagt den samme.

 

Dette er vel.. det beste jeg har hørt på lenge.

 

Med mindre du har en konkret kilde fra securitas, samt politiets hjemmesider og ikke encyclopedia så skal jeg bøye meg i støvet.

Lenke til kommentar

Einaste form for livvakter eg kjenner til i Noreg er Politi og militære på spesialoppdrag, f.eks. mens Obama var her. Desse gjekke bevepna og hadde full myndigheit til å bruke skytevåpen mot eventuelle truslar. Men den stereotype livvakt-rolla i denne samanhengen var det strengt tatt SS som stod for.

 

Ellers har vi jo garden (eller får dei ikkje utleverte skarpt lenger?).

Lenke til kommentar

Eller får dei ikkje utleverte skarpt lengre? Hoho. Den _eneste_ grunnen til å være bevæpnet, uten skarp ammunisjon, er at du trener. Garden er på oppdrag når de står vakt. Hvis du har våpen under løsing av oppdrag, har du også ammunisjon. Har du ikke tillatelse/mulighet til å bruke våpenet, legg det igjen et annet sted. men dette er strengt tatt off topic.

 

For øvrig er det nødrett som hjemler eventuell bruk av våpen for militære livvakter/politilivvakter. Nødretten er lik for alle. Forskjellen er at disse vaktene har tillattelse til å bære våpen.

Lenke til kommentar
Og det Jurist hevdet var at det er en viss forskjell på ledsager og livvakt.

 

Livvakter har i Norge lov til å bruke dødelig makt

 

Nei.

 

og har selvfølgelig politimyndighet.

 

Nei.

 

Bortsett fra det går jobben ut på nøyaktig det samme, å beskytte en klient. I Norge er det bestemt at kun politi og spesialutdannet militært personnel kan bruke ordet "livvakt", private aktører må bruke ordet "ledsager". Men jobben er som sagt den samme.

... På samme måte som at både en advokat og en torpedo har som jobb å beskytte klientens interesser, kanskje...

 

Jeg er sikker på at du vet hva jeg mener, men det er jo morsomt å kverulere en gang i blant.

 

Livvakter i Norge er personell tilknyttet PST sin livvaktavdeling og Den Kongelige Politieskorte. Disse er bevæpnet og har selvfølgelig politimyndighet. Å tro eller mene noe annet er sludder.

Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at du vet hva jeg mener, men det er jo morsomt å kverulere en gang i blant.

 

Livvakter i Norge er personell tilknyttet PST sin livvaktavdeling og Den Kongelige Politieskorte. Disse er bevæpnet og har selvfølgelig politimyndighet. Å tro eller mene noe annet er sludder.

De har ikke politimyndighet i kraft av å være livvakt, slik du fremstilte det ovenfor.

Lenke til kommentar
Securitas har faktisk en type tjeneste som blir nevnt over, men jeg regner med at det er et glorifisert navn på en stasjonær vakt som skal "passe på" en person.

Jeg tviler også på at dette er en populær, om det i det hele tatt er en tjeneste tilbudt i Norge.

 

 

Kilde: kilde!

 

Markedet er foreløpig ikke så stort her i landet, men det øker. Jeg fant en 4 år gammel artikkel fra DN som omhandler privat ledsagertjeneste.

 

"Securitas har i dag 21 mann som er opplært til ledsagertjeneste. Regionssjef Martin Holmen mener lovreguleringen allerede er på plass:

 

Vi har tre-fem oppdrag per måned, så det er jo et veldig snevert marked. I utlandet er slik ledsagertjeneste stor butikk, men det er vanskelig å antyde hvordan det vil bli i Norge fremover.

 

Mer regulering av ulike vakttjenester hadde ikke gjort noe, men regulering finnes allerede. Blant annet stilles det klare krav til hvilken bakgrunn disse ledsagerne skal ha. Securitas har også et tett samarbeid med politiet, som blir informert om våre oppdrag. Det er viktig for å hindre "cowboy-virksomhet"

 

Nå fikk du ihvertfall en bekreftelse på at tilbudet finnes i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...