Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det slik at om man er allergisk mot hund vil man ikke få sjansen til å bli politi, eller går det på allerginivået til den enkelte? Testes dette gjennom blodprøver?

Takk for svar (:

 

Dette vurderes nok hos legen før opptaket, hvis jeg ikke tar feil.

Om legen vurderer det dit hen at du er såpass allergisk at du vil få problemer med å utføre tjeneste som politimann, så blir du nok diskvalifisert der. Som du sier vurderes dette individuelt.

Hvordan testene utføres er jeg ikke sikker på, men jeg syns å huske noe om allergitester utført ved at et sporstoff fra den aktuelle allergikilden (f.eks gresspollen) påføres huden og at reaksjonen observeres.

Lenke til kommentar
Er det slik at om man er allergisk mot hund vil man ikke få sjansen til å bli politi, eller går det på allerginivået til den enkelte? Testes dette gjennom blodprøver?

Takk for svar (:

 

Dette vurderes nok hos legen før opptaket, hvis jeg ikke tar feil.

Om legen vurderer det dit hen at du er såpass allergisk at du vil få problemer med å utføre tjeneste som politimann, så blir du nok diskvalifisert der. Som du sier vurderes dette individuelt.

Hvordan testene utføres er jeg ikke sikker på, men jeg syns å huske noe om allergitester utført ved at et sporstoff fra den aktuelle allergikilden (f.eks gresspollen) påføres huden og at reaksjonen observeres.

 

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar

Da er jeg virkelig igang med treningen :) Herlig! 1000 merter i bassenget gikk nesten som en drøm, legerklæring er i boks, er i sving med riktig mat, og styrketreningen er også påbegynt.

 

 

Merker overskudd og energi kommer raskt når en er i bevegelse igjen... ser frem til en ny økt i dag... nå gleder jeg meg virkelig til å komme igang med søknadsprosessen, blir et spennende og nervepirrende halvt år :yes:

 

3 måneder til vi skal sende inn 5 1/2 til test ca... mye kan gjøres på den tida.. jeg har troa... :)

 

Så nå skal jeg studere noen trenigsvideoer, og plukke med meg noen tips,.... er det noen jenter her inne noen som har en lys ide hvordan vi på best mulig måte kan trene til bom... en lur løsning der...? jeg bare vet folk ser rart på meg når jeg begynner å samle sammen og rigge opp utstyr på gymmen til å øve på den øvelsen.... men men, det får så være...

har en mulighet på jobb hvor det er et mindre trenignssenter men mindre utstyr der da...

 

Ellers håper jeg det går bra med folket her inne... forresten visste vi hvor mange som kom på opptak forrige gang?

1600?

Lenke til kommentar
Beste øvelsen for å trene dei øvre ryggmusklane er inverted rows (øvelsen du gjer på testen) eller barbell rows. Evt. pull-ups, men rows er betre mtp. utførelse på testen.

 

Ok mener du Barbell Bent-over Row? Jeg prøvde meg på terapi master, for da kan en jo ha hælene ned i bakken for så å trekke seg opp da... men det var jo klin umulig... kom ikke av flekken... Klarte imidlertid flere da jeg rigget meg opp lik tilsvarende øvelse men da med benk stang... Tror jeg satser på barbel bent - over øvelsen og "rigging" ....

 

Takk for hjelpa ;)

Endret av Glava
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har lest ganske så mange sider her på forumet! Mye nyttig lesning, og jeg har allerede fått svar på mange av spørsmålene mine gjennom forumet!

 

Jeg har derimot et litt annet ståsted enn mange her inne, og har derfor litt konkrete spørsmål som jeg ikke har sett svar på!

 

Har tre spørsmål, og jeg skal prøve med litt stikkord, og ikke en lang avhandling! Dersom noen har en del kjennskap til det jeg spør om, f.eks kanskje noen som går/har gått på PHS, gi gjerne et lite vink (så kan jeg gi en mer utfyllende PM :D).

 

- Søker for første gang i år, vil være 26 år når jeg søker, men fyller 27 i august (født 1983). Er det noe syn på dette nå til dags? Anses dette for å være litt for "gammelt" i forhold til ønsket alder?

 

- Jeg ble stemplet udyktig på sesjon, ikke fordi jeg hadde en diagnose, men fordi jeg stod i kø på sykehuset (3 måneder, hadde 2 måneder igjen ved sesjon) for en utredning av hjertet (ufarlig uregelmessighet i hjerterytmen, litt sånn "sjekke for å være sikker"-sak). Jeg fikk direkte spørsmål om jeg ønsket å inn i militæret eller ikke. Hvis ja, ville de avvente undersøkelsen og innkalle meg til ny sesjon. Da dette var mye papirarbeid for militæret og de fryktet at sykehuset ville si at de ikke fikk stadfestet diagnose, så sa de jeg også kunne velge å la være.

 

Jeg valgte det siste, ikke av mangel på lyst til å være i forsvaret, men en ny sesjon ville føre til at jeg ikke kunne starte et studie påfølgende semester dersom jeg ikke ble dyktig, ei heller gå rett inn i militæret om jeg ble dyktig. For å slippe dette ufrivillige fri-semesteret/året, tok jeg folkehøgskole i stedet for.

 

Mitt spørsmål er: Dersom jeg fremlegger legeattest på at jeg er frisk og rask, og ikke har noe hjertefeil, vil dette bli et problem? I så fall i hvilken prosess vil legeerklæringen være nødvendig?? Søknaden, fysisk, eller intervju?

 

- Siste spørsmål: Vi bor i kristiansand nå. Kona mi har allerede fått jobb i oslo (helsevesenet) neste høst, samt hun er fra Oslo. Det er derfor ekstremt viktig at dersom jeg kommer meg igjennom nøkkelhullet og inn på PHS, at jeg kommer inn i Oslo.

 

Jeg kjenner til prosessen, inn via samordna opptak/karakterene avgjør hvem som får plass på de mest populære lærestedene (Oslo i mitt tilfelle). Jeg forstod at opptaket i år etter endt venteliste osv. endte på 49,7. Jeg har i følge mine egne beregninger 52.5 poeng (phs mente faktisk jeg hadde 52,99 poeng...men jeg har ikke helt klart å komme til det samme!). Men la oss ta utgangspunkt i 52,5 (hun på phs var ganske stressa stakkar i det hun regnet).

 

I dette ligger 8 alderspoeng og 2 poeng for folkehøgskole, og jeg oppfyller alle krav (norsk, ingen enere, etc).

 

Vil dere som har litt greie på disse tingene mene at jeg likevel bør ta opp noen fag? Eller skal det såpass mye til at snittet i oslo går opp med nesten 3 poeng på et år at det er overflødig?? Det er som sagt viktig å komme inn i oslo, men jeg vet liksom ikke hvor mye realisme/ikke realisme det er i å ryke på nettopp dette i forhold til oslo? Jeg har også hørt at dersom jeg takker nei og venter et år fordi jeg ikke kom inn der jeg ønsket (for the record, jeg vil vurdere evt. andre steder også!), så stiller en svakere året etterpå.

 

Puh! Dette var mye :)

 

 

Kjenner ikke så mye til forumreglene her, så dersom en helst ikke skal skrive så lange avhandlinger, så beklager jeg på forskudd :)

 

All hjelp er velkommen!

Lenke til kommentar

1. Eg har ikkje noko erfaring med phs, men tatt i betraktning at du betalar for utdanninga sjølv kan eg ikkje sjå korleis det kan vere noko problem.

 

2. Det har ikkje noko å sei.

 

3. Vanskeleg å sei, fullt mogleg at snittet blir lavare neste år for den del.

 

 

Det er ikkje nokon reglar mot lange postar, men det fører kanskje til at folk ikkje gidder å lese den, wall of text ftl.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har lest ganske så mange sider her på forumet! Mye nyttig lesning, og jeg har allerede fått svar på mange av spørsmålene mine gjennom forumet!

 

Jeg har derimot et litt annet ståsted enn mange her inne, og har derfor litt konkrete spørsmål som jeg ikke har sett svar på!

 

Har tre spørsmål, og jeg skal prøve med litt stikkord, og ikke en lang avhandling! Dersom noen har en del kjennskap til det jeg spør om, f.eks kanskje noen som går/har gått på PHS, gi gjerne et lite vink (så kan jeg gi en mer utfyllende PM :D).

 

- Søker for første gang i år, vil være 26 år når jeg søker, men fyller 27 i august (født 1983). Er det noe syn på dette nå til dags? Anses dette for å være litt for "gammelt" i forhold til ønsket alder?

 

- Jeg ble stemplet udyktig på sesjon, ikke fordi jeg hadde en diagnose, men fordi jeg stod i kø på sykehuset (3 måneder, hadde 2 måneder igjen ved sesjon) for en utredning av hjertet (ufarlig uregelmessighet i hjerterytmen, litt sånn "sjekke for å være sikker"-sak). Jeg fikk direkte spørsmål om jeg ønsket å inn i militæret eller ikke. Hvis ja, ville de avvente undersøkelsen og innkalle meg til ny sesjon. Da dette var mye papirarbeid for militæret og de fryktet at sykehuset ville si at de ikke fikk stadfestet diagnose, så sa de jeg også kunne velge å la være.

 

Jeg valgte det siste, ikke av mangel på lyst til å være i forsvaret, men en ny sesjon ville føre til at jeg ikke kunne starte et studie påfølgende semester dersom jeg ikke ble dyktig, ei heller gå rett inn i militæret om jeg ble dyktig. For å slippe dette ufrivillige fri-semesteret/året, tok jeg folkehøgskole i stedet for.

 

Mitt spørsmål er: Dersom jeg fremlegger legeattest på at jeg er frisk og rask, og ikke har noe hjertefeil, vil dette bli et problem? I så fall i hvilken prosess vil legeerklæringen være nødvendig?? Søknaden, fysisk, eller intervju?

 

- Siste spørsmål: Vi bor i kristiansand nå. Kona mi har allerede fått jobb i oslo (helsevesenet) neste høst, samt hun er fra Oslo. Det er derfor ekstremt viktig at dersom jeg kommer meg igjennom nøkkelhullet og inn på PHS, at jeg kommer inn i Oslo.

 

Jeg kjenner til prosessen, inn via samordna opptak/karakterene avgjør hvem som får plass på de mest populære lærestedene (Oslo i mitt tilfelle). Jeg forstod at opptaket i år etter endt venteliste osv. endte på 49,7. Jeg har i følge mine egne beregninger 52.5 poeng (phs mente faktisk jeg hadde 52,99 poeng...men jeg har ikke helt klart å komme til det samme!). Men la oss ta utgangspunkt i 52,5 (hun på phs var ganske stressa stakkar i det hun regnet).

 

I dette ligger 8 alderspoeng og 2 poeng for folkehøgskole, og jeg oppfyller alle krav (norsk, ingen enere, etc).

 

Vil dere som har litt greie på disse tingene mene at jeg likevel bør ta opp noen fag? Eller skal det såpass mye til at snittet i oslo går opp med nesten 3 poeng på et år at det er overflødig?? Det er som sagt viktig å komme inn i oslo, men jeg vet liksom ikke hvor mye realisme/ikke realisme det er i å ryke på nettopp dette i forhold til oslo? Jeg har også hørt at dersom jeg takker nei og venter et år fordi jeg ikke kom inn der jeg ønsket (for the record, jeg vil vurdere evt. andre steder også!), så stiller en svakere året etterpå.

 

Puh! Dette var mye :)

 

 

Kjenner ikke så mye til forumreglene her, så dersom en helst ikke skal skrive så lange avhandlinger, så beklager jeg på forskudd :)

 

All hjelp er velkommen!

 

Hvor vidt du er for gammel, så kan du være trygg på at du ikke er det, har flere over 30 i klassen min. I legeerklæringen krysser du av for at du har vært innom sykehuset eller noe i den duren, bare pass på å få med ALL dokumentasjon du har rundt dette så går det nok helt i orden.

 

Når det gjelder snittet: du er jo tydeligvis klar over hvordan systemet fungerer, og at du dermed ikke vil få noe sikkert svar fra noen her inne. hvis jeg var deg ville jeg tatt opp fag, fått gode karakterer, og komt deg opp på et snitt godt over 55 poeng. Da er du på "sikre siden" (dersom du kan si det er noe som heter det). Nå blir det jo enda flere plasser til høsten 2010, så det burde jo også senke kravet litt, men det er som sagt helt umulig å spekulere i dette.

 

håper det hjalp litt! Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk for respons folkens! Raske var dere også :)

 

Ut i fra det lille jeg kan huske på forumet, så stod vel noe sånn som at 1400 endte på intervju i fjor? Da hjelper det jo selvsagt at en har rundt 750 plasser i år.

 

Men snittet på f.eks oslo vil vel kanskje teoretisk sett kunne gå opp med flere søkere? Hører kanonbra ting om både bodø og kongsvinger, men Oslo vil vel alltid være den mest populære. Dersom flere kommer inn, og flere søker oslo, så kan det vel gå opp litt!

 

Men samtidig kan en jo si at en får ikke nødvendigvis 200 av de i det aller øverste sjiktet kvalifiseringsmessig inn på disse plassene (dersom søkermassen er ca lik), og at det er "de 200 neste" på lista som kommer inn. Selv om karakter ikke er alt, så er det vel ingen grunn til at nødvendigvis disse 200 skal presse opp karakterene heller.

 

Jaja, vi får se da! Takk for all hjelp! Flott å ha et sted å henvende seg!!

Lenke til kommentar
- Søker for første gang i år, vil være 26 år når jeg søker, men fyller 27 i august (født 1983). Er det noe syn på dette nå til dags? Anses dette for å være litt for "gammelt" i forhold til ønsket alder?

 

Er vel heller bare at det finnes mindre ønskede aldre enn andre, alle folk er ønskelig så fremt de er skikket. Det å være 26 år kan være svært positivt i et slikt tilfelle som dette hvor du søker til politihøgskolen. Du har masser av erfaring (håper jeg) osv.

 

- Jeg ble stemplet udyktig på sesjon, ikke fordi jeg hadde en diagnose, men fordi jeg stod i kø på sykehuset (3 måneder, hadde 2 måneder igjen ved sesjon) for en utredning av hjertet (ufarlig uregelmessighet i hjerterytmen, litt sånn "sjekke for å være sikker"-sak). Jeg fikk direkte spørsmål om jeg ønsket å inn i militæret eller ikke. Hvis ja, ville de avvente undersøkelsen og innkalle meg til ny sesjon. Da dette var mye papirarbeid for militæret og de fryktet at sykehuset ville si at de ikke fikk stadfestet diagnose, så sa de jeg også kunne velge å la være.

 

Den tror jeg du nesten må sende inn til PHS for å spørre om. Så vidt jeg kan huske så har nesten alle medisinske spørsmål her i tråden blitt henvist videre siden det ikke er noe særlig fasitsvar uten om det generelle i de medisinske kravene. Tror nok du kan spørre Tommy på PHS sin offisielle gruppe på facebook, han vet alt om sånne saker og ting.

 

Til det siste spørsmålet; Det er helt uforutsigbart hvordan snittet utvikler seg, dog tror jeg det kommer til å synke litt ettersom at det skal bli høyere opptak, men det er sikkert slik at siden det er flere så kommer flere til å sette PHS i Oslo som førstevalg, derav høyere snitt. Det er veldig uklart å gi et konkret svar på det. Men i og med at du har 52 poeng, så tror jeg du ligger sabla godt an. Lykke til!

 

Forresten så kan jeg huske at det er ei her i tråden som har barn, hund (?), hus og mann som pendler Oslo - Kongsvinger for å gå på PHS, så det er ikke synd på deg om du ikke skulle komme inn i Oslo :p

Lenke til kommentar

Hehe :)

 

Det er helt sant! Rimelig pris for et yrkesliv en forhåpentligvis er svært fornøyd med i en god del år!

 

Jeg ville løyet om det ikke hadde vært mer... la oss si praktisk... om jeg kom hjem hver dag med t-banen til kone og barn (har en på fem mnd) :)

 

Men jeg har som sagt hørt mye positivt om miljøet på kongsvinger i deres første år så langt!

 

Skal høre med Tommy på det punktet! Thanx!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...