Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om hvordan det ligger ann med ettersending av karakterer, mtp. forbedring?

Ja det lurer jeg også på ....

De som en forbedrer til sommeren er jo fristen i juli eller noe .... Men jeg har forbedret nå dvs. i desember... noen som vet hvordan man gjør dette.. sender det direkte til phs? Har uansett ikke fått kompetansebeviset enda,... hummm :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det lurer jeg også på ....

De som en forbedrer til sommeren er jo fristen i juli eller noe .... Men jeg har forbedret nå dvs. i desember... noen som vet hvordan man gjør dette.. sender det direkte til phs? Har uansett ikke fått kompetansebeviset enda,... hummm :roll:

 

Ring privatistkontoret der du tok opp eksamen som privatist og be om å få tilsendt kompetansebevis. Noen steder blir dette gjort automatisk, andre steder er det en fordel å purre på de.

Det du gjør er at du søker innen 1. mars, og når du får omslagsarket sender du inn kompetansebevisene dine som bevis på at du har forbedret karakterer. Husk rett kopi på alt du sender inn!

 

Lykke til! :o)

Lenke til kommentar
får man vite på noe tidspunkt før man får svaret fra SO (om man har kommet inn eller ikke) om man har betått intervjuet?

 

Nei, svaret får du når hovedopptaket er avsluttet. Kjenner så altfor godt til følelsen når du må gå og vente i opptil 2 måneder på svar! Men det er litt av det som er herlig med å søke på denne skolen.. :o)

Endret av redcap_
Lenke til kommentar
Fremdeles liv i denne tråden :)

 

Søkte phs i fjor, men klarte nok ikke overbevise helt på intervjuet. Ellers gikk det fysiske kjempebra :)

Litt interessant dette her. Er det flere som ryker på intervjuet enn det fysiske? Du trenger ikke å gå i detalj, men hva er det egentlig som gjør at man "ikke overbeviser" på intervju? Hva spør de om?

Lenke til kommentar
Fremdeles liv i denne tråden :)

 

Søkte phs i fjor, men klarte nok ikke overbevise helt på intervjuet. Ellers gikk det fysiske kjempebra :)

Litt interessant dette her. Er det flere som ryker på intervjuet enn det fysiske? Du trenger ikke å gå i detalj, men hva er det egentlig som gjør at man "ikke overbeviser" på intervju? Hva spør de om?

 

Hei!

 

Slik jeg erfarte intervjuet er dette individuelt og det er ofte egenerklæringen du skriver etter du har bestått de fysiske prøvene, som legger et grunnlag for selve intervjet. Med dette i mente blir det ren tipping å svare på hva opptaksnembda spør om. Likevel kan jeg jo dele noen erfaringer jeg gjorde meg;

 

Jeg startet først å fortelle om meg selv, og var egentlig ganske nervøs i begynnelsen, noe som igjen førte til et par hjernetepper her og der! Det virket også som om mange av spørsmålene jeg fikk, var basert på hva jeg fortalte om meg selv. Derfor er det kanskje også lurt å vite hva man ønsker å fortelle om seg selv.

 

Ellers vil jeg råde søkere å gjøre seg opp noen tanker om f.eks. hvorfor man ønsker å bli politi, positive og negativer sider ved å være politi, etiske dilemmaer man kan komme borti, egne holdninger og verdier, samt sette seg litt inn i politietaten og politiets oppgaver. Det er også viktig å være ærlig, da småsnusk raskt blir gjennomskuet. Opptaksnemda vil ikke nødvendigvis høre det man tror de vil høre. Selv brukte jeg lang tid, om så ikke lengre tid på å forberede meg på intervjuet, enn til de fysiske prøvene.

 

Ønsker alle lykke til! Dette går bra og er ingenting å grue seg til :)

Lenke til kommentar

Fordi Fengselsskolen (og forsåvidt også Jernbaneskolen, befalsskolene, og Krigsskolene) er en etatsskole med bl.a. tilhørende plikttjeneste, mens PHS er en normert bachelorgrad som er innpasset i det ordinære utdannelsessystemet.

 

Hvorfor skal staten betale utdannelsen din?

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hvorfor skal staten betale utdannelsen din?

Hvorfor skal man jobbe gratis for staten i et år? Jeg syns det bare er rimelig at studenter skal få lønn under andreåret (merk: Kun i praksisåret.) Det trenger ikke være mye engang, men det må være sånn at man kan leve på det. Det blir for dumt at man etter endt utdanning skal ha et digert studielån fordi man må jobbe 100% gratis for staten.

Lenke til kommentar
... Og du tillegger derfor hva Fengselsskolen sier om seg selv vekt? Kurs i kildekritikk, kanskje.

 

Men man kan jo legge opp til slik Krigsskolen gjør det. Tre års lønnet utdannelse, og seks tre pliktår.

Rettet. Bare når du får lønn for å gå ved en sivil skole du får 2 pliktår per utdannelsesår. Tar du bacheloren ved krigsskolen

For øvrig er vel krigsskolen like normert og innpasset i resten av utdanningssystemet som PHS?

 

Og så vidt jeg ser etterspørs bare Thomas betaling under praksisen, ikke under selve utdannelsen (selv om sistnevnte også i mine øyne hadde vært logisk, i og med at KS og FS gir det).

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Hvorfor skal staten betale utdannelsen din?

Hvorfor skal man jobbe gratis for staten i et år? Jeg syns det bare er rimelig at studenter skal få lønn under andreåret (merk: Kun i praksisåret.) Det trenger ikke være mye engang, men det må være sånn at man kan leve på det. Det blir for dumt at man etter endt utdanning skal ha et digert studielån fordi man må jobbe 100% gratis for staten.

 

Det er det jeg mener. Man gir staten et gratis praksisår med ganske høy risikofaktor.

 

Og til informasjon:

 

Jeg vet ikke om man kan påstå at befalskolen er lønnet. Det første året får du dagpengene en vernepliktig korporal ville fått, mens det andre året jobber du i praksis som serjant, og det får du naturlig nok lønn for. Slik burde det vært i politiet. Man skal ikke jobbe gratis, uansett hva. Lærlinger i alle fag, privat eller offentlig får lønn begge årene i praksis. Her snakker vi selvfølgelig om lav lønn fordi det er utdanning, men det er nok til å vike fra studielånet. Hvorfor skal ikke politiet klare det samme?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Lærlingelønn er delt opp slik at man over to år tjener ett års lønn. Effektivt sett halv lønn. Snittlønna i 2006 var 304 000 for Pb1, så det skulle bli cirka 152 000. Trekk fra to måneder man ikke lønnes (sist jeg sjekket var skoleåret fortsatt ti måneder ved PHS), så sitter man igjen med 126k før skatt. Skatten blir drøye 21k skulle jeg tro - dvs sitter man igjen med 105k. Dette er da beregnet etter snittlønn for Pb1 - antageligvis er reell inntekt noen hakk lavere enn det igjen.

 

Spørsmålet blir da hvorfor man skal betale mennesker man fra før av taper penger på.

Lenke til kommentar
Lærlingelønn er delt opp slik at man over to år tjener ett års lønn. Effektivt sett halv lønn. Snittlønna i 2006 var 304 000 for Pb1, så det skulle bli cirka 152 000. Trekk fra to måneder man ikke lønnes (sist jeg sjekket var skoleåret fortsatt ti måneder ved PHS), så sitter man igjen med 126k før skatt. Skatten blir drøye 21k skulle jeg tro - dvs sitter man igjen med 105k. Dette er da beregnet etter snittlønn for Pb1 - antageligvis er reell inntekt noen hakk lavere enn det igjen.

 

Spørsmålet blir da hvorfor man skal betale mennesker man fra før av taper penger på.

Hvorfor gjør man det på krigsskolen? På fengselskolen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...