Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det sånn at de fraviker fra fra opptaksregelen "minst karakter 3. i norsk", noe som jeg selv må si meg enig i at er dumt. Vi trenger ikke Politifolk som prater gebrokkent norsk. Men på en annen side så bidrar det med at vi får bredere "stall" i Politiet. Syns de som blir sluppet inn burde bli pålagt å ta opp norsk!

Lenke til kommentar
Nå er det sånn at de fraviker fra fra opptaksregelen "minst karakter 3. i norsk", noe som jeg selv må si meg enig i at er dumt. Vi trenger ikke Politifolk som prater gebrokkent norsk. Men på en annen side så bidrar det med at vi får bredere "stall" i Politiet. Syns de som blir sluppet inn burde bli pålagt å ta opp norsk!

Å kreve karakteren 3 i norsk sikrer ikke mot gebrokkent norsk. Norskkarakteren er et uttrykk for elevens kunnskapsoppnåelse i norskfaget og innsikt i norsk språk- og tildels samfunnshistorie.

Lenke til kommentar
Så du syns det er greit at bare fordi man er innvandrer så skal du få slippe å ha 3 i norsk, mens andre som kanskje hadde 3, ikke kommer inn fordi innvandreren skal kvoteres inn?

 

Det er helt utrolig hvordan enkelte klarer å tillegge en objektiv observasjon en hel masse undertoner og mening mellom linjene... Unge, lovende krikkert har vel ikke sagt et eneste ord som tilsier at han synes hverken det ene elller det andre av det du insinuerer?

Lenke til kommentar
Når Securitas og andre vekterselskaper likestiller det de kaller ledsagertjeneste med livvakttjeneste fremstår de som en eneste stor vits - de har ikke lov til å bære/bruke våpen, de har ikke noe etteretningsapparat å støtte seg på, de har ikke utrykningskjøretøy, de har en helt banal treningsstandard sammenlignet med livvakter...the list goes on. Det finnes to (tre) avdelinger i Norge som er i stand til å drive livvakttjeneste. Disse er først og fremst Politiets sikkerhetstjeneste og militærpolitiet (v/Militær livvaktavdeling). FSK/HJK har også mulighet til å stille denne kapasiteten, men det er ikke akkurat deres primæroppdrag.

 

EDIT: Beklager at dette ble OT, men jeg klarte ikke å la være å kommentere en påstand om at Securitas driver noe som ligner på livvakttjeneste...

 

 

Med mindre du har inngående kjennskap og erfaring fra spesialtjenesten til Securitas, så blir dine ord ikke annet enn spekulering og synsing. Å bære våpen (i ditt tilfelle er det vel skytevåpen du tenker på) er ingen forutsetning eller krav for å være en god ledsager, etterretning kommer fra samarbeidende organ, utrykningskjøretøy har ingen praktisk betydning, treningsstandarden vet du sannsynligvis fint lite om.

 

Spesialtjenesten holder faktisk en høyere standard enn du tror. Det var faktisk ganske mange av de på jobb under en veldokumentert sermoni i Oslo i desember.

 

Beklager at dette er off-topic, men det blir for dumt å la slike talentløse påstander stå ubesvart i det offentlige rom.

 

1) Våpen (skytevåpen eller andre) er en forutstening for å kune forsvare VIP'n effektivt. Jeg vet ikke hva du legger i "å være en god ledsager", men så lenge man ikke kan passe på VIP'n, hjelper det ikke med gode kursresultater og pene klær.

2) Hvilke "samarbeidende organ", som deler ut pålitelige etterretningsopplysninge, mener du at Securitas har å spille på?

3) Utrykningskjøretøy er alfa og omega for å kunne komme seg unna en trussel på en effektiv måte (i alle fall i Norge). Å påstå noe annet vitner om ganske kraftig mangel på forståelse. Du kan gjerne skrike om nødverge/nødrett til du blir oransje i trynet, men du kommer ikke fortere frem uten blålys av den grunn.

4) Treningsstandarden vet jeg riktig nok ikke veldig mye om, men min påstand er basert på det overnevnte. Når man mangler (skyte)våpen, etterretning, kjøretøy og hjemmelsgrunnlag for maktbruk, er det veldig vanskelig (les: umulig) å trene på en slik måte at man blir like god som PST og ML.

 

Hvis du må krangle videre om dette, lag en ny tråd eller send meg en PM.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Så du syns det er greit at bare fordi man er innvandrer så skal du få slippe å ha 3 i norsk, mens andre som kanskje hadde 3, ikke kommer inn fordi innvandreren skal kvoteres inn?

 

Det er ikke en rett å få studere ved PHS. Inntaket til PHS til enhver tid skal styres av politiets behov. Dersom politiets behov inkluderer mennesker som kan bringe innsikt i andre kulturer til politiet, så er det faktisk opp til PHS å avgjøre at disse skal anses for å være mer kvalifiserte enn fremkommer av papirene deres.

 

Noen ganger er det lov å ta et skritt tilbake og se på det større bildet, i stedet for å whine & syte om at en stakkars fyr som hadde 3 ikke kom inn til fordel for enn som hadde 2. Det som til syvende og sist avgjør er hvem PHS mener er best kvalifisert. Og der er det ikke alltid karakterer som teller.

 

Det kan alle de som røyk på intervjuet skrive under på.

 

Det jeg ser at politiet taper er innsikt i norske samfunnsforhold og norsk språkhistorie. Og det har vel egentlig politiet ganske høy kompetanse i, har de ikke? Eller er du kanskje av den formening at man slutter å lære etter at karakteren er satt, eller at et tall på et papir er en endelig avgjørelse i forhold til potensiale?

 

Eller er du rett og slett snurt fordi du synes de ikke fortjener det? Hvis man ser på unntaket fra norskkarakteren alene må de da altså ha konkurrert seg til et like høyt snitt som alle andre (i de andre fagene), de må ha bestått de fysiske prøvene, og de må ha bestått intervjuprosessen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg er absolutt ikke imot flere minoritetsstudenter, men det må ikke gå på bekostning av norskkunnskaper. De skal bli politi i Norge, ikke landet de har emigrert fra. Dersom politifolk med minoritetsbakgrunn ikke kan kommunisere godt nok med nordmenn, det være seg skriftlig eller muntlig, så blir det fort et stort skille mellom "norsk politi" og "innvandrerpoliti." Det som gjør hele greien med politifolk med minoritetsbakgrunn er jo at de bygger broer mellom det norske politiet og innvandrere som gjerne har dårlig inntrykk av politiet. Begynner man å ta inn folk som ikke kan tilstrekkelig norsk, tar man bort meningen med å rekruttere minoriteter.

Lenke til kommentar
Jeg syns det blir litt dumt at det skal tas mer hensyn til at det er politisk korrekt enn at de best kvalifiserte studentene som kommer inn.

 

Som jeg sa ovenfor -- PHS avgjør hvem som er best kvalifisert i forhold til de målene de ønsker å sette.

 

Jeg kjenner 2 av de 56 som ble tatt inn "på kvote". Ingen av de besto alle krav men ble tatt inn fordi de var kvinner.

Lenke til kommentar
Jeg er absolutt ikke imot flere minoritetsstudenter, men det må ikke gå på bekostning av norskkunnskaper.

 

Kunnskaper i norsk muntlig og skriftlig er faktisk en svært, svært liten del av norskfaget slik det undervises på VGS.

 

Formålet med krav om norskkarakter for inntak på PHS var å sikre velreflekterte politimenn med innsikt i norsk samfunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Kunnskaper i norsk muntlig og skriftlig er faktisk en svært, svært liten del av norskfaget slik det undervises på VGS.

Når var det du gikk på VGS? Fokuset på å kunne ordlegge seg skriftlig i norskfaget på VGS er etter hva jeg har erfart gjennom mine 2 og 1/2 år ganske høyt. Sikkert individuelt fra skole til skole, men jeg tror ikke at noen kan få en 5'er i norsk hvis man ikke skriver nogenlunde grammatisk korrekt. Norskfaget bør dog rette seg mer mot grammatikk og lignende enn litteratur og forfattere, men dette blir igjen en annen diskusjon som ikke hører hjemme her.

 

Formålet med krav om norskkarakter for inntak på PHS var å sikre velreflekterte politimenn med innsikt i norsk samfunn.

Kilde?

Lenke til kommentar
Kunnskaper i norsk muntlig og skriftlig er faktisk en svært, svært liten del av norskfaget slik det undervises på VGS.

Når var det du gikk på VGS? Fokuset på å kunne ordlegge seg skriftlig i norskfaget på VGS er etter hva jeg har erfart gjennom mine 2 og 1/2 år ganske høyt. Sikkert individuelt fra skole til skole, men jeg tror ikke at noen kan få en 5'er i norsk hvis man ikke skriver nogenlunde grammatisk korrekt. Norskfaget bør dog rette seg mer mot grammatikk og lignende enn litteratur og forfattere, men dette blir igjen en annen diskusjon som ikke hører hjemme her.

 

Jeg gikk ut av VGS like før Kunnskapsløftet slo inn. Og det var en klar forutsetning for undervisningen at norsk språk, det skulle man allerede ha lært. Norskundervisningen på VGS bar ikke preg av norsk språk (med visse unntak for nynorsken), snarere var den nærmere beslektet med historie. Norsk språkhistorie, hvordan politiske hendelser satte sitt preg på hva som ble diktet og skrevet, osv.

 

Jeg siterer fra Læreplanverket for Kunnskapsløftet, som du formodentlig er kjent med siden du kommer med slike bastante uttalelser om hva norskfaget er:

 

Norskfaget er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling.

 

Hvis du går gjennom kompetansemålene i læreplanverket for VG1, VG2, og VG3 vil du se at ingen av målene setter krav til grammatikkforståelse, staving, et cetera. Det er fordi eleven vil ha hatt norsk i ti år allerede, og det formodes at eventuelle feil som gjenstår på dette tidspunktet må eleven rette selv.

 

Så, jeg siterer meg selv:

 

Kunnskaper i norsk muntlig og skriftlig er faktisk en svært, svært liten del av norskfaget slik det undervises på VGS.

 

Formålet med krav om norskkarakter for inntak på PHS var å sikre velreflekterte politimenn med innsikt i norsk samfunn.

Kilde?

Det jeg skrev ovenfor, samt side snørrogførti i en utredning jeg leste i papirform og derfor ikke finner igjen på nett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Tillat meg å sitere meg selv;

Fokuset på å kunne ordlegge seg skriftlig i norskfaget på VGS er etter hva jeg har erfart gjennom mine 2 og 1/2 år ganske høyt.

 

Bastante uttalelser? Tror ikke det, så du trenger ikke være så aggressiv. Jeg sier bare hva jeg, som faktisk går på skolen etter at kunnskapsløftet ble innført, har erfart på to forskjellige skoler gjennom to og et halvt år. Nei, jeg har ikke tatt meg bryet med å lese kunnskapsløftet. Det faktum at mange lærere tilpasser kunnskapsløftet slik de vil spiller nok også en rolle.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...