Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Hvorfor gjør man det på krigsskolen? På fengselskolen?

I hvilken grad er det relevant? Man får begrunne det for politiet, ikke syte og klage over at noen andre får.

 

PHS har strebet etter akkreditering som høgskole. Med dette følger Lånekassen som den strenge hovedregel. Krigsskolene er også akkreditert, men her har man kommet til ordningen med pliktår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor gjør man det på krigsskolen? På fengselskolen?

I hvilken grad er det relevant? Man får begrunne det for politiet, ikke syte og klage over at noen andre får.

 

PHS har strebet etter akkreditering som høgskole. Med dette følger Lånekassen som den strenge hovedregel. Krigsskolene er også akkreditert, men her har man kommet til ordningen med pliktår.

 

Slapp av, krikkert! Skjønner ikke denne småhissige holdningen din til en debatt som tross alt foregår også innad i politiet den dag i dag? HELT legitimt tema!

 

For en tid tilbake tok jeg fly og havnet på siden av en politisjef, og gitt min situasjon, var jeg selvsagt klar for å slå av en prat. Da vi kom inn på praksisåret, så sa han at han var blant de som mente at studenter burde få en form for økonomisk godtgjørelse i praksisåret sitt. Han begrunnet det med at politiet i norge ikke ville gått rundt uten studentene i praksis, og at de i mange distrikter hadde såpass "tunge" oppgaver, at det i hans øyne ville være helt naturlig. Han sa også at det at PHS har såpass strenge holdninger som de har i forhold til jobb på si i praksisåret, så gir en studentene få muligheter til å spe på en ofte trang studelånsordning (mange må pendle eller bruke bil i denne perioden).

 

Og i hvilken grad er det relevant hva andre får?? Stor grad selvsagt.

 

Jeg syntes ikke det er snakk om å "syte og klage" som du sier. Det er et betimelig spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg er i praksis nå, og hadde jeg hatt muligheten ville jeg glatt tatt et pliktår etter PHS dersom jeg ble lønnet i år. Vi jobber ikke jul- eller påskeferie, men utover det er det 100 % turnus fordelt over dag, kveld og nattskift. Også endel leiropphold samt hospitering der man ikke burde være så mye borte.

 

Resultatet av det er veldig lite tid til jobbing på si og man har kronisk dårlig råd hele gjennom hele skoleåret.

 

Et krav til bierverv er at det ikke skal gå utover oppmøte eller læring. Men jeg skal være den første til å si at det har vært vakter jeg har ringt inn og sagt at jeg ikke er i form til å møte. Fordi jeg var syk? Nei. Jeg var sliten etter nattevakt på andre jobben. Og jeg har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt - Jeg må faktisk ha penger til husleie og mat.

 

At vi ikke er lønnet begrunnes med at vi ikke er en ressurs i patruljen, men skal lære og erfare. Det er bare tull. På mitt vaktlag er vi to studenter i tillegg til den ordinære styrken. Det betyr at laget kan stille opp med en ekstra patrulje - og om alle patruljene er opptatt sier det seg selv at patruljen som er "til overs" faktisk er en ressurs.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Jeg er i praksis nå, og hadde jeg hatt muligheten ville jeg glatt tatt et pliktår etter PHS dersom jeg ble lønnet i år. Vi jobber ikke jul- eller påskeferie, men utover det er det 100 % turnus fordelt over dag, kveld og nattskift. Også endel leiropphold samt hospitering der man ikke burde være så mye borte.

 

Resultatet av det er veldig lite tid til jobbing på si og man har kronisk dårlig råd hele gjennom hele skoleåret.

 

Et krav til bierverv er at det ikke skal gå utover oppmøte eller læring. Men jeg skal være den første til å si at det har vært vakter jeg har ringt inn og sagt at jeg ikke er i form til å møte. Fordi jeg var syk? Nei. Jeg var sliten etter nattevakt på andre jobben. Og jeg har ikke dårlig samvittighet i det hele tatt - Jeg må faktisk ha penger til husleie og mat.

 

At vi ikke er lønnet begrunnes med at vi ikke er en ressurs i patruljen, men skal lære og erfare. Det er bare tull. På mitt vaktlag er vi to studenter i tillegg til den ordinære styrken. Det betyr at laget kan stille opp med en ekstra patrulje - og om alle patruljene er opptatt sier det seg selv at patruljen som er "til overs" faktisk er en ressurs.

 

Så neste gang det er nødvendig å pågripe noen kan du bare gå til siden og argumentere med at du ikke er en ressurs, men at du kun er der til å lære og erfare. For meg høres lære og erfare ut som observarsjon. Fysisk arbeid er en ressurs, og bør lønnes deretter. Fatter ikke at det er diskuterbart.

Lenke til kommentar

En eller annnen form for økonomisk støtte under praksis året er noe PF jobber mot. Har flere i min klasse som må finne en annen ekstra jobb. Mange må dessuten flytte under praksis året som medfører ekstra utgifter.

At man under praksis året er en ressurs er det nok liten tvil om :)

Lenke til kommentar
Hva som skjer fremover aner jeg ikke, men at kvaliteten på læring under praksisåret kan gå på bekostning av økonomien er det ingen tvil om.

 

Det tviler jeg ikke et sekund på!

Jeg har en venninne som går første året, å tilogmed der sliter hun! O_o

 

Som følge av det har jeg bestemt meg for å jobbe et par år og samtidig legge opp penger før jeg begynner på phs.

 

Kan jeg forresten spørre hva du jobber med? =D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

PHS avdeling Oslo arrangerer åpen dag for videregående avgangselever! Sjekk det ut på facebook: http://www.facebook.com/event.php?eid=308474242425 :)

 

Redigert: Vi i Politiportalen lurer forresten på om det er noen av dere som skal dit, som kunne tenke seg å ta litt bilder og skrive et lite referat/reportasje fra dagen? Send meg en PM eller e-post på [email protected] da :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
PHS avdeling Oslo arrangerer åpen dag for videregående avgangselever! Sjekk det ut på facebook: http://www.facebook.com/event.php?eid=308474242425 :)

 

Redigert: Vi i Politiportalen lurer forresten på om det er noen av dere som skal dit, som kunne tenke seg å ta litt bilder og skrive et lite referat/reportasje fra dagen? Send meg en PM eller e-post på [email protected] da :)

 

 

Hadde man bare vært vgs-elev i Oslo :(

 

Er det forresten ikke litt søkt at "Politiportalen" driftes av håpefulle unge som ikke engang har tilknytning til yrket?

For at tråden ikke skal skli ut slik at wildwolf må spanke oss, foreslår jeg at de som vil diskutere dette sender PM :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
PHS avdeling Oslo arrangerer åpen dag for videregående avgangselever! Sjekk det ut på facebook: http://www.facebook.com/event.php?eid=308474242425 :)

 

Redigert: Vi i Politiportalen lurer forresten på om det er noen av dere som skal dit, som kunne tenke seg å ta litt bilder og skrive et lite referat/reportasje fra dagen? Send meg en PM eller e-post på [email protected] da :)

 

 

Hadde man bare vært vgs-elev i Oslo :(

 

Er det forresten ikke litt søkt at "Politiportalen" driftes av håpefulle unge som ikke engang har tilknytning til yrket?

For at tråden ikke skal skli ut slik at wildwolf må spanke oss, foreslår jeg at de som vil diskutere dette sender PM :p

Hehe, ja, får passe oss for det. PM sendt ;)

Lenke til kommentar

Jeg har en venninne som går første året, å tilogmed der sliter hun!

 

Som følge av det har jeg bestemt meg for å jobbe et par år og samtidig legge opp penger før jeg begynner på phs.

 

Veldig lurt vil jeg tro. En ting som jeg tror kanskje hindrer endel (misforstå meg rett) voksne i å søke, er at de er etablerte med bil, hus, hund, svigermor, barn etc etc, og kanskje har stiftet seg endel gjeld. Dersom den andre parten ikke jobber, og man selv skal studere, sier det seg selv at man velger bort denne muligheten, uansett hvor mye man har lyst. Blir litt feil at man skal havne i et økonomisk uføre i ettertid fordi man velger å ta seg en utdannelse.

 

Selv syntes jeg det er merkelig at politiet ikke har lønnet utdannelse. Både Tollvesenet, Fengselsvesenet etc har full lønn under utdannelse, og hadde dette vært tilfellet på PHS tror jeg nok fort at mange, og potensiellt svært gode politiemner, hadde valgt denne utdannelsen.

 

Kan være helt ærlig for min egen del. Ligger veldig i vippepunktet, og har søkt meg inn i år. Kommer til å møte på opptaksprøvene og eventuellt intervju. Dersom jeg mot formodning skulle bli valgt ut til en studieplass, får jeg ta en stilling til hvorvidt jeg vil eller ikke... Men da veit jeg at sjansen er der i hvertfall :)

 

Så norgespakken med papirer blir sendt inn i midten av mars i år også :)

 

Forøvrig må jeg ønske alle sammen lykke til i år, og håper flere av dere (med gode muligheter) kommer inn.

Endret av Rune 30
Lenke til kommentar

Jeg har en venninne som går første året, å tilogmed der sliter hun!

 

Som følge av det har jeg bestemt meg for å jobbe et par år og samtidig legge opp penger før jeg begynner på phs.

 

Godt du venter litt, så kanskje vi blir klassekamerater! :D

Jeg har ihvertfall også tenkt å få meg litt mer erfaring av ymse slag, samt noen år på baken før jeg søker. Jeg satser også på å legge opp en del penger før jeg begynner. Jeg har også noen venner som går phs, de sliter også økonomisk.

Lenke til kommentar

Var faktisk ikke klar over at det ikke ble gitt lønn til politistudenter, men samtidig så har jeg aldri tenkt noe særlig over det. Men jeg syns dere fortjener, dersom (og bare dersom) dere trenes og er med på øvelser av forskjellige slag, noe jeg er overbevist om at dere er. Slikt er jo sånt som tar mye av tiden deres, og da er det naturlig at dere som framtidige politibetjenter ikke skal bli rævkjørt økonomisk i samme slengen.

 

Planen til 'kaktuz' høres ihvertfall smart ut.

Lenke til kommentar

Det verste er jo det økonomiske etterslepet som kan ta jævlig lang tid å innhente igjen...

 

Men når det er sagt, så finnes det sparekontoer, og har man en jobb før man søker PHS, kan man alltids prøve å jobbe seg ned mot "sparebluss" rent forbruksmessig, og sette av litt penger på en høyrentekonto. Da har man i hvertfall litt grunnlag videre...

Lenke til kommentar

Jeg syns det er forferdelig at en av de viktigste yrkene ikke har rett til penger ved utdanning, særlig når tollvesenet ol. har det. Hadde utdannelsen vært litt lønna, så det hadde vært muligheter for å gå der uten å havne i et uføre av lån og nattejobbing ved siden av, kunne flere flinke folk meldt seg inn.

 

For det er faktisk mye søppel i politiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...