Gå til innhold

Posten vil fortolle varer jeg har fått gratis


CaZpeR

Anbefalte innlegg

Enig, bortsett fra at jeg tror det blir mer riktig at du tar kontakt med butikken før du betaler noe som helst. Hvis en norsk bedrift har lovet deg en vare du har betalt for (selv om filmene er "gratis", har du betalt for dem som en del av pakka) er det deres problem å betale toll og avgifter osv. Jeg ville rett og slett bedt butikken ordne opp, eller i alle fall gitt dem en sjanse til å ordne opp, før du kommer med regninga.

 

Nå er det min egen butikk jeg har kjøpt gjennom :) Så akkurat å kjefte på butikken blir som å stå i speilet :p Men jeg kom jo til et "felles" kundesenter hos Posten, så om jeg hadde fått et direktenummer til tollen hadde jo vært kjempefint. Men tar bare å sender med kvittering og brev om hva dette er og at jeg har betalt moms på varen. Men i værste fall så er ikke momsen på så all verdens så kan jo leve med det. Men i prinsippet så blir det jo feil.

 

Men jale. Dette blir ikke det samme. Hadde det vært en vare jeg kjøpte fra Kina så hadde jeg ikke hatt noe diskusjonsgrunnlag, da sier det seg selv at jeg måtte betalt toll. Men her er det snakk om en vare som er kjøpt innenfor landets grenser hvor man måtte sende inn et skjema for å få restene :)

 

 

Hmm, med stadig nye opplysninger begynner det å bli en litt komplisert sak :) .

 

Hvis du har kjøpt varen fra din egen butikk, er det vel du som er importør og da må du jo betale toll og avgifter. Hvis du har kjøpt fra en norsk importør kan du jo gå til importøren.

 

Varene må jo fortolles på en eller annen måte. Man slipper som regel ikke unna med omgåelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, med stadig nye opplysninger begynner det å bli en litt komplisert sak :) .

 

Hvis du har kjøpt varen fra din egen butikk, er det vel du som er importør og da må du jo betale toll og avgifter. Hvis du har kjøpt fra en norsk importør kan du jo gå til importøren.

 

Varene må jo fortolles på en eller annen måte. Man slipper som regel ikke unna med omgåelser.

 

Er da egentlig Xbox som skal ta denne tollen da, når det er de som reklamerer med 5 gratis HDDVD filmer. Importøren min (som er Norske Itegra (komplett.com kjempen sin igjen)) har ikke reklamert med dette.

Lenke til kommentar
Hmm, med stadig nye opplysninger begynner det å bli en litt komplisert sak :) .

 

Hvis du har kjøpt varen fra din egen butikk, er det vel du som er importør og da må du jo betale toll og avgifter. Hvis du har kjøpt fra en norsk importør kan du jo gå til importøren.

 

Varene må jo fortolles på en eller annen måte. Man slipper som regel ikke unna med omgåelser.

 

Er da egentlig Xbox som skal ta denne tollen da, når det er de som reklamerer med 5 gratis HDDVD filmer. Importøren min (som er Norske Itegra (komplett.com kjempen sin igjen)) har ikke reklamert med dette.

 

Ja, hvis dette er et tilbud fra XBox så blir det vel deres leveringsbetingelser i avtalen som gjelder, dvs. om det er FOB eller hva de tingene heter (lenge siden jeg lærte noe om disse tingene :hmm: )

Lenke til kommentar
Da har jeg pratet med de og det gikk ikke like bra som jeg håpet. Fikk bare beskjed om å sende med kvittering på spilleren, en kopi av det skjemaet for å få filmene og så sende med et brev som forklarte det hele. Fordi selv om dette var gratisvarer så hadde de en verdi på over 200,- og da måtte de fortolles uansett. Syns dette høres veldig feil ut jeg da, men.... Hva syns dere?

Stemmer dette?

Du betaler i 1.300 kr. (eller hva du får den for), for en HD DVD-spiller. Med på kjøpet får du 5 HD DVD-filmer hvis du fyller ut et skjema og sender det til en adresse i utlandet. Ergo betalte du 1.300 kr. for selve spilleren, mens filmene er inkludert i den summen som du allerede har betalt mva på. Kan ikke skjønne at du skal betale noen ekstra da!?

Lenke til kommentar
Stemmer dette?

Du betaler i 1.300 kr. (eller hva du får den for), for en HD DVD-spiller. Med på kjøpet får du 5 HD DVD-filmer hvis du fyller ut et skjema og sender det til en adresse i utlandet. Ergo betalte du 1.300 kr. for selve spilleren, mens filmene er inkludert i den summen som du allerede har betalt mva på. Kan ikke skjønne at du skal betale noen ekstra da!?

 

Jepp. Jeg kjøpte spiller i Norsk butikk, disse 5 filmene er med om man sender inn skjema og når de da ankommer landet så må jeg betale mva. Helt korrekt. Derfor denne tråden er startet :)

Lenke til kommentar
Stemmer dette?

Du betaler i 1.300 kr. (eller hva du får den for), for en HD DVD-spiller. Med på kjøpet får du 5 HD DVD-filmer hvis du fyller ut et skjema og sender det til en adresse i utlandet. Ergo betalte du 1.300 kr. for selve spilleren, mens filmene er inkludert i den summen som du allerede har betalt mva på. Kan ikke skjønne at du skal betale noen ekstra da!?

 

Jepp. Jeg kjøpte spiller i Norsk butikk, disse 5 filmene er med om man sender inn skjema og når de da ankommer landet så må jeg betale mva. Helt korrekt. Derfor denne tråden er startet :)

Da kan det hende jeg kommer i samme situasjon da. Får se om mine går gjennom tollen eller om jeg også får et lite hyggelig brev fra dem. ;)

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det så har du kjøpt og betalt avgift på en pakke. Pakken inneholder spiller og filmer. Hva verdien på hver enkelt av komponentene i pakken er, er ikke kjent, men også irrelevant. Du har betalt moms og alle avgifter som du skal betale på hele pakken med alt innholdet.

 

Pakken leveres ikke som én fysisk pappeske, men som to pappesker. Den ene pappesken har du allerede fått utlevert, mens den andre pappesken blir etterlevert.

 

Hvis jeg tilfeldigvis kjøper et speilreflekskamera + objektiv fra utlandet og de ankommer landet i hver sin pappeske, derav den ene med fakturaen med verdien for hele forsendelsen så betaler jeg den for seg. Hvis da pakken med objektivet ankommer landet et par dager senere så skal ikke den verdivurderes for seg selv og legges på moms på den pakken alene. Har man betalt for hele forsendelsen så har man betalt for det hele.

 

Vis dem kvitteringa for pakken (spiller + filmer) så skal du slippe å betale dobbel moms.

Hvis du har betalt allerede for å slippe noe mer venting så gjør du det samme og krever tilbakebetalt den urettmessige delen av dobbelmomsen.

Lenke til kommentar

Gode nyheter til alle som har sendt inn (i motsetning til at alle mener at HDDVD er død som format), men fikk rekomandert sending i dag. Og de har kopiert på esken (jeg har enda ikke henta den).

 

Der står det tydelig et stempel: "121 - Ikke Tollpliktig" så da virker det som at brevet jeg skrev hjalp :)

 

Stikker å henter de etterpå tenker jeg :)

 

EDIT:

 

En liten orientering dersom pakkene deres ender i toll.

 

Det jeg sendte med var følgende:

 

1. Brev som forklarte situasjonen (med signatur)

2. Kopi av kjøpskvitteringen til Xbox 360

3. En kopi av tilbudet som man får printa ut fra HDDVD Europe :)

 

Sånn at dere har oppskriften ;)

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...