Gå til innhold

Posten vil fortolle varer jeg har fått gratis


CaZpeR

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Xbox 360 HD DVD spiller og meldte meg på tilbudet som HDDVD-Europe kjører frem til 31. Januar 2008.

 

Dette innebærer at man kan velge ut 5 Gratis HD-DVD filmer ved å sende inn kvittering på at man har kjøpt en spiller.

 

Jeg gjorde dette for noen uker siden og i dag dukket det opp et brev fra Posten som sier:

 

"Melding om ankommet ufortollet sending"

Avsender: Xbox

Avsenderland: Tyskland

Produkt: "Rekommandert Brev Fra"

 

Og på innhold så står det DVD. Var forøvrig Tyskland jeg sendte brevet til HDDVD-Europe.

 

Spørsmålet mitt er da. Må jeg betale toll på disse varene? Skulle ikke disse være gratis? Står at jeg har 2 fortollingsalternativer, men skal ikke gratis være gratis? Disse varene har jo 0 i verdi og skal da ikke fortolles, er slik jeg ser på dette. :p

 

 

 

-CaZpeR

 

EDIT:

Sjekket ut referansenummeret nå og ser følgende:

22.12.07 16.37 AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Antatt tollpliktig 0020 OSLO

 

Så det er "antatt" toll da. :hmm:

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er vel avsender sin feil da det skal merkes som 0 kroner eller gratis på pakken , slik at den slipper igjenom tollen

 

Mhm. Men får håpe jeg slipper å betale toll. Hvis ikke så kan jeg sikkert ofre de få kronene til staten, er ikke der det ligger. Men skal ringe de på mandag og se hva jeg får ut av det. Se om ikke det går an å ordne noe :)

Lenke til kommentar
Dette er vel avsender sin feil da det skal merkes som 0 kroner eller gratis på pakken , slik at den slipper igjenom tollen

 

Mhm. Men får håpe jeg slipper å betale toll. Hvis ikke så kan jeg sikkert ofre de få kronene til staten, er ikke der det ligger. Men skal ringe de på mandag og se hva jeg får ut av det. Se om ikke det går an å ordne noe :)

Hvor mye er det snakk om egentlig?

Lenke til kommentar
Dette er vel avsender sin feil da det skal merkes som 0 kroner eller gratis på pakken , slik at den slipper igjenom tollen

 

Mhm. Men får håpe jeg slipper å betale toll. Hvis ikke så kan jeg sikkert ofre de få kronene til staten, er ikke der det ligger. Men skal ringe de på mandag og se hva jeg får ut av det. Se om ikke det går an å ordne noe :)

Hvor mye er det snakk om egentlig?

 

Det står ikke.

 

Det står en kolonne for: "Postoppkrav. Valuta - Verdi:" Men den er tom. Så står det bare hva det vil koste for at posten fortoller varen. 196,- om varens verdi er over 1000,- og 97,- om varens verdi er under 1000,-.

 

Alt som stod i brevet jeg fikk fra posten.

Lenke til kommentar
Venter selv på noen filmer. Sendte inn en lapp for 2 uker siden.

I værste fall kan det vel ikke være værre enn å sende en kopi av tilbudet til Posten for å slippe unna.

 

Forresten, hvor lang tid tok det fra du sendte lappen til du fikk den meldingen?

 

Tror det gikk ca. en drøy måned. Raskt var det i alle fall ikke. Men skal ringe de i morgen og fortelle hva dette er og om det hjelper å sende faktura på spilleren og evt. en kopi av lappen som sier at man skal få filmene gratis. For da har jeg jo betalt momsen her i Norge på spilleren.

Lenke til kommentar

Min beste anbefaling er å sende dokumentasjonen, samt sporingsnummeret til [email protected]

 

Straks de har dokumentasjonen på at varen er gratis/gave e.l. så sender de den videre. Det har jeg gjort i de tilfeller jeg har problemer.

Samme kan en også gjøre i de tilfeller en fortoller via TVINN, da sender en løpenummeret som tollvesenet gir deg til samme adresse og posten ordner det i løpet av en - to dager. (digresjon)

Lenke til kommentar

Dette kan jeg ikke så mye om, men alle varer som kommer inn til landet skal vel i prinsippet fortolles og faste avgifter må betales. Hvis varen er gratis, eller er en gave skal det vel ikke betales mva, men faste avgifter på en vare må betales.

 

For eksempel om jeg får ti ruller snus av en kompis i sverige, kommer jeg vel ikke unna tobakksavgift selv om det er en gave. Om jeg får en bil av en tante i tyskland, må vel bilavgiften betales.

 

Dette tenker jeg bare ut fra logikk, og ikke kunnskap om reglene på dette feltet. Ikke vet jeg om det er egne avgifter på DVD-er heller, men er det det må du nok betale. Du må ikke tro staten lar deg slippe unna med noe som helst

Endret av RyanLennox
Lenke til kommentar
Dette kan jeg ikke så mye om, men alle varer som kommer inn til landet skal vel i prinsippet fortolles og faste avgifter må betales. Hvis varen er gratis, eller er en gave skal det vel ikke betales mva, men faste avgifter på en vare må betales.

 

For eksempel om jeg får ti ruller snus av en kompis i sverige, kommer jeg vel ikke unna tobakksavgift selv om det er en gave. Om jeg får en bil av en tante i tyskland, må vel bilavgiften betales.

 

Dette tenker jeg bare ut fra logikk, og ikke kunnskap om reglene på dette feltet. Ikke vet jeg om det er egne avgifter på DVD-er heller, men er det det må du nok betale. Du må ikke tro staten lar deg slippe unna med noe som helst

 

Dette blir helt feil. Her er det snakk om en vare jeg har kjøpt og betalt for her i Norge, hvor det da skulle følge med 5 filmer, men disse måtte sendes inn eget skjema. Om jeg hadde kjøpt filmene/HDDVD spilleren utenfor landets grenser så hadde ikke denne tråden vært laget i utgangspunktet. Men her er det snakk om en vare som er kjøpt og betalt (og inni der igjen Norsk mva.) innenfor landets grenser, og da skal det ikke betales ekstra mva. fordi en del av varen blir sendt fra utlandet (når den da er betalt her).

 

EDIT: Og dette er ren logikk herfra, ingenting om regler osv. ;) Sånn at det er sagt. Jeg vil ikke betale dobbel mva. på en vare :p

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Da har jeg pratet med de og det gikk ikke like bra som jeg håpet. Fikk bare beskjed om å sende med kvittering på spilleren, en kopi av det skjemaet for å få filmene og så sende med et brev som forklarte det hele. Fordi selv om dette var gratisvarer så hadde de en verdi på over 200,- og da måtte de fortolles uansett. Syns dette høres veldig feil ut jeg da, men.... Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Da har jeg pratet med de og det gikk ikke like bra som jeg håpet. Fikk bare beskjed om å sende med kvittering på spilleren, en kopi av det skjemaet for å få filmene og så sende med et brev som forklarte det hele. Fordi selv om dette var gratisvarer så hadde de en verdi på over 200,- og da måtte de fortolles uansett. Syns dette høres veldig feil ut jeg da, men.... Hva syns dere?

 

Da synes jeg du skal ta med deg kvitteringen for eventuelle utlegg du har i forbindelse med fortolling av disse filmene til butikken der du kjøpte spilleren. Så forlanger du alle utlegg refundert av butikken da du har kjøpt den med 5 filmer.

Lenke til kommentar
Da har jeg pratet med de og det gikk ikke like bra som jeg håpet. Fikk bare beskjed om å sende med kvittering på spilleren, en kopi av det skjemaet for å få filmene og så sende med et brev som forklarte det hele. Fordi selv om dette var gratisvarer så hadde de en verdi på over 200,- og da måtte de fortolles uansett. Syns dette høres veldig feil ut jeg da, men.... Hva syns dere?

 

Da synes jeg du skal ta med deg kvitteringen for eventuelle utlegg du har i forbindelse med fortolling av disse filmene til butikken der du kjøpte spilleren. Så forlanger du alle utlegg refundert av butikken da du har kjøpt den med 5 filmer.

 

Enig, bortsett fra at jeg tror det blir mer riktig at du tar kontakt med butikken før du betaler noe som helst. Hvis en norsk bedrift har lovet deg en vare du har betalt for (selv om filmene er "gratis", har du betalt for dem som en del av pakka) er det deres problem å betale toll og avgifter osv. Jeg ville rett og slett bedt butikken ordne opp, eller i alle fall gitt dem en sjanse til å ordne opp, før du kommer med regninga.

Lenke til kommentar
Fordi selv om dette var gratisvarer så hadde de en verdi på over 200,- og da måtte de fortolles uansett. Syns dette høres veldig feil ut jeg da, men.... Hva syns dere?

 

De har kommet med en påstand her om verdi uten å vise til noe form for "bevis" for dette? Hva hvis hver film har en verdi på 20kr, da koster de til sammen 100kr, og dermed skal de ikke fortolles.

 

Bestillte en mp3-spiller og en gps fra kina før jul, fikk også samme problem som deg, selvom pakka var merket med GIFT og også VALUE: 30HKD (som er ca. 30NOK)...

Sendte inn bare kvittering på gps'en, som heldigvis kostet 180nok, så da fikk jeg pakka i posten noen dager senere... De hadde også åpnet pakka og sett i den.

 

Uansett, dette skal da ordne seg, ellers kan jeg lage en kvittering til deg :p

Syntes posten har blitt vel firkantet i det siste, før var det ikke noe problem i det hele tatt.

 

EDIT:

Nå har jeg også bestillt masse billig gadgets fra kina, og dette er da delt opp i tre pakker. Den første har nå blitt stoppet i tollen, og de har indirekte spurt om kvittering. Men hva skal jeg sende kvittering på? Jeg har bare en kvittering, og det er på varene som er i alle tre pakkene tilsammen. Jeg vet jo ikka hva som er sendt i hvilken pakke. Og alle tre pakkene har en samlet verdi på ca. 300NOK, dermed er det også rimelig å tro at hver enkelt pakke har verdi på under 200NOK.

Men jeg kan jo ikke sende inn kvitteringen på ALLE tingene på hver av pakkene, for da sender jeg jo inn kvittering på 300NOK x 3 = 900NOK, og må også betale 25% på 900NOK.

 

Så det det ender med er at jeg fikser litt selv på kvitteringen fra paypal slik at jeg tar med alle varene, men deler det opp på tre forskjellige kvitteringer. Altså lagrer mailen fra paypal som PDF og endrer på innholdet.

 

Noen andre forslag?

Endret av jale
Lenke til kommentar
Enig, bortsett fra at jeg tror det blir mer riktig at du tar kontakt med butikken før du betaler noe som helst. Hvis en norsk bedrift har lovet deg en vare du har betalt for (selv om filmene er "gratis", har du betalt for dem som en del av pakka) er det deres problem å betale toll og avgifter osv. Jeg ville rett og slett bedt butikken ordne opp, eller i alle fall gitt dem en sjanse til å ordne opp, før du kommer med regninga.

 

Nå er det min egen butikk jeg har kjøpt gjennom :) Så akkurat å kjefte på butikken blir som å stå i speilet :p Men jeg kom jo til et "felles" kundesenter hos Posten, så om jeg hadde fått et direktenummer til tollen hadde jo vært kjempefint. Men tar bare å sender med kvittering og brev om hva dette er og at jeg har betalt moms på varen. Men i værste fall så er ikke momsen på så all verdens så kan jo leve med det. Men i prinsippet så blir det jo feil.

 

Men jale. Dette blir ikke det samme. Hadde det vært en vare jeg kjøpte fra Kina så hadde jeg ikke hatt noe diskusjonsgrunnlag, da sier det seg selv at jeg måtte betalt toll. Men her er det snakk om en vare som er kjøpt innenfor landets grenser hvor man måtte sende inn et skjema for å få restene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...