Gå til innhold

Dåp - Hvorfor? Og er det opp til foreldrene å avgjøre?


Anbefalte innlegg

Dersom jeg ikke lærer barna mine opp til å tro blir de ateister.

Vel, det er en forskjell på å ikke lære dem opp til å tro, og å lære dem opp til å ikke tro.

Den siste går aktivt inn for å lære dem et livssyn, noe alle foreldre, jøder eller ateister, meget sannsynligvis vil gjøre på ett eller annet vis gjennom oppdragelsen.

Således vil en agnostiker, ikke en ateist, være den "beste" barneoppdrager, med hensyn til å la barna velge livssyn selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

L4R5 har selvsagt rett, da ateisme er fornektelse av Gud, hvilket de ikke nødvendigvis vil ende opp med. Du lærer et barn å bli ateist ved å fortelle det at "nei, gud finnes ikke!".

Som forsåvidt var poenget mitt med forrige post og, nemlig at en agnostisk oppdragelse er nøytral, en ateistisk er ikke.

Lenke til kommentar
L4R5 har selvsagt rett, da ateisme er fornektelse av Gud, hvilket de ikke nødvendigvis vil ende opp med. Du lærer et barn å bli ateist ved å fortelle det at "nei, gud finnes ikke!".

Som forsåvidt var poenget mitt med forrige post og, nemlig at en agnostisk oppdragelse er nøytral, en ateistisk er ikke.

 

Det spørs på ateisten; Få ateister vil påstå hardnakket at det ikke finnes noen gud -- da det ville krevd emperisk bevis -- vi sier bare at vi ikke ser noen grunn til å tro på noen gud.

Dermed blir den logiske opplæring av mine barn, i min "ånd", enkelt og greit å lære dem opp til å tenke selv -- uten at jeg lærer dem at det ikke finnes noen gud -- for det er ikke en tro jeg har, det er mangel på tro jeg har.

 

Dermed er den beste måten å lære opp mine barn på å ikke lære dem opp til å tro på noe overnaturlig, og gi dem de vitenskapelige teoriene vi har dersom de begynner å tro på julenissen eller jesus.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

"Atheism, as a philosophical view, is the position that either affirms the nonexistence of gods or rejects theism."

Det du, LunarPoet, beskriver, er heller "nonteisme", eller agnostisisme. En Ateist er en fornekter av teisme, og altså Gud.

 

Edit: vi kan kanskje møtes på halvveien:

 

"Det skilles ofte mellom to typer ateisme:

1. «Svak» eller implisitt ateisme innebærer enten et absolutt fravær av tro på guddommelig(e) vesen(er) eller tar ikke stilling til om det finnes en gud eller flere, dvs. agnostisisme. Man vil likevel leve som om det ikke fantes noen gud, og er dermed en praktisk ateist.

2. «Sterk» eller eksplisitt ateisme innebærer en overbevisning om at guddommelige vesen(er) ikke eksisterer. I tillegg til en praktisk ateisme har denne typen ateisme en teoretisk, filosofisk begrunnelse. Den er ofte, men ikke nødvendigvis, også sterkt antireligiøs."

 

Så du kan kalle deg "svak ateist" da, men som du ser tilsvarer det, som jeg sa, agnostisisme. En ateist, eller antireligiøs, vil som jeg sa være troende til å lære barnet sitt opp til å ikke tro, mens en agnostiker kan tenkes å ikke lære det opp til det ene eller andre.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det burde holde for alle ateister å simpelthen ikke lære barna opp til å tro.

Samfunnet burde være såpass nøytralt at det ikke forsøker å lære barna våre opp -- og uten opplæring blir de sansynligvis ikke religiøse med mindre de får forkynnende venner.

 

og ateist betyr "ikke teist" eller "uten gud" -- ateist er ikke antiteist.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...