Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Runar eller Occi, hmm ...

Runar er uskyldig.

Og du er edru!

looooooool jeg er så morsom

 

Runar eller Occi, hmm ...

Runar er uskyldig.

Det er ingenting å være skyldig i. Tråden har nå det navnet den alltid burde hatt.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grattis, du er nå en del av gjengen som har lest "The Brick" :D

Likte du den? Si ja :D

 

Jeg har lest flere mursteiner. Greven av Monte Cristo f.eks. Eller Romance of the Three Kingdoms, en kinesisk roman fra 1300-tallet som ligger på rundt 2500 sider i moderne trykk.

 

Ja, jeg likte den, men den eneste grunnen til at Les Mis er en murstein er at Hugo begir seg ut på mange og lange digresjoner innenfor alle mulige tema av varierende relevans. Det var litt som å lese en roman som var blandet sammen med en artikkelsamling om forskjellige aspekter av det franske samfunnet på 1800-tallet. Før delen hvor Valjean sleper Marius gjennom kloakken f.eks. skriver han noe sånt som 15 sider om kloakksystemet i Paris, hvor han argumenterer for at kloakksystemer egentlig er forferdelig sløsing og at vi heller burde bruke menneskelig avføring som gjødsel, for det gjorde man visstnok i Kina. Greit nok, men det har heller lite med fortellingen å gjøre, og Hugo slipper unna med sånt bare fordi han er Hugo.

 

Så ja, jeg likte hovedhistorien; den var veldig rørende, men jeg vil nok - for første gang - heller anbefale å lese en forkortet versjon der en del av det mer apokryfe materialet er skilt ut.

 

Nå kommer jeg nok til å ta en titt på musikalen snart.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...