Gå til innhold

NGT med nye ADSL-tilbud


Anbefalte innlegg

Jeg har ADSL Classic (3500/600), og har fått ny regning på dette for noen dager siden (som gjelder for et halvt år),.

Prismessig er det det samme som ADSL Mega 5100 (5100/1000).

Blir linja mi automatisk justert til dette hvis jeg betaler denne regningen, eller må jeg rusle rundt i krabbefilen i et halvt år til?

(I så fall betaler jeg jo selvfølgelig ikke den regningen, men sier heller opp og bestiller evt. på nytt.)

 

Ring NGT så skal dem fikse det...

 

Angående superkjipe supporten som spør etter produktkode:

 

NGT har selv produktkodene om du bare skal oppgradere til et standard abonnement. Om du derimot skal ha rabatter pga. skole/universitet, så må du spørre IT anvarlig(e) der om de kan hjelpe.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ADSL Classic (3500/600), og har fått ny regning på dette for noen dager siden (som gjelder for et halvt år),.

Prismessig er det det samme som ADSL Mega 5100 (5100/1000).

Blir linja mi automatisk justert til dette hvis jeg betaler denne regningen, eller må jeg rusle rundt i krabbefilen i et halvt år til?

(I så fall betaler jeg jo selvfølgelig ikke den regningen, men sier heller opp og bestiller evt. på nytt.)

 

Ring NGT så skal dem fikse det...

Jeg har ringt dem. Han jeg snakket med viste ikke, men skal gi meg en tilbakemelding. Håpet noen her hadde mer peil:)

(Tidligere har de jo skrudd opp hastigheten, men nå har de jo laget nye abonnemennt...)

Lenke til kommentar
Hvor har du disse tallene fra?

Teoretisk sett (så vidt jeg vet) klarer fiber hastigheter tilnærmet lik lysets hastighet. Foreløpig har man vel kun klart 250 Gb/s med det utstyret vi har i dag.

 

Eg leste det i nettverksboka på IKT-driftsfag. Og i og med at optisk fiber kommuniserar med ljos kan ein overføre data i ljosets hastighet - men korleis reknar ein 300 000 km/s til b/s?

 

Såvidt jeg har hørt fra både Get, NGT og Telenor er det ingen vits i å oppgradere til fiber til vanlige husstander, nettopp fordi en "vanlig" forbruker ikke har bruk for noe mer.

 

Ikkje i dag. Men kva med om 20 år? 30? Stadig meir skjer på internett, og tilgang vert meir og meir utbreidt. Om 10-30 år vil kanskje IPTV vere betre etablert - TV er jo òg populært her i landet, kvifor ikkje bare ta alt via ein kabel?

 

Var innom Get sin stand på Electroworld messa i Lillestrøm for litt siden og pratet med en tekniker der. Der kunne han fortelle meg at de satser på en ny standard gjennom coax som teoretisk sett kan klare hastigheter opp i mot 300 mbit/s. Hvis dette er tilfelle og en vanlig forbruker kan motta mellom 50-100 mbit/s tror jeg vi kan se enda lenger etter fiber.

 

Get kan fint skru opp hastigheten meir enn dei gjer i dag. Den raskaste Get-linja er i dag på 26 Mbit, fordi då er dei betre enn alle xDSL-leverandørar. Når 50 Mbit via kopartråd vert vanleg vil Get skru opp til 51, 55, eller 60, alt etter kor langt over dei vil ligge. Eg er ikkje sikker på kor høgt Get kan setje hastigheten i dag, ein på kundestøtte eg snakka med nevnte 300 Mb/s. Når du nevner denne nye standarden er eg ikkje sikker. Men det er trygt å seie at Get ikkje pressar teknologien sin. :)

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
Jeg har ADSL Classic (3500/600), og har fått ny regning på dette for noen dager siden (som gjelder for et halvt år),.

Prismessig er det det samme som ADSL Mega 5100 (5100/1000).

Blir linja mi automatisk justert til dette hvis jeg betaler denne regningen, eller må jeg rusle rundt i krabbefilen i et halvt år til?

(I så fall betaler jeg jo selvfølgelig ikke den regningen, men sier heller opp og bestiller evt. på nytt.)

 

Ring NGT så skal dem fikse det...

Jeg har ringt dem. Han jeg snakket med viste ikke, men skal gi meg en tilbakemelding. Håpet noen her hadde mer peil:)

(Tidligere har de jo skrudd opp hastigheten, men nå har de jo laget nye abonnemennt...)

 

Jeg fikk følgende svar fra NextGenTel:

Abonnementet blir ikke oppgradert, da ADSL Mega 5100 er et nytt abonnement, levert på ADSL 2+-teknologi, med andre vilkår enn de som tilhører deres abonnement / avtale. Det er så klart ikke noe problem å bytte til ADSL Mega 5100, men det forutsetter da at dere godkjenner de nye vilkårene, som dere kan finne her: http://www.nextgentel.no/ressurser/vilkaar...-2007-03-07.pdf samt et produktendringsgebyr på 299,- - en slik endring vil da tre i kraft mer eller mindre umiddelbart, såfremt sentralen dere i dag er koblet til er klargjort for abonnementet - dersom det må foretas en omkobling, så vil det gå et par uker før ny hastighet gjøres gjeldende.

 

Jeg sendte dem følgende svar:

Hvis vi forstår dere riktig gir dere oss altså valget mellom enten å betale 100,- mer i måneden de neste 6 månedene enn det tilsvarede abonnementet koster, eller betale 300,- for å bytte til et abonnement som koster det samme som det vi har i dag?

I så fall vil vi påstå at dere utviser svært dårlig service ovenfor eksisterende kunder, og at vi derfor velger å avslutte vårt kundeforhold med virkning fra 01.12.07.

Lenke til kommentar
Optimal linje måtte vært 11mbit/10mbit (ned/opp), ettersom dette faktisk er fullt mulig for ADSL2+.

Er du sikker? Har ikke hørt at ADSL2+ klarer slike hastigheter. Trodde maks opp var 3.5 Mbit/s.

 

Tenk deg litt om ;)

 

Det er jo den samme linja både opp og ned. Fordelingen av opp/ned-hastighet bestemmes av utstyret du kobler til, ikkje av linja. Hadde du satt boksene motsatt hadde du fått 20 opp / 1 ned. Dersom den totale kapasiteten i linja er 21mbit, så kan du med riktig utstyr fordele hastigheten slik du vil opp/ned. Det er ihvertfall slik eg har forstått det, i teorien.

 

Korrekt, den fysiske linja har jo en gitt kapasitet, som avhengig av utstyret på endene kan frodeles fritt, der symmetrisk linje er det eneste fornuftige, men desverre er vi i realiteten belemeret med ADSL-dritt med alt alt for lav upload.

 

AtW

 

Teoretisk sett (så vidt jeg vet) klarer fiber hastigheter tilnærmet lik lysets hastighet. Foreløpig har man vel kun klart 250 Gb/s med det utstyret vi har i dag.

 

Såvidt jeg har hørt fra både Get, NGT og Telenor er det ingen vits i å oppgradere til fiber til vanlige husstander, nettopp fordi en "vanlig" forbruker ikke har bruk for noe mer.

 

Og hvor mye båndbredde er "Lysets hastighet"? Det er ikke lysets hastighet som setter begrensingen i båndbredde.

 

Disse selskapene vil såklart melke kua si, vanlig forbrukere hadde hatt plenty bruk for fiber, fiber kunne erstattet digital-tv-nettet, telefon, og dagens nett, og kjørt en mengde forskjellige tjenester, men det hadde ikke disse selskapene tjent på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikke noe spesielt å skryte av egentlig. Greit, det går jo forover, men det er faen ikke mye.

Kutt ut alle tull-linjene på 4000/1000 5000/1000 osv. og gi oss full ADSL til 249kr og full ADSL2+ til 349kr. Det bør være mulig mtp. at Start og GoBergen har full ADSL2+ til 349kr...

Endret av Gordion
Lenke til kommentar
Altfor dårlig opphastighet.

Det er nok ikke NGT som begrenser den. Men standaren som benyttes i Norge tillater ikke mer opp hastighet (Vennligst rett meg hvis jeg tar feil). Her i Norge brukes annex B. Jeg tror annex B ble valgt pågrunn av den utbredte bruken av isdn her i landet.

Jeg har ikke så mye peil på dette, så hvis noe av det jeg har sagt er uriktig, eller noen har noe å legge til, vennligst ikke nøl :)

 

Riktig det. På ADSL2+ så vil 1,5Mbit i brutto sånn ca være maks oppnåelig pga. vi er i Norge. Hadde vi ikek måtte støttet ISDN i landet kunne du fått det noe høyere.

 

men seff, andre standarder enn ADSL2+ kan jo gi høyere ut hastighet da. SHDSL, VDSL osv, men de er lite utbredt og for dyre for hvermansen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Har de satt NED opplastingshastigheten på MegaFree ? var ikke den linja 20000/1500 tidligere?

Mitt modem synker hvertfall på 24988 / 1499 :hmm:

 

Tallene på den siden er netto tall, altså de nhastigheten du opplever i praksis.

Det du syncer på i ruterne er brutto hastigheten. Gang brutto hastighet med ca 0,825 for å få netto hastighet (for TCP protokollen som er den mest brukte, kan variere noe).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ringte Ngt, de sa jeg måtte oppgi en eller annen produkt kode... eeeh noen som vet hva dette er?

 

Nextgentel har norges dårligste kundeservice. Ring inn en gang til, mest sannsynlig får du da en annen konsulent som har litt peiling på hva han snakker om.

 

Det er snakk om studentprisavtalen din. Dersom du skal ha rabatten din for å være student må du oppgi noe bevis på at du faktisker student. Som regel older det å opplyse om ditt studiested + ditt studienummer.

 

Skal du bare ha et av de vanlige abbonementene uten rabgatten så trenger du jo ingen kode, men rabatt er jo kjekt å få ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Har de satt NED opplastingshastigheten på MegaFree ? var ikke den linja 20000/1500 tidligere?

Mitt modem synker hvertfall på 24988 / 1499 :hmm:

Tror ikke dette er samme produkt som "megafree". Jeg har det selv og hos meg mottar jeg brutto 24699/1499 akkurat nå.

 

Det er nok samme produkt. Men de får vel ikke lov å endre ett produkt til det verre uten samtykke fra bruker.

 

Hos meg f.eks. så har jeg 20 MB linja (i praksisk 13 Mb) Når jeg bestilte så var linjeleie inkludert, i dag så må man betale 60,- ekstra for det. Det slipper jeg fordi det ikke var en del av min originale avtale.

 

Det samme er det vel på mobil, de får ikke lov å endre uten samtykke så lenge det ikke er for det bedre.

 

 

Men begynner nå å bli skikkelig lei av at de aldri gir de som har beste linje noe.

Lenke til kommentar
Har de satt NED opplastingshastigheten på MegaFree ? var ikke den linja 20000/1500 tidligere?

Mitt modem synker hvertfall på 24988 / 1499 :hmm:

Tror ikke dette er samme produkt som "megafree". Jeg har det selv og hos meg mottar jeg brutto 24699/1499 akkurat nå.

 

Det er nok samme produkt. Men de får vel ikke lov å endre ett produkt til det verre uten samtykke fra bruker.

 

Hos meg f.eks. så har jeg 20 MB linja (i praksisk 13 Mb) Når jeg bestilte så var linjeleie inkludert, i dag så må man betale 60,- ekstra for det. Det slipper jeg fordi det ikke var en del av min originale avtale.

 

Det samme er det vel på mobil, de får ikke lov å endre uten samtykke så lenge det ikke er for det bedre.

 

 

Men begynner nå å bli skikkelig lei av at de aldri gir de som har beste linje noe.

 

Det er ikke riktig det du skriver her. Som sagt så har det med forskjellen mellom brutto og netto hastighet, og at tallet i ruteren vises i brutto, mens Nextgenl siden vises i Netto (det skal vi jo forsåvidt være glad for, for før så var mange andre leverandører sleipe og viste bruttotalene som dermed var kunstig høye i sammenligning med andre leverandører).

 

Har du 25.000 kbit/sek i ruteren så får du ca 20mbit i praksis netto. For TCP: Brutto * 0,825 = Netto.

 

Les forøvrig posten over. Det er ingen som har fått noen nedgradering, og så langt jeg kan se (og husker) så har vel så og si alle hastighetsklassene gått et hakk opp uten at prisen har beveget seg. Likevel klager folk og blir sur for innbillte urettferdigheter... sheesh!

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Mange som ikke helt forstår hvordan telefonlinje i Norge fungerer, om du sammenlingner norske selskap som leverer Adsl så er det store forskjeller i pris, der NGT kommer ut som blant de rimligste.

 

1. Linjen fra sentral til husstand eies av Telenor Jara, som igjen eies av Telenor. Det bredbåndsselskapene betaler til Telenor Jara pr linje er ganske så mye.

 

2. Linjene NGT leverer er faktisk kraftigere enn de fleste andre ADSL tilbudene i Norge, vær glad at det finnes konkurrenter.

 

Stadig mye mas og syting, vi lever i langstrakte Norge med et telefonlinjenett som beste mulighet til å levere bredbånd til folket.

Nei... er rett å slett glad at det finnes såpass mange aktører i Norge, håper bare Telenormonopolet blir lagt ned, slik at prisene kan synke deretter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...