Gå til innhold

NGT med nye ADSL-tilbud


Anbefalte innlegg

jeg har fortsatt classic hastighet (4400 kbps?) fra tidligere (student tilbud UIO)... Burde ikke det bli endret til de nye pakke typene til ngt automatisk? eller er det noe jeg må be om spesifikt?

 

Dei nye pakkene vart innført saman med nye vilkår i mars i år. For å få dei nye abonnementa må du godta dei nye vilkåra. Ta kontakt med kundeservice, så ordnar det seg. Har gjort det sjølv. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Bredband" standardene i dette landet i sannhet et sørgelig syn. Burde jo vært optisk fiber til alle og enhver for mange år siden. 100mbit opp og ned for alle husstander. Men strengt tatt er vel ikke dette NGT og slike selskaper sin skyld. Det må nok politiske velvilje til, og da mener jeg ikke bare store ord men håndfaste midler i statsbudsjettet.

 

Har ADSL i det hele tatt hypotetisk kapasitet til å takle fremtidens krav til båndbredde?

Lenke til kommentar
Har ADSL i det hele tatt hypotetisk kapasitet til å takle fremtidens krav til båndbredde?

 

Definer framtidas krav. Teknologi for å få opptil 100 Mb/s gjennom kopartrådane er visstnok under utvikling, og med det meiner NGT at optisk fiber ikkje er noko å satse på, fordi utbygging er dyrt. Problemet er at ein dag vil avgrensinga til kopartråden melde seg. Optisk fiber har ein teoretisk hastighet på rundt 250 Gb/s (eg trur ikkje det finst utstyr som taklar dette i dag, i alle fall ikkje i produksjon), og det burde kunne dekke dei neste ti åras krav utan problem, og sannsynlegvis lengre fram i tid enn det.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
"Bredband" standardene i dette landet i sannhet et sørgelig syn. Burde jo vært optisk fiber til alle og enhver for mange år siden. 100mbit opp og ned for alle husstander. Men strengt tatt er vel ikke dette NGT og slike selskaper sin skyld. Det må nok politiske velvilje til, og da mener jeg ikke bare store ord men håndfaste midler i statsbudsjettet.

 

En vanlig husstand har pr i dag ikke behov for 100mbit, dersom regjeringen hadde bevilget penger til noe slikt ville det etter min mening vært direkte sløsing med skattepengene, det er mange andre bedre ting å bruke pengene på.

Lenke til kommentar

Thorsen:

Du glemmer at om man trekker fiberpar til husstandene, så har man tilnærmet uendelige hastigheter bare utstyret er bra nok. Fiber (og ikke minst rør som ny fiber kan trekkes i) er svært fremtidsrettet.

 

Og man trenger dessuten minst 25/25 (som er noenlunde det man får med fiber de fleste steder i dag) dersom alle husstandens medlemmer skal kunne bruke realtime tjenester som IPTV, IPTelefon, Webcam/Skype, Streaming av HDVideo.

 

Husk at 25Mbps er bare 3MByte/s, ikke spesielt mye når det kommer til multimediebruk.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
utrolig synd dette med opplastings hastighet. jeg mener at man strengt tatt ikke trenger mere enn 5-10K ned har så utorolig mye mere lyst på ei 5000/5000 linje enn ei 25000/1000 adsl 2

 

Jeg liker selv opplastingshastighet, så jeg har SHDSL 4Mbps, men det er ikke akkurat billig :-(

 

Ikke er det raskt heller med tanke på hva man kan få med fiber. Men jeg kan jo ikke få fiber p.t.

Lenke til kommentar
Thorsen:

Du glemmer at om man trekker fiberpar til husstandene, så har man tilnærmet uendelige hastigheter bare utstyret er bra nok. Fiber (og ikke minst rør som ny fiber kan trekkes i) er svært fremtidsrettet.

 

Og man trenger dessuten minst 25/25 (som er noenlunde det man får med fiber de fleste steder i dag) dersom alle husstandens medlemmer skal kunne bruke realtime tjenester som IPTV, IPTelefon, Webcam/Skype, Streaming av HDVideo.

 

Husk at 25Mbps er bare 3MByte/s, ikke spesielt mye når det kommer til multimediebruk.

 

Det hadde vært kjekt om det hadde vært gjennomført ja, men det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Å bruke milliarder på å bygge ut nett som strengt tatt ikke er nødvendige er feil bruk at penger fra regjeringen etter min mening. Det får være fritt frem for private aktører men det er ikke det jeg ønsker at skattepengene mine skal brukes til.

 

At man legger frem fiber til nye hus når man allerede har en grøft for strøm/telefon åpen derimot er en grei praksis.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Jeg har ADSL Classic (3500/600), og har fått ny regning på dette for noen dager siden (som gjelder for et halvt år),.

Prismessig er det det samme som ADSL Mega 5100 (5100/1000).

Blir linja mi automatisk justert til dette hvis jeg betaler denne regningen, eller må jeg rusle rundt i krabbefilen i et halvt år til?

(I så fall betaler jeg jo selvfølgelig ikke den regningen, men sier heller opp og bestiller evt. på nytt.)

Lenke til kommentar

Må jeg minne om at Bill Gates en gang i tiden mente 640kb RAM ville være mer enn nok? Det er vel ikke engang 30 år siden han sa det.

 

Å si at utbygging av fibernett ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt er en drøy påstand når man strengt tatt ikke kjenner konsekvensene av det.

 

Det kan jo tenkes at slikt vil virkelig endre måten vi jobber på, og hvor vi jobber. Tjenester som i dag enten er elendige med dagens teknologi, eller kun teoretiske vil kanskje ta helt av. Jeg kopierer fra annet svar; IPTV, IPTelefon, Webcam/Skype, Streaming av HDVideo.

 

Personlig vil jeg påstå at jeg kunne kuttet 2 kanskje 3 av mine 5 kontordager og heller gjort jobben hjemme fordi kommunikasjonslinjene endelig var blitt bra nok. Det betyr en god del mindre bilkjøring. Det ville kanskje også bidra til å rokke ved nødvendigheten av å bo nært jobben noe som igjen ville fått konsekvenser for etterspørselen av boliger i sentrale strøk.

 

Private aktører vil ikke bygge ut fordi de sitter med risikoen om dette skulle slå feil. Ingenting annet hindrer dem. Derfor er jeg skeptisk til å overlate slikt nybrottsarbeid til dem. Tror du virkelig bergensbanen ville blitt bygget om det var opp til privat næringsliv å finansiere det? Nei noen ting er det verdt bruke skattepenger på selv om kanskje økonomisk betraktninger ser dystre ut.

 

Men det er klart at om man ser på FrPs partiprogram som den ypperste kanon innen økonomisk teori så er jo dette stupid. I så fall får vi bare være enige om at vi er uenige. Heh.

Lenke til kommentar
Har ADSL i det hele tatt hypotetisk kapasitet til å takle fremtidens krav til båndbredde?

 

Definer framtidas krav. Teknologi for å få opptil 100 Mb/s gjennom kopartrådane er visstnok under utvikling, og med det meiner NGT at optisk fiber ikkje er noko å satse på, fordi utbygging er dyrt. Problemet er at ein dag vil avgrensinga til kopartråden melde seg. Optisk fiber har ein teoretisk hastighet på rundt 250 Gb/s (eg trur ikkje det finst utstyr som taklar dette i dag, i alle fall ikkje i produksjon), og det burde kunne dekke dei neste ti åras krav utan problem, og sannsynlegvis lengre fram i tid enn det.

Hvor har du disse tallene fra?

Teoretisk sett (så vidt jeg vet) klarer fiber hastigheter tilnærmet lik lysets hastighet. Foreløpig har man vel kun klart 250 Gb/s med det utstyret vi har i dag.

 

Såvidt jeg har hørt fra både Get, NGT og Telenor er det ingen vits i å oppgradere til fiber til vanlige husstander, nettopp fordi en "vanlig" forbruker ikke har bruk for noe mer.

 

Var innom Get sin stand på Electroworld messa i Lillestrøm for litt siden og pratet med en tekniker der. Der kunne han fortelle meg at de satser på en ny standard gjennom coax som teoretisk sett kan klare hastigheter opp i mot 300 mbit/s. Hvis dette er tilfelle og en vanlig forbruker kan motta mellom 50-100 mbit/s tror jeg vi kan se enda lenger etter fiber.

Lenke til kommentar
jeg har fortsatt classic hastighet (4400 kbps?) fra tidligere (student tilbud UIO)... Burde ikke det bli endret til de nye pakke typene til ngt automatisk? eller er det noe jeg må be om spesifikt?

 

Dei nye pakkene vart innført saman med nye vilkår i mars i år. For å få dei nye abonnementa må du godta dei nye vilkåra. Ta kontakt med kundeservice, så ordnar det seg. Har gjort det sjølv. :)

 

 

Ringte Ngt, de sa jeg måtte oppgi en eller annen produkt kode... eeeh noen som vet hva dette er?

Lenke til kommentar
Men det er klart at om man ser på FrPs partiprogram som den ypperste kanon innen økonomisk teori så er jo dette stupid. I så fall får vi bare være enige om at vi er uenige. Heh.

 

Hvorfor du drar Frp opp i dette gidder jeg ikke kommentere.

 

Jeg vil ennå påstå at "fiber til alle" er like idiotisk som å bygge jernbane "til alle".

Staten kan gjerne bygge det ut der det er godt grunnlag. Bergensbanen som du selv fremhever er jo akkurat bygget etter prinsippet "der det er grunnlag", altså mellom Norges 2 største byer.

Staten kan gjerne være med å bygge ut der det er behov, noe den faktisk også indirekte er, Lyse som mange her fremhever er faktisk et selskap eid av kommunene på Nord Jæren.

 

Men noen "erklæring" fra regjeringen om fiber til alle er jeg imot. Nettopp fordi gamle hr og fru Olsen oppe i Gokk verken har behov eller noe serlig nytte av en fiberkabel opp til huset sitt. De ser tande-P på nrk og syns egentlig at det er forferdelig nok at de må kjøpe en sånn ny "digital mottaker" for å kunne se tv.

 

Notis "of topic": Hadde det vært opp til FRP hadde vannkraften som er med på å finnansiere Lyse sin utbygging vært solgt til internasjonale selskaper, så ikke dra FRP inn i dette.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Glad jeg har lyse fiber 25/15mbs som faktisk er 29/18 mbs :grin:

 

Hehe he ..og jeg er ganske godt fornøyd med min 10/10 som ligger på ca 13/13 .. ...

 

I tillegg har jeg fått hybridkabel fra telenor.(både fiber og kobber). men denne kommer det ikke innhold på før til sommeren..

Snakket med noen "inside" på telenor og de har et sterkt ønske om å gjennerobre Rogaland , men ser det nesten som en umulig oppgave. I beste fall kan vi få lavere priser som følge av økt reell konkurranse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...